Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد دانشگاه خوارزمی، جایگاه و لزوم طراحی شاخص‌های نظام پایش توسعه روستایی در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نصیری زارع در نهمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که به صورت برخط برگزار شد، به تشریح دیدگاههایش درخصوص طراحی شاخص‌های نظام پایش توسعه روستایی در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی گفت: روستا به عنوان یک زیستگاه انسانی از حوزه‌ها و موضوعات اساسی توسعه ملی بوده و بخش قابل توجهی از امکانات، برنامه‌های دولتی و نهادهای توسعه صرف توسعه روستاها می‌شوند. در همین ارتباط اما با وجود صرف منابع انسانی و مالی گزاف در راستای اهداف توسعه روستایی، کارگزاران دولتی و سیاست‌گذاران، هیچ برآورد درستی از توسعه روستایی در کشور ندارند این در حالی است که چنین برآوردی به صورت متناوب مورد نیاز دست‌اندرکاران توسعه روستایی بوده و ارزیابی آن می‌تواند نگاه و دید مناسب‌تری برای برنامه‌ریزان توسعه روستایی در برنامه‌های آتی باشد.
یک استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: مسأله اصلی مورد بررسی در تحقیق حاضر طراحی شاخص‌های پایش توسعه روستایی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر ساله در تمامی برنامه‌های توسعه روستایی، اقدامات و فعالیت‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای متفاوتی برای توسعه‌یافتگی در مناطق روستایی در نظر گرفته و اجرا می‌شود. اما آنچه که برای همگان قابل تشخیص و ارزیابی نیست، تأثیری است که این برنامه‌های توسعه‌ای بر توسعه روستایی می‌نهند. حرکت روستاها در چارچوب توسعه ممکن است مثبت باشد یا منفی و یا آنکه در طی سالیان متمادی تغییری نداشته باشد. به عبارتی چه بسا پس از سال‌های متمادی از اجرای برنامه‌های توسعه‌ای متفاوت چه بسا مناطق روستایی که از حیث توسعه‌ای پسرفت داشته یا حداقل هیچ حرکت رو به جلویی را تجربه نکرده باشند. در همین چارچوب درک و فهم و شناخت چنین روندی در مسیر و اهداف توسعه روستایی که به عنوان یکی از نظام‌های جغرافیایی در الگوی پیشرفت در نظر گرفته شده که نیازمند پیش‌بینی روش‌هایی است که بتوان در زمان‌ها و مکان‌های متفاوت، توسعه روستایی را مورد سنجش قرار داد.
نصیری زارع افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری این الگو یک سند بالادستی نسبت به همه‌ی اسناد برنامه‌های، چشم‌انداز و سیاست‌گذاری‌های کشور خواهد بود که محصول این کار، زودبازده هم نیست؛ لذا جز در بلندمدت و با یک نگاه خوش‌بینانه در میان‌مدت، به دست نخواهد آمد؛ یعنی حتّی چشم‌اندازهای بیست‌ساله و ده‌ساله که در آینده تدوین خواهد شد، باید بر اساس این الگو تدوین شود. به علاوه این الگو، یک الگوی منعطف است(رهبر معظم انقلاب، ۱۰ / ۹/ 1389). در مجموع به طور کلی می‌توان گفت الگوی مذکور، مدلی از پیشرفت به معنای واقعی است که براساس مبانی فکری و نظری دین مبین اسلام و شرایط داخلی کشور ایران مطرح گردید و با تحقق آن در بلندمدت، کشور هم به لحاظ مادی و هم معنویت انسانی درجات شایسته‌ای دست خواهد یافت.
وی اظهار کرد: تعریف منطقی از توسعه روستایی عبارت است از توسعه‌ای که به نفع جمعیت روستایی بوده و در آن توسعه به عنوان بهبود پایدار معیارهای زندگی یا رفاه مردم شناخته شده است. این نوع از توسعه به عنوان بخشی از تحول ساختاری است که با تنوع اقتصادی به دور از کشاورزی مشخص و به عنوان یک مفهوم باسابقه، اهمیت آن در کشورهای کمتر توسعه یافته به دلیل نقش مهم این نواحی در اقتصاد این کشورها می‌باشد.
این استاد دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه تحلیل و بررسی توسعه یافتگی در مناطق روستایی از جنبه‌های مختلفی دارای اهمیت است، گفت: نظام روستایی به مثابه بخشی از نظام سکونت‌گاهی جایگاه مشخصی در حوزه برنامه‌ریزی سرزمین دارد و اگر به دلایلی در روند توسعه فضاهای روستایی وقفه‌ای ایجاد شود، به گونه‌ای که نظام روستایی قادر به ایفای نقش سازنده خویش در نظام ملی و سرزمینی نباشد، در آن صورت آثار و پیامدهای مسائل روستایی در حوزه‌های شهری و در نهایت در کلیت سرزمین گسترش می‌یابد. از سوی دیگر تعادل نظام سکونت‌گاهی (شهری و روستایی) از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی شاخصی مهم در پایداری به شمار می‌رود و از این منظر شکاف میان شهر و روستا می‌تواند تهدیدکننده پایه و اساس توسعه پایدار باشد. از همین رو با توجه به اهمیت مناطق روستایی، این مناطق امروزه از حوزه‌ها و موضوعات اساسی توسعه ملی محسوب می‌شوند و بخش قابل توجهی از امکانات، برنامه‌های دولتی و نهادهای توسعه، صرف توسعه روستاها می‌شوند. اما با وجود صرف منابع انسانی و مالی گزاف در راستای اهداف توسعه روستایی، کارگزاران دولتی و سیاست‌گذاران، هیچ برآورد درستی از توسعه روستایی کشور ندارند.

کرمیان, [09.06.20 19:10]
نصیری زارع افزود: این در حالی است که چنین برآوردی به صورت متناوب مورد نیاز دست‌اندرکاران توسعه روستایی است و ارزیابی آن می‌تواند نگاه و دید مناسب‌تری برای برنامه‌ریزان توسعه روستایی در برنامه‌های آتی باشد. با این تفاسیر با توجه به ضرورتی که نظام پایش و ارزیابی توسعه روستایی در برنامه‌های توسعه روستایی داشته که متأسفانه این ضرورت در برنامه‌های توسعه کشور ما فراموش شده، این تحقیق، ضرورت پرداختن به این امر را در الگوی اسلامی پیشرفت ضروری می‌داند. هدف اصلی تحقیق حاضر طراحی شاخص‌های پایش توسعه روستایی در الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت بود.
وی ادامه داد: بر حسب نتایج تحقیق، برای پایش توسعه روستایی، 30 شاخص در 4 شاخص کلان طراحی گردید که از نظر متخصصین به ترتیب شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و نهادی بیشترین اهمیت را در پایش توسعه روستایی دارند. بدین ترتیب همچنین برمبنای یافته‌ها و نتایج تحقیق نیاز است تا در راستای اجرای مناسب طرح پایش توسعه روستایی و نظارت بر فعالیت‌های توسعه‌ای در الگوی اسلامی پیشرفت، پیشنهاد می شود، گسترش و تقویت زیرساخت‌های اطلاعات و ارتباطات در مجموعه مدل اسلامی- ایرانی پیشرفت در راستای توسعه روستایی به طور خاص و دستگاه‌های اجرایی و وزارت‌خانه‌ها به طور عام انجام شود و ارائه خدمات آنلاین و مجازی به روستائیان و کشاورزان برای ایجاد فضای دو سویه ارتباطی و تعاملی در مجموعه مدل اسلامی- ایرانی پیشرفت انجام شود.
این استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: ایجاد چارچوب در قالب مدیریت نظام پیشنهادات با فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم برای جامعه روستایی که در این مسیر می‌توان مسیرهای ارتباطی پایین به بالا را در نظام برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری الگو ایجاد نمود و به روستائیان فرصت ارائه اخبار و اطلاعات و پیشنهادات و شکایات را فراهم ساخت. در همین چارچوب روستائیان خواهند توانست براساس نظام ارتباطات مشارکتی خود انتقال دهنده اخبار و مطالب مربوط به مسائل و مشکلاتشان به بخش‌های اجرایی و دولتی باشند و در فرآیند پایش و نظارت، اطلاعات مضاعف و کمکی ارائه نمایند. هر جند که چنین نظامی نیازمند گسترش زیرساخت‌های فنی و سخت‌افزاری و آموزشی در بین روستائیان است که می‌بایست سیاست‌های مناسبی برای آن در الگوی اسلامی تعیین کرد.
نصیری زارع خاطرنشان کرد: ایجاد نهاده‌ها و سازمان‌های اداری جهت ایجاد روند پایش و نظارت از سطوح خرد در مناطق روستایی تا سطوح کلان در بخش‌های بالادستی مربوط به برنامه‌های توسعه‌ای در مناطق روستایی در مجموعه مدل اسلامی- ایرانی پیشرفت. در این راستا لازم است شبکه اداری و اجرایی و کارشناسی به گونه‌ای در نظر گرفته شود که کارشناسان پایین دستی که ارتباط مستقیم با روستائیان و کشاورزان دارند قادر باشند به صورت منظم در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای گزارش‌های خودخواسته و یا درخواستی را تهیه و به بخش‌های بالادستی ارائه دهند.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: الگوي اسلامي ايراني پيشرفت استاد دانشگاه خوارزمی برنامه های توسعه ای مناطق روستایی طراحی شاخص ایرانی پیشرفت نظام پایش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۵۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبیین سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار بر بازآفرینی شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین افشاری، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان در دیدار با حجت‌الاسلام محمدحسن رستمیان، امام جمعه شهرستان دامغان اظهار کرد: یکی از سیاست‌ها و برنامه‌ها در این واحد دانشگاهی توانمندسازی دانشجویانی است که در دوران دانشجویی و پس از آن نقش مهمی دارند به دانشجو‌ها کمک می‌کند تا خود را برای چالش‌های دانشگاهی و اجتماعی آماده کنند و از ظرفیت جوانی خود بهره ببرند.

وی افزود:‌ توانمندسازی دانشجویان شامل جنبه‌های مختلفی از آموزش تا توسعه مهارت‌ها، افزایش توانایی‌ها و تجربه‌های عملی می‌شود تا به جایگاه واقعی خود در جامعه برسند و در مسیر موفقیت قدم بردارند.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان  با اشاره به حضور رئیس جمهور در شهرستان دامغان عنوان کرد:رئیس جمهور در این دیدار قول‌های خوبی را دادند که باید با پیگیری مسئولان شهرستان به مرحله اجرا برسد. شهرستان دامغان از گذشته‌های دور دارای ظرفیت‌های بسیار فراوانی برای حرکت در مسیر پیشرفت بوده و باید امروز و با همه توان موانع پیش روی منطقه مورد شناسایی قرار بگیرد تا نسبت به رفع آنها با تقویت ظرفیت‌های شهر اقدام شود.

افشاری ایجاد سیاست‌های ترویجی و فرهنگی را از الزامات کار دانشگاه نسبت به جامعه دانست و تأکید کرد: سیاست‌های ترویجی با تأکید بر عوامل فرهنگی می‌تواند به توسعه و پیشرفت شهر‌ها کمک کرد و در این راستا، تبیین سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار بر بازآفرینی شهری می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. برنامه‌ریزی فرهنگی از مهم‌ترین وجوه برنامه‌ریزی شهری است که تأثیر مستقیمی بر شاخص‌های رفاه شهرستان دارد، مسیر دستیابی شهر به توسعه متوازن را آسان می‌کند و بر کیفیت زندگی اثر مستقیم می‌گذارد.

وی تقویت دانشکده داروسازی را از برنامه‌های دیگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان دانست و اضافه کرد: توسعه و ارتقای زیرساخت‌های دانشکده داروسازی، برتری و تعالی آموزشی دانشجویان از طریق اجرای کوریکلوم به روز، تجارب آموزشی نوآورانه و برنامه‌ریزی خلاقانه و دینامیک در محیط آموزشی دوستانه و فراگیر، ارتقای جایگاه دانشکده داروسازی در آموزش، تحقیق و توسعه خدمات داروسازی با تربیت راهبران و مدیران نسل جدید داروسازی و بهره‌گیری از روحیه کارآفرینی در راستای پیشبرد تحقیقات دارویی با کمک اعضای هیئت علمی این دانشکده از راهبرد‌های اصلی واحد دامغان است که با حمایت مسئولان شهری در دسترس خواهد بود.

مردمی بودن از وظایف مهم مسئول است

امام جمعه شهرستان دامغان نیز با اشاره به دیدار رئیس جمهور با مردم دامغان گفت: رئیس جمهور با وجود برنامه‌ریزی صورت گرفته در برنامه دیدار استانی، برنامه دیدار خود را به درخواست مردم و علمای دامغان از یک روز به دو روز با وجود مشغله کاری زیاد افزایش داد و با استقبال باشکوه مردم دامغان با توجه به فرصت کم‌اطلاع رسانی مواجه شدند.

حجت‌الاسلام محمدحسن رستمیان مردمی بودن را از وظایف مهم مسئول برشمرد و اضافه کرد: با توجه به نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی، مردمی بودن مسئولان دارای ابعاد و جوانب مختلفی بوده این مفهوم فراتر از انتخاب شدن توسط مردم در انتخابات است. در واقع، مردمی بودن به پیوند و ارتباط عمیق و مستمر مسئولان با مردم اشاره دارد. این ارتباط شامل جلسات هم‌اندیشی با نخبگان، دیدار‌های حضوری با اقشار مختلف مردم، دریافت نظرات مردم از طریق ابزار‌های ارتباطی، سفر‌های استانی و دیدار‌های چهره به چهره با مردم می‌شود.

وی بیان کرد: لازمه مسئولیت‌پذیری قبول تلاش، جدیت و اهتمام به امر است در قیامت از ما سؤال می‌شود که در حوزه مسئولیت خود چه کردیم؟ اساساً مسئول یعنی کسی که از او سؤال می‌شود باید در روز قیامت در پیشگاه پروردگار متعال درباره حوزه مسئولیت خود پاسخگو باشیم. نگاه جامعه به دانشگاه آزاد دامغان مثبت است و همواره شاهد عملکرد مثبتی در بخش‌های مختلف ازجمله عفاف و حجاب، فرهنگ و توسعه علمی بوده‌ایم.

امام جمعه شهرستان دامغان ادامه داد: حل مشکلات، نیازمند کار جمعی و گروهی است و با توجه به حضور همکاران باتقوا و کار بلد در آن مجموعه باید همه نیرو‌ها در مسیر پیشرفت دانشگاه تلاش کنند؛ زیرا موفقیت مسئول در جمهوری اسلامی به‌عنوان موفقیت نظام محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند
  • آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند
  • تاکید وزیر علوم بر لزوم همکاری دانشگاه‌ها با اجرای نظام ایده‌ها
  • نگاه ویژه به ارتقای شاخص‌های آموزشی در سفر رئیس‌جمهور به سمنان
  • لزوم تحلیل استراتژیک مسئله حجاب و عفاف برای مقابله با بدحجابی/استاد قانون‌گریز راه به‌جایی نمی‌برد
  • برای توسعه لرستان باید طبق برنامه بلندمدت و کوتاه‌مدت حرکت کنیم
  • لزوم توسعه خدمات کتابخانه‌ای در حاشیه شهرها و مناطق روستایی سنندج
  • تبیین سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار بر بازآفرینی شهری
  • لزوم مدیریت مسائل فرهنگی در تفرجگا‌ها و سواحل مازندران
  • سند ملی سبک پوشش اسلامی چه کمکی به صنعت پوشاک کشور می‌کند؟