Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» نوشته فرهاد فخرالدینی به‌تازگی توسط انتشارات معین به چاپ ششم رسیده است. چاپ اول این‌کتاب سال ۱۳۹۲ به بازار عرضه شد و حالا نسخه‌های چاپ ششمش به کتابفروشی‌ها آمده‌اند.

«هارمونی موسیقی ایرانی» و «فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی» دو کتاب دیگری هستند که فخرالدینی درباره موسیقی ایرانی نوشته و توسط همین‌ناشر چاپ شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرهاد فخرالدینی، آهنگساز، موسیقیدان و رهبر ارکستر ایرانی متولد سال ۱۳۱۶ در تبریز است. ساخت موسیقی سریال‌هایی چون «امام علی(ع)»، «بوعلی‌سینا» و «سربداران» از جمله آثاری هستند که مردم با آن‌ها فخرالدینی را به یاد می‌آورند. فخرالدینی تحقیقات زیادی در حوزه موسیقی ایران و موسیقی عربی داشته و نمونه ثمربخشی این تحقیقات را می‌توان در موسیقی سریال امام علی(ع) مشاهده کرد.

کتاب «تجزیه و تحلیل و شرح ردیف موسیقی ایران» در ۲۰ فصل تدوین شده که فصل اول آن «دانستنی‌های لازم» است که در آن، فواصل موسیقی ایرانی، وزن و ریتم در موسیقی ایرانی و طرز اجرای تکیه‌ها، بررسی شده‌اند.

«ردیف و تایخچه آن»، «دستگاه و مقام موسیقی قدیم ایران»، «دوازده مقام اصلی»، «طبقات هفده‌گانه موسیقی قدیم»، «آوازات ستّه (شش آواز)»، «شعبات بیست و چهارگانه»، «مبداء و مَحَطّ خوانندگی»، «موسیقی ایرانی از دوره قاجار به بعد»، «دایره ملودی در ردیف موسیقی ایران»، «بداهه پردازی» عناوین برخی از فصل‌های این‌کتاب هستند.

۹ فصل دیگر کتاب هم به شرح و تحلیلی مفصل از ۷ دستگاه موسیقی ایرانی و تمام گوشه‌ها و نغمه‌های آنها اختصاص دارد. تصاویر موسیقی‌دانان قدیمی ایران همراه با دست‌نوشته‌های نویسنده کتاب بخش پایانی این‌کتاب را تشکیل می‌دهد.

چاپ ششم این‌کتاب با ۴۸۰ صفحه و قیمت ۸۰ هزار تومان عرضه شده است.

کد خبر 4948447 صادق وفایی

منبع: مهر

کلیدواژه: فرهاد فخرالدینی موسیقی ایرانی تجدید چاپ انتشارات معین خبرگزاری مهر معرفی کتاب رایزنی فرهنگی کتاب و کتابخوانی بازار نشر ادبیات جهان ادبیات داستانی ویروس کرونا ترجمه صنایع دستی تازه های نشر میراث فرهنگی ادبیات سالروز ارتحال امام خمینی ردیف موسیقی ایران موسیقی ایرانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۰۷۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیما در کتابفروشی‌های پاکستان

شهریار از ترجمه کتابی به منظور معرفی شاعران ایرانی به مخاطب اردو زبان خبر داد و گفت: این کتاب شامل آثاری از نیما تا روزگار ماست. - اخبار فرهنگی -

احمد شهریار، شاعر و مترجم پاکستانی، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از ترجمه آثار جدیدی از نویسندگان و شاعران ایرانی خبر داد و گفت: کتاب «رنگین‌کمان با رنگ‌های جدید»، دربردارنده معرفی 87 تن از شاعران معاصر ایرانی به زبان اردو ترجمه و در پاکستان منتشر شده است. 

وی ادامه داد: اثر حاضر ضمن ارائه معرفی کوتاهی از شاعران فارسی‌زبان، به ارائه آثار آنها نیز می‌پردازد. این کتاب که با هدف معرفی جریان شعر و شاعران معاصر ایران ترجمه شده، به اشعاری از نیما تا گروس عبدالملکیان می‌پردازد. 

این مترجم همچنین از ترجمه اشعاری از علیرضا قزوه اشاره و اضافه کرد: کتاب «چشم‌های جاری فرات» دربردارنده مجموعه‌ای از شعرهای سپید این شاعر در موضوعات مختلف از جمله آیینی است که به تازگی به زبان اردو ترجمه و از سوی انتشارات شهریار به چاپ رسیده است. 

کشف نمایشنامه‌ای جدید از نیما یوشیج

شهریار همچنین از ترجمه اشعاری از محمدجواد آسمان در کتابی تحت عنوان «رنگین‌کمان در مه» خبر داد و گفت: قصددارم در سال جدید منتخبی از شعر شاعران ایرانی در قالب سپید را منتشر کنم. 

وی ادامه داد: ترجمه اشعار شاعران ایرانی به زبان اردو و بالعکس می‌تواند در شناخت جهان و آرای فکری اهالی فرهنگ دو کشور مؤثر باشد. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش جالب فرهاد قائمیان به عملیات نظامی ایران در خاک اسرائیل
  • برای کنسرت پایتخت آماده‌ام/ قصه همکاری با مهیار علیزاده
  • نیما در کتابفروشی‌های پاکستان
  • روایتی هنری از تنوع قومیتی
  • ضرورت پاسداشت موسیقی فاخر ایرانی/سال گذشته ذائقه علاقه‌مندان موسیقی ایرانی تأمین شد
  • این مرد چگونه در موسیقی ایران رنسانس ایجاد کرد؟
  • چرا پای آهنگ «گل یخ» کوروش یغمایی به منچسترسیتی، لیورپول و اینترمیلان باز شد؟
  • چرا پای «گل یخ» کوروش یغمایی به باشگاه‌های خارجی فوتبال باز شد؟
  • چرا پای «گل یخ» کوروش یغمایی به منچسترسیتی، لیورپول و اینترمیلان باز شد؟
  • چرا پای «گل یخ» کوروش یغمایی به منچسترسیتی، لیورپول و اینتر میلان باز شد؟