Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدجواد بلبلی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به این که اعتبارات میراث فرهنگی اندک است می طلبد که خیرین پای کار باشند تا بناهای تاریخی شهرستان به عنوان شناسنامه هر منطقه حفظ و نگهداری شوند.

وی با اعلام خبر آغاز کار مرمت مسجد قلعه خلیل آباد  ادامه داد: مسجد جواد الائمه(ع) معروف به مسجد قلعه یکی از بناهای قدیمی شهرستان خلیل آباد است که بر اثر بارش های اخیر قسمتی از سقف آن ریزش کرده است که با همت هیات امنای مسجد و مشارکت میراث فرهنگی مرمت آن آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلیل آباد گفت: در همین راستا یک سری کمک های مالی از جمله تامین برخی از مصالح توسط میراث فرهنگی برای تعمیر مسجد انجام شده است.

بلبلی افزود: برآورد اولیه اعتبار مورد نیاز برای تعمیر و مرمت مسجد قلعه در شهر خلیل آباد بالغ بر ۱۵۰ میلیون ریال است و تنها به ۵۰ میلیون ریال آجر نیاز دارد.

 وی با بیان این که مسجد قلعه در نوبت ثبت آثار تاریخی قرار دارد ولی هنوز به ثبت نرسیده است ادامه داد:  در  شهرستان خلیل‎آباد ۱۶۰ اثر تاریخی شناسایی و ۱۱ اثر به ثبت رسیده است اما نگهداری و حفاظت آثار تاریخی به دلیل کمبود امکانات و نیروی انسانی به تنهایی از توان میراث فرهنگی خارج است.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خلیل آباد گفت: هرچند تعداد بسیار کمی هنرمند فعال در حوزه صنایع‌دستی داریم ولی هنرمندانی که آموزش دیده‌اند بیش از۵۰۰ نفر هستند و در حال حاضر  ۱۰ کارگاه صنایع‌دستی شامل تارسازی، سفال‌گری، فرد، چرم‌سازی یا سراجی سنتی در این شهرستان  فعال هستند.

بلبلی افزود: سفال خلیل آباد حرف زیادی برای گفتن دارد اما  یکی از مشکلات  حوزه صنایع‌دستی خام فروشی سفال منطقه است.

شهرستان خلیل آباد با دارا بودن ۱۱ اثر تاریخی فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران و ۶ اثر معنوی در فهرست آثار ناملموس و دارا بودن جاذبه های متعدد گردشگری همچون آبگرم معدنی در ارتفاعات شمال شهرستان و کویر روستاهای کاهه و جعفرآباد و نیز محور گردشگری پارک جنگلی در فاصله ۲۴۰ کیلومتری جنوب غرب مشهد مقدس واقع شده است.

برچسب‌ها مسجد خلیل آباد بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مسجد خلیل آباد بنای تاریخی مسجد خلیل آباد بنای تاریخی شهرستان خلیل آباد میراث فرهنگی صنایع دستی مسجد قلعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۷۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه

ایسنا/آذربایجان غربی سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از انهدام باند حفاران غیرمجاز در دره شهدای ارومیه و در حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد خبر داد.

بهروز محبی با اعلام این مطلب اظهار کرد: پس از دریافت گزارشی مبنی بر انجام حفاری در دره شهدا ارومیه موضوع به صورت نامحسوس و شبانه‌روزی توسط تیم‌های اطلاعاتی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان مورد رصد قرار گرفت.

سرپرست یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: در نهایت طی هماهنگی با اطلاعات و عملیات سپاه پاسداران به‌ دلیل امنیتی بودن منطقه و نیز هماهنگی با نیروی انتظامی منطقه در یک عملیات منسجم حفاران حین متواری شدن از محل حفاری دستگیر شدند.

وی گفت: در بررسی‌های به‌عمل آمده حفاران دارای سوابق قبلی تخریب آثار بودند و این گروه حفاری با تجهیزات بسیار پیشرفته اقدام به کاوش و جست‌وجوی آثار تاریخی و فرهنگی می‌کردند که در بررسی خودروی حفاران تعداد ۱۵ عدد مواد منفجره دست‌ساز بسیار پرقدرت کشف شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی آذربایجان غربی، محبی تصریح کرد: در دره تاریخی نژ نیز انفجارهای بسیار بزرگی برای کشف آثار تاریخی توسط متهمان صورت گرفته که موجب تخریب گسترده شده است، همچنین تعداد زیادی آلات و ادوات حفاری غیرمجاز اعم از موتور برق، بیل وکلنک، بتن‎کن و دریل و ... کشف و ضبط شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • آیین سنتی پخت شیربرنج در روستای توندر کوهسرخ خراسان رضوی برگزار می‌شود
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه