Web Analytics Made Easy - Statcounter

با حضور مسئولان و متولیان امر مسکن درجلسه صحن شورای اسلامی شهر، دلایل افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در همدان بررسی شد. ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۸ استانها همدان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از همدان، هفدهمین صحن شورای اسلامی شهر همدان با حضور اعضای شورا، مدیرکل راه و شهرسازی استان، شهردار، معاون فرماندار و رؤسای نظام مهندسی ساختمان، انجمن انبوه‌سازان و اتحادیه صنف مشاورین املاک با موضوع بررسی افزایش افسارگیسخته قیمت مسکن در همدان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

تاثیر قیمت ارز بر گرانی مسکن

مدیرکل راه و شهرسازی استان در این جلسه اظهار داشت: تغییرات قیمت ارز و سوداگری در این حوزه باعث شد کشور یک تورم شدید را تجربه کند که در بخش مسکن نیز خود را نشان داد و مصالح مورد نیاز نیز به شدت گران شد. 

حسینی با اشاره به این که در 3 دوره در سال‌های 83، 91 و 99 شاهد افزایش قیمت ارز بودیم افزود: در هر 3 دوره افزایش قیمت ارز به افزایش قیمت مسکن انجامید. 

وی با اشاره به اقدامات دولت در طرح اقدام ملی ( مسکن ملی) گفت: تا به امروز در سطح استان همدان، 17 هزار و 300 نفر برای این طرح ثبت نام کردند. 

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان عنوان کرد: با پالایش افراد ثبت نام کننده، تعداد افراد واجد شرایط حداکثر تا 9 هزار نفر می‌رسد. 

حسینی با اشاره به اشاره به این که برای تحویل  5 هزار واحد در استان در این طرح برنامه‌ریزی کردیم اظهار داشت: امیدواریم از زمین‌های متعلق به ارگان‌های دولتی برای ساخت مسکن استفاده شود.

 همدان به 10 هزار واحد مسکونی جدید نیاز دارد

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به این که محدود بودن اراضی شهر همدان یکی از از علل گرانی مسکن محسوب می‌شوداظهارداشت: امیدواریم گسترش این محدوده در طرح جامع جدید و طرح تفصیلی شهر دیده شود.

احداث مسکن محرومان در استان خراسان جنوبی از پیشرفت 90 درصدی برخوردار استحق مسکن 300 هزار تومانی در صورت تصویب از تیرماه اجرایی می شودنماینده مردم اردبیل در مجلس: بازار مسکن باید هرچه زودتر کنترل شود

 

کامران گردان افزود: توریستی بودن منطقه، مهاجرت معکوس، صنعتی نبودن استان، قیمت‌گذاری کاذب در برخی سایت‌ها، عدم وجود جاذبه سرمایه‌گذاری در مناطق شمالی شهر برای ساخت‌وساز مسکن، و تعرفه مشاورین املاک از دیگر عوامل گرانی مسکن است. 

وی با اشاره به این که در مناطق توامندسازی هزینه پروانه را برای واحدهایی تا 2 و نیم طبقه رایگان کردیم گفت: ورود دستگاه‌های سیاستگذار و نظارتی برای کاهش قیمت مسکن ضروری است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به این که در حال حاضر برای تامین نیاز مسکن خانواده‌های همدانی 10  هزار واحد مسکونی نیاز است گفت: در سال گذشته یک میلیون و 500 هزار متر مربع پروانه بهره برداری مسکن صادر شده است.

افزایش 200 درصدی قیمت مسکن از سال 96 تا به امروز

شهردار همدان نیز در این جلسه با اشاره به این که گرانی مسکن حاصل وضعیت اقتصاد کشور است اظهار داشت: قیمت مسکن باید منطقی باشد.

عباس صوفی با مقایسه قیمت مسکن در چند سال گذشته گفت: از سال 96 تاکنون به صورت میانگین قیمت مسکن 200 درصد افزایش یافته است و آهن 400 درصد گران شده است.

وی با اشاره به این که تعرفه عوارض شهرداری به یک درصد قیمت یک واحد مسکونی رسیده عنوان کرد: شهرداری عوارض را کاهش داده و تعرفه عوارض نقشی در گرانی قیمت مسکن ندارد.

شهردار همدان تصریح کرد: مهاجرپذیر بودن شهر همدان و تمایل همدانی‌ها به سرمایه‌گذاری در مسکن از دیگر عوامل گرانی مسکن در همدان است.

صوفی با اعلام این که با تعامل با معاونت شهرسازی، نظام مهندسی، انجمن انبوه‌سازان در تسریع در فرآیند صدور پروانه ساخت اتفاق مثبت و خوبی افتاده است تاکید کرد: در یک ماه آینده نحوه صدور پروانه ساخت کلا دگرگون می‌شود.

وی یا اشاره به این که مذاکرات خوبی صورت گرفت تا زمین‌های دولتی را به تعاونی‌های مسکن بدهیم اظهار داشت: اگر می‌خواهیم قیمت مسکن متناسب به قیمت کشوری باشد باید در دادن تراکم‌ها تجدید نظر کنیم.

شهردار همدان تاکید کرد: در مناطقی که قیمت زمین گران است باید مرتفع سازی داشته باشیم تا قیمت زمین بر قیمت واحدها تاثیر کمی بگذارد.

رابطه مستقیم رشد نقدینگی با گرانی مسکن

رئیس کمیسیون فنی و عمرانی شورای اسلامی شهر همدان نیز با تاکید بر این که رشد نقدینگی سبب گرانی مسکن شده است اظهار داشت: رشد نقدینگی امروز در چند بازار از جمله دلار، بورس و مسکن تاثیر گذاشته است.

علی رحیمی‌فر با اشاره به این که بسته بودن شهر همدان یکی از دلایل افزایش غیرمنطقی قیمت مسکن است اظهار داشت: دیگر زمین‌های بزرگ و قابل تفکیک مثل زمین‌های ویسی و رنجبران نداریم و تنها زمین تیپ زرهی با 50 هکتار وسعت را داریم.

وی کاهش تراکم توسط اداره کل میراث فرهنگی را یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن در همدان ذکر کرد و گفت: در دوره چهارم، 5 تا 6 درصد قیمت واحد به عنوان عوارض شهرداری گرفته می‌شد اما در دوره پنجم این رقم به یک درصد کاهش یافته است و کل هزینه‌های نظام مهندسی برای یک واحد نیز 3 درصد قیمت آن است؛ بنابراین عوارض نقشی در افزایش قیمت مسکن ندارد.

نقش فضای مجازی در گرانی مسکن

دیگر عضو شورای اسلامی شهر همدان نیز با تاکید بر نقش دلالان در افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در همدان اظهار داشت: هم اینک بازار سودآور مسکن باعث شده تا متقاضیان اخذ مجوز تاسیس مشاور املاک افزایش چشمگیری داشته باشد و در حال حاضر 500 متقاضی در صف انتظار قرار دارند.

اکبر کاووسی افزود: از سال 90 نمایندگان مجلس به دنبال تصویب قانون جامع مسکن هستند اما مافیای مسکن سد این راه شده‌‌اند.

وی فضای مجازی را نیز از دلایل گرانی مسکن ذکر کرد و گفت: در حوزه فضای مجازی به ویژه در دو اپلیکیشن معروف و فعال در این زمینه باید نظارت بیشتری صورت بگیرد.

کم‌کاری دولت در ایجاد مسکن ارزان

یکی دیگر از اعضای شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به این که فرآیند تفکیک زمین در همدان بسیار طولانی است اظهار داشت: اخیرا اداره کل راه و شهرسازی سهم دولت از مالکین را در تفکیک زمین طللب می‌کند که نمی‌دانیم این اقدام چقدر قانونی است.

مسعود عسگریان با انتقاد از دولت‌های دهم و یازدهم گفت: دولت باید در ایجاد خانه‌های ارزان قیمت مانند مسکن مهر اقدام می‌کرد تا هم سبب اشتغالزایی شود و هم زیربنای مسکن ارزان قیمت را برای قشر آسیب‌پذیر فراهم کند.

وی عنوان کرد: متاسفانه در این دولت تولید مسکن را شاهد نبودیم و به همین دلیل به یکباره مسکن با رشد زیادی مواجه شد.

فعالیت یک هزار و 300 واحد مشاور املاک در همدان

رئیس اتحادیه مشاورین املاک همدان نیز در این جلسه با تکذیب آمار اکبر کاووسی مبنی بر در صف انتظار بودن 500 نفر برای اخذ مجوز مشاور املاک اظهار داشت: از سال گذشته تاکنون 300 مشاور املاکی به دلیل رکود در مسکن و نداشتن سوددهی واحد صنفی خود را تعطیل کردند.

ابراهیم جمالی با اشاره به این که در حال حاضر اتحادیه املاک همدان یک هزار و 300 عضو دارد گفت: در سال گذشته 378 مورد و از ابتدای امسال 126 مورد مجوز جدید برای تاسیس کشاور املاک در همدان صادر شده است.

وی با ارائه این پیشنهاد که کمیته نرخ‌گذاری مسکن در همدان تشکیل شود عنوان کرد: مشاورین املاکی که دلالی می‌کنند باید شناسایی شوند.

انتهای پیام/747/ی

R41405/P/S6,75/CT7

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شورای اسلامی شهر همدان قیمت مسکن در همدان افزایش قیمت مسکن مشاورین املاک راه و شهرسازی مشاور املاک فضای مجازی گرانی مسکن همدان نیز سال گذشته قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۳۹۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، به باور کارشناسان، بازار مسکن با فاصله‌ از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان مشاهده کرد.

ایلنا  نوشت: بازار مسکن از بازارهای سنتی محبوب است که مردم همواره آن را به عنوان کالای سرمایه‌ای مطمئن می‌شناسند. مسکن از جمله کالاهایی است که حتی اگر تقاضایی در قبال عرضه وجود نداشته باشد، امکان افزایش قیمت آن و ایجاد رکود تورمی در این بازار وجود دارد. حالتی که برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند با ادامه افزایش نرخ دلار، امکان تکرار آن در بازار مسکن وجود دارد.

از یک دهه گذشته فاصله قیمت مسکن و درآمد مردم هر روز بیشتر شد به‌طوریکه امروز به یک شکاف تبدیل شده و همین امر عامل رکود بازار مسکن شده، چراکه قدرت خرید مردم به خرید خانه‌ای با قیمت میانگین ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان (در شهر تهران) نمی‌رسد.

اما در حالی که مشتری برای خانه‌های عرضه شده بازار وجود ندارد و در شرایط طبیعی در مقابل افزایش عرضه و کاهش تقاضا قیمت کالا باید کاهش پیدا کند اما مسکن با تاثیرپذیری از سایر عوامل به ویژه نرخ دلار گران‌تر می‌شود.

در شرایطی که قیمت مسکن در ۸ ماه اول سال گذشته کنترل شد و بازار از نوسانات قیمتی در امان بود اما با رشد قیمت ارز، بازار مسکن هم خیز صعودی را برداشت. کارشناسان مسکن می‌گویند بازار مسکن با فاصله‌ای از افزایش نرخ دلار اثر می‌پذیرد و اثر رشد نرخ دلار را پس از گذشت مدتی در این بازار می‌توان دید.

همزمان با شروع سال جدید اعلام نرخ تورم خود عامل اثرگذار در قیمت‌گذاری در بازار مسکن است و می‌دانیم که در کشورمان همواره بین عرضه و تقاضای واقعی فاصله‌ای وجود دارد اما عامل مهمی که اجازه رشد افسارگسیخته قیمت‌ها را در بازار مسکن نمی‌دهد، درآمد خانوار و قدرت ضعیف خرید در جامعه است بطوریکه طبق گفته دبیر اتحادیه مشاوران املاک تهران میزان قرارداد خرید اولی‌ها در بازار به حداقل ممکن رسیده‌است.

باید دید در ابتدای سال جدید کفه ترازوی کدام عامل سنگین‌تر است و کدام عامل بیشترین اثرگذاری را در تعیین قیمت‌ها در بازار مسکن خواهد داشت.

از آنجایی که مرجع قیمت‌گذاری‌ها بازار مسکن، پایتخت است و تغییرات قیمتی از بازار مسکن تهران به سایر شهرها سرایت می‌کند در جدول زیر قیمت خانه در محله‌های مختلف تهران بررسی می‌شود.

 

محدوده متراژ-امکانات قیمت(تومان)
جنت‌آباد شمالی ۹۰ متر، نوساز، آسانسور، پارکینگ، انباری ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون
پیروزی ۵۳ متر، ۲۰ساله، پارکینگ، انباری ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون
تهرانسر ۱۱۰متر، ۱۰ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون
یوسف‌آباد ۱۳۰متر، ۴ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون
بهارستان ۹۵ متر، ۱۰ ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون
پاسداران ۷۹متر، ۱۷ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۹میلیارد و ۴۰۰ میلیون
جمهوری ۷۶متر، ۲۰ساله، پارکینگ و انباری ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون
ولنجک ۱۲۰متر، ۷ ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۲۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون
خزانه ۸۰متر، نوساز، آسانسور و پارکینگ ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون
هفت تیر ۹۰ متر، ۴ ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون
الهیه ۹۵متر، ۲ساله، آسانسور، پارکینگ، انباری ۱۹ میلیارد و ۳۰۰ میلیون

 

 

دیگر خبرها

  • بررسی مهم‌ترین چالش بازار طلا و سکه در ۱۴۰۲
  • افزایش میزان استفاده از فضای مجازی در نوروز و ضرورت حفظ امنیت کودکان
  • بررسی دلایل لاستیک سایی خودرو
  • اعتراض کاربران فضای مجازی به عملکرد نمایندگان کارگران در شورای عالی کار
  • فضای مجازی شکارچی متخلف را لو داد
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • سیگنال عجیب دلار به قیمت مسکن
  • فوری؛ خرید و فروش مسکن متوقف شد/ ترکش دلار ۶۰ هزار تومانی، بازار مسکن را فلج کرد
  • افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۳
  • چکش‌کاری قوانین انتخاباتی/ اصلاح قانون انتخابات شوراها چه شد؟