Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-25@09:50:49 GMT

کوید ۱۹ و امنیت غذایی

تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۴۷۹۹۲

رامین امینی زارع*؛ بنابر تعریف، سازمان ملل، امنیت غذایی (Food Security) را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم می‌دانند. طبق این تعریف موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه عنصر اصلی می‌باشند.

با شیوع ویروس کرونا، پی آمد‌های اقتصادی ایجاد شده، امنیت غذایی مردم جهان را با کاهش درآمد و افزایش قیمت مواد غذایی، برای دهک‌های پایین به مخاطره می‌افکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع به شکل سوء‌تغذیه در کودکان و بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با تغذیه، خود را نشان می‌دهد. اکنون نگرانی سوء‌تغذیه در مناطق کمتر برخوردار مطرح است. این ها همه آثار کاهش امنیت غذایی است، اما به صورت ریشه‌ای، امنیت غذایی را باید در مزرعه و حتی پیش تر از آن جستجو نمود.

رفتار و تعامل خردمندانه اقتصادی و بازرگانی با کشور‌های منطقه و جهان، تعامل بیشتر ب انهاد‌هایی همچون سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد "FAO" و داشتن راهبردی معین و مجریانی میهن‌دوست و کارآمد و از همه مهم‌تر برخورداری از سرمایه اجتماعی مناسب، می‌تواند کشور را در تحکیم امنیت غذایی که خود یکی از مهم‌ترین مولفه‌های امنیت ملی است یاری نماید.

وزیر جهاد کشاورزی که بیشترین ارتباط حوزه کاری را با مزرعه و امنیت غذایی دارد، هفته نکوداشت این نهادرا با امنیت غذایی و تولید پیوند داده است که نشان از اهمیت مقوله خطیر و سرنوشت‌ساز امنیت غذایی دارد.

نهاد‌های دیرپایی همچون بانک کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی نیز هریک در همین زمین پشتیبانی و تحکیم امنیت غذایی، کنشگری می‌نمایند که باید بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.

توسعه پوشش بیمه کشاورزی در همه زیر بخش‌ها و بهره‌گیری از فن‌آوری روز ماهواره ای، سنجش از دور (Remote Sensing) و اجرای تمام عیار بیمه دیجیتال کشاورزی، فرصت‌های بی‌بدیلی در تاریخ کشاورزی سرزمین روشنایی و آفتاب به شمار می‌روند.

*دانش آموخته دانشگاه تهران

منبع: فرارو

کلیدواژه: کرونا امنیت غذایی امنیت غذایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۷۹۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، یک مطالعه جدید کشف کرده است که متیل گلیوکسال، که هنگام تجزیه گلوکز در سلول‌ها تولید می‌شود، ممکن است به توضیح ارتباط بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان کمک کند.

تغذیه نامناسب با بسیاری از بیماری‌ها، از جمله چاقی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان‌ها از جمله سرطان سینه، رحم و روده بزرگ مرتبط است. مصرف زیاد سدیم، چربی‌های اشباع شده و قندها می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و دیابت نوع ۲ را افزایش دهد، اما آنچه که رژیم غذایی و سرطان را به هم مرتبط می‌کند چندان مشخص نیست.

اکنون، محققان دانشگاه ملی سنگاپور مکانیسمی را کشف کرده اند که ممکن است به توضیح اینکه چرا رژیم غذایی نامناسب خطر ابتلاء به سرطان را افزایش می‌دهد کمک کند.

در مطالعات سلولی، محققان دریافتند که متیل گلیوکسال، که زمانی تولید می‌شود که سلول‌ها گلوکز را برای آزاد کردن انرژی تجزیه می‌کنند، می‌تواند ژن‌هایی را که از سرطان محافظت می‌کنند، مهار کند. آنها عنوان می‌کنند که رژیم غذایی نامناسب منجر به سطوح بالاتر متیل گلیوکسال و افزایش احتمال ابتلا به سرطان می‌شود.

به گفته محققان، این مطالعه ارتباط بالقوه ای را بین سطوح بالای متیل گلیوکسال، یک محصول جانبی متابولیک، و الگوی جهش ژنتیکی که در برخی سرطان‌ها مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد. این یک منطقه جالب برای بررسی بیشتر است، اما به تحقیقات آزمایشگاهی و آزمایش‌های بالینی بیشتری نیاز است تا به طور قطعی مشخص شود که آیا سطوح متیل گلیوکسال مستقیماً با خطر سرطان مرتبط است یا خیر.

کد خبر 6086941

دیگر خبرها

  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • تشکیل کمیسیون تخصصی شرط اجرای سند ملی امنیت تغذیه
  • شرط اجرایی شدن سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • ضرورت تشکیل کمیسیون‌های تخصصی برای اجرای سند ملی دانش بنیان امنیت غذا و تغذیه
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها
  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • تغذیه بد خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد
  • تامین امنیت غذایی با منابع پایه فراسرزمینی