Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-25@09:05:30 GMT

کارهای روزمره که دندان ها را خراب می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۵۵۹۷۱

کارهای روزمره که دندان ها را خراب می‌کنند

برنامه غذایی مثل همه تأثیراتی که روی وزن یا سلامت پوست ما دارد، سلامت دندان ما را هم تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد. چگونگی مصرف غذا، نوشیدنی و فعالیت‌ها سلامت دندان را تغییر می‌دهد. ۲۵ درصد از بزرگسالان امریکایی بالای ۶۵ سال تمام دندان‌های خود را از دست داده‌اند. چرا؟

شکر و دندان

شکر دشمن شماره یک دندان شماست و هرچه مدت بیشتری در دهان شما بماند، بدتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قند توسط باکتری‌های تولید کننده اسید در دهان شما مصرف می‌شود. مینای دندان در اسید‌ها از بین می‌روند. از خوردن چیز‌هایی مانند آب نبات‌های ژله‌ای که بیشتر از سایر غذا‌ها در دندان شما وارد می‌شوند خودداری کنید. میوه‌های خشک مانند کشمش را امتحان کنید و یا به جای آن میوه تازه بخورید.

نوشیدنی و دندان

نوشیدنی گازدار بدون قند هم وجود دارد، اما به قول دکتر رابرت سورین، مربی کلینیک بخش دندانپزشکی و جراحی دهان و دندان در بیمارستان نیویورک، شما با خوردن سودا (آب گازدار بدون قند) در محیط اسیدی حمام می‌کنید.

خوردن ناخن‌ها

خوردن ناخن، فقط باعث ترک خوردن، قطع شدن یا ساییدگی دندان شما نمی‌شود، بلکه همچنین باعث اختلال در عملکرد فک می‌شود. هنگام گاز گرفتن ناخن‌ها، فک‌های شما با فشار دادن فک تحتانی خود در زاویه غیرطبیعی قرار می‌گیرند. با گذشت زمان، این کار منجر به اختلال گیجگاهی فکی (TMD) می‌شود که با درد همراه است. علاوه بر این، گاز گرفتن ناخن‌ها می‌تواند باکتری‌های مضر را به دهان وارد کند.

مسواک زدن خیلی سفت و سخت

برخی از افراد دندان‌های خود را خیلی سخت مسواک می‌کنند، با این باور که باکتری‌ها را از سطح دندان‌های خود پاک می‌کنند. اما مسواک زدن تهاجمی می‌تواند با گذشت زمان باعث فرسایش مینا و سوزش لثه شود. سعی کنید با استفاده از یک مسواک نرم دندان‌ها را به مدت دو دقیقه با شدت کمتری مسواک بزنید.

نوشیدن زیاد قهوه

مانند سیگار و استعمال دخانیات، قهوه نیز می‌تواند دندان شما را لکه‌دار کند. اضافه کردن شکر بیشتر و نوشیدن چند فنجان قهوه هر روز می‌تواند دندان‌های شما را زرد کند. عادت کنید حتماً طی ۳۰ دقیقه تا یک ساعت از خوردن غذا و نوشیدنی‌ها مسواک بزنید تا از پوسیدگی دندان جلوگیری شود.

استفاده نادرست از خلال دندان

خلال‌های دندان برای از بین بردن خوراکی‌هایی که بین دندان‌ها گیر کرده‌اند ایجاد می‌شوند. اما استفاده نادرست از خلال دندان‌ها می‌تواند باعث آسیب مینا و خراش روی سطح دندان‌ها شود. همچنین کشیدن خلال دندان در اعماق شکاف دندان شما باعث می‌شود فاصله بین دندان‌ها تغییر کند و شکاف ایجاد شود.

استفاده از دندان به عنوان ابزار

اگر از دندان‌های خود برای باز کردن بطری، برچسب‌های لباس یا باز کردن کیسه‌های پلاستیکی استفاده می‌کنید، فوراً این کار را متوقف کنید. با دندان خود یخ‌ها را نشکنید، این کار به سلامت دندان شما آسب زیادی می‌زند.

مسکن‌ها

از پزشک خود بپرسید که آیا دارو‌های شما ممکن است باعث خشکی دهان شود یا خیر. طبق اعلام انجمن دندانپزشکی آمریکا، بیش از ۵۰۰ دارو - از مسکن‌های درد تا آنتی هیستامین‌ها- می‌توانند چنین اثری داشته باشند. خشکی دهان مانع از تولید بزاق می‌شود و خطر ابتلا به حفره‌های دندانی را افزایش می‌دهد.

رطوبت ناکافی

آب‌رسانی مناسب یک راز برای دندان‌های سالم است. هنگامی که مسواک زدن ممکن نیست، نوشیدن یک لیوان آب به پاک کردن ذرات غذایی، باکتری‌ها و اسید دهان کمک می‌کند. نوشیدن آب بعد از مصرف غذا‌های حاوی لکه (مانند قهوه) باعث می‌شود که تانن‌ها و سایر مواد شیمیایی ایجاد کننده لکه نیز از بین بروند و دندان‌های شما سفیدتر و روشن‌تر بماند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: خراب شدن دندان برنامه غذایی شکر مسواک زدن قهوه خلال دندان سبک زندگی پارسی خبر دندان های خود باکتری ها دندان شما دندان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۵۵۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور دانش‌آموز عکاس ایرانی در جشنواره‌ای در روسیه

در این مسابقه سالانه که در ۱۰ بخش رنگی، تک رنگ، منظره، سفری، چیدمان، دنیای حیوانات، زندگی روزمره، هنر بیجان، ریزنگار، قدرت و در سه رده سنی برگزار می‌شود، زهرا عطاریانی در رده سنی ۱۰ تا ۱۳ سال و در دو بخش منظره و زندگی روزمره در این نمایشگاه پذیرفته شده است.

امسال عکس‌های پذیرفته شده این نمایشگاه از میان ۱۶ هزار و ۱۷۱ عکس دریافتی از ۵ هزار و ۶۷۱ عکاس از ۴۳ کشور جهان انتخاب شده که ابتدا در شهر مسکو و سپس در چند شهر بزرگ از جمله سن پترزبورگ به نمایش عمومی درخواهد آمد. این نهمین موفقیت بین المللی این هنرآموز نوجوان ایرانی است.

علاقه‌مندان محترم می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاهده عکس‌های منتخب از تاریخ ۲۶ تیرماه جاری به پایگاه اطلاع رسانی مسابقه به نشانی www.noframes.photos.ru مراجعه نمایند.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • باکتری‌های درون دهان از تعداد کل انسان‌های زمین بیشتر است!
  • حضور دانش‌آموز عکاس ایرانی در جشنواره‌ای در روسیه
  • اجرای پویش سلامت دهان و دندان از ۱۷ اردیبهشت
  • برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت
  • فلوراید تراپی بیش از ۷۶ هزار نفر از دانش آموزان روستایی خوزستان
  • دانش آموزان روستایی خوزستان فلوراید تراپی شدند
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • اجرای طرح ارتقای سلامت دهان و دندان در مدارس عشایری
  • هوش مصنوعی اپل برای زندگی روزمره از راه می رسد