Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو حزب اتحاد ملت گفت: در حال حاضر وضعیت فعلی را همانند سال 75 می‌بینم. برخی فکر می‌کنند چون مجلس در اختیار اصولگرایان است در نتیجه ریاست جمهوری 1400 را نیز پشت قباله اصولگراها نوشته‌اند که اینگونه نیست.

«سید محمود میرلوحی»، عضو حزب اتحاد ملت و فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره مجادله درون جناحی جریانات سیاسی در کشور به ویژه اصولگرایان و اینکه آیا آنها می‌توانند بدون حضور اصلاح‌طلبان، انتظارات مردم را برآورده کنند و کشور را به سمت توسعه سوق دهند و یا اینکه موجب ناامیدی مردم شده‌اند؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: در دنیا تقریبا می‌توان گفت یک قاعده اجمالی وجود دارد مبنی بر اینکه دو جریان یا دو ائتلاف، دیدگاه های مردم را معمولا نمایندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو در حوزه اقتصاد، فرهنگ، مسائل بین‌المللی، مسائل امنیتی، تقریبا می‌توان گفت که وضعیت کشورها مثل گذشته و تقسیم بندی آنها به دو بلوک شرق و غرب، نیست.

او افزود: اما بسیار زود در وضعیت تک قطبی که آمریکا فکر می‌کرد با انحلال فروپاشی شوروی، همه دنیا به صورت یکپارچه تحت پرچم آمریکا قرار می‌گیرد به وقوع نپیوست. این یکپارچگی در بلوک غرب به آن شکل نبود و اکنون شاهدیم که اختلافاتشان به ویژه با آمدن ترامپ تا چه حد زیاداست و چه دعواهایی در درون خودشان داشتند که در حال حاضر به گونه‌ای شده که در اروپا، مکرون و مرکل می‌گویند ما نیازمند ارتش اروپایی هستیم که با این ارتش اروپایی بتوانند با روسیه، چین و آمریکا مقابله کنند.

او با اشاره به اینکه آمریکا تصور می‌کرد با حذف شوروی، در جهان تک صدایی رخ داده اما این گونه نشد و این تک صدایی دوام نیاورد، تاکید کرد:  این وضعیت در سایر کشورها هم قابل تعمیم است. یعنی تک صدایی چه در سطح جهانی چه در یک کشور، معنا ندارد. از یک سو نه صد صدایی شدنی است و از سوی دیگر نمی‌توانید در دنیا، کشوری با 10 حزب فراگیر پیدا کنید. معمولا دو حزب فراگیر در کشورها وجود دارد و تک حزبی جواب نمی‌دهد. بعد از انقلاب همین که حزب جمهوری اسلامی تشکیل شد و در حال رفتن به مسیری بود که می خواست یک تلقی تک حزبی ایجاد کند، شاهد بودیم که حضرت امام به نوعی پیام دادند و فرمودند که فیتیله این حزب پائین باشد، بهتر است. بعدها هم مجددا جامعه روحانیت خواست جایگزین تک حزبی شود و وقتی می‌خواست برای کشور کاندیدا بدهد امام آنها را منع کردند و فرمودند جامعه روحانیت فقط برای تهران می‌تواند کاندیدا بدهد، و این اجازه را ندادند که آنها بنشینند برای کشور تصمیم‌گیری کنند یا بعدا ملاحظه می‌کنید به مجمع روحانیون به نوعی اجازه دادند، شکل بگیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب عنوان کرد: از این رو وقتی امام (ره) خود روحانیت را با دو دیدگاه تائید کرد معنایش این بود که تک صدایی و تک حزبی برای کشور نمی‌تواند راهگشا باشد و کشور را به سمت صحیحی نمی‌برد. بنابراین با این قرائنی که گفته شد، طبیعی است که در کشور هم بدین گونه است. به بیانی دیگر جریان مقابل یعنی اصولگرایان، اصلاح‌طلبان را بعد از 88 منزوی کردند و فشار آوردند و تصور می‌کردند که می‌توانند تک صدایی ایجاد کنند. دیدید بلافاصله، احمدی نژاد با صدا و سیما، قوه قضائیه و مجلس، هم صدا شدند و یک حرفی زدند و حرف‌شان این بود که اصلاحات «نه» و اصلاح‌طلبان باید به حاشیه بروند. اما ملاحظه می‌کنید بلافاصله با یک مختصر تغییرات و شرایط، اصلاح‌طلبان در سال 92 آمدند و یا در سال 94، مجلس در اختیار اصلاح‌طلبان و انتخابات ریاست جمهوری سال 96 نیز در اختیار آنها، قرار گرفت.

تک صدایی به جایی نخواهد رسید

او افزود: برخی تصور می‌کنند در میان اصولگرایان، جبهه پایداری با بخش‌های دیگری یک وقتی با هم رقابت می‌کنند و مردم هم باور می‌کنند. دیدید که در همین انتخابات اخیر اینها تا شب آخر قبل از انتخابات با هم رقابت می‌کردند اما مگر کسی باور می‌کند اصولگرایان با هم متفاوت هستند؟! بالاخره از شعارها و رفتارهایشان می‌توان متوجه شد اینها یک جمعیتی هستند که به تعبیری طرفدار وضع موجود هستند.

 اگر لاریجانی بی عیب بود بعد از رفتنش هم حق ندارید علیه او چیزی بگوئید!

این عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت بیان کرد: به عنوان مثال زمانی که  صادق لاریجانی در قوه قضائیه بود او را در صدر می‌نشاندند و می گفتند حق انتقاد ندارید. بعد هم که لاریجانی رفت و رئیسی روی کار آمد، دوباره همان حرف‌ها را تکرار می‌کنند اما می‌گویند حالا دیگر درباره لاریجانی هرچه می‌خواهید بگوئید، اینگونه درست نیست. اگر لاریجانی بی عیب بود بعد از رفتنش هم حق ندارید علیه او چیزی بگوئید. اگر عیب داشت چرا زمانی که  بر سر کار بود، نقد نکردید. همچنین رئیسی اگر بی عیب است بسیار عالی است اما اگر اشکال دارد چرا در حال حاضر نقد نمی‌کنید که بعدها که رفت بخواهید، نقدش کنید.

میرلوحی اشاره کرد: لذا وقتی که سیستم یک سیستم از بالا به پایینی باشد اینگونه فکر می‌کنند که باید به مجلس و قوه قضائیه جهت خاصی داد در حالی که مطالبات مردم و خاستگاه و نحوه بیان آن، مشخص است. در واقع می‌خواهم به این نکته برسم که اصلاحات نیاز کشور است یعنی روزآمد شویم و مسائل را نقد کنیم یعنی در دفاع از وضع موجود به گونه‌ای نشود که فکر کنیم، خود این وضع موجود، هدف است. نه هدف این نظام و کشور مشخص است و قرار بوده عدالت و آبادانی در کشور پیاده شود و این نظام پاسخگوی زندگی مردم، رفاه مردم، احترام و کرامت مردم و دین و دنیای مردم باشد. شعار نظام و انقلاب اینها بوده است.

او اضافه کرد: لذا اگر اینها تأمین می‌شود خوشا به حالشان اما اگر تامین نمی‌شود، حق نداریم بگوییم بی عیب است. این عیبها باید رفع شود چراکه مردم، خودشان را با کشورهای اطراف و کشورهای منطقه و همچنین دنیا مقایسه می‌کنند. به ویژه اینکه در حال حاضر دیگر دیوار و فاصله‌ای بین مردم و دنیا نیست و وضعیت کشورها، پیشرفت و پسرفت را مردم دنیا مشاهده می‌کنند لذا حق دارند مطالبه کنند. از این رو اصلاحات چیزی نیست که بتوان از صحنه بیرونش کرد یا انکارش کرد یا بگوییم همینی که هست و جز این چیزی دیگری، وجود ندارد و فقط با جریان اصولگرایی خودتان را باید تطبیق بدهید و اگر هم نشد اصلاحات، خانه‌نشین شود.

میرلوحی اظهار کرد: در مقابل به اصولگرایان هم بگوییم برای اینکه مردم احساس کنند انگار تک صدایی نیست شما به صورت نمایشی بیایید و طرح موضوع اختلافی داشته باشید. این اقدامات نتیجه ای ندارد. دیدگاه‌های جریان اصولگرایی با همه طیفهای کندرو، تندرو و میانه‌روشان و از طرف دیگر نیز دیدگاه‌هایی وجود دارد به نام اصلاحات که معلوم است. در سطح بین‌المللی، اصلاح‌طلبان تنش‌زدایی را مطرح می کنند اما در مقابل اصولگرایان فقط به آمریکا و اسرائیل اکتفا نمی‌کنند و می‌گویند، باید به حساب اروپا هم رسید. در حالی که اصلاح طلبان معتقدند اگر می‌خواهیم آمریکا و اسرائیل منزوی شوند باید با اروپا گفتگو و مذاکره کنیم تا ما منزوی نشویم بلکه آمریکا منزوی شود. اصولگرایان می‌گویند جوانان انقلابی و در مقابل اصلاح طلبان می‌گویند جوانان و دیگر به خودی و غیرخودی تقسیم بندی نمی‌کنند.

 اگر شرایط رقابتی باشد، انتخابات 1400 مانند سال 75 است

او درباره انتخابات 1400 نیز عنوان کرد: اگر اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 مشارکت حداکثری را مطرح می‌کنند در واقع بر این باورند که مشارکت حداکثری، جزو واجبات، لوازم امنیت ملی، حیثیت کشور و انقلاب و نظام و ثبات نظام است یعنی مشارکت حداکثری به نظر ما یک انتخاب نیست بلکه باید به آن توجه کرد. حال اگر قرار باشد به مشارکت حداکثری توجه شود طبیعتا اصلاح طلبان بدون حضور نمی‌توانند باشند و  برای مشارکت اینها نیز باید از حالا مسیرشان هموار و روشن باشد. نه تنها دفع نشود بلکه جذب شوند.

میرلوحی پیش بینی کرد: در حال حاضر وضعیت فعلی را همانند سال 75 می‌بینم. برخی فکر می‌کنند چون مجلس در اختیار اصولگرایان است در نتیجه ریاست جمهوری 1400 را نیز پشت قباله اصولگراها نوشته‌اند، اینگونه نیست. در حالی که همانند این وضعیت در سال 75  حاکم بود. به قول مرحوم گل ‌آقا چه کسی فکرش را می‌کرد؟! در آن زمان گفته می‌شد «بنویسید خاتمی، بخوانید ناطق». در واقع تلقی این بود که حتما همه شرایط آماده است و حتی روسیه از ناطق نوری به عنوان رئیس جمهور آینده دعوت می‌کرد و در داخل و خارج برایش فرش قرمز پهن می‌کردند، در حالی که هیچ‌کس تصور نمی‌کرد خاتمی پیروز شود.

او در پایان تاکید کرد: بنده پیش بینی می‌کنم اگر شرایط رقابتی باشد انتخابات 1400 مانند سال 75 خواهد بود و حادثه‌‌ای که سال 76 اتفاق افتاد، می‌تواند مجددا رخ دهد لذا باید از حالا اصلاح‌طلبان تلاش کنند. پیشگویی‌هایی که برای مجلس سال 98 شد اگر مشارکت بالا شکل می‌گرفت می‌توانستیم بگوئیم رقابتی بوده و اگر رأی مردم بالای 50 و 60 درصد رخ می‌داد آن موقع می‌توانستیم، مانور بدهیم و هم به دنیا فخر بفروشیم و هم در داخل اطمینان داشته باشیم که مجلس نافذ، قدرتمند، موثر و کارگشایی می‌تواند باشد. لذا نباید این فرصت‌ها را از دست داد.3

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مشارکت حداکثری ریاست جمهوری انتخابات 1400 اصلاح طلبان حال حاضر تک صدایی تک حزبی بی عیب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۷۹۹۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آذر منصوری و تلاش برای خنثی‌سازی اظهارات مثبت خاتمی

برخی منابع از درون جبهه اصلاحات به تسنیم گفتند که آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت بعد از انتشار صحبت های سیدمحمدخاتمی در حمایت از عملیات سپاه علیه رژیم اشغالگر قدس به شدت ناراحت شده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری تسنیم، روز گذشته سیدمحمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات طی اظهاراتی از عملیات اخیر ایران علیه رژیم اشغالگر قدس حمایت کرد و گفت که پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود.

محمد خاتمی: پاسخ سپاه به رژیم صهیونیستی شجاعانه و قانونی بود

اما برخی منابع از درون جبهه اصلاحات به تسنیم گفتند که آذر منصوری دبیرکل حزب اتحاد ملت بعد از انتشار صحبت های سیدمحمدخاتمی در حمایت از عملیات سپاه علیه رژیم اشغالگر قدس به شدت ناراحت شده و بعد از مشورت با حلقه سخت و جریان رادیکال اصلاحات اقدام به انتشار مکالمه هفته‌های قبل خود با مهدی کروبی کرده است.

این منابع می‌گویند که آذر منصوری تلاش می‌کند تا اظهارات خاتمی را بی اثر کند. این فعال اصلاح‌طلب با اشاره به اختلافات بسیاری که در درون این جبهه با خانم آذر منصوری وجود دارد گفت که انتخاب پیشین او به عنوان دبیرکل جبهه اصلاحات نیز با شائبه‌های جدی مطرح بود و ایشان حتی سابقه خوبی در سیاست هم ندارد و معمولاً راه را به خطا می‌رود.

او افزود: خانم منصوری در دوران جوانی هم بدلیل توزیع نشریات یک گروهک ضدانقلاب از دبیرستان ارشاد ورامین اخراج شده بود.

این فعال اصلاح طلب خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان منتقد برخی سیاست‌ها در کشور هستند اما هیچ عقل سلیم و روحیه وطن‌دوستانه‌ای اجازه نمی‌دهد که در این کارزار، حتی با یک خطای کوچک به نفع کمپین تبلیغاتی رژیم اسرائیل کار کنیم و اقدام خانم منصوری نیز از همین جهت خطای بزرگ است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جلیل محبی: دولت رئیسی برای فرار از مسئولیت گشت ارشاد، آن را به گردن دولت خاتمی انداخت
  • احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته اصلاح شد + فیلم
  • رسانه روس: حمله ایران بسیار موفق‌تر از آن چیزی بود که به نظر می‌رسد
  • آذر منصوری و تلاش برای خنثی‌سازی اظهارات مثبت خاتمی
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • انتقاد یک اصلاح‌طلب از مواضع صهیونیستی رادیکال‌ها
  • احمد خاتمی: عملیات علیه اسرائیل مبنای فقهی و قرآنی دارد | مردم را ترساندند چنین و چنان می‌کند، هیچ غلطی که نتوانست بکند
  • انتقاد عباس عبدی از احضار برخی فعالان رسانه ای به دادگاه: نتیجه‌اش همین می‌شود که مهم‌ترین رسانه رسمی کشور از خود اعتبارزدایی کرده/ فعال رسانه‌ای را احضار کردند که در دفاع از مقابله با اسراییل بیش از بقیه می‌نویسد/ این موجب می‌شود اعتبار نوشته‌های مستقل د
  • واکنش سید محمد خاتمی به عملیات سپاه علیه اسراییل
  • رأی اعتراضی مردم این استان به اصولگرایان است یا اصلاح طلبان؟