Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش رسانه‌های پاکستان حاکی از بلاتکلیفی ده‌ها دستگاه کامیون باری حامل انبه به ارزش ۴۰۰ میلیون روپیه است و تاجران این کشور سهل انگاری و اقدامات غیرموثر مقامات بازرگانی و گمرک پاکستان را دلیل مشکلات پیش روی صادر کنندگان و خطر فاسد شدن میوه‌ها تنها در چند قدمی گذرگاه مرزی این کشور با ایران می‌دانند. 

تاجران پاکستانی که هر سال و در شرایط عادی نزدیک به ۱۵ هزار تن صادرات انبه به ایران دارند، این روزها نگرانند که با وضعیت فعلی در گذرگاه مشترک مرزی دو کشور تنها بتوانند ۸۰۰ تن انبه به کشور همسایه صادر (ایران)صادر کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روایت تجار در پاکستان حاکی است که محدودیت‌های زمانی برای تجارت در مرز مشترک با ایران و همچنین محدودیت تردد کامیون‌های مجاز صادرات انبه و سایر صیفی جات را با خطر روبرو کرده است زیرا سایر فعالیت‌های تجاری و حمل و نقل کامیون‌های حامل گاز ال پی جی باعث شده تا کامیون‌های حامل بار انبه نتوانند محموله‌ها خود را تخلیه و یا ترخیص کنند. 

«بابر دُرانی» یکی از صادرکنندگان پیشرو انبه در پاکستان به رسانه‌های داخلی گفت: مرزی مشترک ایران و پاکستان (میرجاوه) کاملاً بسته است و فقط تنها گذرگاه مشترک باز می‌باشد که البته تنها سه روز در هفته با محدودیت زمانی از ساعت ۸ صبح تا ۱۴ عصر فعالیت تجاری مجاز اعلام شده است. 

به گفته وی، چارچوب تعیین شده برای داد و ستد به قدری کوتاه است که کامیون‌های خالی از خاک ایران قادر به ورود به طرف پاکستانی برای بارگیری محموله‌های انبه نیستند زیرا ترافیک سایر فعالیت‌های تجاری از جمله تردد کامیون‌های گاز ال پی جی در محل بسیار شلوغ است. 

این تاجر پاکستانی هشدار داد که کامیون‌های انبه در گذرگاه مشترک مرزی دو کشور بلاتکلیف مانده و خطر فاسد شدن میوه‌ها وجود دارد و می‌تواند صدمات جبران ناپذیری به صادر کنندگان و اقتصاد کشور وارد کند. 

اعضای اتحادیه صادرکنندگان موادغذایی و سبزیجات پاکستان طی نامه‌ای وزیر به «اعجاز احمد شاه» وزیر کشور، خواستار افزایش تعداد کامیون‌ها برای تردد در گذرگاه مشترک مرزی با ایران به ۱۵۰ دستگاه و افزایش زمان‌بندی و روزها در مرز شدند. 

آنان با ابراز نگرانی از وضعیت فعلی گفتند: محدودیت فعلی در خصوص زمان و روز در گذرگاه مرزی دو کشور می‌تواند بیش از ۷۱۴ میلیون دلار (معادل یک میلیارد روپیه) به صادرات انبه ضرر برساند. 

رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشورمان هفته گذشته گفت: با پیگیری‌های این سازمان و رایزنی با وزارت امور خارجه، وزارت کشور و گمرک جمهوری اسلامی و شرکت‌های حمل و نقل و صاحبان کالا و در پی توافق انجام شده با کشور پاکستان، هم اینک روزانه ۷۵ دستگاه ناوگان باری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حمل کالا وارد کشور پاکستان شده و بلافاصله پس از تحویل بار به کشورمان باز می‌گردند. 

گفتنی است به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های اعمالی توسط پاکستان از اوایل اسفند سال گذشته مبادلات مرزی بین دو کشور متوقف شد که در نتیجه آن تعداد کثیری از ناوگان باری عمدتا حامل گاز صادراتی در مرز مذکور متوقف شدند. 

با پیگیری‌های انجام شده توسط استانداری سیستان و بلوچستان، اداره کل گمرکات استان و سایر دستگاه‌های متولی و رایزنی‌های به عمل آمده توسط وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، دولت پاکستان بیست و چهارم اردیبهشت ماه امسال مجوز ورود محدود ناوگان به خاک خود را از طریق مرز میرجاوه صادر کرده که این مساله تنها شامل ۶۰۰ دستگاه ناوگانی است که از اسفند در مرز متوقف بوده‌اند. 

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان پاکستان مرز میرجاوه مرز تفتان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان پاکستان مرز میرجاوه مرز تفتان سیستان و بلوچستان پاکستان مرز میرجاوه مرز تفتان گذرگاه مشترک کامیون ها دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۵۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳ برابری تردد مسافر از پایانه‌های مرزی

در بازه زمانی ۱۰ روزه از اجرای طرح سفرهای نوروزی سال ۱۴۰۳، میزان تعداد تردد مسافر در پایانه‌های مرزی کشور از ۴۶۵ هزار نفر گذشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، جواد هدایتی، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار کرد: تردد مسافر از پایانه‌های مرزی کشور در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است به گونه‌ای که طی بازه زمانی ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ الی ۶ فروردین ۱۴۰۳ با تردد ۴۶۵ هزار و ۵۷ نفر از پایانه‌های مرزی در مقایسه با ۱۵۹ هزار و ۷۸۵ تردد در بازه زمانی مشابه در سال قبل، افزایش تقریباً سه برابری را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: افزایش آمار تردد، ماحصل افزایش چشمگیر ظرفیت پایانه‌های مرزی و ایجاد امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در آنها است به گونه‌ای که پایانه‌های مرزی مهران و شلمچه جایگاه‌های اول و دوم را به عنوان پرترددترین مرزهای مسافری بین‌المللی به خود اختصاص داده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد عتبات عالیات مقصد اول سفرهای زمینی برون مرزی ایرانیان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس اعلام سازمان راهداری، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: پس از این دو مرز، پایانه مرزی رازی در جایگاه بعدی قرار دارد و این پایانه‌های مرزی تردد به ترتیب ۱۳۵ هزار و ۶۶۱، ۹۰ هزار و ۲۶۶ و ۵۱ هزار و ۲۹۶ مسافر را در این ایام ثبت کرده‌اند.

کد خبر 739361

دیگر خبرها

  • توقف مهمترین پروژه برق آبی در حال توسعه پاکستان پس از ترور مهندسان چینی
  • رشد ۴۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و بلاروس در سال ۲۰۲۳
  • کامیون بار مرغ زنده قاچاق در مرز‌های میانی سیستان و بلوچستان توقیف شد
  • سیاست اسلام‌آباد در پیشبرد پروژه گازی با ایران روشن است
  • اعلام محدودیت های ترافیکی جاده ها در نیمه دوم تعطیلات نوروزی
  • فرایند پرورش، برداشت و بسته بندی هزاران تن انبه توسط کشاورزان استرالیایی (فیلم)
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها در نیمه دوم تعطیلات نوروزی
  • طرح «باک پُر» در مرز زمینی دوغارون به اجرا در آمد
  • افزایش ۳ برابری تردد مسافر از پایانه‌های مرزی
  • رژیم فستینگ ۸-۱۶ چه خطراتی دارد؟