Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

محسن حاجی میرزایی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به خاطر آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: آموزش و پرورش فراگیرترین نهادی است که با بیشترین بخش جامعه در ارتباط است و مسئولیت آماده کردن نسل نو برای زندگی فعال و مستقل را برعهده دارد. مجلس نیز به عنوان خانه ملت صالح ترین نهاد برای پرداختن به آموزش و پرورش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم ضمن تشکر از پیام مقام معظم رهبری به مجلس گفت: مقام معظم رهبری در آن پیام در کنار تقدم بخشیدن به اقتصاد مقاومتی، تلاش مجدانه برای گسترش و ژرف سازی فرهنگ اسلامی را جزو اولویت‌های فوری مجلس دانستند. این نقطه عزیمت مهمی برای توسعه همکاری‌های دولت و مجلس برای تحقق این اولویت است.

حاجی میرزایی آموزش و پرورش را نهادی که « بیشترین افراد را در بهترین دوره زندگی در اختیار دارد» نامید و به مسئولیت آموزش و پرورش برای آماده کردن افراد اشاره کرد.

وی افزود: ما خودمان را در کنار مجلس مخاطب پیام مقام معظم رهبری می‌دانیم وقتی سخن از تحقق همه الزامات قطعی برای میل به اقتصاد مقاومتی در دستور قرار می‌گیرد تربیت نسل توانمند که ظرفیت‌های مشارکت فعال در اقتصاد کشور را داشته باشد، مورد توجه جدی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که « انسان‌ها , نهادها به گونه‌ای عمل می‌کنند که یاد گرفتند» گفت: معروف است که می‌گویند برای این که بتوانیم تصویری از آینده یک جامعه داشته باشیم سری به مدارس بزنیم تا بفهیم چه آموزش داده می‌شود و چگونه آموزش داده می‌شود. امروز ما محصول آموزش و پرورش دیروز ما و فردای ما محصول آموزش و پرورش امروز ما است.

حاجی میرزایی اثربخشی و کارآمدی نهادهای یک جامعه را در گرو کیفیت یادگیری و آموزش جامعه دانست و تاکید کرد: هر چقدر نهادهای توانمندتر و کارآمدتر به انسان‌ها آموزش بدهند افراد بهتری برای مسئولیت‌های مهم تربیت می‌شوند.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: مهمترین میثاق مشترک ما و شما، سند تحول بینادین آموزش و پرورش است. این سند هم جزو مطالبات مقام معظم رهبری، هم حکم قانون و هم مورد تاکید رئیس جمهور است. این سند که یکی از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است نیاز اساسی جامعه ما است نیازی که همه اساتید تعلیم و تربیت به آن تاکید کرده و لزوم انتقال به تحولات مورد نظر سند را مورد تاکید قرار می‌دهند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نحوه تدوین این سند توسط دانشمندان و اندیشمندان دانشگاهی و حوزوی ، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مبنای همه تحولات آموزش و پرورش دانست و گفت: سخن گفتن از اسناد دیگر مثل سند ۲۰۳۰ در شرایطی که سندی مدون مبتنی بر نیازهای جامعه و ارزش‌های انقلابی و اسلامی داریم، سخنی گزاف و بیهوده است.

حاجی میرزایی افزود: ما در سند تحول بنیادین انتقال از مفهوم آموزش به مفهوم تربیت را مد نظر قرار داده‌ایم. در مقوله تربیت از تربیت تک ساحتی به تربیت متوازن و چندساحتی یعنی ابعاد مختلف اخلاقی، عبادی، اعتقادی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی ، علم و فناوری و هنر و زیبایی شناختی و زیستی و بدنی اشاره کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه سخنان خود با بیان این که « انتقال از آموزگار به مربی و از دانش آموز به متربی مهمترین ماموریت آموزش و پرورش است» گفت: هدف ما آماده کردن افراد برای قبول مسئولیت‌های اجتماعی و مشارکت در زندگی جمعی است. در این راستا آمادگی انسان‌ها برای دفاع از ارزش‌ها و اصول انقلاب اسلامی و دور کردن آنها از استیصال و انفعال و درماندگی مهم است. هدف ما مراقبت از افراد در مقابل آسیب‌های اجتماعی است.

حاجی میرزایی با استناد به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: ما طی چند سال گذشته اقداماتی در این زمینه انجام داده‌ایم. شش زیر نظام برای این سند پیش بینی کرده‌ایم که در شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و به تصویب رسیده است. برای هر زیر نظام، کارگروه‌های تشکل داده‌ایم و برای هر یک از آنها برنامه ۵ ساله تدوین شده است که هر سال رشد سالانه آن را تعیین و به استان‌ها ابلاغ می‌کنیم. برش سال ۹۹ نیز تدوین و ابلاغ شده و در اختیار همکارانم قرار گرفته است.

وی گفت: اهداف دوره‌های تحصیلی متناسب با هم شش ساحت و۱۱ حوزه یادگیری است که باید تقویت شد مثلا در دوره ابتدایی و در ساحت‌های مختلف هدف‌گذاری‌های داریم و مشخص می‌کنیم که چقدر از آنها تحقق یافته است.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: با تغییر سیستم آموزش و پرورش به ۳۳۳۳ کتاب‌های آموزشی مناسب با تغییرات در ۱۲ پایه تحصیلی تغییر پیدا کرده است. ما هنگامی می‌توانیم از اجرای سند تحول سخن بگوییم که نتایج ملموس و عینی آن را در جامعه، مدارس و در میان دانش‌آموزان شاهد باشیم. این‌که دانش‌آموزان، معلمین و خانواده چه درکی از سند تحول دارند و این‌که نمی‌دانند نتیجه آن چه خواهد بود باید مورد توجه باشد. این موضوع موجب می‌شود شوقی برانگیخته نشود پس ما برای شکل‌گیری این شغل و گفتمان به ۲۵ موضوع تاکید کردیم که در آن همین شاخص حائز اهمیت است.

وی در خصوص این شاخص‌ها تصریح کرد: تحول‌آفرین بودن برای اصلاح روندها و فرآیندهای موجود، قابل مشاهده بودن نتایج و شوق‌انگیز بودن، قابلیت سنجش و ارزیابی داشتن همچنین فراگیر باشند و قابلیت اجرا را در مدارس مختلف داشته باشند. در خصوص این‌که هر دانش‌آموز یک مهارت داشته باشد ما از سال ۱۳۶۶ موظف بودیم دانش‌آموزانی که دوره متوسطه را می‌گذرانند یک مهارت را نیز آموزش دیده باشند. ما در صدد این هستیم که در این حوزه اقدام لازم را انجام دهیم، چرا که موضوع سند تحول موضوع اولویت ما است.

حاجی میرزایی اظهار کرد: با شیوع ویروس کرونا با موضوعی غیرمنتظره روبه‌رو شدیم به اعتقاد من واکنش سریع و دقیق مسئولیت مهمی بود که در این زمینه متوجه آموزش و پرورش قرار داشت. در همین باره کمتر از یک هفته از طریق تلویزیون و سه شبکه ۲۰۰۰ برنامه آموزشی ارائه شد. تمامی محتویات که در کلاس‌های مدارس آموزش داده نشده بود، در تلویزیون با ۹۷ درصد پوشش عرضه شد، ولی در این زمینه نیز با مشکلی مواجه بودیم و آن هم این بود که این ارتباط تلویزیون صرفا یک طرفه بوده و صرفا اطلاعات آموزشی عرضه می‌شدند، بنابراین خود این دانش‌آموزان و مدارس به شبکه‌های خارجی هجوم بردند به همین جهت برای ارزیابی کار تامین مصونیت دانش‌آموزان و تسلط بر این موضوع شبکه‌ای بر بستر داخل و مبتنی بر ظرفیت‌های داخلی طراحی کردیم که به موجب آن بیش از ۷۰ درصد دانش‌آموزان به این شبکه وارد شده‌اند و بیش از ۱۳میلیون دانش‌آموز در آن عضو شدند که در آن شبکه‌ها تعاملات منحصرا در میان دانش‌آموز و معلم بوده و در حوزه مسائل درسی و آموزشی می‌باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: اما در این باره نیز شاهد این موضوع بوده‌ایم که برخی مناطق به اینترنت یا تلفن همراه هوشمند دسترسی ندارند ما به همین دلیل سعی داشتیم که با تولید بسته‌های خودآموز و ارسال آن به این مناطق اقدام لازم در این حوزه را انجام دهیم. در واقع ما مسئول آموزش همه دانش‌آموزان هستیم حتی در نزدیکی زمان امتحانات مدت زمانی را انتخاب کردیم تا معلمان با حضور در مدارس ابهامات دانش آموزان را رفع کنند. در همین باره برای پاییز سال آینده نیز اگر با پدیده‌ای مشابه کنونی مواجه شویم باید آمادگی لازم را داشته باشیم. پس اقدامات سال ۱۳۹۸ – ۱۳۹۹ به عنوان یک مانور برای حضور موثر برای شروع سال تحصیلی جدید بود. ما در این باره سناریوهای مختلفی را بررسی کردیم تا بتوانیم آمادگی لازم را داشته باشیم.

حاجی میرزایی بیان کرد: درباره معیشت معلمین نیز به عنوان ضرورت‌های امروز که مورد مطالبه نمایندگان نیز است اتفاقات مهمی افتاده است. در فاصله بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸ تا خردادماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۶۵ درصد بر حقوق معلمین افزوده شده که این افزایش قابل توجه بود. امسال کمترین میزان بدهی یعنی ۰.۳ درصد به سال بعد منتقل شد تا فرهنگیان با آرامش به کار خود ادامه دهند.

وی ادامه داد: در مورد تبدیل وضعیت نیز حکم و قانون بیان کرده که برای ۵۸ نفر از عزیزان اقدام لازم انجام شود. بر اساس استفساریه مصوب مجلس گذشته حدود ۳۰ هزار فرهنگی دیگر نیز به این آمار اضافه شده‌اند که با ترتیبات قانون باید تبدیل وضعیت شوند که یکی از شروط در این باره میزان ردیف و بودجه اختصاص داده شده است که ۲۵ هزار و چهارصد و خورده‌ای است.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: باید برای آموزشیاران نیز ۲۰ تیرماه آزمون برگزار کنیم. برای شروع سال آینده ۱۹۷ هزار معلم کمبود داریم برخی از دانشگاه فرهنگیان، برخی را از ماده ۲۸ و برخی دیگر را از طریق همین معلمین حق‌التدریسی تامین خواهیم کرد.

حاجی میرزایی در پایان در خصوص اقدامات وزارتخانه خود در مقایسه با جایگاه‌های منطقه‌ای و جهانی در حوزه‌های مختلف آماری را ارائه کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: آموزش و پرورش وزیر آموزش و پرورش مقام معظم رهبری حاجی میرزایی دانش آموزان دانش آموز سند تحول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۴۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجروحیت ۱۱۶ فرهنگی و دانش آموز در حادثه تروریستی کرمان

رضا رضایی، مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان در دیدار نوروزی با حجت الاسلام حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان با تبریک سال ۱۴۰۳ و تقارن آن با ماه مبارک رمضان از همکاری و تعامل دادگستری استان کرمان با آموزش و پرورش قدردانی  کرد.

وی با اشاره به تحصیل بیش از ۷۴۰ هزار دانش آموز در مدارس استان کرمان بیان کرد: همکاری و تعامل دادگستری با آموزش و پرورش، لازمه کاهش آسیب‌های اجتماعی و جرائم در جامعه است.

رضایی با  قدردانی  از اداره کل ثبت و اسناد استان در زمینه مستند سازی املاک آموزش و پرورش از اخد سند بیش از ۶۵۰ ملک از املاک آموزش و پرورش در ۲ سال اخیر خبر داد.

وی با اشاره به کسب رتبه اول آموزش و پرورش استان در شاخص‌های اختصاصی و رتبه دوم در شاخص‌های عمومی بیان کرد: این موفقیت‌ها، نتیجه همکاری نهاد‌های دولتی و غیردولتی استان با نظام تعلیم و تربیت استان و تلاش فرهنگیان است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمان با اشاره به فعالیت ۲ هزار و ۵۳۰ روحانی در مدارس استان کرمان گفت: خوشبختانه تحول اثر بخشی در حوزه مسائل تربیتی در استان ایجاد شده است.

وی از رشد ۶۹ درصدی فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در مدارس استان طی ۲ سال اخیر خبر داد و افزود: توجه به ورزش دانش آموزی به ویژه دانش آموزان دختر، رویکرد اصلی آموزش و پرورش استان در فعالیت‌های تربیت بدنی و سلامت است.

رضایی با اشاره به شهادت ۲۸ و مجروحیت ۱۱۶ فرهنگی و دانش آموز در حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان گفت: با همکاری بیمه، روند درمان دانش آموزان مجروح این حادثه تا سلامتی کامل در حال پیگیری است.

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • پروژه استخر سرپوشیده بردسکن همچنان ناتمام رها شده است
  • باید در حوزه آموزش‌های ناب تربیتی تمرکز شود
  • مجروحیت ۱۱۶ فرهنگی و دانش آموز در حادثه تروریستی کرمان
  • اعلام نتایج «پویش مهر» از اردیبهشت ۱۴۰۳
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود/ ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • تمرین‌های تمرکزی باید جایگزین تمرین‌های عادی شود
  • فیلم/ واکنش وزیر آموزش و پرورش به لو رفتن سوالات امتحانات نهایی
  • وزیر آموزش و پرورش لو رفتن سوالات امتحانات نهایی را تکذیب کرد
  • بیش از ۶۵٠ ملک آموزش وپرورش استان کرمان مستندسازی شد
  • ارتقای کیفیت آموزش در مدارس دولتی، اولویت دولت و آموزش و پرورش