Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@13:56:15 GMT

وقتی سینما در دستان سیاه‌پوستان می‌درخشد

تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۷۳۰۲۸

وقتی سینما در دستان سیاه‌پوستان می‌درخشد

با وجود اینکه سایه سنگین هالیوود همواره بر سر سیاه پوستان سنگینی کرده اما بسیاری مواقع نیز این صعنت پرسود تسلیم قهرمان‌های دوست داشتنی آن هم شده است.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، در یک نمای کلی آنچه از تصویر سیاه‌پوستان بر پرده سینما نقش بسته و در اذهان مخاطبان باقی مانده، بازتابی از رنج و حقارت و نابرابری‌هایی است که طی قرون متمادی به این بخش از جامعه آمریکا روا داشته شده و هالیوود نیز به سهم خود روایتگر داستان‌های واقعی و البته گاهی با غرض‌ورزی‌های بسیار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرچه بسیاری فیلمسازان سیاه‌پوست همچون استیو مک کویین، اسپایک لی، جردن پیل، آوا دیوورنیو و ... تا جایی که توانسته‌اند سعی کرده‌اند تصویری قابل توجه و احترام از آنان نشان داده و جامعه سیاه‌پوستان را از زیر یوغ نابرابری‌ها برهانند.

اما فراموش نکنیم هالیوود در ادوار مختلف نتوانست در مقابل بسیاری از قهرمانان سیاه پوست مقاومت کند. نگاهی به فیلم‌های سینمایی تولید شده به ویژه در سه چهار دهه اخیر نشان می‌دهد در بین قهرمانان و ابرقهرمانان، سیاه‌پوستان هم سهم قابل توجهی دریافت کرده‌اند. ضمن این که تعداد بازیگران سرشناس و مشهوری که نقش عمده‌ای در ساختار هالیوود دارند نیز  کم نیستند.

بازیگرانی همچون سیدنی پوآتیه، دنزل واشینگتن، مورگان فریمن، ساموئل ال جکسون، ویل اسمیت، فارست ویتاکر، جیمی فاکس، مایکل بی جردن، ادی مورفی، کیون هارت، ادریس البا، مارتین لارنس و ... آثار ماندگاری در تاریخ هالیوود رقم زده‌اند.

اما شاید هیچ کس به اندازه دنزل واشینگتن بازیگر و شخصیت تأثیرگذاری در جامعه سیاه‌پوستان هالیوودی نباشد. بازیگری که در اغلب فیلم‌هایش ابرقهرمان است و در چندین فیلمی که با محوریت ظلم و تحقیر سیاهان بازی کرده نیز چنان تصویر شخصیتی محکم و قابل اتکا را نشان داده که تحسین منتقدانش را برانگیخته است. نمونه بارز آن فیلم «افتخار» از نخستین آثار سینمایی اوست که به تبعیض‌ علیه سیاهان در جامعه آمریکا به ویژه در جنگ‌های داخلی این کشور می‌پردازد. او در این فیلم نقش برده‌ای را ایفا می‌کند که با این تبعیض‌ها به مخالفت برخاسته، مبارزه می‌کند. فیلمی که اولین اسکار را برای واشینگتن به همراه داشت. سیدنی پوآتیه نخستین بازیگر سیاه‌پوستی است که اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به دست آورده ‌است و واشینگتن پس از او با دو اسکار بیشترین افتخار را در جامعه سیاه‌پوستان دارد.

پس از این فیلم او به بازی در فیلم‌های سینمایی ادامه داد تا این که در سال ۱۹۹۲ در نقش مالکوم ایکس ظاهر شد. واشینگتن یکی از نقش‌های برجسته و بحث‌برانگیزش را در این فیلم به کارگردانی اسپایک لی برعهده گرفت. بازی او به‌ عنوان یک رهبر وطن‌پرست سیاه‌پوست، برایش نامزدی اسکار را به ارمغان آورد و راجر ایبرت و مارتین اسکورسیزی این فیلم را یکی از ۱۰ فیلم برتر دهه ۱۹۹۰ نامیدند.

فیلم مالکوم ایکس مسیر زندگی واشینگتن را دگرگون کرد و او را به یکی از مهم‌ترین بازیگران هالیوودی بدل ساخت. در طی همان سال‌ها او در فیلم‌هایی همچون «فیلادلفیا»، «جزر و مد سرخ» و «می‌سی‌سی‌پی ماسلا» و چندین فیلم دیگر بازی کرد.

واشینگتن سال ۱۹۹۹ را با فیلم «هاریکان» به پایان برد که در آن درخششی خیره ‌کننده داشت. فیلم درباره یک قهرمان مشت‌زنی بود که به اتهام قتلی که هیچگاه اثبات نشد ۲۰ سال به زندان می‌رود. وی جایزه گلدن گلوب سال ۲۰۰۰ و جایزه خرس نقره‌ای برلین برای این فیلم از آن خود کرد.

در این سال‌ها واشینگتن دیگر تبدیل به یک بازیگر مطرح و درجه یک شده بود که بازی در کنارش آرزوی بسیاری از هنرپیشگان هالیوودی بود. او سال ۲۰۰۰ را با بازی در «تایتان‌ها» آغاز کرد که این فیلم بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار در آمریکا فروش کرد اما همه چیز برای او با «روز تعلیم» چرخش عجیبی کرد. واشینگتن در این فیلم نقش پلیسی فاسد به نام آلونسو هریس را بازی می کند که با شخصیت کاریزمایتک خود همه چیز را زیر نظر دارد. او به قدری در این فیلم خوش درخشید که توانست دومین اسکار خود را هم به دست بیاورد.

پس از آن سراغ ژانر درام و بازی در فیلم «جان کیو» رفت. پدری قهرمان که برای نجات فرزندش از مرگ دست به هرکاری می‌زند. این فیلم هم در گیشه از موفق ترین آثار اوست. پس از آن دنزل واشینگتن در تریلرهایی همچون «خارج از زمان»، «مردی در آتش» و «کاندیدای مَنچوری»، «مرد نفوذی»، «دژاوو» نقش آفرینی کرد.

واشینگتن که دیگر یک قهرمان تمام عیار بود در سال ۲۰۰۷ با بازی در «گانگستر آمریکایی» مهر تأییدی برای ضرورت بی‌چون و چرای حضورش در هالیوود زد. داستان فیلم به دهه ۱۹۶۰ـ ۱۹۷۰ میلادی در آمریکا و اوج دوران تبعیض نژادی در آمریکا باز می‌گردد. در آن زمان یک خلاف کار حرفه‌ای به نام بامپی به دلیل مشکلات قلبی می‌میرد و در مراسم ختم او دست راستش فرانک لوکاس (دنزل واشنگتن) ریاست گروه را به عهده می‌گیرد؛ شخصی که دیگران فکرش را هم نمی‌کردند چون لوکاس یک سیاه‌پوست است. اما این همان چیزی است که شما دوست دارید ببینید. یک قهرمان واقعی و شکست ناپذیر که رهبری برایش تفریح است و گویی با خون او عجین شده است.

دیگر همگان پذیرفته بودند که دنزل واشینگتن یک مهره اصلی در هر فیلمی است که به سادگی می‌تواند توازن گیشه‌ها را بهم بریزد و به اندازه ابرقهرمان‌های سفیدپوست برای مردم جذاب و باورپذیر باشد. او بار دیگر با فیلم  «گرفتن پلهام ۱۲۳» یک تریلر هیجانی و اکشن بازی کرد و با قدرت خاص و همیشگی‌اش همه عوامل در فیلم را به خدمت خود درآورد.

اما یکی از فیلم‌های جذاب و متفاوتی که واشینگتن در کارنامه کاری‌اش ثبت شده چیزی نیست جز «کتاب عیلی». فیلمی آخرالزمانی و به شدت متفاوت از چندین حیث. در فیلم‌های پسارستاخیزی هالیوودی معمولاً ناجی دنیا یک آمریکایی سفیدپوست است و آمریکا مهد تمدن و تنها سرزمین باقی مانده دنیا معرفی می‌شود. اما جالب است بدانید ناجی دنیا در این فیلم یک سیاه‌پوست است! عیلی که نقشش را واشینگتن بازی می‌کند، یک قهرمان تنها و شکست ناپذیر است که باید از کتابی مهم نگهداری کند. تنها نسخه باقی مانده از کتاب مقدس که در سفری سی ساله پس از پایان دنیا باید آن را به سرمنزل مقصود و در کنار کتب مقدس دیگر ادیان قرار دهد. هزینه تولید این فیلم ۸۰ میلیون دلار بود اما در گیشه رقمی بالغ بر ۱۵۵ میلیون دلار فروش داشت و از آن استقبال بسیاری شد. این فیلم جزو معدود آثار در هالیوود است که منجی جهان را مردی سیاه‌پوست به تصویر می‌کشد.

سال‌های پس از ۲۰۱۰ و بازی در فیلم‌هایش واشنیگتن را تبدیل به یک قهرمان شکست ناپذیر کرد که از فیلمی به فیلم دیگری می‌رفت. «توقف ناپذیر»، «خانه امن»، «پرواز»، «هفت دلاور» و دو گانه «ایکولایزر» از او یک قهرمان واقعی و دوست داشتنی ساخت. او در سال ۲۰۱۶ با کارگردانی و بازی در «حصارها» به درام بازگشت و کاندیدای اسکار بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین هنرپیشه مرد شد.

رومن جی. ایزریل، وکیل دادگستری به جز «ایکولایزر۲» جزو آخرین فیلم‌های او بود که این بار او را در نقشی متفاوت در کسوت یک وکیل آرام اما باهوش می‌بینیم که تحسین منتقدانش را بار دیگر برانگیخت و برایش نامزدی اسکار بهترین بازیگر مرد را به ارمغان آورد.

کمتر کسی است که مورگان فریمن بازیگر و کارگردان آمریکایی برنده جایزه اسکاری و اهمیت او در هالیوود را درک نکرده باشد. او در فیلم‌های مشهور و پرفروش بسیاری بازی کرده که از جمله آنها می‌توان به «رستگاری در شائوشنگ»، «هفت»، «رانندگی برای خانم دیزی»، «عزیز میلیون دلاری»، «نابخشوده»، «افتخار» و مجموعه فیلم‌های بتمن اشاره کرد.

فریمن به خاطر بازی در فیلم «دختر میلیون دلاری» موفق به کسب جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد و همچنین جایزه یک عمر فعالیت هنری گلدن گلوب ۲۰۱۲ را نیز از آن خود کرد.

ساموئل ال جکسون دیگر بازیگر آمریکایی و نامزد دریافت جایزه‌های اسکار، گلدن گلوب و بفتا است. او در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی با نقش آفرینی‌های فوق‌العاده‌اش تبدیل به یک ستاره در هالیوود شد و از آن زمان در بسیاری از فیلم‌هایی که فروش بالایی داشتند، حضور داشته و بارها از سوی منتقدان مورد تحسین قرار گرفته ‌است.

در دهه ۱۹۹۰ میلادی، شرکت ای.سی. نیلسن ئی.سی اعلام کرد جکسون بیش از هر بازیگر دیگری در آمریکا فیلم بازی کرده و در داخل ایالات متحده، ۱٫۷ میلیارد دلار درآمد داشته ‌است. همچنین فیلم‌هایی که نقش اصلی آنها را جکسون بازی کرده، تا ژوئیه ۲۰۱۹ در مجموع ۵٫۳۳ میلیارد دلار در آمریکای شمالی فروش داشته ‌است و او در جدول رده‌بندی پرفروش‌ترین بازیگران آمریکای شمالی پس از رابرت داونی جونیور در جایگاه دوم قرار گرفته ‌است. همچنین در سال ۲۰۰۹ از کتاب رکوردهای جهانی گینس اعلام شد جکسون با درآمد ۷٫۴۲ میلیارد دلار در ۶۸ فیلم، پردرآمدترین هنرپیشه در سطح جهان است.

ویل اسمیت دیگر بازیگر آمریکایی است که از سال‌های جوانی در فیلم‌های بسیاری بازی کرد، او همچنین آثار مهمی در تلویزیون نیز داشته ‌است. در آپریل  ۲۰۰۷ هفته‌نامه نیوزویک از او به عنوان قدرتمندترین بازیگر هالیوود یاد کرد. ویل اسمیت چهار بار نامزد جایزه گلدن گلوب، دو بار جایزه اسکار و یک بار نیز برنده جایزه گرمی شده‌ است.

«دشمن ملت» از فیلم های به یادماندنی اوست و در واقع شروع کار اسمیت در نقش‌های دراماتیک به حساب می‌آید. ویل اسمیت همچنین نقش محمدعلی کلی هم برعهده داشت. این یک فیلم ورزشی درباره‌ مشهورترین بوکسور جهان است. فیلم «علی» اولین نامزدی اسکار را برای ویل اسمیت به همراه آورد.

«پسران بد» و «مردان سیاه پوش» از فیلم‌های شاخصی است که او در آنها بازی کرده و به دلیل استقبال زیاد قسمت‌های دوم هر کدام از آنها ساخته شد. او همچنین  در فیلم «تمرکز» نیز شخصیتی چندوجهی و باهوش از خود به نمایش می گذارد. «در جست‌وجوی خوشبختی» دیگر فیلمی است که منتقدان بازی او را در آن تحسین کردند و برای اسمیت یکی دیگر از دو نامزدی اسکار کارنامه‌اش را به همراه داشت.

ماهرشالا علی دیگر بازیگر سیاهپوستی است که حضورش در هالیوود از همان ابتدا با درخشش بسیاری آغاز شد و تاکنون موفق به دریافت دو جایزه اسکار شده است. از فیلم‌هایی که علی در آنها نقش داشته می‌توان به «مورد عجیب بنجامین باتن»، «۴۴۰۰»، «غارتگران»، «مکانی آن سوی کاج‌ها» و سریال تلویزیونی موفق«خانه پوشالی»، «مهتاب» و «کتاب سبز» اشاره کرد.

او در هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «مهتاب» برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شد. همچنین در نود و یکمین مراسم اسکار نیز برنده جایزه بهترین هنرپیشه مکمل مرد برای فیلم «کتاب سبز» شد. وی نخستین بازیگر مسلمان سیاهپوستی است که جایزه اسکار را برده ‌است و همواره یکی از منتقدین تبعیض نسبت به مسلمانان بوده است.

مایکل بی.جردن از بازیگران جوان و موفقی است و علیرغم این که پیشینه طولانی در هالیوود ندارد اما از همان ابتدا هم جای خود را به خوبی تثبیت کرد و استعداد خوبی در گرفتن نقش‌های قهرمان‌محور و درخشان در سینما دارد. «کرید» یک و دو به خوبی مؤید این ادعاست. او در این فیلم دوگانه ایفاگر نقش یک بوکسور جوان است که برای رسیدن به موفقیت از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کند. بازی در فیلم «پلنگ سیاه» نیز یکی از آثار قابل توجه اوست. او سال گذشته در فیلم «رحم کن» در کنار جیمی فاکس در نقش یک وکیل موفق که پیگیر حقوق سیاه‌پوستان زندانی است که بی‌گناه متهم شدند ظاهر شد که توانست نظر منتقدان را به خود جلب کند. بی جردن در حوادث اخیر نیز در مجامع عمومی ظاهر و از حقوق سیاه‌پوستان دفاع و خواستار برابری ورفع تبعیض نژادی شد.

جیمی فاکس نیز از آن دست بازیگرانی است که علاقه بسیاری به بازی در نقش‌های اکشن دارد و البته قهرمان بودن همیشه برایش در اولویت است.

فیلم «ری» در سال ۲۰۰۴ باعث شد تا فاکس برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر و یک جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر مرد فیلم موزیکال یا کمدی شود. در همان سال بود که نقش‌آفرینی وی در فیلم «وثیقه» او را نامزد دریافت جایزه اسکار نقش مکمل مرد نیز کرد.

او در فیلم «سقوط کاخ سفید» در نقش رییس جمهور آمریکا ظاهر شد و در تریلر هیجانی «بی‌خوابی» نیز نقش آفرینی می‌کند. از دیگر فیلم‌های مهم فاکس می‌توان به «جانگوی آزادشده» اثر کویینتین تارانتینو اشاره کرد.

بد نیست اشاره ای هم به ادریس البا داشته باشیم. بازیگر سیاه‌پوست بریتانیایی که با سریال پلیسی جنایی «لوتر» شهرتی جهانی یافت. او علاقه بسیاری به بازی در فیلم های علمی ـ تخیلی دارد، البته در کارنامه او می‌توان ردپایی هم از آثار درام یافت اما شاید نکته جالب درباره او خبری است که چند سال قبل و در پی ساخت تازه‌ترین قسمت جیمزباند مطرح شد و او را به عنوان گزینه اصلی این فیلم معروف در صدر اخبار قرار داد. خبری که با مخالفت‌ها و انتقادات بسیاری همراه شد و عده‌ای معقتد بودند جمیز باند هیچ‌گاه یک سیاه‌پوست نبوده و نیست! با این حال بسیاری از این انتخاب طرفداری کرده، آن را گزینه مناسبی دانستند. آخرین نسخه جیمز باند به روال دو قسمت قبلی با بازی دنیل کریگ ساخته شد اما باید منتظر ماند و دید آیا جیمز باند بعدی یک سیاه‌پوست خواهد بود یا خیر!

البته در میان بازیگران مطرح سیاه‌پوست، کمدین‌های موفقی همچون ادی مورفی، کریس تاکر، کریس راک و کوین هارت نیز هستند که هر کدام از اینها آثار قابل توجه و پرفروشی را در ژانر کمدی بازی کرده‌اند و فیلم‌هایشان با استقبال بسیاری هم روبرو شده است.

مخالفت در برابر تبعیض نژادی با اتفاقات اخیر و کشته شدن یک سیاهپوست توسط پلیس رنگ وبوی تازه‌ای به خود گرفته و بسیاری از کمپانی‌های فیلمسازی و شبکه‌های تلویزیونی نیز به این اقدام غیرانسانی واکنش نشان داده‌اند. به نظر می‌رسد در سال‌های آتی باید منتظر حضور پررنگ‌تری از بازیگران سیاهپوست بر پرده نقره‌ای باشیم.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بازیگران مشهور هالیوودی هالیوود و سیاه پوستان تبعیض نژادی دنزل واشینگتن مورگان فریمن ویل اسمیت اسکار بهترین بازیگر دنزل واشینگتن نامزدی اسکار یک سیاه پوست بازی در فیلم برنده جایزه سیاه پوستان جایزه اسکار میلیون دلار نقش آفرینی یک قهرمان گلدن گلوب فیلم هایی بازی کرده دیگر بازی ویل اسمیت مکمل مرد سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۳۰۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ، سرهنگ عیسی روشن قلب با اشاره به اجرای طرح برخورد با قاچاق و حمایت از کالا‌ها و محصولات تولید داخل کشور گفت: ماموران ایست و بازرسی شهید فیض‌اللهی رودبار در بازرسی از یک دستگاه اتوبوس ۷۰۰ کیلوگرم گردوی خارجی قاچاق را کشف و ضبط کردند.
وی افزود: کارشناسان ارزش این گردو‌های قاچاق را ۳۵۰ میلیون تومان اعلام کرده اند.
فرمانده انتظامی رودبار گفت : متهم ۳۹ ساله که کالای قاچاق را از یکی از استان‌های غربی کشور به رشت حمل می‌کرد برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شد.

دیگر خبرها

  • فرصت ویژه اوسمار برای انتقام از گربه سیاه پرسپولیس
  • درخشان: آلومینیوم همیشه برای پرسپولیس گربه سیاه بوده و هست
  • فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس
  • جام حذفی| پرسپولیس به دنبال انتقام از گربه سیاه در اراک
  • داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی
  • موسیالا فاش کرد: داستان عجیب تعویض پیراهن با مسی
  • دستان قاچاقچی گردو در پوست گردو
  • جزئیاتی درباره ۱۳ فیلم جدیدی که به جشنواره کن ۲۰۲۴ اضافه شد
  • شمسایی: از حذف ژاپن ناراحتم؛ وقتی می‌گفتم فوتسال آسیا تغییر کرده، این روزها را می‌دیدم
  • شگفتی بزرگ جام ملت‌های فوتسال آسیا؛ گربه سیاه ایران حذف شد!