Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی که از جمله جلسات سرنوشت ساز است، با حضور معاون رئیس جمهور در اردبیل برگزار و بدون خروجی مشخص در ۴۵ دقیقه جمع بندی شد. ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۲ استانها اردبیل نظرات - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، بعد از تجربه رکود در دوران کرونا، واحدهای تولیدی اردبیل به تازگی به چرخه تولید بازگشته‌اند و جلسات صنعت، تولید و بازار استان مجددا رونق گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که با حضور معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور و مسئولان ارشد استان و همچنین مدیران کل و مدیران واحدهای تولیدی و شرکت‌های دانش بنیان برگزار شد، تمام 45 دقیقه جلسه فشرده بیشتر به طرح تعارفات و تقدیر سخنرانان از یکدیگر سپری شد و حل و فصل مشکلات به زمان‌های دیگر موکول شد.

سورنا ستاری: شرکت‌های ایرانی در حال تولید پیچیده‌ترین داروهای مقابله با کرونا/خبرهای خوشی در راه است!سورنا ستاری: باید قبول کنیم زیرساخت‌های دانشگاهی ایران مانند کشور‌های پیشرفته نیست‌سورنا ستاری: معاونت علمی و فناوری 130 خدمت به شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌دهد

رئیس اتاق بازرگانی استان اردبیل در این جلسه با تقدیر ویژه از استاندار اردبیل و با اشاره به اینکه در دوران رکود کرونا، شرکت‌های تولیدی بسیاری در استان اردبیل توانمندی خود را نشان دادند، گفت: اما متاسفانه خبری از مشوق‌های تولید برای جوانان خوش فکر در اردبیل نیست.

حسین پیرموذن خواستار ارائه گزارش از اقداماتی که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور می‌تواند برای استان اردبیل تدارک ببنید شد و افزود: هر چند اتاق بازرگانی در قالب تفاهم نامه با پارک علم و فناوری در تامین امکانات کارگاهی شرکت‌های دانش بنیان و جوانان خلاق را حمایت می‌کند و در دوران کرونا نیز از مبتکران حمایت داشته است و تولیدات آن ها را خریداری و به استان‌های دیگر صادر کرده است، اما انتظار ما برای تامین تسهیلات ارزان 4 درصدی محقق نشده و در ستاد تسهیل و سایر جلسات استان نیز چنین موردی مشاهده نکردیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان همچنین با اشاره به اختصاص زمین 5 هکتاری به پارک علم و فناوری که کلنگ زنی نشده است، گفت: ضمن تعیین تکلیف این موضوع، لازم است بودجه شهرک فن آوری استان نیز مصوب شود و وقتی اشتیاق و شور تولید در جوانان اردبیلی شکل گرفته، مورد حمایت واقع شوند.

اما در حالی که پیرموذن ابراز امیدواری می‌کرد تا امتیاز و مصوبه در سطح ملی برای استان پیش‌بینی شود، تریبون سخنرانی به دست رئیس پارک علم و فن آوری رسید و وی با تقدیر از اقدامات صورت گرفته گفت: از مرداد ماه سال گذشته کارگزاری صندوق تهران در استان فعال شده است و خط اعتبار 15 میلیارد و 800 میلیون تومان را در اختیار ما قرار دادند که نزدیک به 6 میلیارد تومان جذب شده است.

حبیب ابراهیم پور با تاکید به اینکه یک میلیارد تومان تجاری سازی جذب شده است، گفت: از یک میلیارد تومان کمک به مرکز نوآوری نیز نیمی از آن جذب شده و به دلیل شرایط کرونا شرکت های اردبیل به حوزه های-تک هم ورود کردند و اردبیل دو و نیم برابر در مجموع رشد داشته است.

 وی همچنین به حمایت اتاق بازرگانی در خرید 5 کابین ضدعفونی  که در اختیار شهرستان رشت قرار داده شد و حمایت خیرین به میزان 650 میلیون تومان اشاره کرد و با بیان اینکه زمان جلسه محدود است به صحبت‌های خود خاتمه داد.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور نیز در این جلسه گفت: اینکه کارخانه‌ای در کشور نمی‌تواند دانش بنیان شود اما دانش‌آموزی محصول دانش بنیان تولید می‌کند به دلیل تفکرهای متفاوت جاری در کشور است.

سورنا ستاری با بیان اینکه یکی از مشکلات ما این است که افراد متشخصی دانشگاه ایجاد کردند اما دانشگاه‌ها را بومی نکردند، اضافه کرد: به عنوان مثال فرش که صنعتی بومی بود با وجود همه مشکلات به حیات خود ادامه داده است.

وی با تاکید به اینکه مشکل مواجه در صنعت دیده می شود و اینکه خط تولید را از خارج بیاوریم جنس تولید کنیم،  در واقع صنعت وارد نشده بلکه کارخانه آوردند، افزود: تفاوت عمده بین صنعت و کارخانه وجود دارد و صنعت زمانی می‌تواند از دانشگاه استفاده کند که ماشین سازی کند، بخواهد طراحی کند و بخواهد لایسنس بدهد. به همین دلیل است که در صنعت نفت یک لایسنس را 40 بار می‌خریم اما نمی‌توانیم  صاحب آن باشیم.

بخش سنتی اقتصاد در مقابل یک جوان خلاق شکست می‌خورد

معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور اظهار کرد: بنده همیشه برای جوانان روی این موضوع پافشاری کردم که بخش سنتی اقتصاد در مقابل یک جوان با اعتماد به نفس شکست می خورد و بخش سنتی نیز به این نتیجه رسیده است که در حال باختن این بازی است.

به گفته ستاری جهت گیری سیستم سنتی باید اتفاق افتاده و باید در کسب و کارها مشارکت کرد و اتفاقات کرونا نیز نشان داد که باید به سمت کسب و کارها برویم.

وی با تاکید به اینکه دانشگاه نیز باید بداند که برای این ایجاد شده تا مشکلی از مردم حل کند، تصریح کرد: اینکه ما در آموزش هزینه می‌کنیم اما در GDP (تولید ناخالص داخلی) دیده نمی‌شود یعنی دچار مشکل هستیم.

وی افزود: قبول داریم که بودجه آموزش و پژوهش پایین است اما باید گفت پایه بودجه کشور سه بخش دفاع، آموزش و بهداشت است و برای آموزش کم هزینه نمی‌شود اما به دلیل اینکه به مسائل و مفاهیم پایه بی‌توجه بودیم در GDP دیده نمی‌شود و نمی‌شود مثلا مشکل آب در جامعه داشت و دانشگاه را موفق دانست چرا که مسئولیت دانشگاه حل مشکل است.

معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور تاکید کرد: در بخش پژوهش هم زمانی موفق خواهیم بود که محصول از آن استخراج شود و پژوهش دولتی مانند کارخانه دولتی است. لازم است بخش خصوصی در پژوهش سرمایه‌گذاری کند و در کنار بازار طلا و سکه به سودآفرینی این بخش اطمینان داشته باشد.

ستاری با تاکید به اینکه در اردبیل هم زیرساخت‌هایی از سوی دولت تامین شده است و این اکوسیستم به تازگی در این استان شکل گرفته است، افزود: در واقع در سایه فضایی که در استان‌ها فراهم شده  5 هزار شرکت داریم و سال گذشته فروش شرکت‌ها 120 هزار میلیارد تومان بوده است و روی تابلوی بورس ارزش شرکت‌های دانش بنیان 150 هزار میلیارد تومان است.

وی تاکید کرد: یک شرکت دانش بنیان ممکن است از اتاق دو در سه، میلیاردها درآمدزایی داشته باشد و وظیفه دولت صرفا تقویت زیرساخت‌ها است.‌

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور متذکر شد: در چنین شرایطی برای حمایت دانش بنیان، پز دانشگاه‌ها هم نباید تعداد مقالات خود باشد و در مقابل باید بگوید برای حل مشکلات به عنوان مثال در شرایط کرونا چه کرده است.

ستاری پیشرفت را امری درون‌زا و نیازمند تحول فکری دانست و با بیان اینکه دراردبیل هم بهتر است، تمام ارکان استان باید طالب توسعه باشند و  بخش خصوصی در صندوق پژوهش و فن آوری سرمایه‌گذاری کند. در ادامه صندوق محلی می‌تواند تصمیم بگیرد که چگونه شرکتی را حمایت کند و وام کم بهره و یا معافیت‌ها را پیشنهاد بدهد.

‌در نهایت استاندار اردبیل نیز به تقدیر و تشکر از مدیران مختلف اشاره و‌  تاکید کرد: در استان اقدامات قابل توجهی انجام شده از جمله اینکه فضاهای خالی دانشگاه‌ها به جای فروش، در اختیار شرکت‌های فن آور قرار می‌گیرد.

اکبر بهنام‌جو با اشاره به اینکه کتابخانه مجهز در 1700 متر مربع در دانشگاه محقق اردبیلی راه‌اندازی شده است، گفت: اقدام مشابه در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه صندوق پژوهش و فن آوری از هفته آینده در استان راه‌اندازی می‌شود تا شرکت‌ها در خود استان تسهیلات بگیرند، اضافه کرد: همچنین ساختمان 800 متری برای پارک علم و فناوری اختصاص یافته  تا دیگر مستاجر نباشد و در عرض 7 ماه فضای5 هزار متر مربعی پارک نیز احداث می‌شود.

انتهای پیام/136/ ز

R41374/P/S6,49/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان معاون علمی و فن میلیارد تومان اتاق بازرگانی علمی و فناوری پارک علم و فن سورنا ستاری رئیس جمهور بخش خصوصی فن آوری شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۵۲۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت‌های دانش‌بنیان راهی میان‌بُر برای رشد تولید هستند

جلسه هیئت دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و در آن برنامه عملیاتی دولت برای تحقق شعار سال مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاون اول، جلسه هیئت دولت صبح امروز _چهارشنبه بیست و نهم فروردین_ به ریاست محمد مخبر برگزار شد و در آن برنامه عملیاتی دولت برای تحقق شعار سال مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

معاون اول رئیس جمهور در این جلسه با تاکید بر ضرورت رسیدگی هر چه سریع‌تر به سیل زدگان در مناطق جنوبی کشور تصریح کرد: همه دستگاه‌های مسئول از جمله وزارتخانه‌های کشور، نیرو و راه و شهرسازی موظف هستند همه امکانات خود را برای کمک و جبران خسارات وارده به سیل زدگان بسیج کنند.

مخبر با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه تاکید کرد: نمایشگاه کتاب یکی از مهمترین رویدادهای فرهنگی است و ضروری است بخش‌های مربوط، در برگزاری هر چه بهتر این نمایشگاه همکاری کنند تا زمینه توسعه فرهنگ کتاب خوانی در کشور فراهم شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به بازدید روز گذشته خود از پارک فناوری پردیس اشاره و تاکید کرد: با تلاش‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقدامات و دستاوردهای بزرگی در این پردیس انجام شده تعداد زیادی از نخبگان جوان که سرمایه کشور هستند با پارک‌های علمی همکاری می‌کنند.

مخبر با اشاره به عملیات افتخارآمیز و مقتدرانه اخیر سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، تاکید کرد: در دنیای امروز در اختیار داشتن علم منبع قدرت است و آنچه دشمنان ما را در عملیات اخیر از قدرت ایران دچار ترس و دلهره ساخته، داشتن علم و دانش ساخت تکنولوژی‌های جدید است و نه صرف در اختیار داشتن این محصولات.

وی ادامه داد: قطعاً سرمایه و آینده کشور همین جوانانی هستند که رشد اقتصادی باید با تکیه بر همت و تلاش آنان صورت پذیرد. برای تحقق شعار سال و رشد تولید شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری باید فعال شوند چرا که این شرکت‌ها راه میانبر برای رشد تولید هستند و جهش اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری با دانش و تکنولوژی محقق می‌شود.

مخبر در خصوص مطالبات عقب افتاده حق‌التدریس اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها به سازمان برنامه و بودجه دستور داد تا هرچه سریع‌تر مطالبات آنان تأمین و پرداخت شود.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با قدردانی از سازمان صداوسیما و رسانه‌ها برای اطلاع رسانی اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم، از سازمان صدا و سیما خواست تا زمینه انعکاس بیشتر خدمات بخش‌های مختلف دولت فراهم شود.

همچنین در این جلسه معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در خصوص پروژه ملی قطار شهری گفت: این پروژه با کمک شهرداری تهران و وزارت کشور به ثمر رسیده است و به زودی متروی تهران شاهد استفاده از قطار ملی خواهد بود.

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما نیز با تأکید بر ضرورت حمایت سازمان صداوسیما از تلاش‌ها و اقدامات دولت ادامه داد: طرح حمایت مالی معاونت علمی از برنامه‌های رسانه‌ای دانش بنیان‌ها اثر خوبی برای تقویت و رشد تولید شرکت‌های دانش بنیان داشته است.

در این جلسه، هیأت دولت برنامه عملیاتی تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم در سال ۱۴۰۳» را تصویب کرد.

کد خبر 745493

دیگر خبرها

  • پایش ظرفیت تولید ۲ هزار واحد تولیدی در شهرکهای صنعتی تهران
  • ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟
  • بهره گیری از ظرفیت مغفول سازمان بورس در اردبیل
  • تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
  • پروژه‌های نیمه‌تمام برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار شود
  • پروژه‌های نیمه‌تمام ایلام برای تکمیل به بخش خصوصی واگذار شوند
  • شرکت‌های دانش‌بنیان راهی میان‌بُر برای رشد تولید هستند
  • شرکت‌های دانش بنیان راه میانبر برای رشد تولید هستند
  • چرا استفاده از کارت سوخت شخصی برای دولت به یکباره مهم شد؟
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود