Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: در راستای پیش بینی کیفیت هوای شهر، انجام مطالعات سیاهه انتشار هوای کلانشهر مشهد به اتمام رسیده که در نوع خود یکی از منحصر به فردترین پروژه‌های زیست محیطی در سطح کشور است.

 

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی معاونت خدمات شهری شهرداری مشهد، مهدی یعقوبی اظهار کرد: با اتمام مطالعات سیاهه انتشار هوای شهر مشهد، علاوه بر پیش بینی کیفیت هوا برای چند روز آینده، اطلاعات مهم و اساسی استخراج شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه مدیریت شهری مشهد، از سال ۹۷ به انجام مطالعات در جهت تهیه سیاهه انتشار آلایندگی هوای شهر مشهد پرداخته و هم اکنون مطالعات آن به اتمام رسیده است، گفت: در این طرح مقادیر انتشار آلاینده‌های مونوکسیدکربن، ترکیبات آلی فرار، اکسیدهای نیتروژن، اکسیدهای گوگرد، ذرات معلق و همچنین گاز گلخانه ای دی اکسید کربن ناشی از منابع آلاینده شهر مشهد محاسبه شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه منابع آلاینده در این طرح به دو دسته متحرک و ساکن تقسیم می‌شود، گفت: با توجه به این که میزان آلودگی تولیدی شهر مشهد برای آلاینده‌های مونوکسیدکربن ۱۲۷ هزارتن، ترکیبات آلی فرار ۲۲.۵، اکسیدهای نیتروژن ۵۶.۶ ، اکسیدهای گوگرد۳۱.۹ و ذرات معلق ۷.۱ هزار تن برآورد شده است، سهم منابع متحرک مانند خودورهای سواری، تاکسی، وانت، اتوبوس واحد و سرویس، مینی بوس، موتورسیکلت و کامیون از این مجموعه حدود ۶۴ درصد و سهم منابع ساکن مانند نیروگاه ، صنایع آلاینده خانگی و تجاری، پایانه‌های مسافربری و باری زمینی، هوایی و ریلی جایگاه‌های سوخت بنزین حدود ۳۶ درصد است.

یعقوبی افزود: در بخش منابع متحرک بیشترین سهم از کل آلاینده‌ها را خودروهای شخصی با ۵۱ درصد و در تولید آلاینده‌های منواکسیدکربن ۹۶ درصد به خود اختصاص داده که در این زمینه کم‌ترین سهم از کل آلاینده‌ها مربوط به تاکسی ها با ۲ درصد است.

منابع خانگی،تجاری و اداری سهم کمی در تولید آلایندگی شهر دارند

وی با بیان اینکه منابع خانگی، تجاری و اداری با توجه به استفاده از سوخت گاز طبیعی سهم کمی در تولید آلایندگی در شهر مشهد دارند، تصریح کرد: سهم این منبع آلاینده در تولید ذرات معلق و ترکیبات آلی فرار نیز در حدود ۲ درصد از کل آلودگی تولیدی شهر است و عمده انتشار آلایندگی این منابع در فصل های زمستان و پاییز بوده که این امر نشان می‌دهد در صورت انجام معاینه فنی سیستم‌های گرمایشی، انتشار منابع خانگی، تجاری و اداری کاهش چشم گیری خواهد داشت.

جایگاه های توزیع سوخت بنزین مهم ترین منابع تولید ترکیبات آلی فرار

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد با اشاره به اینکه جایگاه‌های توزیع سوخت بنزین مهم‌ترین منابع تولید ترکیبات آلی فرار در شهر است، گفت: سهم این منابع از کل انتشار سالانه این ترکیبات در شهر ۱۳ درصد است و پایانه‌های مسافری و باری زمینی، هوایی و ریلی نیز مجموعا سهم حدود ۲ درصدی در انتشار ذرات معلق و اکسیدهای نیتروزن دارند.

یعقوبی خاطرنشان کرد: میزان انتشار گاز گلخانه‌ای دی اکسید کربن حدود ۱۹ میلیون تن بوده که سهم منابع متحرک و ساکن به ترتیب ۱۹ و ۸۱ درصد گزارش شده است.

وی در خصوص مدل پیش بینی کیفیت هوای شهر خاطرنشان کرد: این مدل می‌تواند تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت کیفیت هوای شهر را پیش بینی کند و در زمان اضطرار آلودگی هوا، کمک بسیاری به اعلام هشدارها و تصمیم گیری‌های کلان برای چند روز آینده داشته باشد که همین موضوع این طرح را به یکی از منحصر به فردترین پروژه های زیست محیطی کشور تبدیل کرده است.

گفتنی است؛ روز گذشته تورج همتی، مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی ضمن حضور در صحن علنی نود و چهارمین جلسه شورای شهر، با اشاره به آلودگی هوا به عنوان یکی از معضلات زیست محیطی مهم مشهد، بر تسریع و تقویت سامانه حمل و نقل سبز برای کاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست و تکمیل مطالعات سیاهه انتشار آلودگی هوا تاکید کرده بود.

انتهای پیام/ 70068

منبع: فارس

کلیدواژه: معاون خدمات شهری شهرداری مشهد سیاهه انتشار الودگی هوا مشهد پیش بینی کیفیت هوا خدمات شهری شهرداری مشهد ترکیبات آلی فرار سیاهه انتشار کیفیت هوای آلودگی هوا ذرات معلق کیفیت هوا شهر مشهد پیش بینی هوای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۳۵۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصفهانی‌ها چند روز از فروردین ۱۴۰۳ را هوای پاک تنفس کردند؟

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان گفت: فروردین سال جاری در شرایطی به پایان رسید که شاخص کیفیت هوا در شهر اصفهان با شش روز وضعیت ناسالم (قرمز و نارنجی)، تعداد ۲۱ روز هوای سالم و چهار روز پاک (سبز) را ثبت کرد.

جمشید لقایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به وضعیت سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌ها کلان‌شهر اصفهان اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا در نخستین ماه بهار ۱۴۰۳ هیچ‌کدام از روزهای نصف‌جهان در وضعیت بسیار ناسالم (بنفش) ثبت نشده‌اند.

وی افزود: مطابق با داده‌ها و اطلاعات آماری ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهرداری اصفهان یک روز شرایط ناسالم برای عموم (قرمز)، پنج روز ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، تعداد ۲۱ روز قابل قبول (زرد) و چهار روز هوای پاک طی مدت مذکور در شهر اصفهان ثبت شده است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با اشاره به عوارض بهداشتی و اقدامات احتیاطی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون (در شرایط قابل قبول)، خاطرنشان کرد: احتمال بروز علائم تنفسی در افراد حساس، احتمال تشدید بیماری‌های قلبی یا ریوی در بیماران قلبی و سالمندان از عوارض بهداشتی این آلاینده‌ها است، از این‌رو افراد خیلی حساس در صورت امکان فعالیت‌های طولانی یا سنگین را کاهش دهند.

لازم به ذکر است، شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون منواکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 746829

دیگر خبرها

  • تنفس هوای مطلوب در تهران بارانی
  • هوای کلانشهر مشهد در شرایط سالم قرار دارد
  • سالم بودن هوای کلانشهر مشهد؛ سه شنبه ۴ اردیبهشت
  • تهرانی‌ها همچنان هوای مطلوب تنفس می‌کنند
  • کیفیت هوای مشهد قابل قبول است
  • اصفهانی‌ها چند روز از فروردین ۱۴۰۳ را هوای پاک تنفس کردند؟
  • میزبانی مشهد از هوای سالم در سوم اردیبهشت
  • هوای کلانشهر مشهد برای دومین روز پیاپی آلوده است
  • فروردین ماه تبریز بدون آلودگی هوا سپری شد
  • هوای ناسالم در کلانشهر مشهد؛ دوم اردیبهشت