Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اگر گذری به بکارگیری فناوری نانو در کشور داشته باشیم این صنعت زمانی کاربردی شد که ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با تلاش‌های کارشناسانه برای تدوین سند بلندمدت توسعه فناوری نانو تشکیل شد و در مرداد 1384این تلاش‌ها با تصویب سند اول از سوی هیات دولت به نتیجه رسید که دهم مردادماه 1384 این سند ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق سند 10 ساله‌ اول راهبرد آینده، ایران باید تا سال 1393، به رتبه پانزدهم دنیا در فناوری نانو دست می‌یافت و مسیر توسعه باید به گونه‌ای پیش می‌رفت که توسعه فناوری نانو موجب تولید ثروت و ارتقای کیفیت زندگی مردم شود. از ابتدای سال 84، ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اجرای برنامه‌ حمایت‌های تشویقی، محققان دانشگاه‌های کشور را به سمت تحقیق و پژوهش در زمینه فناوری نانو سوق داد و انتشار مقالات ایران، روندی صعودی به خود گرفت.

مطابق سند راهبردی اول، هدف از توسعه فناوری نانو، تولید ثروت و افزایش کیفیت زندگی مردم است، بنابراین تلاش برای دستیابی به اهداف سند راهبردی در شاخص‌های فناوری و بازار ادامه دارد و در این راستا، برنامه های حمایتی متنوعی برای کمک به تبدیل یافته‌های پژوهشی به محصول و حمایت از نوآوران، در کارگروه‌های مختلف ستاد در حال اجراست.

در همین راستا سعید سرکار دبیر ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در گفت‌وگو با ایسکانیوز، در خصوص روند رشد این فناوری در کشور گفت: در ابتدا که سند 10ساله اول راهبرد نانو نوشته شد، تمام حلقه‌های زنجیره ارزش اعم از ترویج، توسعه منابع انسانی، توسعه علمی و فناوری، رسوخ فناوری نانو در صنعت، صنعتی سازی نانو و در نهایت تجاری سازی در آن دیده شد. بنابراین از زمان تدوین سند راهبردی فناوری نانو توسعه یافت به طوری که از رتبه پانزده تولید علم به رتبه چهارم دست یافته است.

وی یادآور شد که در حال حاضر بیش از 220 شرکت دانش‌بنیان در کشور موفق به اخذ تاییدیه ستاد فناوری نانو شدند. فرآیند شکل‌گیری این شرکت‌ها بدین صورت است که فناوری آن‌ها تا تبدیل به یک محصول مبتنی بر فناوری نانو باشد، در این صورت ستاد فناوری نانو از آنها حمایت می‌کند. می‌توان گفت از 220 شرکت دانش‌بنیان بیش از 600 محصول مورد تایید ستاد، روانه بازار شده است. هم‌اکنون تولیدات نانویی ایران به 50 کشور (کشورهای کره جنوبی، مالزی، چین، ژاپن، استرالیا، اندونزی، کشورهای منطقه، روسیه، ترکیه و کشورهای اروپایی مثل آلمان، انگلیس و اسپانیا و فرانسه و ایتالیا و در نهایت کشورهای آمریکای لاتین) صادر می‌شود تا جاییکه 20 درصد از حجم اقتصاد نانو در عرصه اقتصاد صادرات قرار گرفته است. همچنین آمار فروش این محصولات متناسب با سال سیر نزولی و صعودی دارد و ممکن است در یک سال فروش محصول به کشوری نداشته باشیم و سال بعد فروش چشم‌گیری به یک کشور داشته باشیم به طوری که فروش محصولات نانو به دلیل مسائل تحریمی و بین‌المللی کمی سخت است. ما اعتقاد داریم که باید سالانه بیش از 70‌ درصد رشد را تجربه کنیم و امسال انتظار رشد 100‌درصدی را برنامه‌ریزی کرده بودیم.

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا شرکت های فعال در حوزه فناوری نانو فعالیت های گسترده‌ای را در حوزه تولید ماسکN95، تولید محلول ضدعفونی کننده دست و سطوح، ساخت کیت‌های تشخیص از نانوذرات طلا و کیت تشخیص کرونا انجام دادند تا جاییکه هم‌اکنون علاوه برتامین نیاز داخلی امکان صادرات به کشورهای خارجی نیز مهیا شده است. این امر مهم بیانگر این است که شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان این توانمندی را دارند که در عرصه‌های مختلف ورود پیدا کنند.

می‌توان یادآور شد که طی 13سال گذشته از زمان اجرای سند توسعه فناوری نانو در کشور، بیش از 176 شرکت مبتنی بر فناوری‌نانو در 13صنعت مختلف تأسیس و مشغول به تولید هستند. حدود یک چهارم از این شرکت‌ها در تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت دارند. ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و صنعتی مرتبط با فناوری‌نانو یکی از اولویت‌های اصلی متولیان فناوری‌نانو در ایران بوده‌است. از این رو برنامه‌های تشویقی متعددی برای سوق دادن مخترعان و دانش‌پژوهان به سوی ساخت ادوات و تجهیزات مرتبط با فناوری‌نانو تدوین و اجرا شده‌ است.

انتهای پیام/

169 / 336 فناوری نانو تولید محصول پژوهش و تحقیق انتشار مقاله معاونت علمی

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: فناوری نانو تولید محصول پژوهش و تحقیق انتشار مقاله معاونت علمی ویژه توسعه فناوری نانو فناوری نانو شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۶۸۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی گفت: افزایش صادرات شرکت‌های دانش بنیان از حدود ۸۶۹ میلیون دلار در سال ۱۴۰۱ به حدود ۱.۵ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ دیگر دستاورد مرکز تعاملات است. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، امیرحسین میرآبادی رییس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی با اشاره به تصویب ارتقاء مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ آن توسط رئیس‌جمهور اظهار کرد: بر اساس طرح پیشنهادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مأموریت و هدف اصلی این سازمان، سامان‌دهی روابط بین سیاست‌گذاران، مجریان و گروه‌های هدف تعاملات بین‌المللی علم و فناوری از طریق تدوین و پیشنهاد سیاست‌های جدید، برنامه‌ریزی، ظرفیت‌سازی، تسهیل‌گری، شبکه‌سازی و پشتیبانی از تعاملات علمی و فناورانه بین المللی کشور است.

وی در بیان اهم دستاوردهای مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری در سال 1402 به پذیرش مسئولیت کمیسیون های همکاری اقتصادی با دو کشور اتیوپی و بلغارستان اشاره و تصریح کرد: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری با هدف توسعه تعاملات علمی و فناورانه بین المللی جمهوری اسلامی ایران، گسترش همکاریهای اقتصادی بین المللی با محوریت دستاوردهای دانش بنیان و همچنین ارتقاء قدرت نرم و بی اثرکردن تحریمها، مسئولیت کمیسیونهای همکاری اقتصادی با دو کشور اتیوپی و بلغارستان را بر عهده گرفته است. دبیرخانه این کمیسیونها در سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی تشکیل خواهد شد. مرکز همچنین در راستای معرفی برنامه ها و حمایتهای خود به جامعه هدف و همچنین توانمندسازی آنها، بیش از 25 رویداد تخصصی و مشارکت بیش از سه هزار نفر برگزار کرده است.

"کانکت" معبر طلایی بازگشت نخبگان به کشور/ ثبت 7800 همکاری موفق با دانشمندان ایرانی خارج‌نشین در پلتفرم CONNECT

به گفته میرآبادی، گسترش دامنه جغرافیایی کشورهای دارای تعاملات علمی و فناورانه با جمهوری اسلامی ایران، چهارمین دستاورد این مرکز در سال گذشته بوده است و مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری همزمان با راهبرد کلان سیاست خارجی دولت سیزدهم مبنی بر گسترش تعاملات با کشورهای همسایه، آفریقایی و آمریکای لاتین، گسترش تعاملات علمی و فناورانه را با این کشورها هدفگذاری کرده است.

رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی در ادامه به برخی از اقدامات و دستاوردهای مرتبط با این رویکرد جدید اشاره کرد گفت: تأسیس خانه نوآوری و فناوری در شهر تاشکند، معرفی مستشار توسعه فناوری، تبادل هیئت در رویدادهای مهم دو کشور، انعقاد بیش از 10 میلیون دلار قرارداد صادراتی، ایجاد زیرساخت تولیدی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، توافق تأسیس پارک فناوری مشترک از جمله اقدامات ما در کشور ازبکستان است.همچنین، توافق برای تأسیس خانه نوآوری و فناوری در شهر دوشنبه، توافق برای تأسیس پالایشگاه گیاهان دارویی و برگزاری دوره های آموزشی در حوزه های فناورانه و تحقیق و توسعه مشترک اقدامات مرکز تعاملات در ارتباط با کشور تاجیکستان محسوب می شود.

وی تصریح کرد: در حوزه قاره آفریقا اقداماتی همچون توافق برای گسترش همکاریهای علمی و فناورانه با وزارت اقتصاد دانش بنیان، استارتاپ‌ها و شرکتهای کوچک کشور الجزایر، ثبت 10 تجهیز پزشکی و دو دارو در کنیا (10 داروی دیگر در فرایند ثبت قرار دارند)؛ صادرات واکسن‌های دامی و کودهای کشاورزی به کنیا و اوگاندا، توافق برای ایجاد مراکز خدمات پهبادهای کشاورزی در کنیا و اوگاندا و تأسیس مرکز نمایشگاهی محصولات دانش‌بنیان در اوگاندا در سال گذشته به انجام رسید.

میر آبادی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 90 میلیون دلار قرارداد صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز با کشور ونزوئلا امضا شد، افزود: اعزام تیم‌های آموزشی از اساتید برتر دانشگاهی در حوزه نانو فناوری، تأسیس مرکز نوآوری و فناوری مشترک ایران و ونزوئلا، برپایی نمایشگاه دستاوردهای دانش‌بنیان جمهوری اسلامی ایران همزمان با سفر رئیس‌جمهور به کاراکاس از دیگر اقدامات ما در تعامل با این کشور بوده است.

میرآبادی همچنین، در خصوص چند و چون تعامل با کشور کوبا و دستاوردهای آن اظهار داشت: پذیرش سه هیئت کوبایی در حوزه‌های دارو، تجهیزات پزشکی و زیست‌فناوری؛ حضور به عنوان نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سران گروه 77 و چین، برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در نمایشگاه بین‎المللی کوبا، جمع‌بندی فرصت‌های همکاری مشترک در دو حوزه سلامت و امنیت غذایی نظیر واکسن و فراورده‌‌های زیستی دارویی، دامی و کشاورزی، کود، سم و تجهیزات مورد نیاز برای توسعه سیستم‌های آبیاری نوین، صنعت نیشکر و محصولات جانبی، دارو، مواد اولیه دارویی، مواد جانبی و حلال‌ها از جمله این اقدامات است.

وی نهایتا، ایجاد ساز و کار عالی همکاری‌های فناورانه و اقتصادی دانش‌بنیان در حوزه‌های حمل و نقل، هوا و فضا، کشاورزی و امنیت غذایی، میکروالکترونیک و فناوری اطلاعات و همچنین دارو و تجهیزات پزشکی، توافق برای ایجاد یک خط تجاری مشترک محصولات با فناوری‌های پیشرفته را از دستاوردهای تعامل با روسیه برشمرد.

میر آبادی در ادامه، افزایش صادرات شرکت های دانش بنیان از حدود 869 میلیون دلار در سال 1401 به حدود 1.5 میلیارد دلار در سال 1402 را پنجمین دستاورد مرکز تعاملات دانست و گفت: این مرکز با تنوع بخشی به حوزههای جغرافیایی هدف، برنامه ریزی هدفمند با توجه به ویژگی ها و ماهیت های متفاوت حوزه های فناورانه مختلف، افزایش میزان حمایت های مالی (بیش از 200 میلیارد ریال) و همچنین افزایش تعداد حمایت های خود  از جمله برپایی 16 پاویون جمهوری اسلامی ایران در نمایشگاههای بین المللی، چهار اعزام مستقل به نمایشگاههای بین المللی و چهار پذیرش هیئتهای خارجی در نمایشگاههای بین المللی داخلی به این مهم دست یافته است.

به گفته او، رشد 212 درصدی ارزش پروژه‌های مشترک تحقیق و توسعه (R&D) بین‌المللی (ارزش این پروژها از 126,250,000هزار ریال در سال 1401 به 394,210,000 هزار ریال در سال 1402 افزایش یافته است) دستاورد دیگر این مرکز محسوب شده و در خصوص چند و چون آن اظهار داشت: پروژه‌ مشترک تحقیق و توسعه بین‌المللی مربوط به اعطای کمک‎های بلاعوض برای پوشش هزینه پژوهشهای مشترک در قالب صندوق‌های مشترک علمی با سایر کشورها است که در جریان مذاکرات دو جانبه توافق می‎شود. از جمله توافقات انجام شده در این خصوص، همکاری با کشورهای چین، آلمان، ژاپن و روسیه و با همکاری بنیاد ملی علم ایران در حال اجرا است.

میر آبادی، تعریف چهار پروژه مشترک با آکادمی علوم چین در برنامه مشترک صندوق علمی راه ابریشم در حوزه‎های علوم کشاورزی، نانو، انرژی‌های تجدیدپذیر، آب و محیط زیست، بیوتکنولوژی، تعریف 14 پروژه همکاری مشترک با بنیاد ملی علوم طبیعی چین در قالب برنامه مشارکت علمی میان دانشمندان ایران و چین در حوزه‎های علوم زیستی، علوم مواد، ریاضیات، فیزیک، شیمی، علوم زمین و عمومی، تعریف 15 پروژه مشترک با بنیاد علوم بنیادین روسیه در قالب برنامه مسابقات مشترک تحقیقات مرزی در همه علوم و علوم انسانی در حوزه های فناورانه علوم زیستی، علوم مواد و تحقیقات بهداشتی و نهایتا تعریف دو پروژه با بنیاد تحقیقات آلمان در قالب برنامه تحقیقات مشترک در حوزه‎های علوم هواشناسی و محیط زیست، علوم شناختی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، علوم آزمایشگاهی را از جمله اقدامات صورت گرفته در این راستا عنوان کرد.

میر آبادی در ادامه، رشد 42 درصدی همکاری‌ها با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور ( افزایش تعداد متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور که در قالب برنامه کانکت پلاس با آنها همکاری انجام شده است از 777 نفر در سال 1401 به 1105 نفر در سال 1402) را دیگر دستاورد مرکز تعاملات بر شمرد و در این زمینه خاطرنشان کرد: پلتفرم همکاری با متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در آذرماه سال 1394 با همفکری و مشارکت 10 تن از برجسته‌ترین متخصصان و محققان ایرانی دانشگاه‌های برتر خارج از کشور و همچنین مطالعه برنامه سایر کشورها در جذب نخبگان طراحی شد.

به گفته او، این پلتفرم در قالب برنامه‌هایی همچون جذب هیأت علمی، پسادکتری، فرصت مطالعاتی، اساتید مدعو و معین، تأسیس شرکت‌های فناور، برگزاری سخنرانی و کارگاه‌های تخصصی، پروژه تخصصی جایگزین خدمت و .... با تأکید بر مدل چرخش مغزها، اجرا می‌شود.

میرآبادی ادامه داد: مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری با تغییر رویکرد و در راستای بهرهمندی از ظرفیت متخصصان و کارآفرینان ایرانی خارج از کشور در جهت رونق اقتصاد دانش بنیان کشور، برنامه کانکت پلاس را در سال 1402 طراحی و اجرایی سازی کرده است.

به گفته او، از جمله محورهای اضافه شده به این برنامه می توان به طراحی سازوکار جدید برای حمایت از تأسیس شرکتهای نوپای فناورانه (تحت عنوان چلنج) در سال 1402 اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فعالیت دانش‌بنیان در استان بوشهر به‌ یک فرهنگ تبدیل شده است
  • ضرورت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان استان بوشهر
  • افزایش صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار افزایش یافت
  • صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان به یک و نیم میلیارد دلار افزیش یافت
  • افزایش صادرات دانش‌بنیان به ۱.۵ میلیارد دلار/رشد ۴۲ درصدی همکاری‌ها با ایرانیان مقیم خارج
  • تولید قطعات پیچیده صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی «ایران ساخت»
  • تقویت تایر کامیون‌ها با فناوری نانو
  • «علم و فناوری» کلیدواژه مهم رهبری در سال ۱۴۰۲/ از پیشرفت‌های ایران در نانو و زیست فناوری تا حمایت از دانش‌بنیان‌ها