Web Analytics Made Easy - Statcounter

در قزوین پدیده "الو قلیان" داریم؛ یعنی افراد به صورت تلفنی قلیان سفارش می‌دهند و متاسفانه عرضه آن زیرزمینی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح قزوین؛ استعمال قلیان شاید به طور عادی توسط برخی افراد اتفاق می‌افتد و همچنان این تصور غلط وجود دارد که این ماده دخانی هیچ ضرری ندارد و حتی می‌تواند یک پای اساسی در دورهمی‌های دوستانه و خانوادگی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر هم جوانان هستند که در کنار تفریحات خود به سمت این سم کشنده بی‌صدا می‌روند.

علی‌رغم تصور غلطی که در جامعه وجود دارد، قلیان عامل بسیاری از امراض و بیماری‌های خطرناک است که حتی مضرات آن از سیگار هم حادتر می‌شود، چراکه بنا بر استفاده چندین نفر از قلیان، این امر موجب می‌شود تا زمینه انتقال بسیاری از بیماری‌ها و مهمتر از همه انواع سرطان‌ها از جمله سرطان ریه و  سرطان مری از طریق مصرف قلیان اتفاق می‌افتد و درواقع دو عضو حیاتی ریه و قلب را به خطر می‌اندازد.

از طرفی بسیاری از افرادی که به اعتیاد مبتلا شدند که بیشتر هم در سنین نوجوانی و جوانی اتفاق افتاده، ابتدا از طریق مصرف قلیان به سمت مصرف سایر مواد دخانی و در نهایت هم مواد مخدر کشانده شده‌اند و درواقع به گفته دادستان عمومی و انقلاب قزوین نیز نباید فراموش کنیم که ورود به اعتیاد از قلیان بوده و اعتیاد هم منشا بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است.

همان طور که می‌دانیم فروش و عرضه قلیان و اقلام آن در واحدهای صنفی ممنوع و حتی جرم محسوب می‌شود و همچنین استعمال و عرضه قلیان در اماکن عمومی از جمله قهوه‌خانه و سفره خانه‌ها ممنوع است؛ اما متاسفانه برخی از این مراکز به طور غیرقانونی و البته در بسیاری موارد به صورت آشکارا اقدام به فروش و عرضه قلیان می‌کنند.

برخوردهای قهری و سلبی به کرات از سوی مراجع مربوطه برای مقابله با این معضل اجتماعی اتفاق می‌افتد اما برخی همچنان بر این کار غیرقانونی استمرار دارند و برخی هم به صورت زیرزمینی و غیرقانونی اقدام به فروش و عرضه قلیان می‌کنند که در این میان امروزه فضای مجازی هم بستر این کار را فراهم ساخته است.

چه در پساکرونا و چه در وضعیت فعلی عرضه قلیان جرم است

معاون دادستان مرکز استان قزوین با بیان اینکه اقدامات خوبی با همکاری نیروی انتظامی در برخورد با افرادی که به صورت غیرمجاز اقدام به عرضه قلیان می‌کنند، انجام شده است، اظهار کرد: رها کردن این موضوع کار بسیار خطرناکی است و همواره یکی از برنامه‌های جدی ما بوده که از نیروی انتظامی هم مطالبه کردیم.

 

علی فولیان افزود: در آموزش‌هایی که اتاق اصناف برگزار می‌کند باید این موضوع مدنظر باشد که چه پساکرونا و چه در وضعیت فعلی نیز عرضه قلیان جرم است و در قانون دخانیات، قانون‌گذار این رفتار را جرم انگاری کرده است.

وی یادآور شد: همچنین در شرایط فعلی هم یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا، بحث استفاده از قلیان است. در قزوین پدیده “الو قلیان” داریم؛ یعنی افراد به صورت تلفنی قلیان سفارش می‌دهند و متاسفانه عرضه آن زیرزمینی شده است.

فولیان عنوان کرد: این موضوع از سوی دادستان به نیروی انتظامی ابلاغ شده که مراجع انتظامی هم مکلفند از ظرفیت پلیس اماکن استفاده کنند و اماکن تحت استحفاظی را برای برخورد جدی و پیشگیری رصد کنند.

این مقام مسئول بیان کرد: تبصره یک ماده ۱۳ قانون جامع کنترل مبارزه با دخانیات، ماده ۸ آئین نامه اجرایی و مواد ۲۷ و ۲۸ قانون نظام صنفی و مواد یک و دو آئین‌نامه اماکن عمومی درباره ممنوعیت عرضه قلیان احکامی را دارند.

به گزارش خبرنگار ما، با شیوع ویروس کرونا، یکی از مشاغل پرخطر که از فعالیت ممانعت شد، بحث سفره‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها بود که برای مقطعی تعطیل و همچنین عرضه و فروش قلیان بنا بر یکی از عوامل شیوع و انتقال بیماری، سرسختانه‌تر از گذشته نسبت به ممنوعیت آن اقدام و هشدارهای لازم به واحدهای صنفی داده شد.

اما عده‌ای گویا باز هم سلامت خود و جامعه را به شوخی گرفتند و همچنان بر فروش و عرضه این تفریح پرخطر را همانند گذشته اما به صورت زیرزمینی در پیش گرفتند یا اینکه برخی اصناف تصور می‌کنند که ممنوعیت فروش و عرضه قلیان تنها محدود به دوران کرونا است و پس از اتمام بیماری می‌توانند به راحتی به کار خود ادامه دهند، در حالی که واقعیت این است که خطر مصرف قلیان ربطی به شیوع بیماری ندارد و به طور عادی هم این کالا، سلامت جسمی و روانی افراد و جامعه را نشانه رفته است.

۵۵۶ پایه قلیان در قزوین جمع‌آوری شد

رئیس نظارت بر اماکن عمومی پلیس قزوین درباره اقدامات صورت گرفته در زمینه برخورد با عرضه قلیان اظهار کرد: عده‌ای که عرضه‌کننده قلیان هستند، درآمدهای گزافی از این راه بدست می‌آورند. بحث مقابله و پیشگیری از مواد دخانی و قلیان در واحدهای صنفی بارها توسط نیروی انتظامی شکل گرفته و اقدام شده است.

سرهنگ مجدآرا افزود: در سال‌های گذشته بالغ بر ۱۲ هزار پایه قلیان را جمع‌آوری کردیم و بازدیدهای مکرری از واحدهای صنفی داشتیم. از آغاز شیوع کرونا تاکنون ۵۹ هزار و ۶۰ واحد صنفی متخلف را در حوزه‌های مختلف بازدید داشتیم که ۳هزار و ۴۰۰ مورد را تذکر دادیم و هزار و ۸۵۰ مورد اخطار به پلمب شده و تعداد ۷۱۰ مورد هم پلمب شد.

وی ادامه داد: تعداد ۵۵۶ پایه قلیان جمع‌آوری شده و ۶۸ مورد بازدید صورت گرفته که ۳۱ مورد منجر به پلمب شده است؛ برخی از این واحدها تصور می‌کنند که پس از اتمام کرونا مجاز به ارائه قلیان هستند در صورتی که این مسئله جرم است و ربطی به کرونا ندارد.

این مقام مسئول بیان کرد: اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه باید در جهت آگاه سازی این واحدها اقدام کنند و اطلاع رسانی جامعی داشته باشند؛ همچنین گشت‌های مشترک را به طور جدی از سر خواهیم گرفت.

 

بیش از 70 واحد عرضه‌ و فروش قلیان در قزوین وجود دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ یکی از مبادی که می‌‍تواند با اقدامات پیشگیرانه نسبت به جلوگیری از مصرف و عرضه قلیان اقدام کند، اتاق اصناف و اجرای قوانین نظام صنفی است که رئیس اتاق اصناف استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اشاره به اینکه قهوه‌خانه در زمره اماکن عمومی قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ما به واحدهای صنفی اعلام کردیم که کلا عرضه و فروش قلیان ممنوع است و در سال ۹۴ هم در کمیسیون استانی تصویب کردیم که رسته قلیان حذف شود و به همه واحدها ابلاغ کردیم.

محمد فرج‌زاده‌ها با بیان اینکه اکنون ۷۲ واحد عرضه و فروش قلیان در قزوین وجود دارد، گفت: واحدهایی که اکنون اقدام به فروش و عرضه قلیان می‌کنند نیز غیرقانونی است و باید جمع‌آوری و برخورد شود.

به گزارش صبح قزوین؛ بدون شک مصرف‌کنندگان قلیان و تمام کسانی که از فروش و عرضه قلیان سودهای کلانی به جیب می‌زنند، باید این واقعیت را بپذیرند که بازنده اول و آخر این بازی خود آن‌ها خواهند بود چراکه سلامت، یکی از سرمایه‌های مهم برای هر فردی است و گاهی خود انسان با اشتباهاتی که مرتکب می‌شود این سرمایه مهم را به خطر می‌اندازد.

به طور قطع ممنوعیت فروش و عرضه قلیان محدود به دوران کرونا نیست و این امر باید برای همیشه در جامعه نهادینه شود که نباید برای یک تفریح زودگذر و به ظاهر بی‌خطر که درواقع آسیب‌های جدی را برای افراد و خانواده‌ها به دنبال دارد، این مسئله مهم را نادیده بگیریم.

انتهای پیام/ 

منبع: دانا

کلیدواژه: عرضه قلیان می کنند فروش و عرضه قلیان نیروی انتظامی واحدهای صنفی فروش قلیان اماکن عمومی اتاق اصناف جمع آوری پلمب شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۱۵۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب یک مرکز غیر مجاز زیبایی در قزوین

قاضی تعزیرات حکومتی استان قزوین گفت: نداشتن مجوز فعالیت درمانی از سوی دانشگاه علوم پزشکی و بکارگیری افراد فاقد صلاحیت و تخصص، از تخلفاتی بود که موجب پلمب این موسسه شد. 

بابایی فر افزود: تعزیرات برابر قانون تا اطلاع ثانونی تمامی ملزومات داخل این کلینیک غیرمجاز را ضبط می‌کند تا پس از تکمیل پرونده تعیین تکلیف شود.

به گفته وی، این مرکز باید در مرحله نخست مجوز اخذ کرده و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی نیز صلاحیت را احراز کند تا جواز فعالیت صادر شود، همچنین باید افرادی که متخصص و دارای صلاحیت هستند را جذب کند.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • پلمب یک مرکز غیر مجاز زیبایی در قزوین
  • اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه فروش از ۱۵ اردیبهشت در سنندج
  • پلمب واحد‌های متخلف تهیه و توزیع در استان یزد
  • ۱۰ واحد عرضه فرآورده خام دامی متخلف پلمب شد
  • پلمب ۱۳۱ واحد متخلف تهیه و توزیع در سطح استان یزد
  • پلمب یک واحد قصابی به دلیل عدم رعایت ضوابط بهداشتی در لاهیجان
  • ۳۶ مرکز عرضه فراورده‌های خام دامی در خراسان رضوی پلمب شد
  • واحد عرضه کننده گوشت تاریخ مصرف گذشته در قشم پلمب شد
  • کشف ۲ تن مواد غذایی فاسد در قزوین / پلمب ۳۲ واحد صنفی متخلف
  • ریزش و رویش فایل‏‏‌های مسکن