Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد خیابانی گزارشگر فوتبال از ساخت فیلم مستند تاریخ ورزش ایران با بهره‌گیری از منابع سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، جواد خیابانی مجری، کارشناس و گزارشگر فوتبال که برای تحقیق درباره ساخت فیلم مستند تاریخ ورزش از منابع  موجود در سازمان و اسناد کتابخانه ملی بهره برده است، توضیح داد: برای ساخت مستند ورزش ایران سال‌های سال است که در حال تحقیق هستم و در مراحل مختلف نیاز به منابع و اسناد داشتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پایه و اساس ساخت یک فیلم مستند و تاریخی تحقیق و پژوهش است و اسناد مرتبط می تواند زوایای پنهان یک سوژه را نشان دهد. به همین دلیل برای ساخت این مستند نیاز به مدارک و اسناد داشتم.

این مجری و کارشناس فوتبال ادامه داد: برای ساخت مستند درباره شخصیت‌های ورزشی مانند غلامرضا تختی، پرویز خسروانی و حتی تیم‌هایی مثل شاهین، پرسپولیس، استقلال و یا حتی قبل تر از آن بازی‌های مربوط به دوران صفویه، مانند چوگان و یا حتی موضوع جذابی مانند تاسیس فوتبال در ایران و راه اندازی باشگاه‌های فوتبال، اعزام تیم ملی برای مسابقات و بسیاری دیگر از موضوعات جذاب ورزشی نیاز به منابع غنی و اسناد معتبر بود.   

وی ادامه داد: کتابخانه ملی ایران در حوزه اسناد کاغذی به عنوان یک مرجع مطرح است و از منابع موجود در این سازمان توانستم برای انجام پژوهش استفاده کنم. در این راستا منابع موجود در آرشیو ملی هم کمک کرد تا پایه‌های پژوهش و تحقیق تاریخ مستند ورزش ایران پر قدرت ظاهر شود.

خیابانی بیان کرد: این فیلم مستند تحت عنوان تاریخ ورزش ایران از تولیدات شبکه سه سیما است که روی آنتن خواهد رفت.  

این مجری، کارشناس و گزارشگر فوتبال با اشاره به این مطلب که اسناد مربوط به ورزش در ایران به خوبی ثبت و ضبط نشده است،‌ گفت: زمانی که تحقیقات مربوط به ساخت این مستند را شروع کردم متوجه ضعف در ثبت و ضبط آثار مربوط به ورزش ایران شدم.

وی ادامه داد: به دنبال کمبود منابع به سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مراجعه کردم تا بتوان منطبق با اسناد و در کمال صحت پژوهش این مستند را به انجام برسانم و امیدوارم این فیلم هم بتواند به عنوان یک سند برای 50 سال آینده ثبت و ضبط شود تا تاریخ ورزش ایران فراموش نشود.

این مجری و کارشناس ورزش درباره جزئیات این فیلم مستند گفت: تاریخ مستند ورزش ایران انواع ورزش‌ها را شامل می شود،‌ به همین دلیل است که تهیه منابع و تدوین آن زمان بر شده و در حال حاضر 5 سال است که به صورت جدی روی این موضوع کار می کنم.  

وی ادامه داد: مستند تاریخ ورزش ایران در۵۲ قسمت ۶۰ دقیقه ای در حال تهیه است و تا کنون ۱۲ قسمت از آن تکمیل و ساخته شده است و از قسمت ۱۳ وقایع سال‌های ۱۳۳۰ مطرح می شود. در این بخش به غلامرضا تختی، تیم شاهین، پرویز خسروانی و خیلی از اتفاقات دیگر پرداخته می شود.

جواد خیابانی در پایان صحبت‌های خود تاکید کرد: خوشبختانه منابع موجود در کتابخانه ملی ایران روند تحقیقات را تسریع کرده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: فوتبال جواد خیابانی ورزش کتابخانه ملی فوتبال جواد خیابانی ورزش کتابخانه ملی مستند اسناد کتابخانه ملی ایران مستند ورزش ایران تاریخ ورزش ایران جواد خیابانی فیلم مستند برای ساخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۷۸۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی بحران بورس در «ناامیدی سم است»/ ساخت مجموعه مستندی درباره صنعت خودرو در ایران

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، مستند «ناامیدی سم است» به کارگردانی رضا پردل و محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که تا چندی پیش با نام «روبورس» شناخته می‌شد و داستان بحران سازمان بورس در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ را روایت می‌کند. آریان عطارپور تهیه‌کننده این اثر در گفت‌وگو با خبرنگار آنا درباره این تغییر نام گفت: زمان که اسم فیلم را انتخاب می‌کردیم «ناامیدی سم است» را مدنظر داشتیم اما «روبورس» را، به‌صورت موقت، در زمان عقد قرارداد روی آن نهادیم.

او ادامه داد: «روبورس» اسم دم ‌دستی که در لحظه انتخاب شده بود تا پروژه فقط یک نام داشته باشد اما «ناامیدی سم است» نماینده فضایی‌ست که فیلم می‌خواهد به مخاطب عرضه کند و ارتباط تماتیک با مستند دارد.

 برنامه‌ریزی برای «ناامیدی سم است»

این تهیه‌کننده درباره برنامه خود برای نمایش این مستند بیان کرد: احتمالا با هماهنگی بخش بازرگانی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، افتتاحیه‌ای برای فیلم برگزار شود و سپس در جشنواره‌های پیش رو مثل فیلم کوتاه تهران و هر جای دیگری که دوستان مرکز پیشنهاد کنند، شرکت خواهیم کرد. همچنین درنظر داریم تعدادی اکران خصوصی در جمع‌هایی که به مبلحث اقتصادی مثل بحران بورس علاقه‌مند هستند، برگزار کنیم.

کارگردان «مرجان» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فعالیت‌های مستندسازی آینده خود مطرح کرد: مشغول فیلمبرداری مجموعه مستندی درباره صنعت خودرو برای شبکه مستند هستیم که تا ۲ یا سه ماه آینده چند قسمت آن برای پخش آماده می‌شود. تهیه‌کنندگی و کارگردانی این اثر برعهده خودم است.

عطارپور در پایان خاطرنشان کرد: این مجموعه مستند، روایتی چند لایه از تاریخ شکل‌گیری صنعت خودرو در ایران، آسیب‌شناسی وضعیت فعلی و مطالعه تطبیقی درباره صنعت خودرو در ایران و کشورهای صاحب صنعت دیگر مثل کره جنوبی، هند، برزیل و... است.

«ناامید سم است» با نام قبلی «روبورس»، به بحران‌های سازمان بورس در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ می‌پردازد که این بحران‌ها در بازار سرمایه باعث از دست رفتن بخش زیادی از سرمایه مردم سهامدار شد. این مستند ۲۳ دقیقه‌ای پیامدهای این اتفاق و درگیری مردم با این موضوع را تا امروز بررسی می‌کند.

عوامل این مستند عبارتند از نویسنده و کارگردان: رضا پُردل، تهیه‌کننده: آریان عطارپور، تدوین: آریان عطارپور، فیلمبردار: رضا تیموری، راوی: شهرام درخشان، آهنگساز: نیما پورکریمی، صداگذار: هیراد علوی‌فرد، مشاور علمی: علی شهبازی، تصویرساز پوستر: شادی یوسفی، طراح پوستر: هانا بیات، تولید شده در مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • ببینید | حماسه جدید جواد خیابانی روی آنتن زنده
  • خودرو شخصی جواد خیابانی چیست؟
  • جواد خیابانی چه ماشینی سوار می‌شود؟
  • چینی‌ها ساخت ورزشگاه برای ایران را دبه کردند؟
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • بررسی بحران بورس در «ناامیدی سم است»/ ساخت مجموعه مستندی درباره صنعت خودرو در ایران
  • (ویدئو) جواد خیابانی اشک بازیگران زودیاک را درآورد