Web Analytics Made Easy - Statcounter

  «پیرمحمد ملازهی» در گفت وگو با ایرنا با اشاره به همزمانی گزارش دبیر کل سازمان ملل درباره منشا موشک‌های پرتاب شده به آرامکو  و طرح تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از سوی آمریکا، گفت: این قضیه دو جنبه دارد یکی اینکه در آن زمان حوثی‌ها مدعی بودند موشک‌ها را پرتاب کردند و نظری که آمریکایی‌ها برای رسانه‌های سعودی مطرح کردند این بود موشک‌ها منشاء ایرانی دارد و ایران را مسئول رها کردن موشک کرده بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در آن زمان سازمان ملل موضع گیری خاصی در این زمینه نکرد و به نوعی تلاش کرد مساله به گونه‌ای هدایت شود تا باعث دردسر نشود و برخورد نظامی بین ایران و آمریکا یا ایران و عربستان صورت نگیرد.

سازمان ملل تحت فشار آمریکایی این نظر را مطرح کرده است

کارشناس مسایل بین الملل خاطرنشان کرد: اکنون اظهار نظر گوترش در این زمینه در واقع این نگاه را در ذهنیت را ایجاد می کند که سازمان ملل تحت فشار آمریکایی‌ها این نظر را اعلام کرده و آمریکا به دنبال این است موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل بکشاند و با توجه به فرصت چند ماهه به اجرای قطعنامه شورای امنیت مبنی بر لغو تحریم های تسلیحاتی ایران در این زمینه کاری بکند.

ملازهی با بیان اینکه آمریکایی‌ها اطمینان ندارند روسیه و چین در شورای امنیت چه موضعی خواهند گرفت، گفت: به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها از این گزارش دبیر کل سازمان ملل سود می برند چون وقتی دبیرکل در گزارش خود می پذیرد و اعلام می کند این موشک منشا ایرانی دارد، یعنی سازمان ملل می خواهد با آمریکا همراه باشد.

وی ادامه داد: احتمال دارد روسیه و چین در جلسه آتی شورای امنیت هر نوع تصمیم گیری را وتو کنند و شرایط را برای بقیه کشورها دچار مشکل کنند. برای همین‌آمریکایی‌ها مسیری را می روند که از یک طرف فضای روانی را برای وتو کردن روسیه و چین دشوار کنند و هم در پشت پرده شاید معامله‌ای با روسیه و چین داشته باشند که دست به وتوی قطعنامه نزنند.

حق وتو شورای امنیت را از کارکرد اصلی‌اش دور کرده است

کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه شورای امنیت، عالی ترین مرجع تصمیم گیری در سازمان ملل است، گفت: مشکل شورای امنیت از همان ابتدا و زمانی ایجاد شد که استالین خواستار حق وتوی پنج کشوری شد که در جنگ احساس پیروزی داشتند و  همین حق وتو است که مشکل ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: نفس  وجود شورای امنیت برای صلح یک ضرورت است نه اینکه شورای امنیت تحت فشار باشد. پنج کشور دارای حق وتو به پیشنهاد استالین رهبر وقت اتحاد جماهیر شوروی،  حق استثنایی به خود اختصاص دادند که به مرور زمان این به زیان تصمیم گیری‌های درست شورای امنیت درآمد و عملا شورای امنیت را از کارآیی انداخت و شورای امنیت عملا از کارکرد اصلی‌اش با حق وتو دادن به این پنج کشور دچار مشکل شد اما در شرایط کنونی و در دنیای امروز راهی به جز اینکه شورای امنیت به عنوان مرجع قانونی شناخته شود، وجود ندارد.

خروج آمریکا از برجام قلدری است نه قانونی

ملازهی درباره اینکه آیا آمریکا می‌تواند خلاف قطعنامه عمل کند یا نه، ‌ تصریح کرد: آمریکا می تواند قطعنامه را دور بزند و از موضع قدرت  اقدام کند. اما این حق قانونی که دنیا می‌شناسد نیست بلکه حق زور است. دنیا هنوز خروج آمریکا از برجام از سوی آمریکا که با حق زور و قلدری انجام شد را به رسمیت نشناخته است. گاهی کاری به لحاظ قانونی قابل قبول جهانیان انجام می دهید و زمانی هم از موضع قدرت کاری انجام می دهید، ‌ این کار امریکا قانونی، عامه پسند و مردم پسند نیست بلکه قلدری است.

وی با بیان اینکه روس ها و چینی ها هم امیدوارند تحریم تسلیحاتی ایران لغو شود،  ادامه داد: هرکشوری به دنبال منافع خود هست. ایران هم به سلاح نیاز دارد و طبیعتا می‌خواهد نیازهای خود را تامین کند.

 این کارشناس مسائل بین الملل یادآورشد: آمریکایی ها حداکثر تلاش خود را می کنند از طریق شورای امنیت، مانع از لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران شوند، در غیر اینصورت  به دنبال استفاده از مکانیسم ماشه می روند که البته آن هم غیرقانونی و  مبتنی بر استفاده از زور است.

برچسب‌ها برجام روسیه فرانسه سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل اتحاد جماهیر شوروی شورای عالی امنیت ملی چین ایالات متحده آمریکا انگلستان پروندهٔ خبری تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام روسیه فرانسه سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل اتحاد جماهیر شوروی شورای عالی امنیت ملی چین ایالات متحده آمریکا انگلستان برجام روسیه فرانسه سازمان ملل متحد شورای امنیت سازمان ملل اتحاد جماهیر شوروی شورای عالی امنیت ملی چین ایالات متحده آمریکا انگلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۳۵۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موضع‌گیری تازه پنتاگون درباره جنگ با ایران

به گزارش خبرآنلاین «سابرینا سینگ» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در گفت‌گویی در پاسخ به این که آیا آمریکا در صورت پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران در پی عملیات «وعده صادق»، از این عملیات حمایت خواهد کرد یا نه، گفت: ما نمی‌خواهیم شاهد گسترش جنگ غزه و اسراییل در منطقه باشیم و این دلیل مستقر کردن جنگ‌افزارهایمان در منطقه است.

سینگ با اشاره به همکاری نیروهای آمریکایی با رژیم صهیونیستی برای مقابله با حمله گسترده موشکی و پهپادی ایران علیه اراضی اشغالی که در پاسخ به اقدامات متجاوزانه این رژیم انجام گرفت، ادعا کرد: این جنگ‌افزارها توانستند پاسخی قوی از سوی نیروی هوایی ما، ارتش اسراییل و دیگر کشورهای شریک برای منهدم کردن حدود ۳۰۰ موشک بالستیک، کروز و پهپادی شکل بدهند که به سمت اسراییل شلیک شده بود. بنابراین، ما به اقدامات خود و دستاوردمان در آخری هفته(شامگاه شنبه و بامداد یکشنبه) مفتخریم.

به نقل از ایسنا ایران، شامگاه شنبه، عملیات «وعده صادق» را علیه رژیم صهیونیستی و در پاسخ به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق اجرا کرد. ایران این حمله را حق مشروع خود برای پاسخ به اقدامات متجاوزانه علیه منافع خود و در چارچوب منشور ۵۱ سازمان ملل دانسته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، قبل از ساعت ۳ بامداد یکشنبه، سیل پهپادهای شاهد ۱۳۶ و موشک‌های بالستیک ایران را به آسمان سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد که گنبد آهنین را درگیر کردند. بسیاری از موشک‌ها از این سپر دفاعی عبور کرده و به اهداف مورد نظر برخورد کردند. هدف موشک‌های سپاه، پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی بود.

اظهارات سخنگوی پنتاگون درباره همکاری قابل توجه نیروهای آمریکایی با شرکای آن و ارتش رژیم صهیونیستی برای رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی و تلاش برای ناموفق جلوه دادن این اقدام ایران در حالی است که رسانه‌های عبری گزارش دادند: حمله ۱۴ آوریل ایران متمرکزترین و هماهنگ‌ترین حمله با مهمات دقیق (موشک‌های هدایت‌شونده) در تاریخ امنیت جهانی بود. پهپادها از پایگاه‌های زیادی و از مسافت بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ کیلومتری شلیک شدند.

در این راستا، یک مسئول صهیونیست نیز به روزنامه فایننشال‌تایمز گفت: پهپادهایی که ایران به سمت اسرائیل شلیک کرد با هدف بررسی واکنش‌های اسرائیل و ردیابی پایگاه‌ها و مسیرهای سامانه‌های دفاعی آن طرح‌ریزی شده بود.

کانال ۱۴ تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد: پاسخ ایران از نظر اهمیت و گستردگی سخت‌ترین حمله از زمان تشکیل اسرائیل بود.

سینگ در بخش دیگری از گفت‌وگو با بلومبرگ در پاسخ به این که با توجه به این که آمریکا به طور علنی حمایت خود از پاسخ نظامی رژیم صهیونیستی به ایران را اعلام نکرده است، آیا می‌توان گفت که آمریکا در صورت وقوع چنین عملیاتی، به اسراییل کمک‌های نظامی و اطلاعاتی ارائه نخواهد کرد، گفت: چیزی در این باره برای گفتن ندارم. این تصمیمی است که اسراییل باید اتخاذ کند. آنچه می‌توانم بگویم و به طور علنی و غیرعلنی در تماس‌های وزیر دفاع با همتای او «گالانت» و دیگر تماس‌های این وزارت‌‎خانه و در واقع، دولت مطرح شده، این است که ما نمی‌خواهیم شاهد یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر باشیم. آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895861

دیگر خبرها

  • ۶ پیشنهاد امیرعبداللهیان در شورای امنیت سازمان ملل چه بود؟
  • دومین جلسه مجازی آمریکا و اسرائیل درباره حمله به رفح
  • نماینده روسیه در شورای امنیت : آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است
  • امیرعبداللهیان: وضعیت در غزه به نقطه جوش رسیده است / به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • پیام‌هایی که ایران برای آمریکا ارسال کرد
  • امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم
  • ببینید| لحظه ورود وزیر خارجه ایران به آمریکا پس از حمله به اسرائیل
  • روسیه: آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است
  • موضع‌گیری جدید آمریکا درباره جنگ با ایران
  • موضع‌گیری تازه پنتاگون درباره جنگ با ایران