Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوفرستی گفت: در حال حاضر هنوز به پیک مصرف نرسیده‌ایم اما اگر به رشد 5 تا 12 درصدی مصرف برسیم به طور قطع بحران‌های شدیدتر از خاموشی‌های سال 98 و 97 تکرار خواهد شد.

جواد نوفرستی مدیرعامل جامعه ایمن و کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا درباره وضعیت مصرف برق در کشور گفت: طبق آخرین صحبتی که اقای اردکانیان وزیر نیرو و اقای رجبی مشهدی سخنگوی وزارت نیرو داشتند، در سال 1399 مصرف در پیک بار برعکس سال 1398 که رشد مصرف یک درصد بود، افزایش زیادی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: طبق اعلام وزارت نیرو میانگین رشد مصرف سالانه  حدود 5 درصد است که طبق ادعای وزارت نیرو این موضوع در سال 98 به دلیل اجرای طرح مدیریت مصرف  کنترل شد و تنها یک درصد افزایش یافت. درحالیکه واقعیت به نظر چیز دیگری باشد زیرا در سال‌ قبل بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل شده بودند و مصرف در بخش کارگاهی کاهش یافته بود که رشد اقتصادی منفی نیز این موضوع را تایید می‌کرد. به همین خاطر در سال 98 برخلاف سال 97 خاموشی‌ها کاهش قابل توجهی داشت.

این کارشناس انرژی افزود: امسال با توجه به آمارها و شواهد پیش‌بینی می‌شود که با رشد 12  درصدی در مصرف روبرو باشیم که این رشد در برخی استان‌ها در حدود 12 درصد و برخی دیگر پایین‌تر خواهد بود اما با توجه به پیش‌بینی‌ها رشد مصرف، حداقل همان 5 درصد افزایش خواهد داشت. در این صورت باید  باید خودمان را برای خاموشی‌های گسترده آماده کنیم که با توجه به وضعیت تولید و مصرف برق رخ خواهد داد.

نوفرستی افزایش خاموشی‌ها را محتمل دانست و اظهار داشت: در حال حاضر هنوز به پیک مصرف نرسیده‌ایم اما اگر به رشد 5 تا 12 درصدی مصرف برسیم به طور قطع بحران‌های شدیدتر از  خاموشی‌های سال 98 و 97 تکرار خواهد شد. دلیل تکرار این موضوع نیز عدم انجام کارهای اساسی در حوزه تولید و مصرف است.

نوفرستی به ایرادات اساسی در حل مشکل تامین برق موردنیاز داخلی اشاره کرد و گفت: افزایش مکرر تولید برای تامین مصرف داخلی مهمترین خطایی بوده که در زمینه تامین انرژی در کشور انجام شده است زیرا به دلیل عدم اهمیت به مدیریت مصرف و بهبود راندمان، مکرر مصرف افزایش یافته است. این درحالی است که مدیریت مصرف به معنای صرفه‌جویی در بهترین منبع و ارزانترین تامین انرژی است.

این کارشناس انرژی افزایش صرف تولید توسط نیروگاه‌ها را روش نادرست برای جبران افزایش مصرف دانست و ادامه داد: یکی از مشکلات تولید برق ارزان بودن نرخ خوراک گازی نیروگاه‌ها است که در حال حاضر نرخ هر مترمکعب خوراک گازی برای نیروگاه‌ها 5 تومان محاسبه می‌شود که همین موجب بی‌اهمیتی افزایش راندمان در تولید و انتقال برق برای نیروگاه‌ها شده است. همین 5 تومان تنها برای داشتن حساب و کتاب بوده وگرنه درآمد زیادی برای دولت محسوب نمی‌شود. در گذشته مشابه این مشکل در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها وجود داشت که خوراک آن‌ها با تخفیف و یارانه محاسبه شده بود که همین سود مفتی را برای پتروشیمی‌ها ایجاد کرده بود. در یکی دو سال اخیر این تخفیف حذف شد ولی بازهم سوددهی پتروشیمی‌ها ادامه یافت.

مدیرعامل انجمن جامعه ایمن درباره اهمیت افزایش نرخ خوراک نیروگاه‌ها گفت: محاسبه نرخ خوراک نیروگاه‌ها به قیمت تمام شده گاز، یکی از تصمیماتی است که باید برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها اجرایی شود زیرا این موضوع سود مفت نیروگاه‌ها را از بین می‌برد و آن‌ها را مجبور می‌کند تا راندمان خود را افزایش دهند. گاز ارزان یارانه پنهانی است که تاکنون به تولید کننده پرداخت می‌شده اما در واقع باید به مصرف کننده نهایی پرداخت شود و به عنوان تخفیف در هزینه برق مصرف کننده لحاظ گردد.

نوفرستی واقعی کردن نرخ خوراک نیروگاه‌ها و نرخ برق مصرفی را راهی برای توسعه صادرات برق توسط نیروگاه‌ها دانست و تاکید کرد: درحال حاضر بخش عمده تولید برق کشور بر عهده بخش غیر دولتی است که دولت اگر همزمان با واقعی کردن نرخ برق، صادرات برق را به عهده خود نیروگاه‌ها بگذارد قطعا آن‌ها توانایی افزایش راندمان و صادرات خواهند داشت و همین موجب افزایش سود نیروگاه‌ها خواهد شد.

این کارشناس انرژی هزینه‌های کاهش اتلاف در شبکه انتقال برق را بسیار زیاد بیان کرد و گفت: پروژه اصلاح شبکه انتقال برق کشور یک پروژه ملی و بزرگ است که باید هزینه زیادی را وزارت نیرو صرف این موضوع کند. این درحالی است که توانیر حدود 30 تا 40 هزار میلیاردتومان به بخش خصوصی بدهکار است. در حال حاضر نرخی که مصرف کننده برای برق مصرفی پرداخت می‌کند نیمی از هزینه واقعی برق است و با توجه به کمبود بودجه وزارت نیرو،  بدهکاری این وزارت خانه درحال سنگین‌تر شدن است.

نظام تعرفه‌گذاری برق ضد عدالت است

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار تعرفه‌ها، خاطر نشان کرد: لازم است از نقطه‌ای اصلاح ساختارها را آغاز کنیم این به معنای افزایش تعرفه‌ها نیست. درحال حاضر 70 درصد مشترکان برق زیر الگوی مصرف، مصرف می‌کنند. در مناطق غیرگرمسیر این موضوع کمتر از 300 کیلو وات در ساعت است. قدم اول اصلاح، حفظ تعرفه‌های 70 درصد مشترکان است که زیر الگوی مصرف هستند اما لازم است که تعرفه 20 تا 30 درصد مشترکانی که مازاد بر الگوی مصرف، مصرف می‌کنند تصاعدی افزایش یابد. به این مدل روش پلکانی یاIBT می‌گویند که در دنیا نیز اجرا می‌شود و می‌تواند به توزیع عادلانه یارانه انرژی کمک کند.

نوفرستی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر نظام تعرفه‌گذاری برق ضد عدالت است و به شدت پله‌های مصرفی بالاتر را به افزایش مصرف تشویق می‌کند. همچنین از سوی دیگر این نظام تعرفه‌گذاری موجب شده تا اقشار پرمصرف‌ بیش از سایر اقشار از یارانه‌های پنهان در حوزه برق بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/4141

منبع: آنا

کلیدواژه: نیرو برق خاموشی نوفرستی نظام تعرفه گذاری کارشناس انرژی حال حاضر وزارت نیرو نیروگاه ها خاموشی ها نرخ خوراک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۹۲۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید بیش از ۸ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، ‌‌مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا گفت: نیروگاه شهید سلیمی نکا پارسال بیش از ۸ میلیارد و ۳۸۱ میلیون و ۸۱۴ هزار کیلووات ساعت انرژی خالص تولید کرد.

نوراله ادبی فیروزجائی افزود: حدود ۷۵ درصد انرژی تولید شده پارسال در واحد‌های بخار و بیش از ۲۵ درصد در واحد‌های بلوک سیکل ترکیبی بدست آمد.

ادبی فیروزجائی گفت: واحد‌های بخار نیروگاه نکا در گذر از ۴۴ سالگی بهره برداری خود با چالش‌های اساسی محدویت تولید، مانند عمر بالا و فرسودگی سیستم‌ها و تجهیزات بویژه در بخش سوخت و احتراق، افت بازدهی و کیفیت آب چاه‌های تغذیه کننده واحدها، سرعت گیری روند کاهش سطح آب دریا برای سیستم‌های خنک کاری و چگالش بخار و نیز عدم تخصیص مناسب سوخت گاز روبرو هستند، اما همکاران ما علیرغم مشکلات اشاره شده با همت و تلاش جهادی و بی وقفه توانستند تا حدود زیادی خلاء بوجود آمده را جبران و همه واحد‌ها را در مدار تولید نگهدارند.

او همچنین به ضرورت آمادگی کامل همه واحد‌های نیروگاه برای پایداری تولید و تأمین انرژی مورد نیاز شبکه در تابستان اشاره کرد و افزود: پس از سپری شدن ایام پیک مصرف و کاهش تقاضای انرژی، در راستای ارتقاء میزان آمادگی واحدها، از دهم مهر ماه سال گذشته تعمیرات نیمه اساسی واحد ۲ بخار آغاز و همزمان با آن لوله‌های سقف بویلر واحد نیز تعویض شد و با انجام بازدید و تعمیرات دوره‌ای شش ماهه سایر واحد‌ها هم اکنون تعمیرات نیمه اساسی واحد یک بخار و همچنین بازدید‌ها و تعمیرات میاندوره‌ای و پیشگیرانه در سایر واحد‌ها و لایروبی حوضچه آرامش واحد‌های بخار نیز در حال انجام است تا قبل از ورود به دوران اوج مصرف همه واحد‌ها به مرز آمادگی کامل برسند.

مدیرعامل شرکت مدیریت تولیدبرق نکا با تأکید بر ضرورت ترویج فرهنگ مدیریت مصرف، از بالا بودن شدت مصرف انرژی به عنوان یکی از چالش‌های اساسی صنعت برق یاد کرد و گفت: به گواه آمار مصرف برق کشور ما فراتر از استاندارد جهانی است و این بدان معناست که بسیار بیشتر از نیاز جمعیت فعلی کشور برق تولید می‌شود، اما بدلیل عدم مدیریت مصرف بویژه در فصل تابستان همچنان با ناترازی تولید و مصرف مواجه هستیم.

نیروگاه شهید سلیمی نکا با ۴ واحد بخار به ظرفیت نامی هرکدام ۴۴۰ مگاوات، ۲ واحد گازی به ظرفیت هریک ۱۳۷.۶ مگاوات و یک واحد بخارسیکل ترکیبی با ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، نقش موثری در پایداری شبکه سراسری برق کشور دارد.

دیگر خبرها

  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد / مصوبه دولت اصلاح شود
  • شورای‌ عالی نظام‌پزشکی: در تعرفه‌های مصوب دولت بازنگری شود
  • تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود
  • مشوق‌های دولت برای سرمایه‌گذاری و توسعه نیروگاه‌های مقیاس کوچک
  • تولید ۷۵ درصد برق نیروگاه‌های برقابی کشور در خوزستان
  • افزایش ۹ درصدی مصرف بنزین در خراسان شمالی
  • سالانه ۶۰۰ هزار تن بذر گواهی شده در کشور مصرف می‌شود
  • انتقاد رئیس شورای عالی سازمان نظام پزشکی از تعرفه‌های جدید پزشکی
  • تولید بیش از ۸ میلیارد کیلو وات ساعت انرژی خالص در نیروگاه نکا
  • پیش‌بینی وضعیت تورم در کشورهای مختلف جهان در سال ۲۰۲۴ (+ اینفوگرافی)