سیامک اطلسی: «پدرسالار» به یادماندنی شد چون آقای کشاورز رهبر گروه بازیگران بود
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۳۹۵۳
آفتابنیوز :
سیامک اطلسی بازیگر، کارگردان و دوبلور پیشکسوت در تمام سالهای گذشته با انتخاب نقشهای کمتعداد اما تاثیرگذار در تلویزیون و سینما حضور داشته است. او که پیش از این در یک مصاحبه از این گفته بود که نقشهایی را بازی میکند که در آنها بیتفاوت نباشد و دیده شود، در «پدرسالار» با ایفای نقش برادر اسدالله خان و پدر آذر، عروس یاغی پدرسالار، در خاطر مخاطبان تلویزیون ماندگار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بازی در کنار محمدعلی کشاورز در سریال «پدرسالار» و شنیدن از این همکاری خاطرهانگیز دلیلی بود که برای آن به سراغ سیامک اطلسی رفتیم و او برایمان از نقش زندهیاد محمدعلی کشاورز در ماندگار شدن سریال «پدرسالار» در ذهن مردم گفت.
بازیگر «پدرسالار» در ابتدای صحبتهایش با یادی از استاد محمدعلی کشاورز گفت: «به هر حال ما امروز یک هنرمند بسیار توانا را از دست دادیم که دیگر نه در سینما و نه در تلویزیون تکرار نخواهد شد.»
وی در ادامه گفت: «من در «پدرسالار» لذت بردم از کار و بازی و تلاش استاد کشاورز برای سریال. از او واقعا یاد گرفتم که چگونه باید تلاش کرد که نقش را درآورد. خدا بیامرزدش.»
یکی از دلایل اینکه «پدرسالار» خوب و به یاد ماندنی شد این بود که بازیگرهایی که در آن سریال ایفای نقش میکردند، به رهبری آقای کشاورز با یکدیگر رقابت کردند برای اینکه بازی خوبی از خود نشان بدهند.
سیامک اطلسی سپس از نقش محمدعلی کشاورز در ماندگار شدن «پدرسالار» اینطور گفت: «یکی از دلایل اینکه «پدرسالار» خوب و به یاد ماندنی شد این بود که بازیگرهایی که در آن سریال ایفای نقش میکردند، به رهبری آقای کشاورز با یکدیگر رقابت کردند برای اینکه بازی خوبی از خود نشان بدهند. از سوی دیگر قصه سریال خوب بود و مشکلی بود که مبتلا به خانوادهها بود. یعنی آن زمان خانوادههای گستردهای داشتیم که کم کم به خانوادههای مستقل و کوچک تبدیل میشدند و این مشکل در خانوادهها وجود داشت. برای همین مردم قصه را درک کردند و در کنار آن هم همانطور که گفتم رهبری گروه بازیگرها را آقای محمدعلی کشاورز برعهده داشتند. بنابراین یکی از یکی بهتر نقششان را ایفا کردند و سریال برای مردم جا افتاد.»
اطلسی همچنین درباره خشونت کاراکتر اسدالله خان در عین مهربانی و دلسوز بودنش گفت: «خود جناب کشاورز یک مرد مهربان و دلسوز بود و نقشهایی که بازی میکرد ایجاب میکرد که خشونت در آن داشته باشد. درباره «پدرسالار» هم مردم میدانستند پشت آن ظاهر خشن و مقتدر اسدالله خان قلب مهربانی وجود دارد و این از هنر بازیگری محمدعلی کشاورز ناشی میشد.»
او ادامه داد: «در حقیقت این در خانوادههای ایرانی یک واقعیت بود که یک پدر یک خانواده بزرگ هفت، هشت، ده نفره را اداره میکرد و مردم برای همین این پدر را درک میکردند و زمانی که سریال پخش میشد خیابانها خلوت میشد.»
این دوبلور پیشکسوت سپس با اشاره به اینکه «پدرسالار» در نزدیک به سه دهه گذشته حدود ۲۰ بازپخش داشته و هر بار هم پربیننده بوده گفت: «حتی همین نوروز امسال هم بار دیگر مردم برای تماشای هنرنمایی آقای کشاورز و دنبال کردن قصه «پدرسالار» به تماشای سریال نشستند. برای اینکه خاطره آن زمان در ذهن مردم است. هر چند دیگر خانوادهها آنطور نیست و یک جور دیگر شده است.»
سیامک اطلسی در پاسخ به این سوال که رفاقت تیم بازیگری سریال «پدرسالار» با محمدعلی کشاورز چگونه بود هم گفت: «ما بعد از آن سریال بارها دور هم جمع شدیم و حتی در همین دو، سه سال اخیر که ایشان لگنشان شکست و روی ویلچر بودند ما به دیدنش میرفتیم.»
این بازیگر و دوبلور پیشکسوت در پایان به ذکر خاطرهای از یکی از این دیدارها پرداخت و گفت: «یک خاطره جالب از همین دیدارها دارم. در همه این سالها هر وقت به دیدن آقای کشاورز میرفتیم، ایشان من را که میدید با روی خوش و خنده میگفت: برادر کجایی؟ چرا زحمت کشیدی؟ و با این تصویر خندان و مهربان در ذهن من ماندگار شده است.»
منبع: خبرآنلاینمنبع: آفتاب
کلیدواژه: سیامک اطلسی پیشکسوت محمدعلی کشاورز پدرسالار محمدعلی کشاورز سیامک اطلسی آقای کشاورز ماندگار شد خانواده ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۳۹۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
واکنشها به اظهارات آقای مدیر ؛ این شخص باید برکنار شود ! ...| بر چه مبنایی برای۴۵ دقیقه سریال ۳ میلیارد تومان هزینه میشود؟
به گزارش همشهری آنلاین، همین چند روز پیش بود که انتشار ویدئویی از نایبرییس هیاتمدیره یکی از سکوهای نمایش خانگی، مخاطبان را انگشت به دهان گذاشت. این عضو هیاتمدیره در اظهاراتی عجیب عنوان کرد: بازیگران این سریالها (محصولات پلتفرم مذکور) خیلی بیاخلاقاند. بازیگران و تهیهکنندهها همه بیاخلاقیهای خاص خودشان را دارند و به قرارداد و حرفشان متعهد نیستند. من در چند صنعت مختلف از لوازم خانگی تا کاشیکاری و خودرو بودم، من به بیاخلاقی اینها هیچ جا ندیدم. اسمشان این است که هنرمندند اما بسیار بیاخلاقاند. اول و آخرشان پول است. پول بده هر کاری میکنند ...
هیچ کسی مثل بازیگران بی اخلاق و بی تعهد نیست ؛ اگر پول باشد هر کاری میکنند !
این صحبتها با واکنشهایی مواجه شد و جالب آنکه تمام این واکنشها، در نفی این حرکت و نکوهش چنین ادبیاتی بوده است. برخی هنرمندان ازجمله حسین فرحبخش، همایون اسعدیان و مازیار میری اعلام کردند که تا زمان عذرخواهی رسمی، هیچگونه همکاری با این پلتفرم نخواهند داشت. نهادهایی چون انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران، خانه سینما و انجمن صنفی بازیگران سینما با انتشار بیانیههایی، اعتراض شدید خود را نسبت به این باور و ادبیات اعلام کردند. برخی هنرمندان همکار با این پلتفرم نظیر مهدی امینی که دوبلور و مدیر استودیو همکار با این پلتفرم در دوبله و صداگذاری محصولات سینمایی است نیز ادبیات تندی در برابر این اظهارات بیان کرده است. بسیاری از بازیگران و اهالی سینما نیز در صفحات خود، واکنشهای نسبتاتندی به این گفته داشته و خواهان عذرخواهی این چهره شدهاند.
شدت این واکنشها به اندازهای بود که روابط عمومی این پلتفرم، طی اطلاعیهای، اگرچه قصد دلجویی داشته اما به دلیل مهندسی غیرهوشمندانه در ترسیم فضای عذرخواهی، نتوانسته خشم اهالی هنر را کاهش دهد. در این اطلاعیه، با تقلیل مخاطبان هدف آقای نائبرئیس به یک سریال، عنوان شده که مجموعهای علیرغم صرف هزینههای گزاف، با بدعهدی به پخش نرسیده است اما بدیهی است که چنین مشکلاتی عمومیت ندارند و مصاحبه اخیر نایبرئیس هیاتمدیره این پلتفرم را میباید صرفا واکنشی به موردی مشخص تلقی کرد. در وهله اول، آنچه برداشتی واضح و شفاف از اظهارات آقای نائبرئیس برمیآید این است که اشاره ایشان، مستقیما به جامعه هنرمندان بوده و هیچ محدودیتی در کلام ایشان به چشم نمیخورد. ثانیا، اینطور به نظر میرسد که عدمعذرخواهی رسمی این چهره تا این لحظه که چند روز از انتشار آن ویدئو میگذرد، نشان از ثابتقدم بودن ایشان در بیان آن عقاید دارد و درست به همین دلیل است که اطلاعیه روابط عمومی آن پلتفرم نهتنها نتوانسته در هیبت یک عذرخواهی رسمی برآید بلکه خشم جامعه هنری را نیز بیشتر کرده است.
خود از دردی بود که ایشاننداینکه این صحبت تا چه اندازه درست است، یک بحث است و چرا این شخص، چنین ادبیاتی را به کار برده، یک بحث دیگر. بسیارواضح است که اگر هر مقامی، چنین ادبیاتی را درباره هر صنفی به کار میبرد، با واکنشهای تندی مواجه میشد. حتی اگر هم بخواهیم نفس گفته این مدیر را درست بدانیم، در وهله نخست باید انگشت اتهام را به سمت این فرد و نهاد تحت امر ایشان دراز کنیم که در دوران کرونا و بنا بر یک توفیق اجباری که منجر به تعطیلی گسترده سینماها در کشور شد، بر پایه شانس، مردم به سمت این سکوهای محدود گسیل داشته شدند.
تلاش سازمان سینمایی و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن برهه در جهت رونق دادن به این سکوها برای سرگرمی مردمی که در خانه قرنطینه شده بودند، سبب رونق چشمگیر اقتصادی این سکوها شد تا جایی که آنها ره چندده ساله را طی یک سال طی کردند. پلتفرمهایی که چند سال از حیات آنها میگذشت و عملا هیچ توفیقی را به دست نیاورده بودند به نعمت برخورداری از تولیدات دستاولی که سازمان سینمایی در اختیار آنها قرار داده بود و البته آبونمانی که از مشترکان میگرفت، به سودهایی رسید که اکنون میتواند برای هر قسمت ضعیفترین سریال خود، ۳ میلیارد تومان هزینه کند.
همین بریزوبپاشهای بیحسابوکتابی که در طول این سالها در برخی از این سکوها رقم خورده سبب شده تا هزینه تولید در سینمای ایران، بهمراتب بالاتر برود. چطور و بر مبنای کدام منطق ساختاری، برای درآوردن یک سریال ضعیف ۴۵ دقیقهای، ۳ میلیارد تومان هزینه میشود و این هزینهها تا قسمتی ۸ میلیارد تومان افزایش پیدا میکند؟ اگر هم جامعه سینمایی کشور پولکی شده (که مطلقا چنین نیست)، چنین رسمی را کدام نهاد بنیان گذاشته است؟ تا قبل از سریالسازی این پلتفرمها، اصلا چنین حرفهایی در سینمای ایران مطرح نبود. بنابراین اگر هم اوضاع به گونهای باشد که آقای نائبرئیس عنوان کرده، مقصر پدید آمدن آن، فقط و فقط چنین سکوهایی بودهاند که با نداشتن سابقه اجرایی مکفی و عدمتجربه بهینه در حوزه سینما، از مشاغلی چون سرامیکسازی به این سمت گسیل داشته شدند و حالا برای کسانی که ریشهشان در سینما و فیلم و سریال است، چنین شاخ و شانههایی میکشند.
و مگر غیر از این است که چون احساس شد در سینما و پلتفرم، سود مالی سرشاری نهفته است، افرادی از مشاغل مختلف، به این سمت گسیل پیدا کردند تا با هدف کسب منفعت مادی، در این حوزه به فعالیت بپردازند و حالا، افرادی دیگر را به این مفسده متهم میکنند؟ آنهم برای سینمایی که درصد بسیار اندکی از فعالان آن، در رفاه نسبی به سر میبرند و مابقی آنها، چالشهای بسیاری در زندگی خود دارند. این گفته آقای نائبرئیس نشان میدهد که ایشان نسبت به واضحات سینمایی کشور، اطلاعی نداشته و حالا در برابر دوربین و برای مخاطبان عام بسیار، چنین اظهارنظری را عنوان کرده است. و اگر این هنرمندان به گفته ایشان پولکی نبودند، آقای نائبرئیس اکنون چگونه میتوانستند با این میزان اعتمادبهنفس که قطعا ناشی از تمکنی نسبی است، چنین اظهاراتی را نسبت به ولینعمتان خود بر زبان بیاورد؟
قطعا انتشار یک اطلاعیه ساده از سوی روابط عمومی این سکو، نمیتواند این زخم تفدیده را درمان کند. این سکو اگر حقیقتا با حسننیت اقدام به انتشار آن اطلاعیه کرده، باید در گام ابتدایی، نسبت به برکناری این مقام اهتمام کرده تا حداقل در بعد اقتصادی، جنس همکاری هنرمندان با این سکو، خدشهدار نشود. این اقدام میتواند کمترین میزان مطالبه جمعی هنرمندان از این سکو باشد تا دیگر مدیری به خود این جرات را ندهد که اندیشههای شخصی و سلیقهای خود را اینگونه به شکلی عمومی فریاد بزند.
کد خبر 846652 منبع: ایرنا برچسبها خبر مهم فیلم و سریال ایرانی سینمای ایران نمايش خانگي