Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-04-24@17:19:22 GMT

همشهری: ساخت مسکن یک سوم آمار سال ۹۲ است

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۶۷۹۱۳

همشهری: ساخت مسکن یک سوم آمار سال ۹۲ است

ارگان شهرداری تهران می‌گوید: سیاست‌گذاری‌های دولت، موجب رکود ساخت و ساز در حوزه مسکن شده است.  به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، روزنامه همشهری روز چهارشنبه هفته گذشته، روغن ریخته را نذر امامزاده کرد و مدعی شد: «اولین اقدام شورای اصلاح‌طلبان در تهران، توقف شهرفروشی بود؛ گرچه درآمد‌ها را به شدت کاهش داد، اما کسب درآمد به هر قیمت، برنامه آن‌ها نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

».
اما همین روزنامه یک روز بعد، اذعان کرد که درخواست ساخت و ساز به شکل محسوسی افت کرده است.
همشهری به قلم مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران نوشت: اگرچه براساس طرح جامع مسکن باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور احداث شود، اما بررسی آمار پروانه‌های ساختمانی صادر شده طی سال‌های اخیر نشان می‌دهد این رقم به ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار واحد رسیده است. کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی در کشور به خوبی در آمار مربوط به وضعیت ساخت و ساز در پایتخت هم مشاهده می‌شود. براساس گزارش‌های رسمی شهرداری تهران، تعداد پروانه‌های ساختمانی در پایتخت طی سال‌های اخیر به حدود یک سوم سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲- در زمان رونق بازار مسکن - رسیده است. تاثیر افت صدور پروانه‌های ساختمانی در نبود تعادل میان عرضه و تقاضا جهش قیمت مسکن و کاهش حجم اشتغال است.
صدور پروانه‌های ساختمانی ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته که اصلی‌ترین دلیل آن افزایش شدید قیمت تمام شده ساختمان است، در واقع سازندگان انگیزه‌ای ندارند که با سود‌های اندک و حتی در برخی موارد ضرر و زیان، پروژه‌های جدید ساختمانی را شروع کنند. اکنون وضع ساخت و ساز به گونه‌ای است که مسکن آماده ارزان‌تر از ساخت یک واحد مسکونی برای سازنده تمام می‌شود. براساس آمار طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ شاهد کمبود عرضه و تکمیل واحد‌های مسکونی بودیم. طبق گزارش‌های رسمی، صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران، کاهشی است.
سود سازندگان از واحد‌های مسکونی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد درمدت ۲ سال است. در این میان بیش از ۴۰ درصد سود به ندرت اتفاق می‌افتد و کمتر از ۴۰ درصد هم رغبت سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه معمولا از زمان شروع تا پایان پروژه تورم به طور دائم به سازندگان تحمیل می‌شود.
با کاهش پروانه‌های ساختمانی صادره، در سال‌های آینده تامین‌کنندگان کالا‌ها و خدمات ساختمانی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند. نتیجه آن هم کاهش رشد اقتصادی و اشتغال خواهد بود. اثر دیگر میان‌مدت و بلندمدت کاهش صدور پروانه‌های ساختمانی انباشت تقاضا در بازار مسکن همزمان با کاهش عرضه است. امری که به ایجاد موج تورمی بزرگی در بخش مسکن منجر خواهد شد. منبع: روزنامه کیهان

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ساخت مسکن شهرداری تهران دولت روحانی شهرسازی صدور پروانه های ساختمانی ساخت و ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۷۹۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بیش از ۵۰۰ موبایل سرقتی در عملیات پلیس آگاهی پایتخت / کاهش آمار وقوع سرقت مسلحانه

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از کشف بیش از ۵۰۰ دستگاه تلفن همراه مسروقه از ۷۴ سارق به‌عنف و قاپ‌زنی حرفه‌ای در پایتخت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، سردار علی ولیپور گودرزی اظهار کرد: همکاران من در پلیس آگاهی تهران بزرگ پس از چندین روز کار اطلاعاتی، موفق به شناسایی تعدادی از سارقان به عنف و قاپ‌زن شدند و در نهایت طی ۴۸ ساعت گذشته با هماهنگی مقام قضائی، عملیات متعددی را به اجرا گذشتند و در مجموع ۷۴ نفر از سارقان به عنف حرفه‌ای و قاپ‌زن را دستگیر کردند.

وی با اشاره به انجام بازجویی از متهمان دستگیر شده افزود: این افراد در بازجویی‌های اولیه به سرقت بیش از ۵۰۰ دستگاه تلفن همراه اعتراف کردند و با دستگیری این افراد ۲۱ باند سرقت نیز منهدم شد.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ ادامه داد: علاوه بر سارقان دستگیر شده، چند کلاهبردار و اخاذ هم دستگیر شده‌اند، همچنین مالخران اموال مسروقه نیز شناسایی، برخی از آنان دستگیر شدند و برخی دیگر نیز به زودی دستگیر خواهند شد.

سردار ولیپور گودرزی با بیان اینکه عمده افراد دستگیر شده، سابقه‌دار و جزو سارقان حرفه‌ای هستند، گفت: هماهنگی خوبی با دستگاه قضائی داریم و این افراد روانه زندان خواهند شد؛ بعد از آن هم با پابندهای الکترونیک کنترل خواهند شد.

وی در خصوص آمار سرقت مسلحانه ادامه داد: سرقت مسلحانه کاهش یافته است، اما در مواردی همچنان سلاح در دسترس مجرمان هست و ما در حال برخورد با این افراد هستیم، همچنین قانون تشدید مجازات در حال پیگیری است.

رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ در مورد امنیت کنکور سراسری گفت: در زمینه کنکور کارگروهی در وزارت کشور تشکیل شده که فراجا هم عضو آن است و اقداماتی برای بهتر برگزار شدن آن انجام می‌شود.

سردار ولیپور گودرزی درباره اینکه آیا انتشار ویدئوهایی مانند زورگیری در بزرگراه صدر نشان‌دهنده افزایش جرایم خشن است یا خیر، گفت: چنین مواردی در گذشته هم وجود داشته، اما در گذشته ضریب نفوذ اینترنت به اندازه امروز نبوده است؛ آمارها نشان می‌دهد که در چنین سرقت‌هایی با کاهش روبه‌رو هستیم، اما انتشار گسترده ویدئو سبب می‌شود که افراد بیشتری از وقوع یک مورد باخبر شوند، در این پرونده همانطور که اخبارش منتشر شد، کاراگاهان پلیس آگاهی در کمترین زمان ممکن مجرمان را شناسایی کردند.

وی درباره روند وقوع جرایم از سال ۱۴۰۱ به بعد خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ به دلیل اتفاقاتی که رخ داد شاهد افزایش ۲۰ درصدی جرایم بودیم و در ماه‌های پایانی سال موفق به توقف رشد این روند شدیم و در سال ۱۴۰۲ نیز با اقدامات انجام شده، وقوع جرایم ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد.

کد خبر 747497

دیگر خبرها

  • صدور پروانه کسب برای بازنشستگان
  • اختلال محسوس قیمت مسکن در تبریز و تهران؛ آپارتمان ۹۰ تا ۱۵۰ متری چند؟
  • کشف بیش از ۵۰۰ موبایل سرقتی در عملیات پلیس آگاهی پایتخت / کاهش آمار وقوع سرقت مسلحانه
  • معافیت بیمه‌ای برخی کارگران ساختمانی
  • صدور مجوز الکترونیک کسب و کار
  • صدور مجوزهای کاغذی ممنوع شد
  • ساخت ۱۵۰ هزار مسکن استطاعت پذیر در تهران | ۵۵۰۰ خانه فرسوده و خطرناک نوسازی می شوند
  • نرخ رهن مسکن تهران؛ رهن در محله آذری با ۳۵۰ میلیون تومان
  • اعمال تخفیف‌ها 5 تا 100 درصدی برای صدور پروانه ساخت
  • بهره برداری و صدور ۱۲ پروانه بهداشتی ساخت کارخانه و کارگاه در اهواز