Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-03-29@07:42:24 GMT

فرار از پاسخگویی به شیوه آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۸۸۳۴۵

خرداد: کارشناسان معتقدند، حمله آمریکا به دادگاه بین‌المللی کیفری ارتش این کشور را قادر می‌سازد تا از پاسخگویی و مسوولیت‌ جرایم جنگی فرار کند.
به گزارش خرداد، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دونالد ترامپ آن دسته از مقام‌های دیوان بین‌المللی کیفری را که در تحقیقات یا محاکمه پرسنل آمریکایی دست داشته باشند، تحریم اقتصادی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناظران سیاسی و نظامی آمریکا توضیح می‌دهند که چرا کاخ سفید تا این حد مقابل نهادی که برای پاسخگو کردن مجرمان جنگی و کشاندن آن‌ها پای میز عدالت تلاش دارد، جبهه گرفته است.
تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا برای تحریم اقتصادی نمایندگان این نهاد بین‌المللی مستقر در هلند (آی‌سی‌سی) در واکنش به تحقیق دادگاه بین‌المللی کیفری درباره اتهامات جرایم جنگی ارتش آمریکا و نیروهای اطلاعاتی آن و همچنین نیروهای مسلح افغان و طالبان در افغانستان اتخاذ شد. این تحقیقات که مارس به جریان افتاد، همچنین روی گزارش‌های شکنجه در زندان‌های مخفی سیا در لهستان، رومانی و لیتوانی بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ تمرکز دارد.
قربانیان تهاجم‌های آمریکا پیش قدم شوند
دولت ترامپ با توجیه تصمیمش برای تحریم‌ اعضای دادگاه بین‌المللی کیفری، این فرض را مطرح کرده است که این نهاد "به طرز فاحشی ناکارآمد و فاسد" است. علاوه بر این، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا استدلال کرد، از نقطه نظر قضایی، آمریکا نمی‌تواند هدف تحقیق آی‌سی‌سی قرار بگیرد چرا که واشنگتن هرگز با اساسنامه این سازمان (اساسنامه رم) موافق نبوده است.
اسکات بنت، افسر سابق ارتش آمریکا و تحلیلگر مبارزه با تروریسم می‌گوید: ادعای ایالات متحده مبنی بر اینکه دادگاه بین‌المللی کیفری فاسد است و با انگیزه‌های سیاسی اقدام به پیگرد پرسنل نظامی آمریکا و متحدانش می‌کند، تلاشی کم‌توان برای تهمت زدن به یک سازمان‌ بین‌المللی است که وقف حقوق بشر و حفاظت از جان انسان‌ها و حاکمیت کشورهاست.    
او اشاره کرد که طرح تازه کاخ سفید ساختار صنعت نظامی این کشور را قادر می‌سازد تا به جنگ‌های خارجی خودش ادامه دهد و در عین حال از تمام مسوولیت‌های اخلاقی جرایمش در افغانستان، عراق، لیبی و سوریه شانه خالی کند.
اسکات بنت از کشورهایی که "زیر چکمه‌های ارتش آمریکا درد کشیده‌اند" خواست تا فورا اقدام قانونی در رابطه با جرایم جنگی آمریکا به اتهام "تهاجم غیر قانونی به کشورهای آن‌ها" انجام دهند. علاوه بر این، آن‌ها باید به سازمان ملل درخواست بدهند تا به لحاظ اقتصادی هر شخص و تاجر آمریکایی دخیل در این قساوت‌ها تحریم شود. او افزود، این نهاد بین‌المللی همچنین باید سیاستمداران آمریکایی دخیل در تهاجم‌های فراسرزمینی، شامل جورج بوش، دیک چنی، دونالد رامسفلد، باراک اوباما، هیلاری کلینتون و دیگران را به لحاظ کیفری تحت پیگرد قرار دهد.
این تحلیلگر آمریکایی معتقد است: تنها توسط یک نهاد بین‌المللی متعهد به جلوگیری از حمله کشورها به دیگران و درگیری و جنگ اقتصادی و اطلاع‌رسانی، جلوی ایالات متحده از تکرار این جنایات وحشتناک علیه بشریت گرفته خواهد شد.
یک قانون برای من، دیگری برای شما
دنیل لازار، روزنامه‌نگار و نویسنده آمریکایی با تایید اظهارات بنت می‌گوید: همانطور که او اشاره کرد، آمریکا به رویکردی متوسل شده است که می‌توان آن را اینگونه توصیف کرد؛ "یک قانون برای من، دیگری برای شما."
این روزنامه‌نگار آمریکایی ادامه داد: دست‌کم از دهه ۷۰ میلادی، آمریکا از حقوق بشر به عنوان سلاحی برای توسعه بیشتر اهداف هژمونیک خود استفاده کرده است. آمریکا در عین حال با هرگونه تلاشی برای استفاده از این مساله به روشی که مغایر جاه‌طلبی آمرانه آمریکا باشد، مخالفت کرده است.
او می‌گوید، به نظر می‌رسد که "هژمونی آمریکا نمایانگر خیرخواهی فوق‌العاده در چشم ایالات متحده باشد" بنابراین "شکنجه و امثال آن تا زمانی مجاز می‌شود که به پیشبرد آنچه واشنگتن به عنوان آرمان نهایی بشر می‌خواند، کمک کند و این آرمان سلطه آمریکایی کامل و جامع است."
کارن یو. کویاتکوفسکی، کلنل بازنشسته نیروی هوایی آمریکا با دیدگاه این کارشناسان موافق است. او می‌گوید: زمانی که امپراتوری آمریکا که اکنون در یک انقباض آشکار و افول احتمالی غیرقابل برگشت به سر می‌برد، مورد انتقاد قرار گیرد یا با تبلیغات منفی روبرو شود، با حمله و مشروعیت‌زدایی از آژانس یا منبع اطلاعات واکنش نشان می‌دهد.
به گفته او، سیاست خارجی آمریکا به "فاجعه" تبدیل شده است، خصوصا از زمان فروپاشی شوروی در ۱۹۹۱ که واشنگتن به عنوان تنها هژمون ظهور کرد. سیاستگذاران آمریکایی به خوبی از نقص‌های استراتژی خارجی آمریکا مطلع هستند و گرچه از نتیجه خرسند نیستند، "افشای این جزئیات واقعی از آن همه شکست‌ها را تقریبا یک حمله وجودی به کارشان می‌بینند."
دیوان بین‌المللی کیفری به تصمیم ترامپ تاخته است. این دادگاه در بیانیه‌ای گفت: "این حملات تلاشی غیر قابل قبول برای مداخله در حاکمیت قانون و رویه‌های قضایی این دادگاه است."
این دادگاه گفت که تحریم‌های "بی‌سابقه" آمریکا "تلاش مشترک ما برای مقابله با مصونیت (در برابر جرایم جنگی) و اطمینان از پاسخگو کردن مسببان فجایع جمعی را تضعیف می‌کند." در ادامه این بیانیه آمده است: "حمله به آی‌سی‌سی همچنین به معنی حمله به منافع قربانیان جرایم فجیع است، در حالی که این دادگاه آخرین امید خیلی از آن‌ها برای اجرای عدالت است." برچسب ها: آمریکا ، حمله آمریکا ، دونالد ترامپ

منبع: خرداد

کلیدواژه: آمریکا حمله آمریکا دونالد ترامپ دادگاه بین المللی کیفری جرایم جنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۸۸۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکایی‌ها از اپل شکایت کردند

این شکایت‌ها که نماینده میلیون‌ها مصرف کننده هستند، منعکس کننده ادعا‌های هفته گذشته وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر این هستند که اپل، قانون ضد انحصارطلبی آمریکا را با سرکوب فناوری اپلیکیشن‌های پیام رسان، کیف‌های دیجیتالی و سایر اقلامی که می‌توانستند رقابت در بازار برای تلفن‌های هوشمند را افزایش دهند، سرکوب کرده است.

به گزارش ایسنا، اپل با انبوهی از شکایت‌های جدید مصرف کننده روبرو شده که با استفاده از پرونده ضد انحصارطلبی اخیر وزارت دادگستری آمریکا و ۱۵ ایالت علیه این شرکت، مدعی هستند اپل بازار تلفن هوشمند را تحت انحصار خود قرار داده است.

دستکم سه شکایت گروهی از روز جمعه در دادگاه‌های فدرال کالیفرنیا و نیوجرسی توسط مالکان آیفون مطرح شده که مدعی هستند اپل، هزینه محصولاتش را از طریق رفتار ضد رقابتی افزایش داده است.

این شکایت‌ها که نماینده میلیون‌ها مصرف کننده هستند، منعکس کننده ادعا‌های هفته گذشته وزارت دادگستری آمریکا مبنی بر این هستند که اپل، قانون ضد انحصارطلبی آمریکا را با سرکوب فناوری اپلیکیشن‌های پیام رسان، کیف‌های دیجیتالی و سایر اقلامی که می‌توانستند رقابت در بازار برای تلفن‌های هوشمند را افزایش دهند، سرکوب کرده است.

اپل، ادعا‌های دولت آمریکا را رد کرده است. این شرکت مستقر در وپرتینوی کالیفرنیا، بلافاصله درباره شکایت‌های مصرف کنندگان اظهار نظر نکرد.

استیو برمان، وکیلی که شرکت حقوقیش هاگنز برمان، یکی از پرونده‌های جدید را ثبت کرده است، خاطرنشان کرد شرکت وی پیش‌تر از اپل به دلیل مقابله با رقابت برای کیف موبایل اپل پی شکایت کرد.

برمان گفت: خوشنود هستیم که وزارت دادگستری با رویکرد ما موافق است.

اپل پیش از این مشغول مبارزه با شکایت‌های خصوصی بود که شیوه‌های تجاری این شرکت را به عنوان ضد رقابتی به چالش کشیده بودند.

یک قاضی در فوریه حکم داد اپل باید یک شکایت حقوقی روبرو شود که به نمایندگی از میلیون‌ها مصرف کننده، مدعی است این شرکت بازار اپلیکیشن‌های آیفون را قبضه کرده است. اپل، این ادعا‌ها را رد کرده است.

هاگنز برمان پیش از این به یک توافق ۵۵۰ میلیون دلاری در پرونده‌های جداگانه مربوط به قیمت گذاری کتاب الکترونیکی و سیاست‌های فروشگاه برنامه اپل دست پیدا کرده بود.

دیگر خبرها

  • حماس سازوکاری بین‌المللی را برای تضمین انتقال کمک‌ها به غزه خواستار شد
  • دستور دیوان بین‌المللی دادگستری به اسرائیل در خصوص قحطی غزه
  • آسانژ فعلا به آمریکا تحویل داده نمی‌شود
  • «بازگرداندن آمریکا» به سبک بایدن
  • ۵۵ درصد آمریکایی‌ها مخالف جنگ رژیم اسرائیل هستند
  • تعلیق قانون دستگیری مهاجران غیرقانونی در مرز مکزیک با آمریکا
  • چرا آمریکا قطعنامه آتش‌بس در غزه را وتو نکرد؟
  • آمریکایی‌ها از اپل شکایت کردند
  • استرداد آسانژ به آمریکا به تعویق افتاد
  • انگلیس فعلا «آسانژ» را به آمریکا تحویل نمی‌دهد