Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، مجید حق نگهدار با بیان اینکه امروز صندوق ذخیره فرهنگیان در شرایط و جایگاه بسیار خوبی قرار دارد گفت: این شرایط به گونه‌ای است که اگر همکار فرهنگی ما از ابتدای استخدام با حقوقی معادل یک میلیون تومان با پرداخت حق عضویت ۵ درصد به عضویت صندوق در آمده باشد در پایان ۳۰ سال خدمت خود با محاسبه ۵ درصد سهم دولت و سهم الشرکه عضو و سود حاصل از سرمایه گذاری‌های صندوق، قریب به بیش از یک میلیارد و صد میلیون تومان دریافتی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان در استان فارس گفت: طرح ایجاد یک صندوق با هدف کمک به امر معیشت فرهنگیان، به خصوص در دوران بازنشستگی در حوزه آموزش و پرورش، در سال ۱۳۷۳ پیشنهاد گردید که پس از تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی به استناد تبصره ۶۳ قانون برنامه توسعه دوم کشور، این صندوق در خرداد ماه ۱۳۷۴ تأسیس و فعالیت اجرایی خود را آغاز نمود.

حق نگهدار افزود: طبق این تبصره قانونی، تمامی فرهنگیان می‌توانند ماهیانه تا سقف ۵ درصد از حقوق و مزایای خود را به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز نموده و دولت نیز مکلف است معادل همان مبلغ را از منابع بودجه‌ای در بودجه سالانه تصویب و به حساب اعضا وارد کند.

وی گفت: خوشبختانه تاکنون وزارت آموزش و پرورش توانسته است با ایجاد این صندوق گام‌های مؤثری را در زمینه کمک به بهتر شدن معیشت و رفاه فرهنگیان بویژه در سال‌های اخیر و بالاخص سال مالی گذشته بردارد.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان در استان فارس گفت: این صندوق طی سال‌های اخیر، علی رغم مشکلات مالی کشور که ناشی از تحریم‌های ظالمانه آمریکاست، توانسته شرایط بسیار خوبی داشته باشد، به نحوی که با سرمایه گذاری‌هایی که در بخش پتروشیمی همچون مجتمع‌های پتروشیمی مروارید، پارس خاورمیانه، کیان و … در عسلویه و کنگان، سیراف داشته است و همچنین با خرید بیش از ۵۱ درصد سهام انرژی سپهر و سود حاصل از این سرمایه گذاری ها، در ۳ سال اخیر رشد سود دو برابری را تجربه کند.

وی با اشاره به اینکه در سال منتهی به شهریور ۱۳۹۶ سود حاصل از سرمایه گذاری‌های صندوق قریب به ۲۸۰ میلیارد تومان بوده است گفت: با اقدامات انجام شده این سود در سال منتهی به شهریور ۱۳۹۷ بالغ بر ۶۲۰ میلیارد تومان و در سال مالی منتهی به شهریور ۱۳۹۸ بالغ بر ۱,۱۰۰ میلیارد تومان سود حاصل فعالیت‌های این صندوق بوده است و پیش بینی می‌گردد سود منتهی به شهریور ۹۹ نیز برابر ۲,۱۰۰ میلیارد تومان شود.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان در استان فارس همچنین گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر ۷ مجتمع پتروشیمی شروع به کار یا در دست اجرا هستند پیش بینی می‌شود در پایان برنامه سال ۱۴۰۲ سود حاصل از این مجتمع‌های پتروشیمی به قریب به ۵ هزار میلیارد تومان برسد.

حق نگهدار یادآور شد: خوشبختانه با توجه برنامه اقدامات انجام گرفته و شفافیت ایجاد شده، خیلی از شرکت‌های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان وارد بورس شده اند که با توجه به عملکرد بورس می‌توان آینده درخشانی را برای صندوق پیش بینی کرد.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان در استان فارس افزود: احیای بخشی از مطالبات معوقه سهم دولت که طبق ماده ۸۵ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی، دولت موظف است سهم خود را تا ۵ درصد به صندوق واریز نماید نیز یکی از تلاش‌های صندوق در راستای تأمین مطالبات معوقه فرهنگیان بوده که تا کنون بیش از ۳۶۱ میلیار تومان از مطالبات معوقه سهم دولت تأمین شده که به زودی به حساب فرهنگیان محترم منظور خواهد شد.

وی در تشریح خدمات ارائه شده توسط صندوق ذخیره به فرهنگیان عضو این صندوق نیز گفت: از جمله این خدمات می‌توان به فروش لوازم خانگی و خودرو در قالب لیزینگ با وام کم بهره، ارائه تسهیلات سفر و گردشگری با وام‌هایی با کارمزد پایین، همچنین ارائه انواع بیمه نامه‌ها به صورت اقساط توسط بیمه معلم اشاره کرد.

وی تاکید کرد: فرهنگیان با اعتمادی که نسبت به همکاران خود در وزارت آموزش و پرورش و آموزش و پرورش استان و همچنین صندوق ذخیره فرهنگیان دارند، با عضویت در صندوق ذخیره یا افزایش حق عضویت خود می‌توانند از سود بیشتری بهره مند شوند.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان در استان فارس گفت: اخیراً مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه از شرکت‌های تابعه هلدینگ پترو فرهنگ، با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن متانول در عسلویه به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه مجتمع پتروشیمی فوق سالیانه بیش از ۳ میلیون دلار و پتروشیمی مروارید نیز ۷/۱ میلیون دلار فروش دارد. " افزود: این پروژه در سال گذشته طبق برنامه زمانبندی استاندارد شده با بیش از ۱۴ میلیون نفرساعت کار، بدون هیچ حادثه‌ای برای کارگران و کارکنان با سرمایه گذاری ۲۸ میلیارد یوان و ۱۰ هزار میلیارد ریال به مدار تولید وارد شده و به بهره برداری رسیده است که می‌تواند سود سرشاری را به حساب صندوق ذخیره فرهنگیان واریز نماید.

حق نگهدار گفت: خوشبختانه علی رغم تحریم‌هایی که بر کشور وارد شده، صندوق ذخیره فرهنگیان توانسته با صادرات پتروشیمی و گازهای تولیدی از مجتمع‌های بزرگ خود به تمام نقاط دنیا، سود مالی مناسبی را کسب نماید که منافع حاصل از آن به حساب فرهنگیان منظور خواهد شد.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان در استان فارس گفت: این صندوق همچنین با حضور در بازارهای صنایع و حوزه‌های اقتصادی و مالی جدید همچون صنایع نیروگاهی به ویژه انرژی‌های تجدید پذیر و نیروگاه‌های خورشیدی، تأسیس شرکت هواپیمایی اروان به منظور سود آوری و ارائه خدمات گردشگری و مسافرتی ارزان و مناسب به مشتریان، سعی نموده تا شرایط بهتری را برای کسب سود بیشتر توسط اعضا فراهم نماید.

وی با اشاره به ثبت شرکت هواپیمایی اروان در شیراز، گفت: ثبت این شرکت در شیراز قطعاً شرایطی را فراهم می‌نماید تا کارکنان آن از بین افراد بومی استان باشند که این خود یک موفقیت ارزشمند برای فرهنگیان فارس محسوب می‌گردد.

حق نگهدار در خصوص فعالیت‌های صندوق ذخیره فرهنگیان در راستای فعالیت‌های حوزه ساخت و ساز و مسکن نیز گفت: در این زمینه فعالیت‌هایی در سطح استان شروع شده از جمله پروژه‌ای با ۴۵۳ واحد آپارتمانی یک تا سه خوابه که عملیات اجرایی آن شروع شده و امیدواریم که به زودی این واحدهای مسکونی در اختیار اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان استان قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۴ درصد از موجودی صندوق حاصل از سود فعالیت‌های اقتصادی می‌باشد و مابقی آن سهم همکاران فرهنگی و سهم دولت را به خود اختصاص می‌دهد گفت: با توجه به اینکه رئیس هیأت امنای صندوق ذخیره فرهنگیان وزیر محترم آموزش و پرورش هستند و طبیعی است که ایشان در مقابل مجلس و فرهنگیان پاسخگو هستند، لذا می‌توان گفت مطمئن‌ترین جای سرمایه گذاری برای همکاران فرهنگی می‌تواند عضویت در صندوق ذخیره فرهنگیان باشد.

نماینده صندوق ذخیره فرهنگیان در استان فارس با اشاره به اینکه تقریباً ۷۳ در صد از فرهنگیان ۱۲/۱ را به حساب صندوق واریز می‌نمایند گفت: علی رغم اینکه به استناد تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه و تبصره ۸۵ قانون برنامه ششم توسعه، فرهنگیان می‌توانند حداقل ۳ درصد و حداکثر ۵ درصد از حقوق و مزایای خود را به صندوق اختصاص دهند، لذا از فرهنگیان عزیز درخواست می‌کنیم برای بهره مندی از سود سرشار فعالیت‌های اقتصادی صندوق و سهم دولت، حتماً با مراجعه به کارشناسی تعاون ادارات مربوطه و یا از طریق سامانه eform فرهنگیان به شماره ۲۷۴۶ نسبت به افزایش حق عضویت خود تا ۵ درصد اقدام نمایند.

وی یادآور شد: اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان تا زمانی که در عضویت این صندوق تا پایان خدمت خود بمانند، از مزایای سهم دولت و سود سهم دولت و همچنین مزایای سود سرمایه گذاری و حق عضویت خود بهره مند هستند و هنگام بازنشستگی، از کار افتادگی و یا بازخریدی سهم الشرکه آنها به حسابشان واریز و در صورت فوت نیز به وراث آنها مسترد می‌گردد.

حق نگهدار گفت: اگر اعضا در طول خدمت، از عضویت در این صندوق انصراف بدهند، سهم دولت و سود سهم دولت به آنها تعلق نخواهد گرفت.

وی با بیان اینکه هم اکنون افرادی که نزدیک ۳ میلیون تومان حق عضویت پرداخته اند هنگام بازنشستگی مبلغی بیش از ۲۵ میلیون تومان دریافت می‌دارند، گفت: این مبلغ در صورتی است که این افراد معادل ۱۲/۱ درصد از حقوقشان را به عنوان حق عضویت پرداخت کرده اند که اگر این حق عضویت را به ۵ درصد رسانده بودند، مبلغ دریافتی شأن به بیش از ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسید و این روند سود دهی در سال‌های آتی به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته خواهد بود.

کد خبر 4947000

منبع: مهر

کلیدواژه: شیراز صندوق ذخیره فرهنگیان مطالبات معوق ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد قزوین شیوع کرونا ایلام گرگان سالروز ارتحال امام خمینی بیرجند آتش سوزی آتش سوزی جنگل ها امام خمینی ره یاسوج منتهی به شهریور مطالبات معوقه میلیارد تومان آموزش و پرورش سرمایه گذاری میلیون تومان قانون برنامه سود حاصل سهم دولت حق نگهدار حق عضویت ۵ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۳۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایحه پیشنهادی دولت برای وصول مطالبات دانشگاه‌ها از بنیاد شهید

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، لایحه «الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت» از سوی دولت به مجلس ارائه شد. اخیرا کلیات این لایجه به تصویب مجلس رسید.

بیشتر بخوانید: کاهش تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آمریکا برای دومین سال متوالی

در مواد ۴۲ و ۴۵ این لایحه مرتبط با حوزه آموزش عالی و تحقیقات هستند. بر اساس ماده ۴۲، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی شهریه‌بگیر موظفند نسبت به ثبت‌نام، شرکت در امتحانات یا ارائه مدرک تحصیلی دانشجویان شاهد و ایثارگر ممانعت ایجاد نکنند. در ماده ۴۵ هم علاوه بر مشخص کردن دامنه شمول افراد، شرایط بهره‌مندی از کمک هزینه شهریه و همچنین سقف اعتبارات قابل استفاده برای این قانون اشاره و تعیین تکلیف شده است.

در ماده ۴۲ آمده است که در راستای اجرای ماده ۶۶ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی شهریه‌بگیر مجاز نیستند به دلیل عدم پرداخت هزینه شهریه از ثبت نام، شرکت در امتحانات یا ارائه مدرک تحصیلی به مشمولان این ماده خودداری کنند.

کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در ارزیابی این ماده بیان می‌کنند که براساس آخرین آمار موجود تعداد دانشجویان شاهد و ایثارگر شهریه‌پرداز شاغل به تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی تحت نظارت وزارت علوم، بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به ترتیب ۱۳۶۵۲ هزار و ۸ هزار نفر و سهم دانشگاه آزاد اسلامی در این میان حدود ۴۶ هزار نفر است. هرچند بخشی از این دانشجویان در دوره‌های روزانه دانشگاه‌های دولتی مشغول به تحصیل بوده و شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند؛ اما بنیاد مکلف به پرداخت شهریه دانشــجویان شهریه‌پرداز مشغول به تحصیل در دانشگاه‌هاست.

چالش دانشگاه‌ها برای دریافت شهریه از بنیاد شهید

برخی از دانشــگاه‌ها در این زمینه با چالش‌های عمده‌ای درخصوص دریافت شهریه از بنیاد مواجه‌اند، به طوری که این مبالغ با تأخیر قابل توجه پرداخت می‌شود. این درحالی است که بحران‌های مالی سال‌های اخیر فشار مضاعفی نیز به دانشگاه‌ها وارد کرده است و عدم پرداخت به موقع یا در اغلب موارد با تأخیر بسیار زیاد مطالبات دانشگاه‌ها، آنها را با چالش‌های مالی مواجه ساخته است. بنابراین نیاز است تا در این زمینه نیز چاره‌اندیشی شود تا دانشگاه‌ها در وضعیت فعلی کمتر متضرر شوند.

کارشناسان معتقدند که این لایحه می‌تواند نقش موثری در بهبود شرایط مالی آموزش عالی داشته باشد. در ادامه به این دلایل اشاره می‌شود؛ نخست با در نظر گرفتن مشکلات پیش‌آمده برای دانشــگاه‌ها در وصول مطالبات خود از بنیاد، به نظر می‌رسد نهاد دیگری که هم با نظام آموزش عالی ارتباط بیشتری داشــته و هم در فرایندهای اجرایی مرتبط با دانشجویان شاهد و ایثارگر درگیر باشد، بهتر می‌تواند اعتبارات مربوط به کمک هزینه شهریه و سایر کمک‌ها به دانشجویان شاهد و ایثارگر را مدیریت کند. بنابراین با توجه به این شرایط به نظر می‌رسد صندوق‌های رفاه دانشجویان می‌توانند در این زمینه ایفای نقش بهتری کنند.

دوم این که خارج از بررسی امکان عملیاتی شــدن تغییرات صورت گرفته در مشمولان ماده ۶۶ قانون با توجه به تغییرات در دامنه مشمولان ماده ۶۶ قانون جامع خدمات رســانی به ایثارگران به واسطه تغییرات به وجود آمده، به منظور مشخص نمودن اعتبارات مرتبط با این امر در لوایح بودجه سنواتی، باید تعداد مشمولان از سوی نهادهای مرتبط تعیین و به ســازمان برنامه و بودجه اعلام شود. بدین منظور به نظر می‌رسد وزارتین علوم و بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران می‌تواند این مهم را انجام دهد.

سوم این که بررسی وضعیت مالی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که عمده اعتبارات آنها صرف حقوق و دستمزد می‌شــود و از این نظر اعتبارات کافی به امور عمرانی و زیرساختی دانشگاه اختصاص داده نمی‌شود. در اینجا استفاده از ســایر منابع جهت به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی و ساختمان‌های فرسوده از محل دریافت وام با توثیق اموال، استفاده از اعتبارات قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای مناطق کمتر توسعه یافته مصوب ۱۳۹۳/۰۷/۳۰ پیشنهاد شده است.

همچنین جهت‌دهی اعتبارات هزینه امور پژوهشی شرکت‌ها، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت به سمت دانشگاه‌ها و مراکز علمی می‌تواند علاوه بر تقویت ارتباط دانشگاه و صنعت به بهبود فرایندهای این واحدها نیز کمک مؤثری کنند.

تقویت رشته‌های علوم پایه پیامد غیرمستقیم تصویب لایحه الحاق

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، علاوه بر بررسی و پیشنهاد اصلاح مواد ۴۲ و ۴۵ لایحه الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، پیشنهاداتی ارائه شد. این پیشنهادها شامل قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، پیشنهاد دائمی شدن ۵ بند از تبصره‌های قوانین بودجه سال‌های گذشته با توجه به ماهیت آن‌ها و آثاری که می‌توانند بر بخش‌های مختلف نظام آموزش عالی و تحقیقات داشــته باشــند، است.

دولت سال‌ها است که به دنبال به‌روزرسانی تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی است. پایدارسازی منابع مالی مربوط به پژوهش‌های تقاضامحور، احداث خوابگاه‌های دانشجویی با تأکید بر خوابگاه‌های متأهلین یا تعمیر و بازسازی این اماکن، تبدیل شدن ساختمان‌های فرسوده و ناامن دانشگاه‌ها به ساختمان‌هایی به‌روز و ایمن و ... ازجمله پیامدهای قابل پیشبینی این پیشنهادها در صورت تبدیل شدن به قوانین دائمی است.

برخی بر این باورند که پیامدهای غیرمستقیم این لایحه در بلندمدت آثار پربرکتی برای آموزش عالی دارد. ازجمله پیامدهای غیرمستقیم می‌توان به تقویت رشته‌های علوم پایه به دنبال تجهیز و به‌روزرسانی آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها اشاره کرد که خود منجر به ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش در این رشته‌ها شده و رغبت بیشتری برای تحصیل در این رشته‌ها برای داوطلبان ایجاد خواهد کرد. همچنین مرتفع نمودن بخش مهمی از دغدغه دانشجویان متأهل با احداث و افزایش خوابگاههای متأهلین که این امر خود می‌تواند به تمرکز بیشتر دانشجویان بر آموزش و پژوهش منجر شده و ارتقای کیفیت و اثرگذاری بیشتر فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به ویژه دانشجویان دکتری را به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/

عاطفه نظارتی‌زاده کد خبر: 1228079 برچسب‌ها آموزش عالی

دیگر خبرها

  • عکس/ اعضای هیأت دولت در جمع خبرنگاران
  • اعضای هیأت دولت در جمع خبرنگاران - ۵ اردیبهشت
  • کنعانی: آمریکا به مطالبات قانونی دانشجویان احترام بگذارد
  • تودیع و معارفه‌ استاندار مازندران از گلایه‌ها تا مطالبات
  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • لایحه پیشنهادی دولت برای وصول مطالبات دانشگاه‌ها از بنیاد شهید
  • واریز بخشی از مطالبات مراکز درمانی طرف قرارداد تامین‌ اجتماعی
  • واریز بیش از ۹۴۱ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • واریز ۹۴۱میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
  • واریز ۹۴۱ میلیارد تومان سود به حساب سهامداران