Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-03-28@11:27:54 GMT

بسته حمایتی دولت برای هنرمندان صنایع دستی

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۳۷۱۱۳

بسته حمایتی دولت برای هنرمندان صنایع دستی

کرونا همچنان به بازار صنایع دستی زخم می‌زند. فعالان این حوزه به «ایران» می‌گویند کرونا، بیماری بی‌پولی را به‌ جان دو میلیون هنرمند صنایع دستی انداخته است. براساس آمارهای معاونت صنایع دستی 75 درصد این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند.

تازه‌ترین نسخه دولت برای درمان کسادی بازار صنایع دستی ناشی از این بیماری جهانگیر، آن‌طور که «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری خبر می‌دهد بسته حمایتی است که تا آخر خرداد ماه اعلام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جهانگیری همچنین از سازمان تأمین اجتماعی می‌خواهد تا هنرمندان صنایع دستی را زیر چتر پوشش بیمه‌ای ببرد. به‌ دنبال این درخواست معاون اول، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برای حمایت از فعالان صنایع دستی اعلام آمادگی کرده‌اند. همچنین معاون اول وزارت صنعت و معدن هم می‌خواهد راه صادرات صنایع دستی برای فعالان آن را باز کند. فعالان این حوزه در گفت‌و‌گو با «ایران» اعتقاد دارند دولت به جای تزریق پول باید به تقویت زیرساخت‌های بازارهای آنلاین برای فروش صنایع دستی بپردازد.
سرمایه در گردش صنایع دستی سوخت
«رضا کردستانی» مشاور سابق معاون صنایع دستی کشور در گفت‌و‌گو با «ایران»، کرونا را عامل ثانویه کساد بازار صنایع دستی بعد از تحریم‌های امریکا می‌داند و می‌گوید: «این بیماری تنها باعث تشدید شرایط نامطلوب قبل شده است.» به اعتقاد او، کرونا در سه مقوله روی حوزه صنایع دستی تأثیر گذاشته است. او تأثیر اول را روی کارگاه‌های تولید می‌داند. به‌ گفته کردستانی کارگاه‌ها معمولاً در یک دوره کوتاه سه‌ماهه تولید می‌کنند اما در سه ماه گذشته چون فروش نداشته‌اند سرمایه در گردش ندارند بنابراین نمی‌توانند مواد اولیه برای تولید مجدد را داشته باشند. کرونا حتی اجازه نمی‌دهد تا تولیدات گذشته را به فروش برسانند.
او تأثیر ثانویه را روی فروش و عرضه صنایع دستی می‌داند و می‌گوید: «صادرات به خارج از کشور به‌ دلیل بسته بودن مرزها و عدم انجام پروازها بشدت کاهش یافته است.» کاهش فروش صنایع دستی تنها به بازارهای خارجی محدود نمی‌شود. کردستانی می‌گوید: «صنایع دستی در بازار داخلی به سه روش فروخته می‌شود. بخشی از تولیدات صنایع دستی در فروشگاه‌ها به فروش می‌رود بخشی نیز در نمایشگاه‌ها عرضه می‌شود. بخش دیگری از آنها هم فروش آنلاین و مجازی دارند.» به‌گفته او فروش در هر سه زمینه با کاهش شدید رو‌به‌رو شده است. نمایشگاه‌ها بویژه نمایشگاه‌هایی که در پایتخت دایر می‌شود، مهم‌ترین بازار سالانه هنرمندان صنایع دستی کشور بود. به گفته کردستانی تعطیلی نمایشگاه‌ها بیشترین تأثیر منفی را روی کسب و کار هنرمندان صنایع دستی داشت. کردستانی راهکار نجات صنایع دستی از شرایط موجود را تقویت و نظارت بر بازارهای آنلاین می‌داند. او اعتقاد دارد پرداخت وام و تزریق پول کمکی به این بازار نخواهد کرد و نارضایتی هنرمندان را هم در پی خواهد داشت.
آسیب‌پذیری زنان هنرمند در اقتصاد کرونایی
«فریدون میرزالو» مدیرکل سابق دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع دستی کشور هم در گفت‌و‌گو با «ایران» اعتقاد دارد که فروش صنایع دستی در کشور به یک‌دهم فروش در این بازار پیش از شروع کرونا رسیده است. به گفته او فروش صنایع دستی تا آخر اردیبهشت کاملاً تعطیل بود. او قرارنداشتن صنایع دستی در سبد کالای مصرفی مردم را از جمله دلایل این تعطیلی همه‌جانبه می‌داند. میرزالو از افزایش شدید قیمت مواد اولیه صنایع دستی خبر می‌دهد و می‌گوید: «هنرمندان صنایع دستی قشری هستند که نقدینگی کم دارند.» او می‌گوید: «تسهیلات بانکی دولت نمی‌تواند گره مشکلات مالی این قشر را باز کند.» بخش بسیار بزرگی از هنرمندان کشور را زنان و روستاییان تشکیل می‌دهند. میرزالو گرفتن وام توسط این قشر را سخت می‌داند و می‌گوید: «برای گرفتن تسهیلات مورد نظر به دو ضامن یا وثیقه ملکی نیاز است. چون بیشتر هنرمندان صنایع دستی کشور از قشر ضعیف هستند توان گرفتن و پرداخت این وام را ندارند.»
تسهیلات با نرخ 6 درصد
آنچنان که جهانگیری در مراسم روز جهانی صنایع دستی می‌گوید دولت ارائه تسهیلات ارزانقیمت اشتغالزایی روستایی و عشایری به رشته‌های صنایع‌دستی روستایی را روی میز تصمیم‌گیری برده است. او می‌گوید:«این تسهیلات که با نرخ سود 6 درصد تعیین شده، می‌تواند بخش زیادی از نیازهای فعالان صنایع‌دستی در روستاها را مرتفع کند و اگر هم موانعی وجود داشته باشد دولت تلاش خواهد کرد این موانع را برطرف کند.»
جهانگیری همچنین می‌گوید: «بسته حمایت از صادرات صنایع دستی تا پایان خرداد ابلاغ می‌شود.» آن‌طور که جهانگیری می‌گوید:«در بسته حمایت از صادرات که تدوین شده و قرار است تا پایان خرداد نیز ابلاغ شود، اعتبارات مورد نیاز صادر‌کنندگان نظیر کمک به فعالان این عرصه برای حضور در نمایشگاه‌های خارجی دیده شده که امیدوارم با پیگیری‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف دو هفته آینده ابلاغ شود.» معاون اول رئیس جمهوری با اشاره به نیاز فعالان عرصه صنایع‌دستی به منابع ارزی و برخی مشکلات و موانع آنها برای بازگرداندن ارز حاصل از فروش محصولات در مقطع تعیین شده از سوی بانک مرکزی، از وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درخواست می‌کند، جلسه‌ای را با رئیس کل بانک مرکزی در این خصوص برگزار و راهکارهای لازم را برای حل مشکلات صادرکنندگان صنایع‌دستی و نحوه بازگشت ارز حاصل از فروش محصولات این بخش را مورد بررسی قرار دهند.

برش

برنامه های حمایتی دولت از هنرمندان صنایع دستی به روایت اسحاق جهانگیری:
  بسته حمایتی دولت از فعالان صنایع دستی  تا آخر خرداد ماه اعلام می شود
 سازمان تأمین اجتماعی   هنرمندان صنایع دستی را زیر چتر پوشش بیمه ای ببرد
 بزودی تسهیلات  با نرخ سود شش درصد به  فعالان صنایع‌دستی در روستاها پرداخت خواهد شد
  راهکارهای لازم برای حل مشکلات صادرکنندگان صنایع‌دستی و نحوه بازگشت ارز حاصل از فروش محصولات تدوین می شود
 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: هنرمندان صنایع دستی فعالان صنایع دستی فروش صنایع دستی صنایع دستی کشور صنایع دستی نمایشگاه ها بسته حمایت معاون اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۷۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فروش ده میلیارد ریالی صنایع دستی در کاشان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکزاصفهان؛ معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: از مجموع تولیدات به فروش رفته صنایع دستی، ۳۰میلیارد ریال در کارگاه‌ها و ۷۰ میلیارد ریال مربوط به بازارچه‌ها و نمایشگاه‌های صنایع دستی بوده است.
محمد بینوا با اشاره به اینکه هم اکنون در سه بازارچه و نمایشگاه نوروزی صنایع دستی در قالب ۵۰غرفه عرضه و فروش در مرکز شهرستان فعال است گفت: به ترتیب نساجی سنتی، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قمیتی ، زیور آلات سنتی، بافت‌های داری مانند زیلو و گلیم ، سفال و سرامیک ، قلمزنی ، منبت و پیکر تراشی و تولیدات چرمی بیشترین میزان فروش صنایع دستی شهرستان را به خود اختصاص داده است
وی افزود: اخذ نشان ملی و مرغوبیت کالا توسط هنرمندان صنایع دستی نشانه ریشه دار بودن این هنر در شهرستان کاشان و مایه مباهات و غرور ملی است.
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان افزود: در حال حاضر بیش از هزار هنرمند در ۷۰ رشته مختلف صنایع دستی در شهرستان کاشان فعالیت دارند و این ظرفیت مناسبی برای رونق صنایع دستی در کاشان است.

دیگر خبرها

  • فروش ده میلیارد ریالی صنایع دستی در کاشان
  • افتتاح بازارچه موقت صنایع‌ دستی در بوستان ملل ساری
  • هنرمندان کردستانی آثار فاخری در حوزه صنایع‌دستی دارند
  • نمایشگاه صنایع دستی وسوغات سیرجان
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای ظرافت و اصالت بالایی است
  • صدور و تمدید 155 مجوز فعالیت کارگاه صنایع دستی هنرمندان شهرستان مینودشت در سال 1402
  • فروش ۶ میلیاردی صنایع‌دستی فارس از بازارچه‌های نوروزی
  • آثار هنرمندان صنعتگر کردستانی دارای اصالت است
  • برپایی ۳۰ بازارچه نوروزی صنایع‌دستی برای حمایت از هنرمندان بومی در گلستان
  • برپایی ۳۰ بازارچه نوروزی صنایع‌دستی در استان گلستان