Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حسین امیر رحیمی مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی در نشست بررسی زمینه حضور بنگاه‌های بخش کشاورزی در بازار سرمایه گفت: برای افزایش سرمایه گذاری و بهره گیری از ظرفیت بازار سرمایه دو راه پیش روی ماست، یکی تقویت تالار بورس تهران در مشهد و دیگری اندیشیدن به راهاندازی یک بازار سرمایه مستقل در این شهر.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می‌رسد دومین راه، دارای ظرفیت بیشتری بوده و مسیر تسهیل شده تری پیش روی سرمایه گذاران قرار می‌دهد.

او افزود: البته راهاندازی بورس در خراسان رضوی پروسه زمانبری است که مخالفان و موافقان زیادی خواهد داشت، ولی بخش صنعت توانمند و انباشت سرمایه در این خطه، قابلیتی را فراهم کرده تا بتوان یک بازار بورس حداقل به قواره ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار بورس تهران در این منطقه تشکیل شود. در حال حاضر پیشنهاد‌های لازم برای راهاندازی این بازار به مراجع مربوطه ارائه شده است.   مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی ادامه داد: دولت باید در این مسیر حرکت کند که بازار سرمایه در کشور را به چند بازار بورس منطق‌های قوی تقسیم کند. راه اندازی بازار بورس منطق‌های شرایط راحتتری برای سرمایه گذاران جهت مشارکت فراهم می کند چراکه مشکلات ناشی از رفت و آمد به مرکز برای اخذ مجوز فعالیت در بازار بورس را از میان برمی دارد و با رقابت سازنده توسعه مناطق را نیز در پی خواهد داشت.
امیر رحیمی بیان کرد: در وضعیت فعلی بازار سرمایه در اقتصاد ایران می تواند با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر، اعمال تحریمها، شیوع بیماری کرونا و همچنین به جهت استقبالی که از بازار‌های مجازی در مقایسه با بازار‌های فیزیکی رخ داده، نقش مهمی را ایفا کند و هدایتگر نقدینگی موجود باشد.   سهم مشارکت ۱.۵ درصدی بنگاه‌های اقتصادی او با اشاره به وضعیت این استان در بازار سرمایه کشور تصریح کرد: هماکنون سهم خراسان رضوی از بازار مذکور، قابل مقایسه با وضعیت اقتصادی استان نبوده و تناسبی با آن ندارد. در سیاستگذاری‌های کشور سهم خراسان رضوی از اقتصاد حداقل ۵ درصد در نظر گرفته می شود؛ این در حالی است که خراسان رضوی تنها ۳۶ شرکت بورسی در بازار سرمایه دارد که ۲۳ مورد آن در بازار بورس و ۱۳ مورد دیگر در بازار فرابورس فعالیت دارند. این تعداد تنها ۱.۵ درصد از حجم بازار سرمایه را شامل می‌شوند و از نظر ارزشی نیز زیر ۲ درصد کل ارزش بازار سرمایه کشور را در بر می‌گیرد. در یک مقایسه، ارزش بازار این ۳۶ شرکت به اندازه ارزش بازار شرکت فولاد مبارکه اصفهان هم نیست. (در حال حاضر ارزش شرکت مذکور در بازار سرمایه ۲۴۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود).   مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی تاکید کرد: شرکت‌هایی در استان و اقتصاد آن فعالیت دارند که به خصوص در حوزه‌های صنایع غذایی، زعفران، و کشاورزی تاثیرگذار بر اقتصاد کشور هستند. حوزه معدن، حمل و نقل و گردشگری نیز از پتانسیل بالایی برخوردارند. با این حال در بین سرمایه گذاران استان نوعی عدم نیاز و استقبال نسبت به ورود به بازار سرمایه دیده می شود.
امیررحیمی با بیان اینکه در استان ما بنگاه‌های کوچک و متوسط بیشتری نسبت به شرکت‌های اقتصادی بزرگ فعالیت دارند، اظهار کرد: این مسئله می‌تواند یکی از دلایل استقبال کم نسبت به حضور در بازار سرمایه باشد. هماکنون خراسان رضوی با استان‌های موفق در عرصه مشارکت بنگاه‌ها در بازار سرمایه فاصله زیادی دارد.   هر ماه ۲۵ هزار نفر متقاضی دریافت کد بورسی   او افزود: براساس مطالعات صورت گرفته در این اداره کل، طی سال ۹۷ در استان حدود ۲۰ هزار نفر کد سهامداری جدید دریافت کرده اند، اما از اسفند پارسال تاکنون، تنها در مشهد هر ماه متوسط ۲۵ هزار نفر برای دریافت کد سهامداری ثبت نام کردند که این مسئله نمایانگر استقبال خوب شهروندان از بازار سرمایه است.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی با اشاره به اینکه وضعیت استان از نظر سهام عدالت در مقایسه با وضعیت آن در بازار سرمایه متفاوت است، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۴ میلیون نفر از شهروندان خراسان رضوی صاحب سهام عدالت هستند که هر کدام حداقل ۸ میلیون تومان ارزشگذاری می شود. در واقع استان ما در مجموع حداقل به میزان ۳۲ هزار میلیارد تومان سهام عدالت در اختیار دارد که سرمایه قابل توجهی است و فرصتی استثنایی برای اقتصاد استان در سیاستگذاری اقتصادی به شمار می رود.
امیررحیمی بیان کرد: با توجه به انباشت سرمایه قابل توجه، تراکم جمعیتی زیاد، حضور سرمایه گذاران و جذابیت ویژه شهر مشهد برای کل سرمایه گذاران کشور و کشور‌های طرف تجارت ایران به برکت امام هشتم شیعیان و موقعیت خاص این شهر در شرق کشور تشکیل بازار بورس مشهد گامی مهم در راستای پویایی و رشد بازار سرمایه و ارتقاء سهم بری استان از این بازار در سال جهش اقتصادی خواهد بود.  
انتهای پیام//ف. ح

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: بیماری کرونا بنگاه اقتصادی بازار بورس بازار سرمایه بازار سرمایه سرمایه گذاران بازار بورس حال حاضر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۶۰۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس تغییر جهت داد

شاخص کل بازار سرمایه که روز گذشته ۱۳ هزار واحد کاهش داشت امروز تغییر جهت داد و افزایشی شد.

به گزارش ایسنا، شاخص کل بازار سرمایه امروز (چهارشنبه) ۱۰۶۹ واحد رشد کرد و در کانال دو میلیون ۳۰۴ هزار واحدی ایستاد. شاخص هم وزن نیز ۰.۶۱ درصد رشد کرد و در کانال ۷۶۳ هزار واحدی ایستاد.

در این بازار ۳۵۳ هزار معامله به ارزش ۷۹ هزار میلیارد ریال انجام شد و اغلب نمادهای بازار در دامنه مثبت معامله شدند.

نمادهای فملی، شبندر، فایرا و جم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بازار سرمایه داشتند و باعث رشد بازار سرمایه شدند. در مقابل نمادهای پارسان و فولاد بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل بازار سهام برجای گذاشتند.

شاخص کل فرابورس هم امروزرشد کرد و در کانال ۲۵ هزار و ۶۰۵ واحدی ایستاد.

در معاملات امروز بازار سهام، گروه خودرو بیشترین حجم معاملات را داشت و گروه فلزات اساسی نیز پس از خودرویی ها بیشترین حجم معاملات را از آن خود کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • لزوم بازنگری در زمان اجرای مالیات بر عایدی سرمایه
  • نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند
  • بورس تغییر جهت داد
  • رشد بورس با افزایش تولید خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • کاری کنید امید مردم برای خانه‎دار شدن از بین نرود/بنگاه‌‎داری بانک‌‎ها، آفت بزرگ بازار مسکن کشور است
  • بنگاه داری بانکها از آفات بزرگ مسکن کشور است
  • آیت‌الله علم‌الهدی:بنگاه‌داری ‎بانکها آفت بزرگ بازارمسکن است
  • بنگاه داری بانک ها آفت بزرگ بازار مسکن کشور است
  • انقلابی ماندن در گرو تداوم فرهنگ دفاع مقدس است