Web Analytics Made Easy - Statcounter

سمنان- اسفندماه سال۹۷ در پی بارش برف و کولاک شدید، روستای حسین‌آباد از توابع بخش کالپوش میامی در شرق استان سمنان دچار رانش زمین و بسیاری از ساختمان‌های اطراف سد تخریب شد که هنوز روند بازسازی آن به سرانجام نرسیده است.

قدس آنلاین-گروه استان ها: متأسفانه براثر رانش زمین تعداد ۳۳۰ خانه در روستای حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی در شرق استان سمنان خسارت دید که ۱۶۳ خانه به علت شدت آسیب‌ها و خطر برای ساکنان تخلیه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخش کوهستانی کالپوش میامی به مرکزیت روستای رضوان شامل ۱۲ روستا است که دست‌کم ۲۰ هزار نفر جمعیت دارد و شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی و دامداری است و این بخش در ۲۰۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار دارد.

رانش زمین در این منطقه موجب شد تا مسئولان جابجایی این روستا را در دستور کار قرار دهند اما این تصمیم  و دیرکرد در واگذاری زمین‌ها در سال ۹۸ موجب شد تا  صدای اعتراض بسیاری از آسیب دیدگان  بلند شود و حالا پس از گذشت ۱۵ ماه هنوز تکمیل این واحدهای آسیب‌دیده به پایان نرسیده است.

رانش شایعات

پس از وقوع رانش زمین در فروردین‌ماه سال ۹۸ البته شایعات بسیاری در فضای مجازی مبنی بر اینکه انفجارت ناشی به‌منظور ایجاد سدسازی عامل این رانش شده است شکل گرفت.

رانش زمین موجب شد تا مسئولان جابجایی این روستا را در دستور کار قرار دهند اما این تصمیم  و دیرکرد در واگذاری زمین‌ها در سال ۹۸ موجب شد تا  صدای اعتراض بسیاری از آسیب دیدگان  بلند شود و حالا پس از گذشت ۱۵ ماه هنوز تکمیل این واحدهای آسیب‌دیده به پایان نرسیده است

البته برخی افراد نیز مدعی بودند که آب تجمع یافته در پشت سد به‌مرورزمان موجب سستی خاک و رانش زمین و درنهایت تخریب بسیاری از خانه‌های روستائیان شده است تا اینکه منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان در خصوص چرایی این حادثه گفت: علت وقوع رانش نوع خاک در این منطقه بوده که براثر شدت باران‌های سیل‌آسا موجب جابجایی شده است.

بازسازی به پایان نرسید

باوجوداینکه قریب به ۱۵ ماه از این اتفاق برای ساکنان این منطقه می‌گذرد اما تعداد خانه‌های احداث و تکمیل‌شده به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

بنا بر گفته اهالی منطقه متأسفانه جانمایی زمین  و بروکراسی اداری در سال۹۸ زمان زیادی را تلف کرد و پس‌ازآن نیز بسیاری از خسارت دیدگان که مجبور بودند برای دریافت تسهیلات  مسیر پر و پیچ خم بانک‌ها را طی کنند لذا بیش از هر زمان دیگر  بازسازی واحدهای مسکونی آن‌ها به تعویق افتاد.

بسیاری از ساکنان کالپوش که در حال حاضر نیز با دریافت تسهیلات نتوانسته کار چندانی پیش ببرند به خبرنگار قدس آنلاین می‌گویند: دریافت زمین، اقدامات بانکی واداری آن‌قدر زمان‌بر شد که مصالح ساختمانی به بیش از ۴ برابر  رسید و لذا تسهیلات دریافتی جوابگوی ساخت نیست به همین علت بسیاری از ساخت‌وسازها در این منطقه نیمه‌تمام مانده است.

تکمیل ۲ واحد مسکونی از ۱۱۴ واحد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان در همین راستا بابیان اینکه در حال حاضر دو واحد از ۱۱۴ واحد در حال ساخت به‌طور کامل تکمیل‌شده است و هشت واحد نیز تا دو هفته آینده تکمیل می‌شود اظهار کرد: طبق مصوبه دولت تمام تسهیلات و اعتبارات بلاعوض در نظر گرفته‌شده برای بخش آسیب‌دیده از رانش زمین در شرق استان سمنان تاکنون به‌طور کامل در اختیار شهروندان قرارگرفته و مبلغی در اختیار بنیاد مسکن استان سمنان نیست.

افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث کندی ساخت خانه‌ها در کالپوش میامی شده و متأسفانه مردم به مشکل برخورده‌اند

علیرضا فلاحی در خصوص علت تأخیر در ساخت و تکمیل خانه‌های منطقه دچار رانش شده کالپوش اظهار کرد: افزایش قیمت مصالح ساختمانی باعث کندی ساخت خانه‌ها در کالپوش میامی شده و متأسفانه مردم به مشکل برخورده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بنیاد مسکن استان سمنان در تلاش است تا کمک کند تمام مراحل ساخت خانه‌ها تا آغاز فصل سرما به سرانجام برسد ادامه داد: ۸۰ درصد واحدها دارای سازه و اسکلت هستند و دیوارچینی هم در بیشتر واحدها تکمیل‌شده است.

اعطای تسهیلات مکمل

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان سمنان با تأکید بر این موضوع که تسهیلات مکمل برای کمک به تکمیل سریع‌تر احداث خانه‌های مردم آسیب‌دیده از رانش زمین در منطقه حسین‌آباد کالپوش شهرستان میامی درنظرگرفته خواهد شد افزود: آنچه در تعهد دولت بوده پرداخت‌شده و همه متقاضیان به‌طور کامل تسهیلات و مبالغ بلاعوض را دریافت کرده‌اند و تسهیلات مکمل کمک دولت برای تسریع در خانه‌دارشان مردم آسیب‌دیده از رانش زمین است.

وی بیان کرد: در همین راستا به همین منظور و برای کمک به مردم و سرعت بخشی به تکمیل خانه‌ها، بنیاد مسکن استان سمنان در تلاش است تا مبلغی به‌عنوان تسهیلات مکمل در اختیار سازندگان قرار دهد که این مسئله در دست بررسی است.

وی افزود: از روزهای ابتدایی رانش زمین و تصمیم برای اختصاص قطعه جدید برای احداث خانه‌ها، ستادی از بنیاد مسکن استان سمنان ۲۴ ساعته در منطقه حضور دارد تا به مسائل و مشکلات به‌سرعت رسیدگی شود.

وی به‌ضرورت توجه به تأمین زیرساخت‌ها برای خانه‌های در منطقه جدید تأکید و اضافه کرد: زیرساخت‌ها از سوی دستگاه‌های مربوطه در حال تأمین است، شرکت برق تیرهای برق را نصب‌کرده است، برای تأمین آب آشامیدنی انشعابات نصب‌شده و در مرحله طراحی و ساخت مخزن قرار دارد و شرکت گاز هم در حال بررسی برای اجرای طرح گازرسانی به منطقه جدید است.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: استان سمنان رانش زمین کالپوش خسارت بازسازی بنیاد مسکن استان سمنان کالپوش میامی تسهیلات مکمل رانش زمین موجب شد آسیب دیده تکمیل شد خانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۵۶۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

با حضور رئیس جمهور؛ واگذاری سه هزار خانه و زمین طرح جوانی جمعیت در شاهرود

 آیت الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور شامگاه پنجشنبه در قالب برنامه های سفر دولت سیزدهم به استان سمنان، واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی و همچنین زمین‌های مرتبط با اجرای طرح جوانی جمعیت را به شهروندان متقاضی و دارای شرایط واگذار کرد.

این زمین‌ها به صورت قواره‌های ۲۰۰ متری و برای ساخت خانه‌های ویلایی است و به کسانی تعلق می‌گیرد که فرزند سوم و یا بیشتر آنها در سال ۱۴۰۰ به بعد متولد شده باشد.

همچنین خانه‌های واگذار شده در قالب طرح های نهضت ملی مسکن، مقاوم سازی خانه‌های روستایی و بازآفرینی شهری ساخته شده است.

 آیت‌الله رئیسی در اولین سفر استانی در سال ۱۴۰۳ و در چهاردهمین سفر از دور دوم سفرهای استانی دولت سیزدهم، امروز -پنجشنبه- وارد سمنان شد.

حضور در نشست شورای اداری، نشست با نخبگان، بازدید و بهره‌برداری از چند طرح مصوب و تکمیل‌شده سفر اول دولت سیزدهم به استان، از برنامه‌های رییس جمهور در شهر سمنان بود.

دیدار با مردم سمنان و شاهرود، حضور در جشن احیای ۲۰۰ واحد راکد استان در دولت سیزدهم، افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی، جشن واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت و نشست «حل مساله» با محوریت تامین آب، فعالیت معادن و راه‌اندازی کارخانه‌های سهامی، در سفر یکروزه دولت سیزدهم برنامه‌ریزی شده است.

در دور دوم سفر آیت الله رئیسی به سمنان طرح‌هایی با درصد پیشرفت بالا و با اعتبار ۹۲ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال پیشنهاد شد که ۷۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال در مصوبات اولیه گنجانده شد.

در دور اول سفر آیت‌الله رئیسی رییس جمهور به سمنان در آبان ۱۴۰۰ بیش از ۱۰۶ درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی جذب شد که بیشترین جذب اعتبار در سفرهای دور اول رییس‌جمهور بوده است. دور اول سفر هیات دولت به سمنان ۱۴۵ مصوبه داشت که بالغ بر۳۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار به طرح‌های عمرانی اختصاص یافت. از ۱۳۷ طرح دور اول سفر ۲۶ مصوبه کامل اجرا شد، ۸۶ مصوبه در حال اجرا و ۲۵ مصوبه در دست پیگیری است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • واگذاری ۲ هزار و ۵۸ واحد مسکونی و یک‌هزار و ۱۵۸ قطعه زمین طرح جوانی جمعیت در استان سمنان 
  • اولویت طرح نهضت ملی مسکن در استان سمنان، ساخت خانه ویلایی است
  • ۲۵ هزار واحد نوسازی شده در بافت‌های فرسوده تکمیل شدند
  • با حضور رئیس جمهور؛ واگذاری سه هزار خانه و زمین طرح جوانی جمعیت در شاهرود
  • واگذاری ۳ هزار واحد مسکونی در شاهرود با حضور رئیس جمهور
  • روند ایمن‌سازی قلمرو یوزپلنگ آسیایی لاک‌پشتی نیست
  • بیش از ۲ میلیون خانه در حال ساخت است
  • ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار خانه در حال ساخت است
  • تکمیل طرح رانش محور ماربره به صالح آباد در گرو تخصیص اعتبار
  • فردا ؛ افتتاح بیش از دو هزار واحد مسکونی در سمنان