Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان دانشگاه کرنل به تازگی ویدیویی منتشر کرده‌اند که چگونگی مقابله حشرات با قطرات سنگین آب را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، یک تجزیه و تحلیل درباره برخورد قطرات باران پرسرعت به سطوح بیولوژیکی مانند پر، برگ گیاهان و بال حشرات نشان می‌دهد که چگونه روکش‌های ضدآب این سطوح اثرات آب را کاهش ‌می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان نشان دادند که چگونه برآمدگی‌های میکرویی در ترکیب با لایه نانویی از موم، این قطرات را پخش کرده تا از سطوح شکننده در برابر آسیب‌های فیزیکی و خطر هیپوترمی محافظت کند. در حال حاضر مراکز تجاری بزرگی وجود دارند که برای تولیدات خود از نمونه‌های طبیعی در طراحی‌ها استفاده می‌کنند. اسپری‌های ضدآب تمیزکننده لباس و کفش و پوشش‌های ضدیخ روی بال‌های هواپیما نمونه‌هایی از این تولیدات هستند. یافته‌های حاصل از این مطالعه می‌تواند منجر به تولید بیشتر چنین محصولاتی در آینده شود.
سوانگوان یونگ دانشیار مهندسی بیولوژیک و زیست محیط در دانشکده علوم کشاورزی گفت: «این اولین مطالعه برای درک اثر قطرات پرسرعت بر این سطوح آبگریز است.»
مطالعات گذشته نیز به بررسی کم اثر ضربات آب بر گیاهان و حشرات پرداخته و به خاصیت تمیزکنندگی مایع نیز اشاره کرده است. اما در طبیعت، قطرات باران می‌توانند با سرعت ۱۰ متر به ثانیه بیفتند، بنابراین این تحقیق چگونگی برهمکنش قطرات پرسرعت باران با سطوح آبگریز طبیعی را بررسی می‌کند.
یونگ گفت: «قطرات باران خطراتی را ایجاد می‌کنند، زیرا به عنوان مثال می‌توانند به بال‌های شکننده پروانه آسیب بزنند. برخورد با قطرات باران برای حشراتی به این کوچکی بسیار خطرناک است.» او اشاره کرد وزن قطره بارانی که به پروانه برخورد می‌کند همانند برخورد یک توپ بولینگ از آسمان به انسان است.
در این مطالعه، محققان نمونه‌هایی از برگ‌ها، پر‌ها و حشرات را به کمک جیسون دوبروسکی، مدیر آزمایشگاه تشخیصی حشرات دانشگاه کرنل، جمع آوری کردند. محققان نمونه‌ها را روی یک میز قرار دادند و قطرات آب را از فاصله تقریبا ۲ متری رها کرده و ضربه آن را با سرعت چند هزار فریم در ثانیه توسط دوربین‌های پرسرعت ثبت کردند.
در تجزیه و تحلیل فیلم آن‌ها متوجه شدند که وقتی یک قطره به سطح برخورد می ‌ند، موجدار شده و پخش می‌شود. یک لایه مومی نانویی، آب را پس می‌زند در حالیکه برآمدگی میکرویی بزرگ روی سطح، یک حفره در قطره پخش شده ایجاد می‌کند.
یونگ توضیح داد: «برآمدگی‌های میکوریی را مانند سوزن در نظر بگیرید. اگر کسی یک بادکنک روی این سوزن‌ها بیاندازد این بادکنک به تکه‌های کوچک می‌شکند. پس هنگامی که قطرات به سطح خورده و پخش می‌شوند نیز چنین اتفاقی رخ می‌دهد.
این عمل پاشیده شدن؛ میزان زمانی که قطره با سطح در کنش است را کاهش داده، مقدار حرکت را محدود کرده و نیروی ضربه‌ای که بر بال ضعیف یا برگ وارد می‌شود را کم می‌کند. همچنین گرما به قطره سردتر منتقل می‌شود؛ این موضوع مهمی است، زیرا ماهیچه‌های بال یک حشره برای مثال، برای پرواز کردن باید به اندازه کافی گرم باشند. راندن آب در زمان کوتاه نیز بسیار مهم است، زیرا آب بسیار سنگین است و پرواز را برای حشرات و پرنده‌ها سخت می‌کند.
یونگ گفت: «اگر کنش بین قطرات و سطح زیاد طول بکشد، گرمای زیادی از دست رفته و حشره قادر نیست به راحتی پرواز کند. با داشتن این ساختار‌های دولایه، موجودات می‌توانند یک سطح آبگریز فوق العاده داشته باشند»   فیلم این موضوع را در زیر مشاهده کنید: کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پروانه حشره قطرات باران قطرات باران نمونه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۲۳۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین‌های قولنامه‌ای نخرید

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از مشکلات شهروندان زمین‌هایی قولنامه‌ای است که مالکیت مشخصی ندارد و موجب واسطه‌گری و دلالی شده است، گفت: به شهروندان توصیه می‌شود به‌خاطر پایین بودن قیمت به سمت خرید زمین‌های قولنامه‌ای نروند.

رسول میرباقری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مناطق ۲، ۸، ۱۴،۱۱،۹ و بخشی از مناطق چهار، ۱۲،۱۱ و ۱۵ شهرداری اصفهان گرفتار زمین‌های قولنامه‌ای هستند.

وی با اشاره به مزایای سنددار کردن زمین‌های قولنامه‌ای افزود: سنددار شدن بیشتر زمین‌های شهر اصفهان، موجب رضایتمندی و کاهش طرح دعاوی در مراجع حقوقی می‌شود و از کلاهبرداری و دلالی جلوگیری می‌کند؛ بالا رفتن ارزش این زمین‌ها به‌خصوص آن‌هایی که در بافت فرسوده قرار دارند، در آبادانی و توسعه شهر بسیار اثرگذار خواهد بود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه سندهای مختلفی در شهرداری وجود دارد، به‌طوری که سند شش دانگ، مشاع، تک‌برگی و بنچاق که از سال‌های قبل وجود داشته است، تاکید کرد: بنگاه‌های املاک، زمین‌های قولنامه‌ای را برخلاف ضابطه تفکیک می‌کنند و شهروندان نیز با خریداری این املاک، بدون اطلاع و استناد از شهرداری، برای دریافت مجوز قانونی دچار مشکل می‌شوند، یعنی ممکن است ملک به چندین نفر فروخته شده باشد.

میرباقری با بیان اینکه یکی از مشکلات شهروندان زمین‌هایی قولنامه‌ای است که مالکیت مشخصی ندارد و موجب واسطه‌گری و دلالی شده است، گفت: به شهروندان توصیه می‌شود به‌خاطر پایین بودن قیمت به سمت زمین‌های قولنامه‌ای نروند و در صورتی که قصد خرید زمین دارند، از شهرداری به‌عنوان مرجع صدور پروانه سوالات مربوطه را بپرسند تا به مشکل جدی برنخورند.

وی درباره متولی اصلی سنددار کردن زمین‌های قولنامه‌ای خاطرنشان کرد: اداره ثبت اسناد و مدارک استان و کشور و قوه قضائیه در این زمینه مسئول است، این سازمان‌ها باید با تعریف فرایند و پیش‌بینی تسهیلات، زمین‌های قولنامه‌ای را سنددار کنند، زیرا حدود ۸۰ درصد پرونده‌هایی که در مراکز دادگستری طرح دعوی می‌شود، مربوط به زمین‌های قولنامه‌ای است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: این کلان‌شهر در سال‌های متمادی از سمت شمال، شرق و جنوب توسعه داشته است، به همین دلیل زمین‌های قولنامه‌ای در محله‌های مختلف اصفهان به چشم می‌خورد که بدون سند رسمی مالکیت بوده است و با وجود کاربری‌های مختلف، به‌تدریج به شهر ملحق شده است.

وی افزود: سال‌های گذشته یک منع قانونی از طرف دیوان عدالت اداری تاکید کرد که هیچ‌کدام از مراجع صدور پروانه روی زمین‌های قولنامه‌ای پروانه صادر نکنند، شهرداری نیز هیچ تکلیف قانونی برای صدور پروانه زمین‌های قولنامه‌ای ندارد، اما شهرداری اصفهان به دلیل شرایط این کلان‌شهر در مناطق پانزده‌گانه، با دریافت تعهد ابعاد یا نظر کارشناس رسمی دادگستری نسبت به صدور پروانه زمین‌های قولنامه‌ای اقدام می‌کند و این کار تنها از سوی شهرداری اصفهان انجام می‌شود که می‌توان گفت در این راستا پیشگام است.

کد خبر 743908

دیگر خبرها

  • (ویدئو) رفع تشنگی کودک فلسطینی با قطرات آب
  • ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند!
  • ارتش سوسک های سایبورگ در بیابان
  • ارتشی از سوسک‌های سایبورگ در بیابان رها شدند
  • معاهده‌های بین المللی محافظت از بنا‌های تاریخی
  • زمین‌های قولنامه‌ای نخرید
  • اقدامات غلط شهرداری برای از بین بردن سفید بالک‌ها؛ از آبشویی تا نصب کارت‌های زرد روی درختان
  • طرح رژیم صهیونیستی برای تغییر وضعیت موجود در مسجد الاقصی
  • هرست: ایران ثابت کرد اسرائیل قدرت محافظت از خودش را ندارد
  • طرح ویژه برخورد با رانندگان بدون گواهینامه اجرا می شود