Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان گفت: از مهمترین محورهای توسعه ذوب آهن، بهبود عملکرد این شرکت در مسائل زیست محیطی است که طبق برنامه جامع، با قوت در حال پیگیری است. ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، منصور یزدی زاده ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با محوریت پروژه‌های زیست محیطی ذوب آهن اصفهان اظهار داشت: آلاینده‌هایی که در هر صنعتی تولید می‌شود به طور کلی گذرا است و به طور دائمی نیست، اما ذوب آهن اصفهان در تلاش است که وضعیت زیست محیطی خود را با استانداردهای جهانی مطابقت دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هر جایی که صنعت و تولید باشد به همراه آن آلودگی نیز تولید می‌شود اما می‌توان این آلودگی را کنترل کرد. ما در تلاشیم ذوب آهن را یک صنعت سبز در کشور مطرح کنیم اما صنعت سبز به آن معنا نیست که آلاینده‌های تولید شده از آن به صفر می‌رسد بلکه باید به بهترین نحو آن را کنترل کرد.

وی افزود: پیش از آنکه بخواهیم وضعیت بهداشت خارج از مجموعه ذوب آهن را کنترل کنیم، باید ابتدا سلامت و امنیت جانی بیش از 14 هزار نفر از کارکنان شرکت تامین شود. باید باور کنیم که نمی‌توان آلاینده‌های هیچ صنعتی را به صفر رساند و همواره چه در داخل و چه در خارج از کشور صنایع آلودگی‌های خاص خود را دارند. با اعتقاد به این موضوع می‌توانیم ذوب آهن را یک صنعت سبز در کشور مطرح کنیم‌.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه باتری‌های پخت کک زمانی آلودگی بیش از حد مجاز تولید می‌کرد، گفت: زمانی از اصلی‌ترین معضلات ذوب آهن آلاینده‌هایی بود که این باتری‌ به وجود می‌آورد اما با مناقصه‌هایی که برای بهبود عملکرد این باتری به اجرا گذاشته شد، اکنون آلودگی آن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و این گامی دیگر برای رسیدن به وضعیت پایدار زیست محیطی در ذوب آهن اصفهان بود.

وی خاطرنشان کرد: ذوب آهن اصفهان در تلاش است که مصرف آب خام خود را تا حد ممکن کاهش دهد و این روش‌های مختلفی دارد که بعضا به سرمایه گذاری‌های سنگین نیازمند است. ذوب آهن اصفهان از معدود صنایعی است که دارای نیروگاه حرارتی است و کمک زیادی به تامین آب این شرکت می‌کند. خوشبختانه ظرف 10 سال گذشته به ازای هر کیلو محصولی که ذوب آهن تولید می‌کند، از 11 لیتر مصرف آب به 5 لیتر رسیده‌ایم و این صرفه جویی بزرگی را در مصرف آب رقم می‌زند.

یزدی زاده ادامه داد: احداث تصفیه خانه پساب‌های صنعتی و انسانی از برنامه‌های سه سال آینده ذوب آهن است که این اقدام سبب کاهش مصرف آب در تولیدات می‌شود و پیش‌بینی می‌شود به ازای هر کیلو محصول تولید شده، 1.5 تا 2 لیتر آب مصرف خواهد شد. البته بحث مصرف آب در صنایع یکی از مهمترین و پیچیده‌ترین مباحث مطرح شده در صنایع مناطق مختلف کشور است.

وی با انتقاد از کسانی که بحث تعطیلی ذوب آهن را به‌خاطر مصرف بیش از اندازه آب زاینده رود به پیش می‌کشند، گفت: بیش از 70 درصد از مصرف آب در کشور به دلیل کشاورزی نادرست و سنتی است که وضعیت آب کشور را به حد بحران رسانده، اما تنها 10 درصد از آب مصرفی ایران به صنایع اختصاص دارد، ضمن اینکه ذوب آهن اصفهان از معدود صنایعی است که اقدامات گسترده‌ای برای کاهش مصرف آب انجام داده است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: خوشبختانه در مدت شیوع کرونا تعدیل نیرو نداشتیم و خوشبختانه به نیروهای ما اضافه نیز شده است. در پیک نخست شیوع کرونا خوشبختانه در داخل مجموع ذوب آهن فرد مبتلا به کرونا نداشتیم؛ اما در موج دوم شیوع این ویروس همچنان ضد عفونی و گند زدایی اماکن و فاصله گذاری اجتماعی رعایت می‌شود اما متاسفانه اخیرا بسیاری از افراد نسبت به این ویروس بی‌توجه شدند و برخی از کارکنان شرکت در محیط بیرون از ذوب آهن مبتلا شده‌اند.

معاون وزیر صنعت در خمین: 25 درصد از معادن راکد و غیرفعال کشور فعال می‌شونداستان کرمان ظرفیت خوبی در بازیافت پسماندهای صنعتی داردسایت پسماندهای صنعتی جنوب‌شرق کشور در استان کرمان احداث می‌شودوی با انتقاد از برخی مشکلاتی که سازمان محیط‌زیست به ذوب آهن وارد می‌داند، گفت: نباید فکر کنیم که تمامی آلودگی‌های موجود در شهر و استان اصفهان مربوط به فولاد و ذوب آهن است. متاسفانه در این شرکت هر‌گاه وارد معضلات زیست محیطی می‌شویم و در پی رفع آن هستیم، افراد بسیاری برای ما مشکلات به‌وجود می‌آورند که 70 درصد آن هم سیاسی است. در این بین بسیاری از افراد درخواست تعطیلی ذوب آهن را دارند چرا که تصور می‌کنند این صنعت جز آلودگی هیچ کار دیگری نمی‌کند؛ در حالیکه بیش از 2 میلیون نفر مستقیم و غیر مستقیم با ذوب آهن سر و کار دارند و در صورت تعطیلی موج بزرگی در بی‌کاری به وجود می‌آورد. یزدی زاده ادامه داد: به جای آن‌که تعطیلی صنایعی مانند ذوب آهن را مطرح کنیم باید آن دسته از مواردی که آسیب بیشتر به محیط زیست می‌زنند را شناسایی کرده و اصلاح کنیم. در ابتدای شیوع کرونا که رفت و آمد مردم با خودروهایی که بسیاری از آن‌ها الگوی سوخت نامناسبی دارند به مراتب کمتر از قبل شده بود، شاهد کاهش چشمگیر آلودگی هوا بوده‌ایم بنابراین نمی‌توان تنها صنایع را مسئول افزایش آلاینده‌های کلان‌شهر‌ها دانست. وی افزود: سهم فولاد در مصرف آب، کمتر از 3 درصد است. این میزان مصرف آب در مقابل عوامل دیگری مانند کشاورزی ناچیز است و اگر بخواهیم مدیریت درستی در مصرف آب داشته باشیم باید ابتدا از مشکلات بزرگتر آغاز کنیم. در سال 97 که سالی کم آب بود، همچون دیگر صنایع و افراد، صنعت ذوب آهن هم دچار مشکلاتی در امر تولید شد اما در صددیم که میزان آب مصرفی خود را با تولید اب مورد نیازمان کاهش دهیم.
یزدی زاده بیان کرد: ذوب آهن اصفهان در پی استفاده دوباره از پسماندهای تولیدات خود است که این موضوع می‌تواند کمک به بزرگی به کاهش آلودگی‌های شرکت ‌کند. 80 درصد تولید فولاد در دنیا به روش کوره بلند ذوب آهن است که یکی از مهمترین ویژگی‌های این روش، استفاده دوباره از پسماندهای تولیدات است و در نیروگاه‌ها و منابع به شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ذوب آهن اصفهان 16 هزار و 500 هکتار فضای سبز احداث کرده است، گفت: به طور کلی مساحت مجموعه ذوب آهن 800 هکتار است و طبق قوانین جهانی باید 25 درصد از این مساحت به فضای سبز اختصاص یابد. اما ذوب آهن بیش از 80 درصد از مساحت استاندارد جهانی را به فضای سبز اختصاص داده است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با اشاره به بر‌هم خوردن تعادل زنجیره رسیدن سنگ به محصول گفت: در افق 1400 که پیش‌بینی‌هایی در زمینه کمبود مواد اولیه رقم خورده نیز همچنان با کمبود این مواد مواجه هستیم و مقدار مصرفی پیش‌بینی شده در این طرح برای صنایع فولادی ناکافی است. البته مسئولان مربوطه متوجه مشکلات شده‌اند و در پی تامین مواد اولیه هستند؛ اما قیمت تمام شده این مواد روز به روز در حال افزایش است و سود صنایع فولادی را به کاهش رسانده است که این باعث افزایش سود معادن و بر هم خوردن عدالت در پخش سود مواد اولیه می‌شود.

وی با بیان اینکه طرح جامع زیست محیطی مهمترین طرحی است که در زمینه بهبود اوضاع محیط زیستی شرکت در حال اجرا است، اظهار داشت: در این طرح چندین بار تاکید شده که باید تمامی مسائل و مشکلات زیست محیطی ذوب آهن مطرح شود و راه حلی برای بهبود آن ارائه شود اما باید بپذیریم که در اجرای برخی از برنامه‌های زیست محیطی به دلیل وجود تحریم‌ها ناتوان هستیم. برای بهبود باتری پخت کک 3 بار مناقصه گذاشتیم که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها هر بار سرمایه گذاران خارجی کنار کشیدند. بنابراین برای بهبود کامل وضعیت زیست محیطی ذوب آهن باید صبور باشیم تا بتوانیم بهترین راه حل‌ها برای بهبود این معضل را ارائه دهیم.

انتهای پیام/ 174/ ز R41346/P/S6,51/CT11

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدیرعامل ذوب آهن اصفهان زیست محیطی ذوب آهن ذوب آهن اصفهان برای بهبود مصرف آب ذوب آهن یزدی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۷۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شوط گفت‌: با حضور مختار خانی سرپرست معاونت محیط زیست انسانی و سکینه رستمی رئیس اداره مدیریت زیست محیطی ، آب، خاک و پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست استان و مدیریت محیط زیست منطقه آزاد ماکو،  واحد کابی آلیاژ و بخش تولید فروسیلیکو منگنز  این شهرستان مورد بازدید و پایش محیط زیستی قرار گرفت.

یاسین مهرفر افزود : کلیه بخش های  مختلف واحد مذکور ، شامل کوره ، بگ فیلتر ، محل دپوی مواد اولیه ، دپوی محصولات ، خردایش و آسیاب ،کندانسور و سیکلون ها ، فضای سبز واحد ، نحوه مدیریت پسماندهای صنعتی وعادی پایش شد و ضمن ارائه توصیه های محیط زیستی لازم،  از عملکرد قابل قبول این واحد از سوی سرپرست معاونت محیط زیست انسانی اداره کل، تقدیر بعمل آمد.

 

 

دیگر خبرها

  • مدیرعامل شمس آذر: مقابل استقلال اصلا روز خوبی نداشتیم/ بعید می‌دانم نکونام منظور خاصی داشته باشد+فیلم
  • بررسی آخرین راهکارهای رفع مشکلات زیست‌محیطی اصفهان در جلسه مشترک شهرداری و استانداری
  • ۱۴۴ متخلف زیست محیطی دستگیر شدند
  • آمادگی ایران برای جلوگیری از فجایع زیست محیطی
  • پایش زیست محیطی مشترک واحد تولیدآلیاژ در شوط
  • ثبت بیش از ۵۰۰ مورد آلودگی زیست محیطی در لرستان
  • باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است
  • گیاهی که برای تعدیل قند خون در افراد دیابتی مفید است | فواید بی‌نظیر ریواس : این افراد نباید ریواس مصرف شود
  • دستگیری ۷۰۳ شکارچی و صیاد متخلف در سال گذشته
  • اجرای ۲۰ برنامه در هفته زمین پاک استان