Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد رضا بنی طبا مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت ۱۲ قلم کالای پرمصرف لبنی نوسانی نداشته است، اظهار کرد: ۷۵ تا ۸۰ درصد محصولات لبنی مشمول قیمت‌گذاری و مصرف عام مردم هستند که علی رغم افزایش هزینه‌های تولید، قیمت آن تغییری نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: قیمت برخی کالا‌های لوکس که تیراژ تولید آن‌ها محدود است، نوساناتی داشتند. هر چند ممکن است برخی کارخانه‌ها در ابتدای ورود محصول جدید به بازار کمتر از نرخ واقعی اقدام به عرضه کنند و با ازدیاد تقاضا، قیمت را واقعی کنند.

بنی طبا ادامه داد: در مواقعی که شاخص‌های کلان اقتصادی، هزینه‌های سربار تولید را افزایش می‌دهد، طبیعی است که قیمت محصولات دستخوش تغییر و تحولاتی قرار گیرد و این موضوع هیچ ارتباطی به طمع تولیدکننده ندارد.

او با اشاره به اینکه سود تولیدکننده محصول لبنی در فروش است، بیان کرد: علی رغم افزایش ۳ برابری سوخت در سال گذشته، قیمت لبنیات تغییری نداشته است که با این وجود اظهار نظر رسانه‌ها مبنی بر افزایش قیمت لبنیات کاملا نادرست است.

بیشتر بخوانید

دلایل افزایش خودسرانه قیمت محصولات لبنی/ راهکار تعادل قیمت لبنیات چیست؟

سخنگوی انجمن صنایع لبنی افزود: علی رغم شوک‌های مختلف اقتصادی، ۷۵ تا ۸۰ درصد محصولات لبنی شامل ۱۲ قلم کالای ضروری و مشمول قیمت گذاری دولتی تغییری نداشته است که با وجود افزایش هزینه‌های تولید چاره‌ای جز تعطیلی واحد‌های لبنی یا گرانی محصولات لبنی نیست.

او افزایش قیمت محصولات لوکس لبنی را ناشی از دخالت دولت دانست و گفت: در تمامی کشورها، در بازار منطقی نظام عرضه و تقاضا حاکم است و این گونه نیست که دولت از ابتدای زنجیره حمایت و در پایان زنجیره دخالت کند.

مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی ادامه داد: علی رغم نارضایتی صنایع لبنی، دامدار و مصرف کننده از شرایط بازار، دولت همچنان به قیمت گذاری دولتی اصرار می‌ورزد، در حالیکه طی سال‌های ۷۵ تا ۸۴ که دولت در قیمت گذاری دخالتی نداشت و تنها به صنایع لبنی اجازه داده بود که یکبار در طول سال ۱۶ درصد کالا را گران کنند، طی این سال‌ها کمتر از این نرخ محصولات لبنی افزایش یافت که در شرایط فعلی انتظار می‌رود این تجربه موفق به کار گرفته شود.

به گفته بنی طبا، بنابر آمار حاشیه سود کارخانه‌هایی که در بورس حضور دارند ۱.۵ تا ۳ درصد است.

او با تاکید بر این‌مسئله که رسانه‌ها نباید مردم را مقابل تولیدکننده قرار دهند، بیان کرد: تولیدکنندگان بازار رقابتی محصولات لبنی در معرض اتهام نباید قرار گیرند چرا که این صنعت رقابتی است و بازار این‌ محصولات باید خود به خود تعدیل شود.

تعطیلی ۸۰۰ کارخانه لبنی طی ۱۵ سال اخیر

به گفته بنی طبا، طی ۱۵ سال اخیر ۸۰۰ کارخانه لبنی تعطیل و ۱۲ هزار نفر بیکار شدند و هم اکنون موج تعطیلی به کارخانه‌های بزرگ رسیده است.

سخنگوی انجمن صنایع لبنی افزود: با وجود افزایش ۳۰ درصدی حقوق و سایر هزینه‌های تولید، کارخانه‌های لبنی تنها کالا‌های لوکس را برای جبران هزینه‌هایشان افزایش دادند و بنابر گزارش مستند سازمان حمایت، محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری دولتی تغییری نداشتند، این در حالی است که در صورت عدم صادرات محصولات لبنی در سال گذشته، صنعت زمین خورده بود.

او با بیان اینکه تغییر در عرضه محصولات لبنی مشمول قیمت گذاری ایجاد نشده است، بیان کرد: در سال جهش تولید تمامی حمایت‌ها باید معطوف به تولیدکننده باشد تا تولید از بین نرود.

استفاده از وایتکس یا پالم در شیر صنعتی خلاف واقع است

او در بخش دیگر اظهارات خود درباره اینکه استفاده از وایتکس در شیر و محصولات لبنی واقعیت ندارد، بیان کرد: در فرآیند تولید محصولات لبنی تعدد ناظر‌های مختلف بهداشتی، استاندارد، غذا و دارو و دامپزشکی بر امر تولید نظارت دارند که با این وجود ادعا‌های وارده مربوط به استفاده از وایتکس یا پالم در شیر صنعتی خلاف واقع است.

به گفته او، منشا اتهاماتی، چون وجود وایتکس یا چربی گیاهی را باید در محصولات لبنی غیر صنعتی دید که نظارتی بر کیفیت محصولات آن‌ها صورت نمی‌گیرد.

مدیر روابط عمومی انجمن صنایع لبنی در پایان تصریح کرد: اگرچه تخلف در هر واحد صنفی وجود دارد، اما شیوه نامه نظارتی کارخانه‌های صنعتی اجازه نمی‌دهد چنین تخلفاتی در محصول لبنی شیر رخ دهد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: قیمت لبنیات هزینه تولید صنایع لبنی استفاده از وایتکس مشمول قیمت گذاری انجمن صنایع لبنی محصولات لبنی کارخانه ها بنی طبا علی رغم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۳۶۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ برنامه محوری سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای تحقق شعار سال

ایسنا/گیلان رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: گیلان نقش بسیار مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد لذا برای تحقق شعار سال، ۱۰ برنامه محوری را با حمایت استاندار گیلان و پشتیبانی سازمان برنامه‌وبودجه دنبال می‌کنیم.

صالح محمدی امروز، ۶ فروردین ماه در گفت وگوی اختصاصی با ایسنا، با اشاره به نامگذاری سال جدید تحت عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم»، اظهار کرد: مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۳ را به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» مزین فرمودند و لذا سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان برای تحقق این شعار برنامه‌هایی را دنبال می‌کند.

وی گیلان را یکی از ۱۰ استان برتر کشور در حوزه تولید محصولات کشاورزی دانست و افزود: گیلان نقش بسیار مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد لذا برای این مهم ۱۰ برنامه محوری را با حمایت استاندار گیلان و پشتیبانی سازمان برنامه و بودجه دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی در قالب تشکیل و مدیریت زنجیره های ارزش، ارتقای کیفیت و سلامت مواد غذایی با همکاری سازمان تات(تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) و معاونت غذا داروی دانشگاه علوم پزشکی استان و افزایش تولید پروتئین استراتژیک گوشت مرغ با توجه به مزیت تولید و ضریب تبدیل در گیلان با تسهیل در صدور مجوزها، خدمات مشاوره ای فنی و معرفی تسهیلات تبصره ای را از جمله این برنامه ها دانست و عنوان کرد: توجه ویژه به اقتصاد دریامحور و درخواست از کشتیرانی خزر برای توسعه ناوگان حمل و نقل دریای خزر، تامین کشتی‌های رورو و افزایش ظرفیت حمل و نقل دریایی و کاهش هزینه های مبادله کالا نیز در دستور کار است.

محمدی بر توسعه آبزی پروری با هدف افزایش سرانه مصرف گوشت ماهی و اشتغال مولد و همچنین رویکرد صادرات محور محصولات شیلاتی و مزیت سرمایه گذاری تولید با عنایت به برخوداری از سواحل ارزشمند خزر در گیلان و تامین منابع آب به عنوان مهمترین مولفه این صنعت تاکید کرد و گفت: با وقوع پدیده تغییر اقلیم توجه ویژه علمی و میدانی به موضوع بهره‌وری آب و مدیریت مصرف بهینه و تغییر اصلاح شبکه‌های انتقال آب به منظور کاهش اتلاف آب کشاورزی و همچنین مدیریت و مراقبت از آفات و بیماری‌هایی که در این شرایط طغیانی شده و خسارت سنگین وارد می‌کنند، بیش از پیش اهمیت دارد.

وی همچنین خواستار اتمام رفع تداخل اراضی و صدور اسناد کشاورزی شد و خاطرنشان کرد: حفاظت از بسترهای تولید محصولات کشاورزی و صیانت از زمین‌های حاصل‌خیز کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری‌ها اراضی کشاورزی خط قرمز سازمان جهاد کشاورزی استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه صیانت از جنگل‌های هیرکانی استان به عنوان میراث گران‌بها و گنجینه ارزشمند ذخایر گیاهی و جانوری را وظیفه خود می‌دانیم، اضافه کرد: به دنبال تقویت زراعت چوب در گیلان و اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت و سبز نگه داشتن گیلان هستیم.

وی تقویت نگاه دانش بنیانی در بخش‌های مختلف کشاورزی را از دیگر پیش نیازهای تحقق شعار سال دانست و متذکر شد: توسعه مکانیزاسیون و اصلاح ساختار واحدهای تولیدی و کاهش ضایعات و هزینه‌ها نیز دارای اهمیت فراوان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نام گذاری سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، هوشمندانه بود
  • تولید روغن بیش از ۶ درصد افزایش یافت
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت پست شهرک صنعتی صومعه سرا
  • ابرکوه و سیادن ابهر مهمترین میلگردهای بورسی
  • اشتغال صنعتی گناباد ۱۱۷ درصد افزایش یافت
  • رونق گلخانه‌های کوچک مقیاس و خانگی در گلستان
  • قیمت خط تولید آب معدنی و خط تولید دستمال کاغذی
  • ۱۰ برنامه محوری سازمان جهاد کشاورزی گیلان برای تحقق شعار سال