Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود افزایش 15 درصدی تعرفه‌های خدمات درمانی، گروه‌های مختلف پزشکی با اعتراض به این موضوع تلاش می‌کنند برای بار دیگر تعرفه‌ها را افزایش دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، همزمان با ابلاغ تعرفه‌های خدمات درمانی سال ۹۹ و افزایش ۱۵ درصدی آن نسبت به سال گذشته اعتراضات گسترده‌ای از سوی جامعه پزشکی به عمل آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی یک روز بعد از ابلاغ نرخ جدید تعرفه‌ها در اقدامی غیر منتظره با انتشار نامه‌ای نسبت به تعرفه‌ها واکنش نشان داد و اعلام کرد، تعرفه ابلاغی مورد تایید سازمان نظام پزشکی نیست.

رئیس سازمان نظام پزشکی در بخش‌ دیگری از نامه خود با اشاره به اینکه نرخ جدید تعرفه‌ها با هیچ‌ یک از محاسبات منطقی و واقعیات موجود اقتصاد تطابق ندارد، تجدیدنظر در نرخ تعرفه‌ها و افزایش آن را خواستار شد.

تعرفه‌های خدمات درمانی هر ساله به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه کشور و تایید شورای عالی بیمه سلامت به استناد قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور تعیین و تصویب می‌شوند.

مخالفت با افزایش تعرفه‌های درمان

افزایش ۱۵ درصدی تعرفه‌های خدمات علاوه بر سازمان نظام پزشکی، مخالفین دیگری هم داشت. انجمن‌ها و تشکل‌های مرتبط با پزشکی، رؤسای بیمارستان‌ها، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی، اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و ... ازجمله منتظرین صف اعتراض بودند. صفی که گویا پایانی نداشت و هرکسی با استناد به موضوعی بر طبل افزایش تعرفه‌ها می‌کوبید.

عده‌ای با استناد به تورم ۴۰ درصدی کشور، عده‌ای با یادآوری جانفشانی پزشکان در مبارزه با ویروس کرونا و آسیب‌های اقتصادی کادر درمان کشور، عده‌ای دیگر با گوشزد عدم افزایش تعرفه‌ها و خدمات رایگان پزشکان در دوران هشت سال دفاع مقدس و تعدادی هم با بیان اینکه پزشکان جزء نخبگان کشور هستند به دنبال افزایش تعرفه‌ها بودند.

در همین بین و با توجه به اهمیت موضوع پاسخ به موارد مطرح شده از سوی جامعه پزشکی شایسته و آشکار کننده حقایقی است. درخصوص تورم ۴۰ درصدی که مستمسکی برای جامعه جامعه پزشکی جهت نپذیرفتن افزایش ۱۵ درصدی تعرفه‌ها قرار گرفته، باید گفت که تورم مذکور زندگی سایر اقشار و صنوف کشور را هم به سختی انداخته است. کارگران، کارمندان، معلمان و ... ازجمله گروه‌های شغلی هستند که علی‌رغم تورم ۴۰ درصدی کشور، حقوق و مزایای آن‌ها در سال ۹۹ به صورت میانگین با افزایش ۱۵ الی ۲۰ درصدی همراه بوده است. افزایشی که حداقل حقوق گروه‌های شغلی مذکور را به ۲ الی ۳ میلیون تومان در ماه رسانده که در مقایسه با درآمد چند ده میلیونی پزشکان قابل مقایسه نیست.

لابی پزشکان برای افزایش تعرفه‌ها

اما این اعتراض‌ها به افزایش تعرفه‌های خدمات درمانی به همین جا ختم نشد و سرانجام پس از این اعتراض‌ها  و فشار نظام پزشکی به دولت، جهانگیری معاون اول رئیس جمهور دستور تشکیل کمیته ویژه محاسبه قیمت تمام شده خدمات بهداشتی و درمانی و نیز پیشنهاد اصلاحات ضروروی در تعرفه های اعلام شده را صادر و سازمان برنامه و بودجه به عنوان مسئول تشکیل کمیته و گزارش دهی مشخص شدند. این تصمیم دولت درحال اتفاق افتاد که بنابر آمار در سال‌های اخیر و در نتیجه طرح تحول سلامت، تعرفه‌های درمانی، رشد 2 و نیم برابری داشته و درآمد پزشکان افزایش بیش از 300 درصدی را از سال 92 تجربه کرده است. اتفاقی که منجر به فشار مضاعف بر دولت و مردم شده و بیمه‌های درمانی را تا مرز ورشکستگی پیش برده است.

علاوه بر این به دلیل رشد ناهمسان تعرفه‌های درمانی بخش خصوصی نسبت به بخش دولتی، اختلاف بین آن‌ها سال به سال بیشتر شد تا جاییکه امروزه به حدود 4 برابر رسیده است. اتفاقی که مغایر با ماده 9 قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی توسط مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم یکسان سازی تعرفه‌های بخش درمانی خصوصی با دولتی است. بدیهی است ادامه این روند می‌تواند منجر به گسترش شکاف ناعدالتی در دسترسی به خدمات درمانی باکیفیت شود.

 تنها پزشکان آسیب اقتصادی ندیدند

ناگفته نماند؛ جانفشانی پزشکان در مبارزه با ویروس کرونا، از چشم هیچ یک از هموطنان دور نخواهد ماند اما نباید زحمات سایر اصناف و گروه‌های شغلی به فراموشی سپرده شود. گروه‌های شغلی که با کمترین امکانات حافظتی و بهداشتی در صحنه نبرد با ویروس کرونا بودند. مامورین زحمتکش شهرداری‌های کشور، رانندگان ناوگان حمل‌ونقل، مامورین نیروی انتظامی، واحدهای خرد صنفی همچون نانوایی‌ها، میوه فروش‌ها، مغازه‌دار و ... ازجمله کسانی هستند که در مبارزه و شکست  ویروس کرونا از خودگذشتگی‌های فراوانی کرده‌اند اما به دلیل نداشتن یک انجمن صنفی توانایی اعتراض به حقوق و دستمزد خود را نداشته‌اند.

در مورد آسیب‌های اقتصادی مراکز درمانی بخش خصوصی و دولتی باید گفت که سایر گروه‌های شغلی نیز سهم داشتند و تا چندی پیش هم اجازه فعالیت اقتصادی ندارند. هتل‌ها، رستوران‌ها، مراکز بوم گردی و تفریحی، ایرلاین‌ها و ... ازجمله گروه‌های شغلی بودند که آسیب‌های اقتصادی زیادی را متحمل شده‌اند.

درخصوص این موضوع لازم است ذکر شود. بسیاری از مراکز درمانی بخش خصوصی ( مطب‌ها) علی‌رغم نیاز شدید کشور به آن‌ها در ایام کرونا از ارائه خدمات درمانی خود دارای کردند. موضوعی که حتی واکنش قاسم جان بابایی معاون درمان وزیر بهداشت را به دنبال داشت و وی در این باره گفت: «با توجه به اهمیت موضوع و وضعیت موجود موسسات پزشکی و واحدهای درمانی ازجمله درمانگاه‌ها مطابق با ساعات فعالیت مندرج در پروانه بهره برداری و مطب پزشکان بر اساس ساعات اعلامی به سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان آن دانشگاه طبق روال جاری فعالیت نمایند و هرگونه تعطیلی مؤسسات پزشکی و مطب پزشکان تخلف محسوب می‌شود».

 طرح تحول و افزایش شدید تعرفه‌ها

از این نکته هم نباید غافل شد که در جریان اجرای طرح تحول سلامت، تعرفه‌های خدمات درمانی افزایش ۳۰۰ درصدی نسبت به سال قبل از اجرای طرح تحول داشت. افزایش بدون ضابطه و غیر کارشناسی تعرفه‌ها در جریان طرح تحول سلامت واکنش‌های زیادی را هم به همراه داشت و بسیاری از کارشناسان اقتصاد سلامت، افزایش تعرفه‌ها را تا ۱۰ سال آینده ( ۱۴۰۴) غیرمنطقی و ناعادلانه قلمداد کردند.

اما درخصوص اینکه جامعه پزشکی خود را نخبه، برتر و مستحق درآمد بالا می‌داند باید گفت که ‌در اکثر کشورهای توسعه یافته و سرآمد، پزشکان در ایده‌آل‌ترین حالت دو الی سه برابر کارگران ساده حقوق دریافت می‌کنند. در کشورهای مذکور به دلیل عدم وجود انحصار در پذیرش رشته‌های پزشکی، سرانه پزشک به ازای نفر در وضعیت مناسبی قرار دارد. این موضوع بازاری رقابتی، ارزان و با کیفیت را در بخش بهداشت درمان برای مردم به دنبال داشته است.

انتهای پیام/4148

منبع: آنا

کلیدواژه: شغل تعرفه سلامت نظام پزشکی پزشک آسیب اقتصادی تعرفه های خدمات درمانی سازمان نظام پزشکی افزایش تعرفه ها گروه های شغلی ویروس کرونا جامعه پزشکی افزایش ۱۵ طرح تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۱۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری‌ آنا، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پیامی، ضمن تبریک فرارسیدن روز آزمایشگاه و علوم آزمایشگاهی به جامعه آزمایشگاهیان کشور، "تشخیص طبی" را پیش شرط خدمات درمانی و نیز اولویت پژوهش‌های آزمایشگاهی را به مثابه یکی از درگاه‌های ورود به عرصه پیشرفت‌های دانش و فناوری پزشکی، عنوان کرد.

متن کامل پیام عین اللهی به مناسبت روز آزمایشگاه و علوم آزمایشگاهی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
از آن هنگام که طبیب نام آور ایرانی و مولف گرانقدر "ذخیره خوارزمشاهی"، نخستین کتاب جامع پزشکی به زبان شیرین فارسی که جزییات تازه‌ای از "نحوه آزمایش روی نمونه‌های انسانی" را به دنیای د‌انش آن روز عرضه کرد، حدود هزار سال سپری شده است؛ در طول این راه طولانی و دشوار که مشعلداران آن، استادان دانشمند علوم آزمایشگاهی و رهروان آن، متخصصان و کارشناسان و دانش پژوهان خستگی ناپذیر این رشته بوده اند، در هر روزگار افتخاراتی ارزشمند در خدمت به مردم و بویژه دردمندان و بیماران جامعه، بروز و ظهور یافته تا در زمانه ما به اوج شکوفایی و رشد رسیده است.

امروزه اهمیت "تشخیص طبی" به عنوان پیش شرط خدمات درمانی و نیز اولویت پژوهش‌های آزمایشگاهی به مثابه یکی از درگاه‌های ورود به عرصه پیشرفت‌های دانش و فناوری پزشکی، محل اتفاق نظر دنیای علم است و درخشش دستاورد‌های فعالان این عرصه در ایران عزیز، پیوسته نگاه جهانیان را به خود معطوف کرده است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همواره یافته‌ها و محصولات علمی و فناوری دست اندرکاران فاضل و خدوم علوم آزمایشگاهی را قدر نهاده و از آنها در راه سیاستگذاری‌های کلان نگر خود در حوزه‌های پیشگیری و درمان بهره‌های وافر برده است.

اینجانب فرارسیدن سی ام فروردین، زادروز "حکیم اسماعیل جرجانی"، پدر دانش آزمایشگاهی ایران را که بحق روز آزمایشگاه و علوم آزمایشگاهی نامیده شده، به جامعه آزمایشگاهیان کشور تبریک و تهنیت گفته و توفیق روزافزون همه فعالان این عرصه را از درگاه احدیت مسألت می‌نمایم.




بهرام عین اللهی
وزیربهداشت، درمان و آموزش پزشکی

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکلیف مددجویان کمیته امداد و بهزیستی با افزایش تعرفه‌های درمانی چه می شود؟
  • ۱۳ پرونده تخلف پزشکی به اداره تعزیرات دزفول ارسال شد
  • افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویان پرستاری
  • ارسال ۱۳ پرونده تخلف در حوزه پزشکی به تعزیرات حکومتی دزفول
  • «تشخیص طبی» پیش شرط خدمات درمانی است
  • تعرفه‌های غیرمنطقی عاملی برای افت کیفیت خدمات سلامت است
  • افزایش خودسرانه تعرفه‌های درمان خط قرمز علوم پزشکی همدان است
  • مبلغ ویزیت پزشکان در سال ۱۴۰۳ + جزئیات افزایش تعرفه‌های پزشکی
  • تعرفه روانشناسی در سال ۱۴۰۳
  • پایش۸۲ درصدی جامعه هدف آذربایجان غربی در طرح پایش ملی سلامت