Web Analytics Made Easy - Statcounter

محقق دانشگاه فلوریدای مرکزی با الهام از فناوری نانوطبیعت، فناوری ایجاد کرده است تا تصاویر را روی صفحات نمایش، واقعی‌تر نشان بدهد. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، یک محقق دانشگاه فلوریدای مرکزی با الهام از فناوری نانوطبیعت، فناوری‌ای ایجاد کرده که تصاویر را روی صفحات نمایش، واقعی‌تر نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این فناوری جدید نمایشگر‌های دیجیتالی ایجاد می‌کند که با نور اطراف روشن شده و نسبت به فناوری‌های نمایشی که به انرژی پرشدت و درخشش نور‌های پشت نمایشگر وابسته است، واقعی‌تر به نظر می‌رسد.

دباشیس چاندا، دانشیار مرکز فناوری علوم نانو دانشگاه فلوریدای مرکزی گفت: «این نمایشگر از نمایشگر‌های رایج کامپیوتر‌ها و تلفن‌های همراه واقعی‌تر است. شبیه به دیدن یک تصویر روی دیوار خانه‌تان است که درخشش و نور کمتری داشته و واقعی‌تر به نظر می‌رسد.»

به جای استفاده از روشنایی نور‌های LED که پشت نمایشگر قرار دارند تا آن را روشن کنند، نمایشگر چاندا با بازتاب نور محیط روشن می‌شود. محقق تجربه جدید را با خوردن غذای فراوری شده و غذای طبیعی مقایسه می‌کند.

چاندا گفت: «این قدمی است که مردم به آن عادت کنند. راهی است برای ساخت نمایشگر‌هایی که با چگونگی نمایش رنگ طبیعت و در نتیجه واقعی‌تر به نظر رسیدن آن، هماهنگ است و مقدار بسیار زیادی نور به چشم نمی‌فرستد.»

این موضوع مهم است؛ زیرا خیره شدن به کامپیوتر و تلفن هوشمند که صفحه نمایش بسیار روشن دارند برای مدت طولانی می‌تواند باعث خستگی چشم، سردرد و دیگر مشکلات سلامتی شود.

این مکانیسم نمایشی جدید از یک فناوری استفاده می‌کند؛ فناوری که توسط حیوانات بسیاری مانند پروانه‌ها، سوسک‌ها، اختاپوس‌ها، طوطی‌ها و ماکا‌ها استفاده می‌شود تا با پراکندگی و بازتاب نوری که به ساختار‌های نانومقیاس بدن آن‌ها برخورد کرده، رنگ را نمایش دهد.

این نوع تولید نور از دانه‌های نوری یا رنگدانه‌های موجود در لباس و نقاشی متفاوت است. این نوع به صورت انتخابی برخی از رنگ‌های نور را جذب کرده و سایرین را بازتاب می‌دهد.

چاندا گفت: «اگر شما پروانه، اختاپوس یا پرنده‌های زیبا ببینید، در واقع رنگ آن‌ها از ساختار‌های نانومقیاس بر پرها، پوست یا اندازه آن‌ها سرچشمه می‌گیرد. مولکول‌های پروتئین (عنصر پایه) خودشان رنگ ندارند، اما وقتی آن‌ها را با روشی منظم و کنترل شده کنار هم قرار دهیم انواع رنگ را ایجاد می‌کنند. آنچه پروانه انجام می‌دهد در واقع بازتاب نور به روشی است که تمام این نور‌های زیبا را بدون جذب هیچ چیزی می‌سازد.»

این فناوری که به نمایشگر‌های رنگی پلاسمونی معروف است، می‌تواند نور‌های مختلفی را بر اساس اندازه، شکل و الگوی‌های ساختار‌های فلزی بازتابنده درون صفحات نشان دهد. با این حال، این فناوری بعلت مشکلاتی در نمایش درست رنگ در زوایای مختلف، ساختن در مقیاس‌های بزرگ و نمایش رنگ سیاه محدود است.

گروه چاندا با تکیه بر تحقیقات قبلی خود، با یافتن راهی برای ساخت نانوساختار‌ها با طرح‌های دقیق، برای کنترل کامل پراکندگی نور زوایا، بر این چالش‌ها غلبه کرده است، در نتیجه رنگ‌ها به زاویه دید بستگی ندارند.

چاندا بیان کرد: «ما روشی کشف کردیم که نانوذرات می‌توانند خودشان یک الگوی شبه تصادفی روی لایه‌ای از پیش تعیین شده مونتاژ کنند؛ سپس ما می‌توانیم در یک فرآیند بسیار کنترل شده برای ایجاد یک رنگ خاص مانند زرد، آبی، طلایی، سرخابی، سفید و... بهینه‌سازی انجام دهیم. فقط با تغییر اندازه نانوذرات برخلاف رنگدانه‌ها، که مولکول‌های جذبی مختلف برای رنگ‌های متفاوت نیاز است؛ می-توانیم این مشکلات را بهبود بخشیم.»

فرآیند خودمونتاژ استفاده شده در مطالعه با اینکه بدن انسان چگونه رشد را کنترل می‌کند، مشابه است. در بدن آنزیم‌ها و هورمون‌ها در یک زمان خاص آزاد شده به رشد کمک می‌کنند. در مطالعه چاندا میزان فشار و دما، طراحی و رشد نانوساختار‌ها را کنترل کرده که در نهایت کنترل رنگ نور نمایش داده شده را فراهم می‌کند.

چاندا گفت: «با مکانیسمی که ایجاد کرده‌ایم می‌توانیم از پارامتر‌های فیزیکی برای نقشه‌برداری یک الگوی خاص و متعاقباً یک رنگ استفاده کنیم. با این حال، رنگ سیاه به یک روش متفاوت نیاز دارد. نور پراکنده از سطح نانوساختار با استفاده از یک لایه کریستال مایع به صورت کنترل شده مسدود شده که منجر به اولین نمایش رنگ‌های سیاه و خاکستری در نمایشگر‌ها می‌شود.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نمایشگر ها واقعی تر رنگ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۱۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان سمنان، سروش هاشمی روز دوشنبه سوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ گفت: مقارن با روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی، سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در استان سمنان برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان افزود: سخنرانان بین‌المللی این سمینار، پروفسور گرون آرون استاد تمام دانشگاه صنعتی بیلدیز ترکیه، دکتر نیلکون اوگون مدیرعامل شرکت مشاور مرمت کشور ترکیه از سخنرانان بین‌المللی این سمینار هستند.

سروش هاشمی گفت: دکتر فاطمه داوری مدیرکل حفظ و احیای بناها بافتها و محوطه‌های تاریخی، دکتر مهرداد حجازی استاد تمام دانشگاه اصفهان، دکتر محمود هاشمی دانشیار دانشگاه اصفهان، دکتر علی بیت اللهی عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مهندس سیمین فرهنگی مهندسین مشاور طرح و ساخت طراد، سخنرانان ملی سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین هستند.

او افزود: این سمینار روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ از ساعت ۹ الی ۱۴ در سالن همایش پارک علم و فناوری سمنان واقع در میدان استاندارد، بلوار جوان، پارک علم و فناوری سمنان برگزار می‌شود.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با همکاری معاونت میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان و دانشگاه سمنان برگزار می‌شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898514

دیگر خبرها

  • رئیس لالیگا: 5 میلیون یورو برای تکنولوژی گل زیاده!
  • نوآوری‌های ادامه‌دار با کمک هوش مصنوعی / ساخت دوربین و سمعک پردازشگر صدا و تصویر
  • فناوری پایدار: دروغی بزرگ!
  • 10 سریال گانگستری تماشایی که بر اساس داستان واقعی ساخته شدند(+عکس)
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • حضور ایران در کمیته فناوری نانو سازمان بین المللی استانداردسازی
  • «مراکز نوآوری» اولین حلقه زنجیره زیست بوم و فناوری/ رشد اقتصاد در گرو مسیر تکنولوژی است 
  • راهکار سند تحول برای استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین
  • راهکار سند تحول قوه قضاییه برای ارزیابی ادله در محاکم
  • راهکار سند تحول برای استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله