Web Analytics Made Easy - Statcounter

منصور شیشه فروش در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به ۴۳۰ هزار هکتارمرتع در شهرستان سمیرم اظهار داشت: نیم هکتار از جنگل‌های شهرستان سمیرم در منطقه ونک دچار آتش سوزی شد که این حریق با اطلاع رسانی به موقع و تلاش یک ساعته تیم‌های اطفا محلی مهار شد.

وی با اشاره به اینکه چهارمین حریق از ابتدای سال تاکنون در شامگاه ۲۱ خردادماه در مراتع شهرستان سمیرم اطفا شد، گفت: دو مورد از آتش سوزی‌های امسال در عرصه‌های زیست محیطی و دو مورد هم در مراتع استان اصفهان رخ داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹۵ درصد علت حریق؛ عامل انسانی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در سطح استان اصفهان بالغ بر ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار مرتع و ۱۰۰ هزار هکتار هم جنگل وجود دارد، تصریح کرد: با بررسی‌ها مشخص شد که ۹۵ درصد علت حریق خطای انسانی است و ۵ درصد آن هم به علت وزش بادهای گرم در فصل گرم است.

وی اشاره‌ای به پوشش علوفه‌ای یک ساله مطلوب با بارش‌های بهاره در استان اصفهان داشت و افزود: با شروع تابستان، خزان پوشش‌های علوفه‌ای فرا می‌رسد و گون زارها و گیاهان علوفه‌ای یکساله و تیره گندم در مراتع در معرض خطر حریق قرار می‌گیرند.

اهمیت حفظ مراتع و جنگل‌ها

شیشه فروش با بیان اینکه هر هکتار حریق در جنگل با خسارت ۳۴۰ میلیون تومان و در هر هکتار از مرتع با خسارت ۸ تا ۱۰ میلیون تومانی همراه است، اظهار داشت: اهمیت مراتع در تعدیل آب و هوا، حفظ پوشش‌های گیاهی و پیشگیری از فرسایش خاک است و حفظ آن مهم است.

وی افزود: جهت حفظ مراتع استان اصفهان، نقشه پهنه بندی حریق در استان اصفهان تهیه شده است. بیشترین خطر حریق در کمین شهرستانهای فریدونشهر، بویین میاندشت، فریدن، چادگان، خوانسار، سمیرم، نطنز، شهرضا، کاشان، لنجان و گلپایگان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به مرکز کنترل و حفاظت منابع طبیعی که با شماره تلفن ۱۵۰۴ پیگیر گزارشهای حریق در عرصه‌های طبیعی استان اصفهان است، گفت: پایگاه‌های اطفا حریق سیار همراه با دستگاه‌های اطفا حریق توسط اداره کل منابع طبیعی در شهرستانهای متاثر از حریق تعبیه شده است.

نبود بالگرد اطفا حریق در استان اصفهان

وی با بیان اینکه بالغ بر ۷۲۰ نفر از افراد محلی در این شهرستانها آموزش‌های لازم را در جهت اطفا حریق کسب کرده‌اند، تصریح کرد: محیط بانان و یگان حفاظت از منابع طبیعی هم آموزش‌های لازم برای اطفا حریق را گذرانده‌اند.

شیشه فروش با اعلام ابلاغ بخشنامه‌ای به دهیاری‌ها جهت آموزش‌های لازم در اطفا حریق گفت: از سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درخواست استقرار بالگرد مجهز به اطفا حریق در استان اصفهان انجام شد.

وی افزود: لازم است در شهرستانهای سمیرم و فریدونشهر ایستگاه‌های دائمی کنترل حریق احداث و مجهز شود.

برای پیشگیری از حریق رعایت موارد ایمنی در مراتع الزامی است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اشاره‌ای به اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از حریق داشت و گفت: با توجه به اینکه علت اصلی وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی و جنگ‌ها عامل انسانی است لازم است که گردشگران و افرادی که در این مناطق تردد دارند موارد ایمنی را رعایت کنند و از خاموش شدن آتش اطمینان داشته باشند و اجسام براق و فلزی را در طبیعت رها نکنند.

وی توصیه کرد: لازم است که کشاورزان به نکات الگوی کشت پایبند باشند، زیرا گاهی زمین‌های برداشت شده که آتش زده می‌شود با وزش باد مستعد آتش سوزی خواهند شد؛ عشایر و دامداران هم نسبت به زدن آتش در مراتع هوشیار باشند.

کد خبر 4946790

منبع: مهر

کلیدواژه: اطفای حریق حریق حریق جنگل سمیرم ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا قزوین ایلام آتش سوزی گرگان سالروز ارتحال امام خمینی بیرجند آتش سوزی جنگل ها امام خمینی ره یاسوج استان اصفهان اطفا حریق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۴۹۶۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حریق واحد تجاری در جاده مخصوص مهار شد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی سمیعی مطرح کرد: در پی تماس شهروندان با سامانه ۱۲۵ از حریق یک واحد تجاری (کارگاه چوب بری) در جاده مخصوص تهران - کرج مطلع شدیم.

وی افزود: برای اطفای حریق و امداد رسانی به این حادثه ۲۱ نیروی آتش نشان به همراه یک دستگاه تانکر ۳۰ هزار لیتری آب و ۶ دستگاه خودروی عملیاتی به محل حادثه اعزام شدند.

سمیعی بیان کرد: این حریق در کارگاه چوب بری به متراژ حدوداً ۵۰۰ مترمربع شعله ور و با تلاش آتش نشانان حریق کاملاً مهار و موقعیت حادثه ایمن سازی شد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کرج با اشاره به اینکه با حضور به موقع آتش نشانان از سرایت حریق به دیگر نقاط جلوگیری شد، عنوان کرد: این حادثه مصدومی در بر نداشت.

کد خبر 6087177

دیگر خبرها

  • مهار آتش سوزی در دبیرستان دخترانه اسما اهواز
  • آتش سوزی انبار لوازم خودرو در بلوار توس اطفا شد
  • حریق واحد تجاری در جاده مخصوص مهار شد
  • حریق منزل مسکونی در بولوار شهید چراغچی مشهد مقدس اطفا شد 
  • مهار حریق گسترده در دامداری سمنان
  • حریق منزل مسکونی در بلوار چراغچی اطفا شد 
  • حریق در واحد تولیدی شهرک صنعتی شکوهیه قم اطفا شد
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • شرکت حدود ۱۰ هزار نفر از روستاییان در کارگاه‌های آموزش اطفای حریق
  • کاهش تولید علوفه در کشور بر اثر کمبود بارش ها