Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@11:49:21 GMT

فعالیت ۲۸ نهاد و کمیسیون شبه قضایی در استان البرز

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۴۱۱۳۸

فعالیت ۲۸ نهاد و کمیسیون شبه قضایی در استان البرز

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین فاضلی هریکندی در نشست ایجاد وحدت رویه در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ با شرح مختصری از چگونگی فعالیت کمیسیون‌ها و هیئت‌های شبه قضائی، گفت: قانونگذار رسیدگی به برخی از اموری که دارای ماهیت قضائی است را به دلیل مصالحی به کمیسیون‌ها و هیئت‌هایی تفویض اختیار کرده که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری یکی از این نهادهای شبه قضائی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: در این کمیسیون‌ها و هیئت‌ها یک نماینده از قوه قضائیه حضور داشته و مسئولیت نظارت بر عملکرد آنها هم در استان‌ها، مطابق دستورالعمل رئیس قوه قضائیه بر عهده رئیس کل دادگستری استان است.

رئیس کل دادگستری استان البرز اضافه کرد: در استان البرز ۲۸ نهاد و کمیسیون و هیئت شبه قضائی در دستگاه‌های مختلف اجرایی داریم که تعداد ۱۸۰ نفر از قضات دادگستری استان عضو آنها هستند و به همراه سایر اعضا نسبت به رسیدگی به موضوعات مطابق مقررات اقدام می‌کنند.

فاضلی هریکندی متذکر شد: با توجه به نگرش تحولی قوه قضائیه و دادگستری کل استان، فعالیت این کمیسیون‌ها و هیأت‌ها بررسی و در اواخر سال گذشته کمیته‌ای در دادگستری استان برای اعمال سیاست‌های جدید قوه قضائیه بر اساس «دستورالعمل جامع امور نمایندگان قوه قضائیه و نظارت بر کلیه نهادهای شبه قضائی» تشکیل شد.

وی با توجه به مطالب بیان شده از سوی شرکت کنندگان و نمایندگان اعضای کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ شهرداری پیشنهاد داد که برای ایجاد وحدت رویه در آرای کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و اجتناب از اتخاذ تصمیمات متعارض و متفاوت در موضوعات مشابه، همچنین حسن انجام امور و اتخاذ تصمیم در سایر موضوعات مرتبط با وظایف کمیسیون‌های مذکور و نیز پیشگیری از سو جریان، رانت و وقوع تخلفات و جرایم احتمالی در جریان رسیدگی‌های کمیسیون‌ها، کمیته‌ای برای نظارت بر عملکرد کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ با عضویت اعضای قانونی کمیسیون، مرکب از دو نماینده از دادگستری کل استان شامل دادستان کرج و دبیر شورای تحول دادگستری استان، دو نماینده از استانداری شامل معاون عمرانی استاندار و فرماندار کرج، شهردار و رئیس شورای شهر کرج و نیز مدیرکل بازرسی استان تشکیل شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز نکته مشترک همه دغدغه‌های مطرح شده در مباحث مرتبط با آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ را ایجاد وحدت رویه دانست و بیان کرد: با فعالیت کمیته مذکور، اولویت‌های تخریب در خصوص تخلفات ساختمانی و به تبع آن موارد اعمال جریمه، اولویت‌های جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز و جلوگیری از ادامه آن در صورت وقوع تخلف و سایر موضوعات مربوط به این کمیسیون‌ها مطرح و پس از تصویب در کمیته تا حد ممکن به صورت واحد از سوی کمیسیون‌های مختلف در موارد مشابه مورد حکم واقع می‌شود.

فاضلی هریکندی همچنین بر ضرورت نظارت این کمیته بر اجرای آرا نیز تاکید کرد و یادآور شد: بخش دیگری از اهداف تشکیل این کمیته که به جهت تمرکز امور مربوط به کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ در شهرداری‌ها، در شهرداری کرج مستقر خواهد شد، تعامل و تشکیل جلسه با دیوان عدالت اداری است تا آرا با رویه واحدی صادر و مورد نقض کمیسیون تجدیدنظر و یا دیوان عدالت اداری واقع نشود.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم استان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه باید در کنار مبارزه با فساد، زمینه‌ها و بسترهای فساد زا که به بروز مفسده منجر می‌شود را شناسایی و اصلاح کرد، گفت: رفع ابهام و اصلاح برخی قوانین و مقررات و ایجاد و اتخاذ رویه‌های واحد در موضوعات مشابه در همین راستا است.

فاضلی هریکندی بر اهمیت تقویت بخش نظارت و حراست در ادارات تاکید کرد و گفت: فعالیت صحیح و نظارت بر عملکرد مجموعه‌ها توسط دستگاه‌های ذیربط به صلاح مدیران و کارکنان و در راستای جلوگیری از بروز فساد اداری و آسیب به مجموعه آنهاست و از این رو ضروری است، حراست‌های دستگاه‌های مختلف اجرایی فعال‌تر عمل کرده و مدیران نیز حمایت و همکاری لازم را با بخش‌های حراست مجموعه‌های تحت مدیریت خود برای پیشگیری از تخلفات و وقوع جرایم داشته باشند.

کد خبر 4946135

منبع: مهر

کلیدواژه: قوه قضائیه شهرداری کرج شورای شهر کرج استان البرز ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا قزوین ایلام گرگان آتش سوزی سالروز ارتحال امام خمینی آتش سوزی جنگل ها امام خمینی ره بیرجند یاسوج کمیسیون های ماده ۱۰۰ دادگستری استان فاضلی هریکندی کمیسیون ها استان البرز قوه قضائیه شبه قضائی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۱۱۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی و انقلابی است

مرتضی موصلی در آئین نکوداشت و تجلیل از مؤسسات خیریه، گروه‌های جهادی و مراکز نیکوکاری با بیان اینکه یکی از جهت‌گیری‌های کمیته امداد، توسعه انفاق و نیکوکاری و گسترش سنت‌های حسنه اسلامی است، گفت: یکی از بزرگترین برجستگی‌های استان فارس، نیکوکار بودن مردم استان و بی‌تفاوت نبودن نسبت به حال یکدیگر است و ما باید زمینه هم‌افزایی مردم و خیرین در این راه را فراهم کنیم.

او یکی از اهداف کمیته امداد در سال جاری را حرکت جمعی در مسیر تحقق منویات مقام معظم رهبری به ویژه در راستای شعار سال عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت مردم در راستای جهش تولید یکی از مهم‌ترین راهبرد‌های ما در سال ۱۴۰۳ خواهد بود.

موصلی با بیان اینکه شناسایی و معرفی الگو‌های موفق در میان خیرین، یکی از کار‌هایی است که می‌تواند در زمینه ترویج کمک به نیازمندان موثر باشد، گفت: به‌عنوان مثال مجموعه‌ای را می‌شناسیم که بیش از ۴۰۰ مسکن را برای خانواده‌های نیازمند در دست احداث دارند، برخی موسسات از ظرفیت‌های خیرین استان فارسی خارج از کشور استفاده می‌کنند و بعضی دیگر هم در عرصه بین‌المللی فعالیت دارند که ما در تلاش هستیم تا از این الگو‌ها استفاده کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) استان فارس با تاکید بر اینکه نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی، انقلابی و حاکمیتی است، گفت: کمیته امداد امام راحل بیش از چهار دهه است که در عرصه خدمتگزاری و فراهم کردن زمینه خدمت شایسته به خانواده‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف هستند تلاش می‌کند و هدف اصلی کمیته بر توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه‌های مختلفِ اقتصادی، فکری، فرهنگی و اجتماعی است.

موصلی در پایان به محور‌های پیشنهادی خود در جهت هم‌افزایی ظرفیت‌ها پرداخت و گفت: ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، توسعه کارکرد‌های کارآفرینی، احداث و یا خرید مسکن نیازمندان به خصوص با بهره‌گیری از ظرفیت نهضت ملی مسکن، کمک به تامین جهیزیه و تسهیل ازدواج، کمک به درمان بیماران صعب العلاج و زمین گیر، فراهم کردن زمینه تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان نخبه و هم‌افزایی در تامین منابع قرض الحسنه، از جمله مهمترین مسائلی هستند که آنها را در کمیته امداد دنبال می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • معرفی بیش از یکصد واحد متخلف به مراجع قضایی استان یزد
  • حل مشکلات حقوقی ۳ هزار مددجوی استان البرز از طریق مشاوره
  • توانمندشدن بیش از ۴ هزار خانوار کمیته امداد استان همدان
  • نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند
  • نهاد مقدس کمیته امداد، یک نهاد دینی و انقلابی است
  • تداوم طرح نور با جدیت
  • اخلاص امام راحل(ره) بزرگ‌ترین پشتوانه کمیته امداد است
  • هزینه کرد اعتبارات حق آلایندگی در خوزستان زیر ذره بین بازرسان
  • بررسی مشکلات و توانمندی‌های حوزه قضایی ساوه
  • افزایش ۳۳ درصدی استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان در البرز