Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@23:54:38 GMT

فرهنگ مؤثرترین عنصر همگرایی بین ملت‌هاست

تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۶۵۸۴

فرهنگ مؤثرترین عنصر همگرایی بین ملت‌هاست

ابوذر ابراهیمی در دیدار با سرور بختی، رییس جدید مؤسسه اکو، با تأکید بر اینکه فعالیت در منطقه اکو از اولویت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است، گفت: فرهنگ مؤثرترین عنصر همگرایی بین ملت‌هاست.

به گزارش ایسنا، به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سرور بختی، رییس جدید مؤسسه فرهنگی اکو پیش از ظهر امروز (۲۰ خردادماه) با حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با ابوذر ابراهیمی‌، رییس این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ضمن خوشامدگویی، به سروده‌ مشهور و دل‌انگیز «مهمان محبت‌اف بختی» که گویای عشق وی به ایران است، اشاره کرد و گفت: پدر شما شعری زیبا در وصف ایران سرودند که برای شما تحقق یافت؛ «از ازل تا به ابد قسمت من ایران است/ که نشانش پرِ سیمرغ و دل شیران است».
وی مؤثرترین عنصر همگرایی بین ملت‌ها را عامل فرهنگی دانست و گفت: دیپلماسی فرهنگی به کشورها اجازه این را می‌دهد که به طور مستقیم با مردمان سرزمین‌های خارجی، رابطه پایدار معنوی برقرار کرده و از آن در جهت اهداف سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی بهره‌برداری کرد. این دیپلماسی به ویژه میان ملت‌هایی که از فرهنگ و تمدن مشترک برخوردارند، کاربردی‌تر است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: فرهنگ، انسان را به صلح، دوستی و نیکی دعوت می‌کند، بنابراین یک مؤسسه فرهنگی باید کاملا به این حوزه شناخت داشته باشد و نقشه راهی را برای ارتقاء روابط بین ملت‌ها ترسیم کند.
ابراهیمی‌گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با داشتن ۸۵ نمایندگی فرهنگی در ۶۳ کشور از جهان در تلاش است تا با بهره‌گیری از دانش سازمانی و توان کارشناسان مخاطبان خود را با گوشه‌هایی از تمدن کهن هفت هزار ساله این مرز و بوم و دستاوردهای انقلاب شکوهمند اسلامی ایران آشنا کند و چهره رحمانی اسلام را به همراه توانمندی‏ها و پیشرفت‏های علمی و فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری جمهوری اسلامی ایران به مردم جهان بشناساند.
وی در ادامه سخنانش، به همکاری‌های مفید و مؤثر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه اکو اشاره کرد و گفت: نقاط مشترک فرهنگی کشورهای «منطقه اکو» دست‌مایه خوبی برای همکاری نهادهای فرهنگی ـ بین‌المللی است تا بتوانند اهداف مشترک را دنبال کنند و فعالیت در منطقه اکو از اولویت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است.
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عامل ارتباطی بین کشورها را فرهنگ عنوان کرد و گفت: با توجه به ظرفیت‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه اکو و کشورهای منطقه اکو، بزرگترین اندیشمندان علمی و فرهنگی علاقه‌مند به حضور در این منطقه و ارائه آثار پژوهشی خود هستند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به همکاری‌های سال‌های گذشته این سازمان با مؤسسه فرهنگی اکو، گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در همکاری دوجانبه، کتاب‌هایی را ترجمه و منتشر کرده و مؤسسه انتشارات بین‌المللی الهدی وابسته به این سازمان از ظرفیت، پتانسیل و فرصت‌های مناسبی بهره‌مند است.
وی پیشنهاد تهیه یک تقویم برای برنامه‌های مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و مؤسسه اکو در تقویم سالانه، معرفی مشاهیر فرهنگی کشورهای منطقه اکو و برگزاری اجلاس‌ها و نشست‌های تخصصی را داد.
ساخت فیلم تأثیرگذاری از وضعیت کشورهای منطقه اکو و تهیه منشور دوستی بین تمام اعضای اکو و ترجمه به زبان‌های مختلف از دیگر پیشنهادات رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بود.
گام‌های عملی برای تداوم همکاری‌ها
در ادامه این دیدار سرور بختی، رییس جدید مؤسسه فرهنگی اکو در سخنانی در این دیدار، ضمن تأیید سخنان ابراهیمی‌ترکمان، علاقه‌مندی خود را نسبت به ارتقاء و تداوم همکاری‌ها با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ابراز کرد.
وی افزود: مؤسسه اکو، یک سازمان منطقه‌ای است که توسط دولت‌های ایران، پاکستان و ترکیه به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی، فنی و فرهنگی میان کشورهای عضو از جمله افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان تأسیس شده و کشورهایی که دارای فرهنگ و تاریخ مشترک هستند و در یکی از استراتژیک‌ترین مناطق جهان واقع شده‌اند.
سرور بختی با تشریح فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی اکو گفت: این مؤسسه فرهنگی در حوزه‌های علمی و پژوهش درباره میراث مشترک کشورهای عضو اکو، تهیه و انتشار کتاب‌ها، تقویت هماهنگی بین کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها، برگزاری نشست‌ها و اجلاس‌ها و ... اقدامات سازنده‌ای انجام داده است.
وی خواستار تهیه یادداشت تفاهمنامه همکاری بین مؤسسه فرهنگی اکو و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی شد و گفت: بنا داریم با کمک و همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در زمینه تنوع ‌بخشیدن به برنامه‌ها به ویژه معرفی مفاخر و مشاهیر، اقداماتی مؤثر فرهنگی انجام دهیم.

سرور بختی در پایان سخنانش، بر لزوم گسترش زبان و ادبیات فارسی در خارج از کشور و تشکیل کمیسیون ملی تأکید کرد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان فرهنگ و ارتباطات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مؤسسه فرهنگی اکو بین ملت ها مؤسسه اکو همکاری ها منطقه اکو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۶۵۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسأله حجاب هر روز در کشور بغرنج‌تر می‌شود

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید محمد عبدالنبی موسوی فرد صبح امروز سه‌شنبه در اولین جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان در سال ۱۴۰۳ که در سالن جلسات حوزه استاندار برگزار شد، با بیان اینکه اخلاق یکی از چالش‌های اساسی در کانون خانواده است، تصریح کرد: مهمترین دغدغه‌ای که امروز افراد انقلابی و مذهبی دارند، تضعیف سبک زندگی اسلامی است، بنده بابت برش استانی سند مهندسی فرهنگی کشور که امروز اتفاق افتاد، تشکر می‌کنم که البته باید زودتر از این رخ می‌داد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خوزستان افزود: اگر این اتفاق آثار مشت پُر کنی داشته باشد و به زودی مجموعه فرهنگی استان بتواند از آن اعتبار مالی‌اش استفاده کنند، خوب است.

نماینده ولی فقیه در خوزستان «حجاب» را یکی از موضوعات ذیل سبک زندگی اسلامی اعلام و عنوان کرد: با نهایت تأسف هر روز و هر لحظه که می‌گذرد، مسأله حجاب در کشور بغرنج‌تر می‌شود؛ بنده از همان ابتدا به شخص رئیس جمهور بارها عرض کردم که بحث حجاب را جدی گرفته شود و مهم‌ترین بخش آن ادارات است.

حجت الاسلام موسوی فرد ادامه داد: ادارات گسترده دولتی وجود دارد، باید قالبی مشخص شود و این قالب اتفاق بیفتد که این امر اتفاق نیفتاد. سال ۱۴۰۱ طرح آماده شد اما اتفاق ناگوار مهسا امینی رخ داد؛ لذا با جدیت بیشتری به این موضوع حجاب پرداخته شود، هر کجا که برویم این مطالبه جدی رهبر و مردم است.

وی خطاب به حجت الاسلام خسروپناه گفت: سابقه خوبی در بحث حجاب نداریم، قبل از انقلاب کار به جایی رسیده بود که در شمال کشور، مؤمنان و افراد متدین گله‌مند بودند به همین خاطر اگر این مساله رها شود بی شک بدتر از این می‌شود، آنگاه نمی‌توانیم آن را جمع کنیم، لذا شما این را به سهم خود و با جدیت دنبال کنید که آثار پوشش اسلامی را به زودی در کشور ببینیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خوزستان، موضوع دیگر را مسأله فِرَق (گروه‌ها نظیر وهابی و …) در استان خواند و بیان کرد: به تازگی گزارش بسیار خیره کننده‌ای رسیده، هفته آینده که خدمت حضرت آقا خواهیم بود به ایشان عرض خواهم کرد، این هم عزم و اراده می‌خواهد که باید به آن پرداخته شود؛ این مساله بسیار مهمی به خصوص در آموزش و پرورش است، از آقای مخبر خواسته‌ام به این مساله ورود کنند، در خوزستان هیچ سنی وجود ندارد و بحث وهابیت چالش اصلی است.

به گزارش مهر، سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، نماینده ولی فقیه در خوزستان، استاندار خوزستان، دبیر شورای فرهنگ عمومی خوزستان و اعضای شورای فرهنگ عمومی خوزستان رونمایی شد.

کد خبر 6062832

دیگر خبرها

  • نقش راهبری هنرمندان در تحقق شعار سال
  • بانوان چادری شاغل در ادارات تجلیل شوند
  • افتتاح مؤسسه نان و ارزاق بهشتی جهت کمک به نیازمندان
  • مؤسسه نان و ارزاق بهشتی جهت کمک به نیازمندان افتتاح شد
  • اهمیت فرهنگ و هنر در ترویج ارزش‌های اسلامی
  • هنرمندان در تحقق شعار سال باید پیش‌رونده و پیش‌برنده باشند
  • افتتاح مؤسسه «نان و ارزاق بهشتی» برای کمک به نیازمندان با مشارکت سازمان ثبت اسناد
  • فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست
  • تقویت بنیه فرهنگی در شهرستان‌های لرستان
  • مسأله حجاب هر روز در کشور بغرنج‌تر می‌شود