Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-19@22:44:06 GMT

«دارا یکم» ۲ هفته تا بورس

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۵۰۲۹۸

«دارا یکم» ۲ هفته تا بورس

 صندوق سرمایه‏‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم که به دارا یکم مشهور است، اوایل اردیبهشت‌ماه پذیره‌‏نویسی شد. در سبد این صندوق سهام بانک‌های ملت، تجارت، صادرات ایران و بیمه‏‌های البرز و اتکایی امین حضور دارند. قرار است قیمت یونیت‌های این صندوق براساس خالص ارزش دارایی‌ها (NAV) و میزان عرضه و تقاضا در بازار کشف شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یونیت‌های نخستین صندوق سرمایه‌گذاری دولتی تا دو هفته آینده قابل معامله می‌شود. مقام‌های مسوول در سازمان بورس به «دنیای اقتصاد» گفته‌اند؛ پس از ثبت اطلاعات تمام سرمایه‌گذاران در سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار، یونیت‌های ETF بانکی قابل معامله خواهند شد. این فرآیند احتمالا تا هفته نخست تیرماه به پایان خواهد رسید. به گزارش «دنیای اقتصاد» صندوق سرمایه گذاری واسطه‌گری مالی یکم که به صندوق دارا یکم هم مشهور است در اوایل اردیبهشت ماه امسال، در پی انتشار فراخوان پذیره نویسی عرضه شد. در سبد این صندوق سهام بانک‌های ملت، تجارت، صادرات ایران و بیمه‌های البرز و اتکایی امین حضور دارند. یونیت‌های این صندوق با تخفیف ۳۰ درصدی و تا سقف ۲ میلیون تومان به سرمایه‌گذاران واگذار شد.

قابلیت معامله

راضیه صباغیان رئیس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جزئیات عرضه صندوق واسطه‌گری مالی یکم اعلام کرد: این صندوق با هدف واگذاری دارایی‌های دولت طراحی شده است. بر این اساس با استناد به قانون بودجه سال ۱۳۹۹ اجازه داده شد تا دولت دارایی‌های خود را در قالب این صندوق‌ها واگذار کند، بنابراین نخستین صندوقی که تاسیس و پذیره‌نویسی آن انجام شد صندوق واسطه‌گری مالی یکم بود. او گفت: بر اساس اساسنامه‌ای که به تصویب هیات وزیران رسیده پس از آنکه اطلاعات تمام سرمایه‌گذاران در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار (سمات) به ثبت رسید، قابلیت معامله نیز فراهم خواهد شد.

به گفته او، با توجه به اینکه فرآیند پذیره‌نویسی صندوق پیش‌تر انجام گرفته؛ به استناد مصوبات شورای بورس یک ماه پس از پایان پذیره‌نویسی، واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری واسطه‌گری مالی یکم می‌تواند در بازار اوراق بهادار قابل معامله شود. برهمین مبنا وزارت اقتصاد، سازمان بورس و شرکت تامین سرمایه بانک مسکن به‌عنوان مدیر صندوق پیگیر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر این موضوع هستند.

او با اشاره به روند پذیره‌نویسی دارا یکم تاکید کرد: در زمان پذیره‌نویسی ۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی در این صندوق جذب شد. راضیه صباغیان درباره شیوه عرضه یونیت‌های این صندوق در بورس توضیح داد: افرادی که در فرآیند پذیره‌نویسی شرکت کرده‌اند پس از ۳۰ روز کاری و همزمان با درج اطلاعات سرمایه‌گذاران در سپرده‌گذاری مرکزی به‌طور خودکار از قابلیت معامله دارایی‌های خود برخوردار خواهند شد.

به گفته او ارزش دارایی‌های صندوق واسطه‌گری مالی یکم در حال حاضر بیشتر از میزانی است که قرار بود به صندوق منتقل شود. بنابراین، انتظار می‌رود هر چه زودتر سرمایه‌گذاران بتوانند از سود حاصل از سرمایه‌گذاری خود منتفع شوند. او تعداد سرمایه‌گذاران در یونیت‌های این صندوق را ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

امکان عرضه مجدد از طریق صندوق

رئیس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: صندوق دارا یکم از قابلیت عرضه ۱۷ هزار میلیارد تومان برخوردار بود، اما ۵ هزار میلیارد تومان آن مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت. راضیه صباغیان درباره ۱۲ هزار میلیارد تومان باقی‌مانده در این صندوق در دست دولت تاکید کرد: امکان عرضه دوباره یونیت‌های باقی‌مانده در دست دولت، با ارکان صندوق که متشکل از دولت و زیر‌مجموعه آن اعم از وزارت اقتصاد، سازمان بورس، سازمان خصوصی‌سازی، مدیر صندوق و سازمان حسابرسی است، وجود خواهد داشت.

چگونگی فروش و کشف قیمت

این مقام مسوول با اشاره به چگونگی فروش یونیت‌های صندوق واسطه‌گری مالی یکم اعلام کرد: با توجه به اینکه پذیره‌نویسی از طریق بانک‌ها صورت گرفته بنابراین در صورتی که سرمایه‌گذاران به فروش یونیت‌های صندوق تمایل داشته باشند باید پس از احراز هویت در سامانه سجام و دریافت کد بورسی درخواست خرید و فروش خود را از طریق کارگزاران بورس در سیستم معاملات به ثبت برسانند. صباغیان درباره چگونگی کشف قیمت یونیت‌های صندوق دارایکم در بورس اعلام کرد: به‌طور کلی کشف قیمت این صندوق هم مانند سایر صندوق‌های قابل معامله در بازار سهام بر اساس NAV و میزان عرضه و تقاضا در بازار خواهد بود.

سرانجام ETF خودرویی و پتروشیمی

رئیس اداره امور نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره زمان عرضه ETF خودرویی‌ها و پتروشیمی‌ها تاکید کرد: به‌طور کلی سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز‌های لازم برای تاسیس یا فعالیت را به نهاد مالی مربوط ارائه می‌کند. در همین حال، تا زمانی که دولت و سازمان خصوصی‌سازی درخواستی مطرح نکنند و مجوز‌های لازم اخذ نشود قاعدتا امکان تشکیل صندوق وجود نخواهد داشت. او گفت: تاکنون درخواستی برای سازمان بورس ارسال نشده هر چند طبق قانون و مصوبات هیات دولت این اجازه را سازمان بورس دارد که به محض دریافت درخواست سریعا اقدام به بررسی و اعلام نتیجه کند.

معامله واحد‌های صندوق

همزمان عباس معمارنژاد در پاسخ به این پرسش که چه زمانی واحد‌های خریداری‌شده صندوق واسطه‌گری مالی یکم قابل معامله می‌شوند، گفت: امروز وضعیت ETF‌های واگذار شده مشخص می‌شود و از اول تیر ماه این واحد‌های سرمایه‌گذاری از طریق بورس قابل معامله و خرید و فروش می‌شوند.

به گفته معاون وزیر اقتصاد باقی‌مانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات به علاوه باقی‌مانده سهام دولت در بیمه البرز و بیمه اتکایی امین جمعا به ارزش ۲۳ هزار میلیارد تومان برآورد و این سهام در قالب صندوق واسطه‌گری مالی یکم و با تخفیف ۲۰ تا ۳۰ درصدی واگذار شد. به گفته او هنوز کار تسویه و اختصاص واحد‌ها به خریداران به‌طور کامل انجام نشده و قرار است از اول تیرماه ۹۹ این واحد‌های صندوق واسطه‌گری مالی در سبد دارایی‌های افراد قرار گیرد و افراد بتوانند دارایی‌های خود را در بورس خرید و فروش کنند.

منبع: فرارو

کلیدواژه: بورس دارا یکم سهام دولتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۰۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد

رباب وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: بازار شنبه ناشی از خبر‌های سیاسی منطقه، در منفی‌های سنگین معامله شد صندوق‌های اهرمی و اختیار منفی سنگین را تجربه کردند. خروج پول حقیقی از بورس، روند صعودی دلار، مثبت سنگین صندوق‌های طلا نشانه‌ی فضای ریسک گریزی در بازار‌های داخلی بود. 

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اظهار کرد: یکشنبه طبق نظر هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برای حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نماد‌های سهام و حق تقدم سهام قابل معامله برای مابقی روز‌های کاری هفته مثبت و منفی ۱ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود شد.

او افزود: در طول هفته بازار تقریبا راکدی را شاهد بودیم و فقط کمی از تلاطم ابتدای هفته کاسته شد، توجه به نقدشوندگی و حمایت بیشتر از شاخص ساز‌ها و سهام بزرگ توجه اهالی بازار را جلب کرده و روز‌های بهتری را سپری کردند. در طول معاملات این هفته بورس کالا، ورق سرد فولاد مبارکه با رشد قابل توجه نسبت به آخرین حراج اسفند معامله شد و عملا امیدواری خاصی نسبت به این سهم و صنعت فلزات اساسی شکل گرفت. معاملات وکیوم باتوم هم برای محصولات شتران و شبندر با تقاضای بالا همراه بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: فروشندگان در بورس کالا به واسطه‌ رقابت کمی نرخ فروششان با تعدیل شده است، اما نیم نگاه صادرکنندگان خصوصا شرکت‌های پتروپالایشی به صدور اجازه برای رشد نرخ دلار نیما است معاملات خاص در بورس کالا، احتمال رشد نرخ دلار نیما و نیم نگاهی به مجامع پیش رو، مجوز‌های افزایش نرخ محصولات صنایع مختلف در کنار قیمت‌های جذاب سهام شرکت‌ها همگی عواملی هستند که جای حرف های بسیاری برای این بازار بجا می‌گذارد. این‌بار نوع فروش از بابت عدم ارزندگی سهام یا خبر مرتبط با صنعت خاصی نبود، در صورت بهبود شرایط می‌توان انتظار بازار بهتر و متعادل تری در هفته پیش رو داشت.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی بورس

دیگر خبرها

  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • نامه سرگشاده سهامداران و فعالان بازار سهام به رییس مجلس
  • رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس
  • توجه اهالی بازار سرمایه به نقدشوندگی و حمایت از شاخص‌ساز‌ها جلب شد
  • محسن اراکی: در نظام اقتصادی باید طلا و نقره واسطه معامله باشند/ خیانتی که به سرمایه‌های این مملکت می‌شود ضرب سکه‌های طلا است/ یک تکه کاغذ در هر کشور قدرت ارزش متفاوتی دارد؛ این بزرگ‌ترین دزدی است که در آمریکا رقم می‌خورد
  • رشد ۶ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته
  • برنامه ریزی برای پذیرش شرکت‌های کرمانشاه در بازار سرمایه
  • سایه روشن‌های بازار سرمایه پس از یک هفته پرالتهاب
  • تغییر در ترکیب هیئت پذیرش شرکت‌های استارت‌آپی/پذیرش دانش‌بنیان‌ها در حوزه های مختلف
  • ببینید | پاسخ رئیس سازمان بورس به یک سوال مهم درباره بازگشت سرمایه‌های مردم