Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/آذربایجان شرقی رئیس مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) تبریز گفت: در مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) در طول 24 ساعت حدود 500 کیلو پسماند اعم از پسماند عفونی، عادی و تیز و برنده تولید می‌شود.

دکتر مریم واعظی، روز دوشنبه، بیست و ششم خرداد ماه در مراسم افتتاحیه سایت پسماند این بیمارستان اظهار کرد: میزان تولید پسماند در هر مرکزی به میزان بستری، خدمات ارایه شده در آن مرکز، تعداد تخت‌های آن بیمارستان و میزان وسایل یک بار مصرف مورد استفاده در آن مرکز بستگی دارد، به طور متوسط به ازای هر تخت بیمارستانی 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 تا سه کیلو پسماند تعریف شده است.

وی از افزایش 70 کیلو گرمی پسماندهای عفونی بیمارستان الزهرا (س) پس از شیوع کرونا خبر داد و گفت: میزان پسماند این مرکز پس از شیوع کووید19 به روزانه بیش از 600 کیلوگرم رسیده است.

وی با اشاره به انواع پسماندهای بیمارستانی بیان کرد: این پسماندها شامل پسماندهای عادی، عفونی، تیز و برنده و شیمیایی بوده و تفکیک پسماندها از سنجه‌های اعتبار بخشی است و این به اهمیت افتتاح سایت مدیریت پسماندهای بیمارستان اشاره دارد.

واعظی، افتتاح سایت مدیریت پسماند بیمارستان الزهرا (س) را مرهون تلاش‌های تیمی دانست و گفت: مدیریت ارزشمند و همت والای رئیس دانشگاه در توسعه فضاهای فیزیکی و حمایت‌های مادی و معنوی معاونت درمان و توسعه و منابع فیزیکی، اداره کل محیط زیست، کارشناسان مرکز بهداشت تبریز سبب تحقق ایجاد این سایت شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تعیین این مرکز از اوایل فروردین ماه به عنوان مرکز ارجاعی زنان و مادران مبتلا به کرونا، اظهار کرد: در این مدت حدود 300 بیمار مشکوک در بخش ایزوله این مرکز بستری شدند.

وی در ادامه با ارائه توضیحاتی در خصوص مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی الزهرا (س) گفت: این مرکز یک مرکز ارجاعی سطح سه در شمال غرب کشور با قدمت نزدیک به 50 سال و مرکز ارایه دهنده خدمات به مادران و نوزادان است.

به گزارش ایسنا، واعظی افزود: این مرکز از سال 51 و در زمینی به مساحت 3799 متر مربع ساخته شده و با 127 تخت فعال به بهره‌برداری رسیده است.

وی با اشاره به طرح‌های توسعه‌ای مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) گفت: بخشی از این طرح‌ با کمک خیران خیریه نوبر به ۲۶ هزار متر مربع رسیده و طرح توسعه‌ای اخیر نیز به همت ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز با هدف ایجاد اولین بیمارستان جامع زنان کشور در مدت قریب به سه سال به بهره برداری رسید.

وی افزود: مساحت فعلی بیمارستان نزدیک به 34 هزار متر مربع و 9 برابر مساحت اولیه در سال 51 است، در حال حاضر حدود ۲۲۰ تخت فعال در این مرکز وجود داشته و اقداماتی برای بهره‌برداری از بخش‌های داخلی و جراحی و افزایش تخت‌ها به بیش از ۲۷۰ تخت فعال با کسب مجوز انجام شده است.

واعظی، رسالت این مرکز را مشارکت فعال در ارتقاء سلامت زنان و نوزادان به عنوان دو گروه آسیب پذیر در جامعه عنوان کرد و گفت: ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی و پیشگیری برای حاملگی‌های پرخطر و نوزادان از دیگر زمینه‌های فعالیت متخصصان در این مرکز آموزشی و درمانی است.

وی با اشاره به رشته‌های فوق تخصصی در حیطه زنان در این مرکز آموزشی درمانی بیان کرد: انکولوژی، ناباروری، پریناتولوژی، جراحی‌های داخلی مانند قلب و عروق، نفرولوژی، ژنتیک، سلامت جنسی و اجتماعی و همچنین جراحی کانسرهای زنان و جراحی سرطان‌های گوارش و جنرال، غربالگری انواع سرطان‌های زنان و غربالگری ناهنجاری‌های جنینی از جمله رشته‌های فوق تخصصی در این مرکز است.

وی با بیان اینکه بعد آموزشی یکی از ابعاد گسترده مرکز آموزشی درومانی الزهرا (س) است، گفت: بخشی از آموزش دانشجویان پزشکی، پیرا پزشکی، پرستاری، مامایی، داروسازی و رشته‌های مختلف تخصصی و فوق تخصصی زنان و نوزادان در این مرکز انجام می‌شود.

رئیس مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) ادامه داد: مشارکت در انجام پژوهش‌های علمی کاربردی با وجود مرکز تحقیقات سلامت باروری زنان نیز در این مرکز انجام می‌شود و ارائه خدمات سلامت سطح بالا و جامع مراقبت‌ها و خدمات زنان و مامایی در محیطی آرام و آکادمیک از جمله اهداف ما در این مرکز است.

وی گفت: در حال حاضر دو سوم از 220 تخت فعال این مرکز به حوزه زنان و یک سوم به حوزه نوزادان اختصاص داده شده است و حدود ۱۰۰ پزشک متخصص و فوق تخصص در رشته‌های مختلف و 700 نفر پرسنل در این مرکز مشغول خدمت رسانی هستند.

واعظی در خاتمه با اشاره به عملکرد مرکز آموزشی درمانی الزهرا (س) تبریز اظهار کرد: به طور متوسط، روزانه 30 تا 35 مورد بستری و ماهانه حدود 1000 مورد جراحی در این مرکز انجام می‎شود، در 21 کلینیک‌ تخصصی و فوق تخصصی صبح و بعد از ظهر این مرکز روزانه 260 بیمار و ماهانه حدود هشت هزار بیمار ویزیت می‌شوند. ماهانه بیش از ۱۰۰ نوزاد در بخش NICU تحت خدمات مراقبتی ویژه قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی بیمارستان الزهرا بيماريهاي زنان پسماند زباله مدیریت پسماند زباله بیمارستانی مرکز آموزشی درمانی الزهرا فوق تخصصی تخت فعال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۸۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراجعه ۵۵۵ بیمار حادثه ترومایی به مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان استان فارس

نماینده هیئت رئیسه در ستاد سلامت نوروزی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت: از تعداد مراجعه کنندگان به مراکز آموزشی، درمانی و بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه ۵۵۵ مورد مربوط به حوادث ترومایی بوده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، مهرداد شریفی، امروز_ پنجشنبه نهم فروردین_ اظهار کرد: در هشتمین روز از فروردین، مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان‌های زیرمجموعه دانشگاه به ۱۰ هزار و ۹۰۰ مراجعه کننده خدمت‌رسانی کردند و ۳۳۰ عمل جراحی انجام شد.

وی افزود: ۴۰۶ مورد از مراجعات مربوط به علائم تنفسی، ۳۰۱ مورد مربوط به علائم گوارشی و ۵۵۵ مورد را نیز مربوط به حوادث ترومایی بوده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: مجموعه بهداشت استان نیز در هشتمین روز از فروردین، همانند روزهای گذشته، همراه با مردم استان و مسافران نوروزی بوده و با انجام دو هزار و ۱۲۴ بازدید از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، مکان‌های عمومی، مراکز بین راهی و سامانه‌های آب‌رسانی استان فارس، برای تأمین سلامت مردم مشارکت داشتند.

شریفی اضافه کرد: تعداد ۴۶ مرکز متخلف به مراجع قضائی استان، شناسایی و معدوم‌سازی ۶۳۰ کیلوگرم مواد غذایی و آشامیدنی غیربهداشتی، به عنوان دیگر محورهای فعالیت مجموعه بهداشت استان در شبانه‌روز گذشته بوده است.

وی تعداد بیماران ویزیت شده در مراکز خدمات جامع سلامت در شبانه‌روز گذشته را نیز هزار و ۷۶۴ نفر اعلام و تصریح کرد: همچنین با پیگیری کارشناسان سلامت استان، یک مادر باردار نیازمند به مراقبت‌های ویژه به بیمارستان اعزام شد.

مصدومیت ۱۳۵ نفر در حوادث ترافیکی

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه این گزارش به فعالیت‌های مجموعه اورژانس در هشتمین روز از نوروز پرداخت و اضافه کرد: امدادگران اورژانس در این روز با حضور در ۸۸۶ مأموریت، شامل ۱۲۱ مأموریت مربوط به سوانح ترافیکی، ۷۶۳ مأموریت غیر ترافیکی و دو پرواز بالگرد، همراه با مردم و مسافران نوروزی بود.

شریفی با بیان اینکه در سوانح ترافیکی شبانه روز گذشته، ۱۳۵ نفر مصدوم شده‌اند، ادامه داد: از این تعداد ۱۰۰ مصدوم بستری شده و ۳۵ مصدوم نیز به صورت سرپایی مداوا شدند.

وی یازده مورد از مأموریت‌های امدادی روز گذشته را نیز مربوط به مسمومیت با گاز مونو کسیدکربن و آمار مراجعه به کمپ‌های نوروزی اورژانس را نیز ۲۷ مورد اعلام کرد.

دیگر محور گزارش نماینده هیأت رئیسه در ستاد سلامت نوروزی، مربوط به خدمات مجموعه غذا و داروی دانشگاه در شبانه‌روز گذشته بود که در این زمینه اظهار کرد: در این بازه زمانی، کارشناسان معاونت غذا و دارو ۷۱ مورد بازدید از سطح داروخانه‌ها، کارخانه‌ها و شرکت‌های مواد غذایی استان داشتند و پاسخگوی ۵۰ مراجعه کننده به میز خدمت معاونت غذا و دارو در خصوص مسائل این حوزه بودند.

کد خبر 739990

دیگر خبرها

  • مراجعه ۵۵۵ بیمار حادثه ترومایی به مراکز آموزشی درمانی و بیمارستان استان فارس
  • ارایه خدمات مختلف درمانی و آموزشی طی تعطیلات نوروزی در تبریز
  • ارائه خدمات مختلف درمانی و آموزشی در تعطیلات نوروزی در تبریز
  • ارائه ۲۲ هزار خدمت درمانی در هفته اول تعطیلات نوروزی در مراکز آموزشی ودرمانی تبریز
  • پذیرش بیش از ۱۱ هزار بیمار در بیمارستان قلب الزهرا (س) در شیراز
  • پذیرش بیش از ۱۱ هزار بیمار در بیمارستان قلب الزهرا (س)
  • خدمت رسانی به بیش از ۶ هزار بیمار در بیمارستان خلیلی شیراز
  • تولد نخستین دوقلو‌های سال ۱۴۰۳ در استان سمنان
  • ارائه بیش از ۱۱ هزار خدمت درمانی در بیمارستان قلب الزهرا (س) شیراز
  • ۱۴۲ عمل جراحی در بیمارستان خاتم الانبیا (ص) زاهدان انجام شد