Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارکنان سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از فعالان حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری همزمان با دومین روز از هفته جهاد کشاورزی با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند و گزارشی از وضعیت استان در این حوزه و نقاط قوت و ضعف موجود ارائه دادند.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، پیش از ظهر امروز رئیس، کارکنان سازمان جهاد کشاورزی و جمعی از فعالان حوزه کشاورزی چهارمحال و بختیاری همزمان با دومین روز از هفته جهاد کشاورزی با نماینده ولی فقیه در استان دیدار کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نقش اثرگذار کشاورزی در استقلال و خودکفایی کشور

ذبیح‌الله غریب در این دیدار با بیان اینکه در تمام کشورها استقلال و خودکفایی از مسیر کشاورزی محقق می‌شود، گفت: اگر در کشور به‌دنبال توسعه سیاسی و اقتصادی هستیم باید از کشاورزی وارد شویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تولید و امنیت غذایی را مهمترین وظیفه این سازمان دانست و افزود: امروز بیشترین خدمات و پروژه‌های کشاورزی در مناطق محروم و کم‌برخوردار استان انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت آب و خاک و کشاورزی در چهارمحال و بختیاری بالاست و جای کار بسیاری دارد.

غریب با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد که از مسیر خارج نشده‌ایم، عنوان کرد: با وجود تحریم و شرایط سخت بیش از 9 میلیارد دلار صادرات ارزی در بخش کشاورزی داشته‌ایم و این در حالی است که بیشترین تحریم‌ها هم در این بخش لحاظ شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بخش کشاورزی چندماهی است که برای حفظ امنیت غذایی مردم تحت فشار است.

وی اظهار داشت: اگر رشد اقتصادی در سال‌های 97 و 98 محقق شده به‌واسطه بخش کشاورزی بوده است.

رشد 29درصدی ارزش افزوده در استان

غریب با بیان اینکه متوسط رشد ارزش افزوده در کشور 12 درصد است، گفت: در چهارمحال و بختیاری این عدد 29 درصد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری بیان داشت: در این استان کشاورزی برای تولید ثروت و تولید اشتغال محور است؛ سهم بخش کشاورزی در تولید ثروت در سال 97، برابر با 1.7 درصد بوده است.

وی توضیح داد: بسیاری از پروژه‌های مربوط به دهه 70 و 80 در مناطق محروم استان به بهره‌برداری رسیده است و 10 پروژه دیگر نیز تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

غریب از پروژه‌های در دست احداث جهاد کشاورزی در استان نام برد و افزود: احداث سد بیدکان، پروژه دشت خانمیرزا، پروژه باغی دوراهان و دامداری صنعتی هفشجان از جمله این پروژه‌ها است.

رفع تداخلات 90 پلاک در سطح استان در دوسال اخیر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در دو سال اخیر 90 پلاک در سطح استان در کمیسیون رفع تداخلات تعیین تکلیف شد، تشریح کرد: در غرب شهرکرد و در هفشجان مسائل خاص شهری وجود داشت که با کشاورزی گره خورده بود، زمین و خانه‌هایی که مردم صاحب آن بودند ولی اراضی ملی تلقی شد و سندها به نام مسکن و شهرسازی بود.

وی با بیان اینکه این مسئله یک بحران اجتماعی ایجاد کرده بود و مسکن و شهرسازی در صدد خلع ید مردم از این زمین‌ها بود، ادامه داد: در یک پروسه دوساله بیش از 22 جلسه در این راستا و در سطح ملی و استانی تشکیل شد و در نهایت مشکلات ناشی از مالکیت زمین‌ها حل و جزو مستثنیات شد.

توسعه آبیاری نوین در استان با سرعتی 2/5 برابر کشور

غریب اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری در توسعه آبیاری نوین رتبه اول کشور را دارد و با سرعتی 2.5 برابر میانگین کشور در حال توسعه آبیاری نوین در استان هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: وضعیت استان در تغییر الگوی کشت، شیلات، تولید علوفه، کشت زعفران، چغندرقند و گل محمدی و پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان از سیل مطلوب است.

وی گفت: سرانه زمین در چهارمحال و بختیاری به ازای هر کشاورز 400 متر زراعت و 200 متر باغ است.

ظرفیت چهارمحال و بختیاری در تولید کود شیمیایی

غریب با بیان اینکه 90 درصد کود پتاس و فسفات کشور از خارج تأمین می‌شود، خاطرنشان کرد: چهارمحال و بختیاری در تولید کود ظرفیت خوبی دارد و با وجود معادن شناسایی شده در کشور و کشورهای دوست می‌توان استان را به قطب تولید کود تبدیل و وابستگی به خارج از کشور را رفع کرد.

در ادامه جلسه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام با بیان اینکه هر کاری در نظام جمهوری اسلامی باید با اخلاص انجام شود، گفت: وقتی کاری با خلوص همراه باشد خداوند به آن برکت می‌دهد.

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: کارها باید سالم و درست باشد و از پیشرفت‌های علمی بهره کافی ببرد.

لزوم بهره‌گیری همزمان از علم روز و تجربیات سنتی

وی اضافه کرد: علاوه بر بهره‌گیری از علم روز باید به تجربیات سنتی نیز توجه داشت.

نکونام با انتقاد از بی‌برنامگی در عرضه محصولات کشاورزی اظهار داشت: باید مطابق با نیاز جامعه و مردم برنامه‌ریزی کرد تا محصولی روی دست کشاورز نماند.

امام جمعه شهرکرد خاطرنشان کرد: باید در شناسایی ظرفیت‌های موجود در استان بیشتر تلاش کنیم و از آن‌ها برای تامین نیاز مردم استفاده کنیم.

وی در پایان خودکفا کردن کشور در حوزه کشاورزی را ضروری دانست و افزود: باید کار جهادی در این زمینه صورت گیرد.

انتهای پیام/68023/م

منبع: فارس

کلیدواژه: جهاد کشاورزی غریب تولید آبیاری سرانه زمین کود شیمیایی چهارمحال و بختیاری بخش کشاورزی پروژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۵۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح نظارت و کنترل از بیش از هزار جایگاه عرضه سوخت

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ مدیر کل استاندارد استان گفت: در راستای صیانت از حقوق شهروندی و جلوگیری از کم فروشی، در یک سال گذشته از نازل‌های سوخت هزار و ۶۹ جایگاه عرضه سوخت، بازرسی شد.
مهدی پژوهش افزود: برای نظارت بر صحت عملکرد نازل‌های سوخت مایع، مطابق قوانین و دستور العمل‌های سازمان ملی استاندارد ایران در بازدید‌های مشترک با شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از جایگاه‌های سوخت مایع در استان چهارمحال و بختیاری بازدید و نازل‌های سوخت مورد آزمون قرار گرفتند.
مدیر کل استاندارد چهارمحال و بختیاری گفت: در صورتی که شهروندان مغایرتی در صحت عملکرد نازل جایگاه‌های مشاهده کردند، از طریق سامانه ۱۵۱۷ موضوع را به سازمان ملی استاندارد ایران اطلاع دهند تا کارشناسان استاندارد برای دفاع از حقوق مصرف کنندگان موضوع را پیگیری کنند.

دیگر خبرها

  • بهره برداری ۷ طرح برق رسانی در چهارمحال و بختیاری
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • آیا قامت این قوم افراخته می‌شود؟
  • تأمین و توزیع ۴۹۰ تن شکر خانوار در چهارمحال و بختیاری
  • ارائه بیش از ۳۵ میلیون خدمت رایگان در نقاط محروم و صعب‌العبور برای مدیریت بیماری‌های دامی
  • سند نقشه راه کشاورزی در استان همدان برای نخستین بار در کشور تدوین شد
  • اجرای طرح نظارت و کنترل از بیش از هزار جایگاه عرضه سوخت
  • کشاورزی در توسعه اقتصاد همدان سهم ۳۰ درصدی دارد
  • جهش تولیدات کشاورزی همدان از مسیر مولدسازی روستاها می‌گذرد
  • لزوم شناسنامه‌دار کردن محصولات باغی برای توسعه صادرات