Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24- سخنگوی وزارت کشور با بیان اینکه متقاضیان درخواست تابعیت ایرانی به استانداری‌ها مراجعه کنند، گفت: پدران غیرایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی تابعیت می گیرند.

سید سلمان سامانی،  با اشاره به تصویب آیین نامه جدید اعطای تابعیت ایران به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی در هیات وزیران اظهارداشت: این قانون شامل هر زن ایرانی که با مردم غیر ایرانی ازدواج کرده و در نتیجه این ازدواج دارای فرزند زیر ۱۸ سال می باشد و همچنین شامل هر فردی که از مادر ایرانی و پدر غیرایرانی متولد شده و بیش از ۱۸ سال تمام داشته باشد، می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این آیین نامه زن ایرانی زنی است که پیش از ولادت فرزند مطابق قوانین و مقررات ایران دارای تابعیت ایرانی باشد و با مرد خارجی ازدواج کرده باشد. ملاک ایرانی بودن مادر اسناد سجلی او است. ملاک ازدواج شرعی مادر ایرانی با پدر خارجی فرزند مشمول این قانون، عقدنامه رسمی یا هر سند معتبر قانونی مبنی بر وقوع نکاح یا صدور رای قضایی (داخلی یا خرجی) مبنی بر وجود رابطه زوجیت آنها است.

سامانی تاکید کرد: صدور و اجرای حکم قطعی طلاق یا فسخ نکاح مانع از رسیدگی به درخواست اعلام تابعیت ایرانی برای فرزندان حاصل از ازدواج منتهی به حکم طلاق نیست.

وی خاطرنشان کرد: تعلق فرزند مشمول این قانون به مادر ایرانی به موجب گواهی معتبر بیمارستان یا گواهی هر یک از مراکز بهداشتی و درمانی ایرانی که فرزند در آنجا متواد شده و در صورت نبودن هر یک از این گواهی ها یا تولد طفل در خارج از کشور به موجب رای مرجع قضایی (داخلی یا خارجی) احراز می شود.

سخنگوی وزارت کشور درباره صدور پروانه اقامت برای پدر غیر ایرانی گفت: صدور پروانه اقامت برای پدر غیرایرانی فرد مشمول قانون در صورت نداشتن مشکل امنیتی مشروط به تایید و اعلام تابعیت ایرانی فرزند و درخواست کتبی وی برای اقامات در ایران بر اساس قوانین و مقررات مربوطه صورت می گیرد.

سامانی ادامه داد: برای شروع روند اعلام تابعیت، متقاضی موظف است درخواست کتبی یا الکترونیکی خود را با اطلاعات کامل و ارائه مستندات به استانداری محل تولد یا اقامت مادر ایرانی فرزند ارائه کند در این تقاضانامه نام، نام خانوادگی، شغل، نشانی محل سکونت و محل کار، مشخصات و مدارک تابعیت پدر فرزند و مشخصات سجلی مادر فرزند و اطلاعات قابل ذکر هویتی فرزند بیان می شود.

وی با بیان اینکه استانداری محل تولد یا اقامت زن ایرانی مدارک هویتی را جهت بررسی و تعیین اصالت مدارک و انجام استعلام مربوطه دریافت می کند، اظهارکرد: ایرانی بودن مادر، ازدواج وی با مرد غیر ایرانی و تعلق فرزند به مادر و حصول آن از ازدواج مذکور برای اعلام تابعیت فرزند توسط استانداری ضروری است و ارائه اسناد و دلایل مربوط به این موارد به عهده متقاضی و احراز اصالت این موارد به عهده استانداری های سراسر کشور است در مورد اسناد سجلی نظر اداره ثبت احوال ملاک است.

سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد: استانداری پس از تایید موارد فوق موظف است وجود یا فقدان مشکل امنیتی را از مرجع امنیتی استعلام کند مرجع امنیتی باید حداکثر ظرف ۳ ماه نظر خود را جهت اعلام تابعیت ایرانی صریحا به استانداری اعلام کند.
 
سامانی با اشاره به اینکه این آیین نامه درباره متقاضیان خارج از کشور تدابیر خوبی اندیشیده است، گفت: متقاضی خارج از کشور جهت ارائه درخواست اعلام تابعیت و تشکیل پرونده به نمایندگی سیاسی و کنسولی جمهوری اسلامی ایران در کشور محل سکونت مادر ایرانی مراجعه می کند احراز اصالت مدارک ارائه شده از جمله اسناد مربوط به مادر ایرانی ازدواج وی با مرد غیر ایرانی و تعلق فرزند به مادر به عهده نمایندگی مذکور خواهد بود. فرزند موضوع این قانون و آیین نامه پس از طی روند مقرر در این آیین نامه و از زمان تایید تابعیت ایرانی آنان از حقوق و تکالیف اتباع ایران برخوردار خواهند بود.
 
معاون هماهنگی وزارت کشور یادآور شد: درخواست هایی که قبل از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه برای اعلام تابعیت فرزندان موضوع قانون ارائه شده اند، پس از رفع نقص احتمالی و انطباق با شرایط این آیین نامه مورد رسیدگی قرار می گیرند.

منبع: ایسنا

منبع: ساعت24

کلیدواژه: سخنگوی وزارت کشور تابعیت ایرانی آیین نامه اعلام تابعیت تابعیت ایران مادر ایرانی غیر ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۳۴۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۷۰ درصدی تعداد تولدها از مادران غیر ایرانی در ۴ سال

طبق برآورد ها ۸۳ درصد کودکان خیابان از اتباع هستند که بین آنها فراوانی افغانستانی‌ها بیشتر است و بیش از ۶۰ درصد از آنها اتباع غیرمجاز هستند.

برخی از کارشناسان بر این باورند نبود نظارت کافی بر انبوه اتباع غیرمجاز و اینکه آنها به طور عمده از اقشار پایین هستند، بر شمار کودکان کار افزوده است. این اتباع اعتقادی به دوره کودکی ندارند و این فرهنگ بین آنها رایج است که فرزند از کودکی باید برای خانواده درآمد کسب کند. از سوی دیگر داشتن فرزند زیاد بین اتباع خارجی سبب‌شده نتوانند مخارج روزانه خود را تامین کنند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی سازمان بهزیستی کشور بیش از ۴۴ یا ۴۵ درصد از کودکان کار با بُعد خانوار بین ۴ تا ۶ نفر هستند. ۲۰ نهاد دولتی و غیردولتی در کشور متولی احقاق حقوق کودکان هستند اما رویکرد نادرست یا ترک فعل آنها سبب شده ساماندهی کودکان کار تا به این اندازه طولانی شده و ۲۰ سال به درازا کشیده است؛ طرح‌های جمع‌آوری یا ساماندهی کودکان تاکنون موفق عمل نکرده‌اند زیرا برخورد هدفمندی با کودکان اتباع و خانواده‌های آنها صورت نمی‌گیرد.

به گفته «آرزو فتحی» معاون اورژانس اجتماعی مرکز اورژانس اجتماعی، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و باز توانی اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، ۱۳ هزار و ۶۷۱ نفر از کودکان کار و خیابان در مراکز نگهداری روزانه و شبانه، خدمات متنوع این سازمان را دریافت می‌کنند. ۶۳ مرکز نگهداری روزانه و ۲۹ مرکز نگهداری شبانه‌روزی کودکان کار و خیابان در کشور فعالیت دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز
  • بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
  • اختصاص بسته‌های غذایی ۶۰۰ هزار تومانی برای مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز
  • اعتبار بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار واگذار شد
  • نگرانی دستگاه‌های امنیتی تل آویو از اظهارات بن گویر و عضو کنست درباره حادثه اصفهان
  • اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی
  • اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار
  • اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزندشيرخوار
  • افزایش ۷۰ درصدی تعداد تولدها از مادران غیر ایرانی در ۴ سال
  • درج نام مادران در کارت‌های ملی فرزندان‌ به کجا رسید؟