Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-03@09:04:39 GMT

ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری مطالبه جدی مردم است

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۷۱۸۴

ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری مطالبه جدی مردم است

به گزارش خبرنگار مهر، زاهد محمودی دیشب در جلسه کارگروه تخصصی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اهر، سایت گردشگری جنگل فندقلو را ظرفیتی گردشگری برای شهرستان عنوان و اظهار داشت: هفته‌ی گذشته در کمپ گردشگری جلسه‌ای در رابطه با نحوه واگذاری این کمپ به سرمایه‌گذار بخش خصوصی داشتیم و معقتدیم باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های گردشگری شهرستان اهر بهره لازم را ببریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به این‌که سایت‌های گردشگری فندقلو و سد ستارخان شهرستان اهر تاکنون آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است، افزود: ایجاد زمینه بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری شهرستان اهر، اصلی‌ترین مطالبه است.

فرماندار شهرستان اهر با قدردانی از اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی در رابطه با بازگشایی موزه ادب و عرفان اهر گفت: متأسفانه تنها موزه ادب و عرفان کشور واقع در شهرستان اهر در جریان زلزله سال ۹۱ دچار آسیب و تعطیل شده بود، پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام شد، منجر به بازگشایی مجدد این موزه شد.

راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی اهر در خانه تاریخی عطایی

محمودی با اشاره به راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی اهر در خانه تاریخی عطایی گفت: طبق وعده سال گذشته؛ قرار بود موزه مردم‌شناسی اهر با تملک خانه تاریخی عطایی از سوی اداره میراث فرهنگی، شورای شهر و شهرداری اهر، این موزه راه‌اندازی شود.

وی با ذکر این‌که منطقه‌ی ارسباران و بالاخص شهرستان اهر خاستگاه اصلی موسیقی سنتی عاشیقلار است، گفت: تملک خانه موسوی که طبق قول و قرار می‌بایست از سوی شهرداری و شورای شهر اهر تملک شود و با در اختیار گذاشتن این خانه قدیمی، موزه عاشیقلار در اهر راه‌اندازی شود.

فرماندار شهرستان اهر، راه‌اندازی موزه سنگ‌نگاره اهر را از دیگر وعده‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی عنوان کرد و افزود: قرار بود تا موزه سنگ‌نگاره اهر در خانه تاریخی دکتر قاسم خان اهری راه‌اندازی شود ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

محمودی خواستار ایجاد موزه بازار تاریخی اهر شد و گفت: با توجه به قدمت تاریخی و فرهنگی بازار تاریخی در مراودات اقتصادی کشور در گذشته، سال گذشته قرار بر این شده بود تا موزه‌ای تحت عنوان موزه بازار تاریخی اهر راه‌اندازی شود، از این‌رو تکرار این مسائل برای آن است که وعده‌ها و قول‌های داده شده جزو برنامه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی قرار گرفته و فراموش نشود.

وی در ادامه برپایی موزه تعلیم و تربیت اهر را از دیگر وعده‌های مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی عنوان کرد و یادآور شد: راه‌اندازی موزه تعلیم و تربیت اهر منوط به همکاری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی و مدیریت آموزش و پرورش اهر است و با توجه به قدمت تعلیم و تربیت اهر، راه‌اندازی این موزه جزو مطالبات مردم و فرهنگیان اهر است.

ضرورت آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری

فرماندار شهرستان اهر با تاکید بر این‌که مطالبه‌ی جدی فعالان حوزه میراث فرهنگی و مردم اهر این است که بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ثبت جهانی شود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در راستای ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری قصد تخلیه دارد تا حریم این بقعه آزادسازی شود.

محمودی خاطرنشان کرد: بایستی برای آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به منظور ثبت جهانی؛ بخشی از اداره ورزش و جوانان، نهادهای نظامی و امنیتی؛ به مکان دیگری انتقال یابند که در این راستا قصد داریم آزادسازی حریم این بقعه را در ستاد راهبردی مطرح و با نهادهای نظامی و امنیتی در این‌باره رایزنی کنیم.

وی بابیان اینکه دوستداران میراث فرهنگی از نفوذ آب باران به سقف بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ابراز نگرانی می‌کنند، گفت: رسیدگی فوری به نفوذ آب باران به سقف بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری از خواسته‌های دوستداران میراث فرهنگی است.

کد خبر 4947845

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان اهر آثار تاریخی ثبت جهانی ویروس کرونا شیراز بوشهر شهرکرد شیوع کرونا قزوین آتش سوزی ایلام سالروز ارتحال امام خمینی بیرجند امام خمینی ره آتش سوزی جنگل ها گرگان یاسوج گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی بقعه شیخ شهاب الدین اهری اداره کل میراث فرهنگی راه اندازی موزه راه اندازی شود خانه تاریخی شهرستان اهر ثبت جهانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۷۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک مناقشه قدیمی؛ ساخت هواکش مترو در موزه فرش

به گزارش خبرآنلاین، پس از حدود ۵ سال از توقف پروژه ساخت هواکش خط ۶ مترو در حریم موزه فرش، کارگاه این هواکش بار دیگر عَلم شده است. درحالی‌که عضو قدیمی شورای فنی میراث فرهنگی تهران، ساخت این هواکش را برای موزه فرش مخاطره‌آمیز می‌داند، اما مدیر موزه فرش معتقد است ساخت این هواکش آسیبی ندارد و شرکت ساخت مترو هم مجوزهای لازم را گرفته است.

ایسنا در گزارشی نوشت: ماجرای ساخت هواکش مترو در حریم موزه فرش به سال ۱۳۹۶ برمی‌گردد. نقشه‌ای که آن زمان برای این هواکش تأیید شده بود، سازه‌ای بزرگ‌ را نشان می‌دهد که پیش ‌از ورودی موزه فرش و در پیاده‌رو خیابان فاطمی منتهی به خیابان کارگر قرار داشته و منظر ساختمان موزه را کاملا مخدوش می‌کرده است.

مخالفت‌ها با این طرح‌ راه‌ درازی را طی کرد تا به نتیجه رسید؛ در سال ۱۳۹۷ طرح هواکش خط ۶ مترو با وجود آنکه به تائید اداره کل میراث فرهنگی استان تهران رسیده بود، اما متوقف و کارگاه ساخت آن جمع شد. شرکت مترو در آن سال، به بررسی دوباره‌ موقعیت‌های مکانی مختلف در تقاطع خیابان کارگر و فاطمی ناچار شد و قرار بود طرح جدید در شورای فنی وزارت میراث فرهنگی بررسی و مکان دیگری پیش‌بینی شود. اکنون پس از گذشت بیش از ۵ سال از آن ماجرا، مدتی است دوباره کارگاه ساخت هواکش مترو در جوار موزه فرش برپا شده است، با این تفاوت که مکان آن کمی بالاتر از محل قبلی و نزدیک به در ورودی موزه فرش از سمت دیگر، قرار دارد و همچنان از بیرون، دید ساختمان شاخص موزه را مخدوش کرده است.

اکنون پرسش این است که مکان جدید برای ساخت هواکش چگونه انتخاب شده و آیا پیشنهادهایی که سال ۱۳۹۷ برای مکان‌یابی جدید مطرح شده بود، بررسی شده است؟ آیا شورای فنی میراث فرهنگی درباره مکان جدید نظر و تأییدی داده است؟ پرس‌وجوها از اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برای رسیدن به پاسخ این سوال‌ها بی‌نتیجه ماند، اما محمدجواد اینانلو مدیر کنونی موزه فرش در نشست خبری که تازگی داشته، درباره آسیب‌های ساخت این هواکش گفته است «این هواکش به موزه فرش آسیب نمی‌زند و خارج موزه قرار دارد.»

نمای داخلی کارگاه ساخت هواکش مترو در حریم موزه فرش

مدیر موزه فرش همچنین در پاسخ به پرسش‌ها مبنی بر اینکه با وجود مخالفت‌ها و توقف طرح قبلی هواکش، چه اتفاقی افتاده که هواکش با همان شرایط قبل درحال ساخت است و چه توافقی با شهرداری و شرکت مترو شده که ساخت هواکش ازسرگرفته شده است؟ آیا در ازای اقداماتی که شهرداری انجام داده و یا می‌دهد، این امتیاز برای واگذاری پیاده‌راه موزه و ساخت هواکش به مترو داده شده است؟ اظهار کرده است: «استفاده از حریم پیاده‌رو و حوض‌های بیرون موزه، هیچ ارتباطی به توافق با شهرداری برای کنده‌کاری مترو ندارد. شرکت مترو کلا از شهرداری تهران جداست و بهره‌بردار مترو هم یک شرکت دیگر است. اینکه اجازه دادیم هواکش نصب کنند و در ازای آن پیاده‌راه را به ما دهند، اشتباه است. ما برای ساماندهی پیاده‌راه با شهرداری منطقه ۶ توافق کردیم، هواکش را شرکت ساخت مترو می‌سازد. ما حتی یک بار جلو آنها را گرفتیم، ولی مجوز آوردند.»

با این وجود، اسکندر مختاری طالقانی، که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ همزمان با بحث ساخت هواکش در حریم موزه، در شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران عضویت داشت و آن زمان به بررسی کارگاه هواکش در ورودی موزه فرش موظف شد و جزو مخالفان این طرح بود، درباره مخاطرات این طرح به ایسنا می‌گوید: هواکش مترو که در جوار موزه فرش درحال حفاری و ساخت است، آلایندگی‌هایی به همراه خواهد داشت، که مقداری از آن به خاطر تهویه تونل‌ها و مقداری هم ناشی از لنت‌های ترمز قطار خواهد بود و برای فرش‌ها خطرناک است.

این مرمتگر و پژوهشگر میراث فرهنگی، معماری و شهرسازی درباره اینکه تونل و کانال هواکش مترو در هر عمق و فاصله‌ای باشد این آلودگی را برای موزه فرش خواهد داشت؟ اظهار می‌کند: فرقی نمی‌کند، به هر حال هواکش مترو این آلایندگی را به سطح می‌آورد.

مختاری درباره اینکه سال ۹۷ مطرح شد مکان‌یابی جدیدی برای هواکش مترو انجام شود و آن زمان، شما مکان دیگری را برای هواکش پیشنهاد کرده بودید، چرا آن پیشنهادها پیگیری و انجام نشدند؟ می‌گوید: خبر ندارم! اما این هواکش به موزه آسیب می‌زند؛ اول آلودگی هوای تونل مترو و انتقال آن به داخل موزه و فرش‌هاست که باید بررسی کنند در بلندمدت این آسیب چقدر است. بخش دیگر این آسیب، منظری است که در محیط موزه تغییرات منفی ایجاد می‌کند و بخش دیگر هم امکان آسیب لرزه‌ای است. باید از ایجاد تأسیساتی که رفتار زمین را تغییر می‌دهد و در طبیعت قبلی تغییراتی ایجاد می‌کند، در عرصه و حریم آثار تاریخی پرهیز شود.

او درباره اینکه چرا پیشنهادی که درباره ایجاد هواکش مترو در پایین‌دست موزه و در نزدیکی بازارچه داده شده بود، همان موقع پیگیری نشد؟ اظهار می‌کند: اطلاع ندارم. اجرای این پیشنهادها اراده می‌خواهد. همان بازارچه خوداشتغالی در آن نقطه فرهنگی که میان دو موزۀ هنرهای معاصر و فرش قرار گرفته، به نقطه منفی تبدیل شده است. خود آنجا قرار بود محل نمایشگاه‌های موقت برای آثار هنری شود، اما به محل تجمع یکسری دکان دائمی تبدیل شد. بعضی از آنها هم به محل تجمع وسایل اسقاطی تبدیل شده است، به گونه‌ای که حتی نمی‌خواهید زمان طولانی را آنجا سپری کنید.

کارگاه ساخت هواکش مترو در نزدیکی ورودی موزه فرش و در حریم آن

این معمار و مرمتگر به شکستن مکرر حریم آثار تاریخی ـ فرهنگی شهر تهران اشاره می‌کند و می‌گوید: اتفاق مشابه بازارچه خوداشتغالی (پارک لاله) برای تئاتر شهر خواهد افتاد، به خاطر محدودیت‌ها و حصاری که قرار است کشیده شود، چون به تدریج آدم‌های موقتی که در حاشیه تئاتر شهر هستند به آدم‌های دائمی آن منطقه تبدیل می‌شوند و بعد احساس حق می‌کنند و سهام خود را به دیگران واگذار می‌کنند، که بعد مصیبت بزرگ‌تری می‌شود.

مختاری ادامه می‌دهد: مثال دیگری می‌زنم، در تجریش دو زیرگذر وجود دارد، یکی مقابل بیمارستان و دیگری سر پل تجریش قرار دارد. هر دو زیرگذر تصرف شده و صاحب پیدا کرده‌اند، صاحبانی که حق تصاحب خود را واگذار می‌کنند درحالی‌که این زیرگذرها مکان عمومی بوده است. بازارچه خوداشتغالی در محدوده دو موزه فرش و هنرهای معاصر که جایگزین نمایشگاه موقت هنری شده نیز همین وضع را داشته است. اصلا فرق توسعه و غیر توسعه همین است، در کشورهایی که توسعه در آنجا اهمیت دارد، به حقوق عمومی اهمیت می‌دهند. حقوق عمومی یعنی چه؟ موزه فرش حریم دارد؛ باید به این حریم احترام گذاشت، نمی‌شود آن را تصرف یا واگذار کرد، چون جزو حقوق عامه است. حریم آن منظری، کالبدی و عملکردی است، اما الان با ساخت هواکش مترو این سه حریم دچار مشکل شده است.

ورودی موزه فرش و حوض‌هایی که سال ۱۴۰۰ به باغچه تبدیل شدند

او اضافه می‌کند: سوای هواکش مترو، بازارچه خوداشتغالی هم خودش یک مشکل است و از آن طرف، حوض‌های موزه هم که به باغچه تبدیل شده است. یک زمانی سردر باغ ملی را که ساختمان شهربانی سابق آنجا مستقر بود، برای جلوگیری از ورود ماشین‌ها بستند. آنجا چند دکه آب‌زرشک‌فروشی و جگرکی و غیره، مثل ورودی پایانه اتوبوسرانی بود، همگی هم دارای حقوق شده بودند. وقتی سردر باغ ملی به روی ماشین‌ها بسته شد، دکه‌دارها معترض شدند که زندگی آنها مختل شده است. شهری که رها شود همه در آن بساط می‌کنند، آن را مال خود می‌کنند و بعد، سند می‌گیرند.

مختاری ادامه می‌دهد: مثال دیگری بزنم، تنها دروازه شهر تهران از بین ۱۹ دروازه که مجموع حصارهای صفوی و قاجاری است، باقی مانده «محمدیه» نام دارد. این دروازه‌ مناره دارد که زیر آن را مغازه کرده‌اند، به تازگی آنجا را دیده‌ام، مغازه‌دارهای زیر منار می‌گویند سند دارند، درحالیکه آن دروازه ثبت ملی شده است. به آنها گفتم آخر چرا زیر منار، ممکن است فرو بریزد، ولی توجه نشان ندادند، زیر منار را سوراخ کرده و مغازه ساخته‌اند! شهر را باید مراقبت کرد، چطور از فرزندتان مراقبت می‌کنید؟ شهر همانند فرزند آدم است، شهر زادۀ انسان است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1879876

دیگر خبرها

  • یک مناقشه قدیمی؛ ساخت هواکش مترو در موزه فرش
  • کاشت گل نرگس در میراث جهانی بیشاپور کذب است
  • واکنش میراث فرهنگی درباره کاشت گل نرگس در میراث جهانی بیشاپور
  • واکنش میراث فرهنگی درباره گل نرگس در میراث جهانی بیشاپور
  • دستورات وزارت میراث فرهنگی برای سفرهای نوروز ۱۴۰۳ اعلام شد
  • اعلام ساعت کار موزه‌ها و اماکن تاریخی در نوروز و رمضان
  • حدود ۶ میلیون شیء تاریخی داریم/ استقبال مردم از موزه ها افزایش یافت
  • ساعت کاری موزه‌های کشور در ایام نوروز
  • جزئیات فعالیت موزه‌ها و بنا‌های تاریخی در نوروز ۱۴۰۳
  • نمره خوبی به معرفی آثار در جاده‌ها نمی‌دهم/ معرفی ۵۴ کاروان‌سرای جهانی به مسافران