Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ در حالی که بیماری کرونا هر روز جان ده‌ها ایرانی را می‌گیرد، آمریکا در اقدامی یکجانبه، تجارت بشردوستانه از طریق صنعت کشتیرانی ایران را تحریم کرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، با صدور بیانیه ای، درباره هرگونه تعامل تجاری با شرکت کشتیراتی ایران هشدار داد.
تحریم‌های جدید شامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و شرکت تابع آن در شانگهای، «ای سیل» (E-Sail) می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود شش ماه پیش، این شرکت‌ها تحریم شده بودند، اما اجرای این تحریم‌ها تا روز دوشنبه به تاخیر افتاد. پمپئو در بیانیه روز دوشنبه خود، به شرکت ها، دولت‌ها و افراد هشدار داده است که هر گونه دادوستد با این دو شرکت، ریسک تحریم شدن از سوی آمریکا را به همراه دارد.
تحریم‌های جدید بیش از صد کشتی ایران را هدف قرار می‌دهند. این کشتی ها، علاوه بر صنعت نفت، در تجارت کالا‌های دیگر نیز مشارکت دارند. اما تحریم‌های جدید فقط از این منظر که تعداد قابل توجهی از کشتی‌های ایران را هدف قرار می‌دهند، مهم نیستند بلکه از منظر‌های دیگری نیز حائز اهمیت هستند.   به نظر می‌رسد مهمترین جنبه تحریم‌های جدید آمریکا، هدف قرار دادن تجارت بشردوستانه ایران است. تحریم صنعت کشتیرانی ایران در ماه دسامبر اعلام شده بود، اما اجرای آن ۱۸۰ روز به تاخیر افتاد. پمپئو گفته است دلیل این تاخیر این بود که صادرکنندگان کالا‌های بشردوستانه به ایران بتوانند راه‌های ارسال جایگزینی پیدا کنند. پمپئو با «سخاوتمندانه» دانستن این تاخیر، اعلام کرد که شرکت‌ها و افرادی که می‌خواهند با ایران دادوستد کنند باید از شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت «E-Sail» اجتناب کنند.
پمپئو به طور کلی به ممنوعیت تجارت بشردوستانه با شرکت کشتیرانی ایران اشاره کرده است. اما وزارت خزانه داری آمریکا جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه کرد. در وبگاه این وزارتخانه در بخش سوالات پرتکرار، آمده است که هرگونه دادوستد شهروندان آمریکایی و غیرآمریکایی با شرکت‌های IRISL و E-Sail در حوزه محصولات کشاورزی، غذا، دارو و تجهیزات پزشکی ممنوع است.
آمریکا در واقع با اعمال اینگونه تحریم ها، دو هدف را دنبال می‌کند: تجارت بشردوستانه را از شرکت کشتیرانی ایران سلب کند و سپس این تجارت را تحت کنترل خود درآورد. به عبارت دیگر، شرکت کشتیرانی ایران دیگر قادر نیست به تجارت بشردوستانه دست بزند. این احتمال وجود دارد که شرکت‌های خارجی با نظارت آمریکا، تجارت بشردوستانه با ایران را ادامه دهند. در این حالت، آمریکا کنترل این تجارت را به دست خواهد گرفت.بیشتر بخوانید: آیا دور جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران در راه است؟   بسته جدید تحریمی
اما علاوه بر مناقشات مرتبط با تجارت بشردوستانه، تحریم صنعت کشتیرانی ایران از منظر دیگری هم قابل بررسی است؛ شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، براساس فرمان اجرایی ۱۳۳۸۲ تحریم شد. این فرمان، اشاعه کنندگان تسلیحات کشتار جمعی و حامیان آن‌ها را هدف قرار می‌دهد. در واقع طبق منطق تحریم‌های جدید، شرکت کشتیرانی ایران در اشاعه تسلیحات کشتار جمعی دخیل بوده است. در بیانیه پمپئو ادعا شده است: «شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران کالا‌های مرتبط با موشک بالستیکی و برنامه‌های نظامی را منتقل کرده و همچنین منتقل کننده قدیمی سایر کالا‌های حساس اشاعه‌ای مانند کالا‌های کنترل شده گروه تامین کنندگان هسته‌ای است.»
گذشته از اینها، تحریم‌های جدید آمریکا در شرایطی اجرا شد که جمهوریخواهان کنگره آمریکا، طرح جدیدی برای «ورشکست کردن» ایران در دستور کار دارند. این طرح که در هفته جاری، اعلام خواهد شد «بزرگترین بسته تحریمی علیه ایران در تاریخ» است. به نوشته وبگاه «واشنگتن فری بیکن» کمیته مطالعات جمهوریخواه، وابسته به کنگره، روز چهارشنبه یک طرح پیشنهادی گسترده‌ای را مطرح خواهد کرد که کشور‌های روسیه، چین و ایران را هدف قرار می‌دهد. به ادعای این رسانه آمریکایی، بخش مربوط به ایران در این طرح، شامل «سخت‌ترین تحریم ها» خواهد بود که تا کنون توسط کنگره پیشنهاد شده است. طبق طرح جدید جمهوریخواهان کنگره، دولت نمی‌تواند بدون موافقت مجلس نمایندگاه و مجلس سنا تحریم‌ها را رفع کند. منبع: فرارو لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 تحریم های آمریکا علیه ایران تحریم ایران شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شرکت کشتیرانی ایران صنعت کشتیرانی ایران تجارت بشردوستانه تحریم های جدید هدف قرار تحریم ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۲۹۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های خصمانه جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

دولت‌های آمریکا و انگلیس به بهانه‌های واهی علیه ایران به ترتیب ۱۶ و ۱۳ فرد و نهاد ایرانی را مورد تحریم قرار دادند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، آمریکا و انگلیس امروز دور جدیدی از تحریم‌ها را با ادعای اینکه پاسخ ایران به جنایات رژیم اسرائیل باعث جنگ گسترده‌تری در غرب آسیا می‌شود، علیه ایران اعمال کردند.

به گزارش رویترز، در بیانیه وزارت خزانه داری ایالات متحده آمده است که این تحریم‌ها 16 فرد و دو نهاد را هدف قرار داده است که تولید پهپاد در ایران را تسهیل می‌کنند.

وزارت خزانه داری آمریکا همچنین با بهانه‌های واهی اعلام کرد که پنج شرکت فولاد خوزستان ایران در لیست تحریم قرار دارند.

همچنین در اطلاعیه دولت انگلیس آمده است که تحریم‌هایی را علیه نهادهای نظامی ایران از جمله ستاد کل نیروهای مسلح و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران اعمال کرده است.

در این اطلاعیه آمده که تحریم‌های انگلیس در مجموع 13 نهاد و فرد را هدف قرار داده است.

این ادعاهای دولت‌های آمریکا و انگلیس در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها تاکید کرده هیچگاه خواهان تشدید اوضاع در منطقه نیست و این رفتارهای رژیم صهیونیستی و جنایت‌های آن علیه کشورهای منطقه است که باعث بی‌ثباتی و ناامنی شده است.

امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیمامیرعبداللهیان: ریشه اصلی تنش در منطقه رژیم اسرائیل است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • وضع دوباره تحریم‌های آمریکا علیه نفت ونزوئلا
  • کیهان: تحریم‌های جدید علیه ایران «فیک» است!
  • تحریم های هماهنگ آمریکا و انگلیس علیه ایران اعلام شد
  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران | کدام شرکت هدف قرار گرفت؟
  • تحریم‌های خصمانه جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران
  • تحریم‌های جدید آمریکا و بریتانیا علیه ایران
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • بایدن درباره تحریم نفت ایران تصمیم جدید گرفت؟
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند