Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، تابش در نشست خبری با بیان اینکه شاه بیت حقوق مصرف کننده از راه تامین عبور می‌کند گفت: سازمان حمایت به عنوان عضو ستاد تنظیم بازار وظیفه رصد تامین کالا را بر عهده دارد تا بتواند هشدارهای لازم را به موقع به ستاد تنظیم بازار ارائه دهد.

وی ادامه داد: بحث تامین ارز تعمیق ساخت داخل، تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی به عنوان کارهای اساسی سازمان حمایت است و توجه به مساله گرانفروشی و گرانی کالا از مباحث مهم دیگری است که سازمان به آن توجه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تابش افزود: توجه شود که گرانی کالا به دلیل تغییر قیمت مبنا مثل افزایش نرخ ارز و حقوق کارگران است که در قیمت کالا لحاظ می‌شود اما گرانفروشی اجحاف در حق مصرف کننده است.

وی در خصوص قیمت‌ها و نظارت در بازار نیز گفت: در سال 97 ، 994 پرونده در خصوص شکایت از قیمت در سازمان حمایت بررسی کردیم که عمده آنها در حوزه کالاهای اساسی بوده است و این مساله به ستاد تنظیم بازار ابلاغ شد. همچین در سال  98 نیز حدود 1984 پرونده در اقدام و بررسی پرونده‌ها در حوزه قیمت مطرح بود که رشد 98 درصدی نسبت به سال 97 را داشت. به همین منظور دبیرخانه ستاد تنظیم بازار سازمان حمایت را مکلف کرد تا مبنای قیمت‌ها، دستمزد و نرخ ارز را بررسی کند.

وی ادامه داد: در خصوص تعداد برخوردها نیز در سه ماهه سال 99 بر اساس آمارهای موجود در سازمان حمایت 240 مورد پرونده ارسالی به سازمان تعزیرات بود که از آن به عنوان پرونده ملی یاد می‌شود.

وی تاکید کرد:‌ این مساله به معنای افزایش دو برابری شکایت‌ها نسبت به سال 98 است. به معنای دیگر بیش از دو برابر واحدهای تولیدی متخلف نسبت به سال 98 شناخته شده است و پیش بینی می‌کنیم این میزان افزایش یابد.

تابش با اشاره به پرونده‌های شکایتی موجود گفت:‌ این مساله نشان دهنده جدیت سازمان حمایت و وزارت صنعت، معدن و تجارت در برخورد با کسانی است که به دلایل مختلفی از جمله افزایش نرخ ارز و دستمزدها سعی در اجحاف حق مصرف کننده دارند.

وی در خصوص آمار بازرسی‌ها نیز گفت: در سال 98 نسبت به سال 97 رشد 16 درصدی در پرونده‌ها و در تعداد تخلف ثبت شده نیز رشد 18 درصدی در پرونده‌های ارسال شده به سازمان تعزیرات را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه بحث رجوع سامانه‌ها مبحث مهمی است گفت: در بازرسی‌های انجام شده در سامانه انبار 11 درصد رشد نسبت به سال 97 را داریم. در بازرسی‌ها در نتایج پرونده‌ها نیز در تعداد پرونده‌های متشکله منفی 47 درصد و در ارزش پرونده‌ها نیز منفی 38 درصد رشد داشتیم که این نشان دهنده این است که هر جا از سیستم بازرسی استفاده شود موفق خواهد بود.

وی با بیان اینکه استفاده از سامانه‌ها برای کالاهای نظارتی و بازرسی از برناه‌های سال جاری سازمان حمایت است از رونمایی سامانه گارانتی تا دو هفته آینده خبر داد و گفت: نقش این سامانه نظارت بر بازار و خدمات کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی و بادوام خواهد بود که مصرف‌کنندگان می‌توانند از آن استفاده کنند.

تابش در خصوص ضوابط قیمتی نیز گفت: در سال‌های قبل اقبالی برای ثبت سفارش شرکت‌ها در سامانه 124 وجود نداشت اما امسال این کالاها را به سه قسمت کرده و کالاهای گروه اول ملزم به ثبت سفارش در این سامانه هستیم. مطلبی که این مصوبه به تمام ذینفعان زنجیره تامین و توزیع انتقال می‌دهد این است که تغییر نرخ ارز لزوم بر ثبت سفارش قیمت است و اعلام می‌کنیم تا به اشتباه برداشت نمی‌شود که اگر افزایش نرخ ارزی اتفاق افتاده نباید نقش آن کالا در سفره مردم کمرنگ نشود.

وی ادامه داد: اولویت دوم کالاهایی است که بر اساس ضوابط هیات تامین ذینفعان قیمت‌گذاری می‌شود اما باید توجه کرد که این کالاها از قبل در سامانه 124 ثبت شده باشند به معنای دیگر ثبت در این سامانه جزئی از شبکه توزیع است که این به منزله این است که اگر واحدی قبل از ثبت در این سامانه اقدام به عرضه کند حتی اگر با قیمت پایین‌تر باشد عرضه او خارج از شبکه شناخته شده و تخلف خواهد بود.

تابش اولویت سوم را قیمت‌گذاری بر کالاهایی است که صاحبان صنایع در آن اقدام به قیمت‌گذاری بر اساس ضوابط بیان کرد و گفت: این مساله به عنوان رها کردن قیمت‌ها نخواهد بود و سازمان در صورت دریافت شکایت اقدام به پیگیری و برخورد با آن واحد خواهد کرد.

وی در پایان پنج قلم کالای اساسی مورد حمایت این هفته سازمان را لاستیک، خودرو، لوازم خانگی، برنج و شکر و نهاده‌های دامی عنوان کرد و گفت: این کالاها علاوه بر صد کالای تحت نظارت قبلی است.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: برنج خودرو سازمان حمایت از مصرف شکر نهاده های دامی ستاد تنظیم بازار سازمان حمایت نسبت به سال پرونده ها نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۴۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو

نوسانات قیمتی در بازار خودرو برای روز‌ها نزولی بوده‌است؛ توقف رشد قیمت دلار و حتی نزولی شدن روند قیمت آن از یک سو و از سوی دیگر آرامش سیاسی در فضای کشور منجر به رکود در بازار خودرو و ریزش قیمت‌ها شده‌است؛ با این وجود طبق گفته فیروز نادری کارشناس بازار خودرو، خودروسازان با اقدامی که برای بالا بردن قیمت کارخانه خودرو‌ها انجام داده‌اند، جلوی ریزش قیمت برخی از خودرو‌ها را کشیدند.

به گزارش خبر آنلاین، برای اطلاع از میزان کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو در ۲۴ ساعت گذشته، گزارش زیر را بخوانید.

فیروز نادری، کارشناس بازار خودرو، در گفتگو با خبرنگاران و در خصوص روندی که بازار خودرو در پیش گرفته‌است؛ گفت: «کاهش قیمت خودرو خیلی جزئی است. بازار خودرو در حال حاضر در رکود به سر می‌برد. تنش‌ها به حداقل رسیده‌است و قیمت دلار نیز ثابت شده‌است و از طرفی روند نزولی نیز گرفته‌است. در این بین، اما خودروسازان از جمله ایران‌خودرو سایپا و قیمت کارخانه برخی از خودرو‌ها را بالا برده‌اند، به عنوان مثال این کارخانه قیمت کارخانه پژو پارس معمولی را از ۳۰۸ میلیون تومان به ۴۵۰ میلیون تومان افزایش داده‌است که به معنای ۵۰ درصد افزایش قیمت است.»

او در ادامه گفت: «این اقدام به التهابات بازار خودرو دامن می‌زند و شوک قیمتی در انتظار بازار خودرو است؛ اگر خودروساز این اقدام را صورت نمی‌داد، کاهش قیمت خودرو ادامه‌دار بود، اما با این کار جلوی افت قیمت خودرو را گرفت.»

دیگر خبرها

  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • افزایش قیمت لوازم خانگی در راه است؟
  • لوازم خانگی گران خواهد شد؟
  • توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی
  • چگونه از خرید لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو در امان باشیم؟ | لوازم یدکی اصل را از اینجا تهیه کنید
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد
  • رونمایی از پشت پرده گرانی خودرو
  • حراج برخط لوازم خانگی اموال تملیکی در ۶ استان آغاز شد
  • پیش بینی تولید ۱.۵ میلیون تُن برنج در مازندران
  • جهش قیمتی برخی مدلهای تلفن همراه با وجود تخصیص ارز نیمایی