Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-20@03:40:38 GMT

نگاهی به مظلوم‌ترین ساز ایرانی‌ها

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۵۶۸۴

نگاهی به مظلوم‌ترین ساز ایرانی‌ها

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بیست و پنجم خرداد سالروز درگذشت استاد حسن کسایی است. او موسیقی‌شناس، ردیف‌دان، نوازنده نی و سه‌تار و از نامداران موسیقی سنتی ایرانی به‌خصوص مکتب اصفهان است. نام حسن کسایی با نام نی گره خورده است. حسین علیزاده در جایی درباره کسایی گفته‌بود: «می‌گفتیم نی‌اش خوب است که چنین صدایی می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک کاغذی را لوله کرد گرفت لای دندان همان صدا آمد؛ گذاشت کنار، ناخن گذاشت لای دندان باز همان صدا آمد. کسایی خودش نی بود!» در این روز و با مقدمه‌ای که آمد، می‌خواهیم نگاهی داشته‌باشیم به ساز نی و نسبتی که فرهنگ و هنر ایرانی با نی دارد.   مظلوم‌ترین ساز ایرانی
نی را جزو دسته ساز‌های بادی می‌دانند و برخی آن را نی هفت بند نیز می‌خوانند. برخی نی را مظلوم‌ترین ساز ایرانی می‌دانند؛ چرا که همواره از آن به عنوان یک ساز غیر اصلی در ساخت موسیقی یاد شده‌است. در حال حاضر در موسیقی‌های روز، سازی که کمترین استفاده از آن را شاهد هستیم، نی است و این مسأله حتی در آثار موسیقی سنتی و ملی ایرانی نیز به وضوح قابل بررسی است. البته این فرضیه به طور جدی قابل بررسی است که استادان موسیقی معتقدند یادگیری ساز نی از دیگر ساز‌های موسیقی ایرانی دشوارتر است و در اصطلاح می‌گویند هرکسی نمی‌تواند صدای نی را در بیاورد.

نی در ادبیات فارسی
همان‌گونه که در موسیقی ایرانی ذیل عنوان ساز نی، نام آلبوم نی‌نوا به گوش می‌رسد، در ادبیات فارسی نیز هرگاه صحبت از نی به میان می‌آید، «نی نامه» مولانا اولین گزینه ادب‌دوستان است. مطلع این شعر هنوز که هنوز است ورد زبان ایرانی‌هاست و هر ایرانی با هر میزان سواد و دریافت ادبی بیت «بشنو از نی، چون حکایت می‌کند» را بی گمان از بر است. این شعر، امروز در کتاب‌های درسی دانش آموزان ماست و دانش آموزان تا امروز مفهوم استعاره را با استعاره زیبای مولانا در این بیت می‌آموزند.
اما در ادبیات معاصر، نی مصداق دیگری را نیز به ذهن متبادر می‌کند و آن مجموعه شعری از یکی از بهترین شاعران زنده فارسی زبان است. «بانگ‌نی» عنوان مجموعه‌ای است از هوشنگ ابتهاج که در قالب مثنوی سروده شده و وزن آن نیز با وزن نی‌نامه مولانا یکسان است. واضح است که ابتهاج تلاش کرده در این منظومه دنباله روی مولانا باشد و در آن ساحت طبع‌آزمایی کند. در ابیات آغازین «بانگ نی» به وضوح می‌توان این نکته را مشاهده کرد:
باز بانگی از نیستان می‌رسد
غم به دادِ غم‌پرستان می‌رسد
بشنوید این شرح هجران، بشنوید
با نیِ نالنده همدستان شوید
بی‌شما این نای نالان بی‌نواست
این نوا‌ها از نفس‌های شماست
مثنوی بانگ نی در موسیقی ایرانی نیز شعری شناخته شده‌است. نخستین‌بار محمدرضا شجریان این اثر را در مایه بیات ترک خواند. پس‌از او محمدرضا لطفی آن را در مایه شوشتری و در آلبوم چاووش ۴ با صدای شهرام ناظری استفاده کرد. ناظری یک بار هم این مثنوی را در ماهور با آهنگسازی لطفی خواند.

نی در موسیقی ما
وقتی نام ساز نی برده می‌شود، ابتدای امر همه به یاد آلبوم نی‌نوای حسین علیزاده می‌افتند؛ آلبومی که در مهرماه ۱۳۶۲ توسط موسسه فرهنگی هنری ماهور منتشر شد و شهرتی جهانی کسب کرد. نی‌نوا دومین اثری بود که علیزاده برای ارکستر ساخت و پیش از آن، یک سرود در همین سبک برای روز کارگر ساخته‌بود.   با پایان یافتن همکاری محمدرضا شجریان و پرویز مشکاتیان، عملا اجرا‌های شجریان با همکاری سه نفر در مقام نوازنده برگزار می‌شد: داریوش پیرنیاکان، جمشید عندلیبی، و همایون شجریان. حضور عندلیبی در این گروه سبب شد در یک بازه زمانی ۱۱ ساله یعنی از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۹، نی حضور پررنگی در تمام آلبوم‌های شجریان داشته‌باشد. حاصل این همکاری ارزشمند آلبوم‌هایی جاودانه، چون سرو چمان، آسمان عشق، یاد ایام و پیام نسیم است.   عندلیبی آلبوم‌هایی را نیز فارغ از این گروه تولید و منتشر کرد که آن‌ها نیز از جاودانه‌های موسیقی ما هستند. عندلیبی که خود از شاگردان کسایی محسوب می‌شود، آلبوم‌های میهمان تو، پاییز نیزار و مونس جان را در کارنامه هنری خود دارد.   منبع: روزنامه خراسان انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ساز ایرانی آلات موسیقی ساز نی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۵۶۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک بیش از یک میلیارد ریالی زنجانی‌ها به مردم غزه

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: مردم خیر و نوع‌دوست این استان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به مردم مظلوم و جنگ‌زده غزه کمک نقدی کردند.

حکمت‌الله هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: از ابتدای آغاز جنگ غزه، هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران هماهنگی‌هایی را در خصوص رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم غزه با فدراسیون جهانی صلیب سرخ انجام داد.

وی افزود: جمعیت هلال‌احمر ایران جلسات متعددی را به صورت وبیناری با دبیرکل فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و رؤسای جمعیت‌های هلال‌احمر فلسطین، مصر و سایر کشورهای منطقه در این خصوص برگزار کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: در این جلسات، بر ایجاد صندوق مشارکت‌های مردم منطقه به منظور کمک به مردم مظلوم غزه توافقاتی شده و پیگیری‌های لازم برای تشکیل این صندوق نیز در دست اقدام است.

هاشمی ادامه داد: در همین راستا نیز در سطح استان زنجان در مراسم روز قدس و عید سعید فطر مردم نوع‌دوست استان زنجان در ۱۰ صندوق در شهرستان‌های زنجان، ابهر، خرم دره، خدابنده، طارم، ایجرود و ماهنشان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال به مردم مظلوم غزه کمک نقدی کردند.

وی یادآوری کرد: هم‌وطنان نوع‌دوست و علاقمند به کمک برای مردم مظلوم غزه می‌توانند با شماره‌گیری کد دستوری #۵*۱۱۲* کمک‌های نقدی خود را به مردم مظلوم غزه به حساب جمعیت هلال‌احمر واریز کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: علاوه بر این صندوق‌های کمک نیز در سطح شعب و مرکز استان فعال است.

کد خبر 745549

دیگر خبرها

  • راهپیمایی صومعه سرایی ها در حمایت از مردم مظلوم غزه
  • ادامه فریاد‌های حمایت از مردم مظلوم غزه
  • نگاهی به نقش موسیقی ایرانی در آوا‌ها و نوا‌های مذهبی
  • راهپیمایی مردم بیرجند در حمایت از عملیات وعده صادق و مردم غزه+ فیلم و عکس
  • راهپیمایی مردم چهارمحال و بختیاری در حمایت از عملیات وعده صادق
  • گلستان در قیمت گذاری گندم مظلوم واقع شده است
  • پاسخ متجاوز
  • کمک بیش از یک میلیارد ریالی زنجانی ها به مردم غزه
  • کمک بیش از یک میلیارد ریالی زنجانی‌ها به مردم غزه
  • موسیقی ایران مدیریت یکپارچه می‌خواهد/ مرثیه‌ای برای موسیقی دهه ۶۰