Web Analytics Made Easy - Statcounter

۱۴ ماه پس از آغاز حمله به طرابلس، خلیفه حفتر شنبه این هفته در کنار رئیس جمهوری مصر و عقیله صالح، رئیس پارلمان طبرق در شرق لیبی مقابل خبرنگاران حاضر شده و آمادگی خود را برای پذیرش آتش‌بس با نظارت مصر و طرح بازگشت به مذاکرات سیاسی میان گروه‌های لیبیایی اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، سایت "مدی مصر" گزارش داد، این طرح جدید به منزله تغییری در شیوه مدیریت بحران لیبی است به طوری که مسکو و قاهره (از حامیان حفتر) تدوین طرحی را برای خلاص از نقش‌آفرینی خلیفه حفتر پس از در هم شکستن نیروهایش در غرب آغاز کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سایت افزود، حفتر که هم‌پیمان مصر بود، روز چهارشنبه در تلاشی نومیدانه به قاهره سفر کرده و حمایت نظامی از حملات علیه دولت وفاق ملی را با هدف کنترل بر غرب لیبی و با شعار "مبارزه با تروریسم تحت حمایت ترکیه" خواستار شد.

"مدی مصر" در ادامه به نقل از یک منبع آگاه در قاهره اعلام کرد، حفتر موفق نشد دیدار دوجانبه و رودرویی با سیسی داشته باشد و علت آن هم نارضایتی مسؤولان عالی رتبه مصر از او بود چرا که آنها از همان ابتدا از حمله نیروهای حفتر به این شهر در آوریل ۲۰۱۹ حمایت کردند هر چند که این اقدام از حمایت فرانسه، امارات، اردن و روسیه نیز برخوردار بود.

این سایت افزود، سهولت نسبی در بازپس‌گیری کنترل شهر ترهونه و عقب‌نشینی منظم نیروهای حفتر حتی پس از سقوط پایگاه هوایی و استراتژیک الوطیه در اواسط مه گذشته زمانی که مصر و امارات مقدمات خروج حفتر از پایگاهش در مرکز لیبی را آغاز کرده بودند، غیر قابل پیش‌بینی بودند.

جلال حرشاوی، تحلیلگر مسایل لیبی در موسسه روابط بین‌الملل هلند اظهار کرد: مسؤولان مصر می‌دانستند که کشورشان دیگر زمام امور را در دست ندارد زیرا در کنار دخالت ترکیه در غرب، روسیه به عنوان یک حامی خارجی قدرتمند در شرق لیبی ظاهر شده است.

این سایت به نقل از یک منبع مصری دیگر اعلام کرد، در حال حاضر پیش‌بینی‌هایی در خصوص حصول توافقنامه‌ای میان ترکیه و روسیه وجود دارند و این یعنی قاهره باید منتظر باشد تا ببیند تحولات آتی چه خواهند بود. این منبع معتقد است در شرایطی که مصر در حال رایزنی با آمریکا و درخواست تضمین‌هایی برای تعیین یک خط فرضی است که نیروهای دولت وفاق از آن عبور نکنند، ترکیه و روسیه توافق خواهند کرد نیروهای دولت وفاق ملی به شرق لیبی منتقل نشوند.

"مدی مصر" افزود، مصر و روسیه در تلاش هستند طرحی را برای عبور از بحران لیبی تدوین کنند که اساسا بر نقشه راه سیاسی ارائه شده از سوی عقیله صالح مبتنی است، او در گذشته حامی جدی حفتر بود اما در حال حاضر برای ایفای نقش سیاسی بزرگتری تلاش می‌کند و اقداماتی را علیه حفتر آغاز کرده است.

نقشه راه پیشنهادی صالح بر انتخاب یک شورای سیاسی جدید متشکل از سه عضو به نمایندگی از سه منطقه تاریخی لیبی متکی است و این سه نفر کابینه جدید را تشکیل می‌دهند.

خروج حفتر از گود

به گفته یک منبع مصری، همه یاران حفتر حالا می‌دانند این ژنرال (حفتر) دیگر رهبر نظامی و سیاسی قدرتمندی نیست اما حفتر هرگز پیش از خروج سراج از عرصه سیاسی خارج نخواهد شد به این معنی که احتمالا این دو صحنه سیاسی لیبی را با هم ترک می‌کنند.

سایت مدی مصر به نقل از یک منبع لیبیایی نزدیک به حفتر گزارش داد، اگر ترکیه‌ای‌ها ببینند درخواست از سراج برای عقب‌نشینی در چارچوب توافقنامه‌ای سیاسی برای رهایی از حفتر لازم است، این کار را خواهند کرد و از سراج ضرورتا حمایت نخواهد شد.

مدی مصر به نقل از یک مسؤول نظامی عالی رتبه لیبی و نزدیک به حفتر اعلام کرد، حفتر هرگز به صورت کامل و فوری از عرصه سیاسی بیرون نخواهد شد بلکه تا اطلاع ثانوی در قاهره خواهد ماند و هنگام اجرای طرح تشکیل ساختاری سیاسی برای شرق لیبی از نزدیک تحت نظارت خواهد بود.

یک منبع مصری دیگر گفت، حفتر دست‌کم چند هفته در قاهره خواهد ماند و پس از آن به محلی برای گذران دوره بازنشستگی نیاز خواهد داشت.

یک منبع لیبیایی نیز گفت، احتمال دارد در نبود حفتر توافقی درباره جایگزین او در ارتش "ملی" لیبی انجام شود.

 به گفته یک منبع در نیروهای وابسته به حفتر، سرلشکر فرج بوغالیه از حامیان دولت معمر قذافی در گذشته، از جمله اسامی مطرح برای این پست است. همچنین اسامی دیگری همانند عبدالرزاق الناظوری، رئیس ستاد کل ارتش حفتر و سرهنگ صقر الجروشی، رئیس ستاد کل نیروی هوایی این ارتش نام برد.

همسو با این گزارش، جاناتان وینر، فرستاده پیشین آمریکا به لیبی توییتی درباره پایان کار حفتر و ماندن او در مصر تا تعیین محلی برای بازنشستگی او منتشر کرد.

او توییت کرد: ژنرال کودتایی خلیفه حفتر تحت نظارت شدیدی در قاهره باقی خواهد ماند و در شرایط فعلی هرگز به لیبی بازنخواهد گشت.

وینر به نقل از برخی مسؤولان عالی رتبه در دولت مصر افزود: انتظار می‌رود حفتر دست‌کم چند هفته در قاهره بماند تا اینکه مکان دیگری برای بازنشستگی او تعیین شود.

این اظهارنظرها پس از انتشار گزارش‌هایی حاکی از تلاش‌های مسکو و قاهره برای تدوین طرحی جهت جبران فروپاشی نفوذ حفتر و شکست‌های نظامی متوالی او مطرح شدند.

طرح مصر برای آتش‌بس و پیشنهاد روند سیاسی جدید در این چارچوب به ویژه پس از شکست نشست اخیر حفتر و سیسی در رسیدن به یک حمایت نظامی جدید مطرح شد.

سایت صدی مصر نیز فاش کرد، حفتر برای دستیابی به کمک‌های نظامی در مقابله با دولت وفاق به قاهره سفر کرد.

این سایت در ادامه تاکید کرد، با وجود حمایت‌هایی که حفتر از طرف امارات، روسیه، اردن و فرانسه دریافت کرد، بلندپروازی‌های او هرگز محقق نشدند.

این منابع تاکید کردند، مصر و امارات در حال آماده کردن مقدمات خروج حفتر از نقش ناکامش در لیبی هستند، عربستان، امارات و مصر نمی‌توانند مانع از دخالت ترکیه در امور لیبی شوند و مسکو و آنکارا در دوره اخیر رایزنی‌های مستمری درباره یک معامله دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بحران لیبی خلیفه حفتر عبدالفتاح سیسی نقل از یک دولت وفاق شرق لیبی یک منبع مدی مصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۱۳۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حماس، جریان حاکم بر نوار غزه است/ شکست در تحقق اهداف جنگ

به گزارش خبرگزاری مهر، اسحاق بریک ژنرال ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی معاریو نوشت که اسراییل باید توقف جنگ را اعلام کند، چرا که در این جنگ شکست خورده است.

وی نتانیاهو، گانتس، گالانت و هرتصی هالوی را انسان‌های مسخره‌ای دانست که اسراییل را در معرض خطر قرار می‌دهند. وی ادامه داد: ما جنگ را باخته‌ایم، اما آنها این را نمی فهمند.

«اسراییل زیف» ژنرال ذخیره و رییس سابق شعبه عملیات ارتش رژیم صهیونیستی نیز در اظهاراتی در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد که تناقض بین اهداف جنگ در غزه و عدم دسترسی به این اهداف نتیجه تمام اقدامات ارتش‌ را از بین برده و به حماس قدرت ترمیم خود را داده است.

وی ادامه داد که نتیجه این شرایط این است که حماس بار دیگر ساختار خود را به دست آمده و کنترل اوضاع را در دست گرفته و کمک‌های انسانی در میان مردم توزیع می‌کند، این در حالی است که شهرک‌ها همچنان خالی از اسراییلی‌ها است.

بنا بر اعلام این افسر نظامی صهیونیست جنگ در غزه باید از ۳ ماه پیش متوقف می‌شد، چرا که ارتش هیچ هدف مشخصی ندارد و به همین علت نیروها از غزه بیرون کشیده شده‌اند، چون ادامه این روند باعث تلفات بیشتر می شود.

زیف تصریح کرد که حماس نه تنها از بین نرفته، بلکه تنها جریان حاکم بر نوار غزه است.

عوفر شیلح نماینده سابق پارلمان و تحلیلگر مسائل نظامی در آکادمی مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز تاکید کرد که مهم‌ترین چیزی که نتانیاهو به دنبال آن است، بقای سیاسی او است و هر اندازه اوضاع کنونی طولانی‌تر شود، فرصت نخست‌وزیری او بیشتر خواهد بود.

کد خبر 6085000

دیگر خبرها

  • مقام حماس از اسارت ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی در نزد این جنبش خبر داد
  • رسانه‌های عبری: زمان استعفای مقامات نظامی اسراییل نزدیک شده است
  • ژنرال حلیوا رئیس سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل کیست و چرا استعفا داد؟
  • پای صحبت‌های ژوزه مورینیو: آن شادی در اولدترافورد زندگی من را تغییر داد
  • ماجرای موشکی که جلوی چشم رهبری از آب بیرون آمد | جواب جالب طهرانی مقدم به ژنرال روسی
  • ژنرال صهیونیست: جنگ تمام شده است/ حماس شکست نخورد و کنترل کامل بر نوار غزه دارد
  • حماس، جریان حاکم بر نوار غزه است/ شکست در تحقق اهداف جنگ
  • ژنرال سابق صهیونیست: تل آویو باید به شکست در غزه اذعان کند
  • ژنرال بریک: شکست خوردیم/ باید پایان جنگ را اعلام کنیم
  • ژنرال صهیونیست: نتانیاهو شکست در غزه را پذیرا شود!