Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-03-28@21:21:51 GMT

کلوچه فومن ثبت ملی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۸۸۳۸

کلوچه فومن ثبت ملی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان از تهیه و ارسال پرونده 11 اثر ناملموس استان به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی به دفتر ثبت آثار تاریخی–فرهنگی کشور خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری فارس، مسعود حلاج‌پور با اعلام این خبر گفت: تهیه پنیر سیاهمزگی شفت، روش سنتی معماری گیلان، فرآیند پخت سنتی اربادوشاب گیلان، مراسم گلابگیری روستای گیلده شفت، مراسم صبح عزا (صبح اذان) شفت، فرآیند پخت سنتی کلوچه فومن، مراسم پره کشی، ساخت و نوازندگی تنبور تالشی، میراث دریایی استان گیلان، مهارت شالبافی ویسرود و چوب‌بازی حوزه فرهنگی البرز  از جمله آثاری هستند که پرونده ثبتی آنها در معاونت میراث فرهنگی استان تهیه و به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی به دفتر ثبت آثار تاریخی–فرهنگی کشور ارسال شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اشاره به اینکه تاکنون 68 اثر ناملموس استان در فهرست میراث آثار ملی جای گرفته است، بر اهمیت حفظ ارزش‌های اجتماعی، سنت‌ها، آداب و رسوم، روش‌ها و جنبه‌های کارکردهای انسانی تاکید کرد و افزود: استان گیلان ذخایر فرهنگی بی نظیری دارد که حفاظت و صیانت از این گنجینه های فرهنگی بسیار پراهمیت است و این اداره‌کل با جدیت فراوان برای حفظ و پاسداری از میراث ناملموس استان، برنامه‌ریزی‌های لازم را در دستور کار قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری گیلان صنایع دستی گیلان میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۸۸۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود حدود یک میلیون خودرو به گیلان

ولی جهانی در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به جزئیات گزارش ستاد هماهنگی خدمات سفر گیلان اظهار کرد: بر اساس داده‌های آماری از ابتدای طرح نوروزی تاکنون حدود ۱ میلیون خودرو وارد گیلان شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گیلان از خروج افزون بر ۷۵۰ هزار خودرو از این استان خبر داد و اضافه کرد: از ابتدای طرح نوروزی تاکنون حدود ۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از طریق مبادی زمینی و هوایی وارد گیلان شدند.

جهانی از خروج حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار مسافر از گیلان خبر داد و بیان کرد: آمار ورود مسافران به نسبت مدت نشانه سال گذشته ۷.۹۳ درصد کاهش داشته است‌.

وی از ثبت اقامت ۶ میلیون ۸۰۰ هزار نفر_شب در گیلان خبر داد و افزود: بر اساس آمارها ۷۶.۲۷ درصد تخت تأسیسات اقامتی ثابت تحت پوشش اداره کل میراث فرهنگی پُر شده است.

جهانی از ورود ۳۱۳ گردشگری خارجی به این استان خبر داد و اضافه کرد: این گردشگران دارای ملیت آذربایجان، روسیه، فرانسه، ترکیه، افغانستان، ترکمنستان، مصری، چینی، عراقی و اوکراینی هستند.

وی از صدور ۵ اخطار کتبی به اماکن و تأسیسات گردشگری گیلان در ایام نوروز خبر داد و بیان کرد: از ابتدای طرح نوروزی تاکنون ۳۹۶ مورد بازدید نظارتی از تأسیسات گردشگری گیلان صورت گرفته که ۲۳۰ بازدید عادی، ۱۱۱ مورد تشویق، ۵۰ مورد تذکر و ۵ مورد اخطار کتبی صادر شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان تصریح کرد: حدود ۴۲۰ هزار نفر از موزه‌ها، بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری گیلان بازدید کردند.

کد خبر 6062926

دیگر خبرها

  • ثبت اقامت حدود ۸ میلیون ۸۸۸ هزار نفر _ شب در گیلان
  • موزه‌ها، اماکن تاریخی و فرهنگی گیلان در ۱۳ فروردین تعطیل است
  • مراسم رونمایی از لوح جهانی ثبت افطار در بندرلنگه
  • سوغاتی‌های خوشمزه خوزستان؛ کلوچه دزفول و موچی ایرانی در بهبهان
  • ورود حدود ۵ میلیون گردشگر به گیلان
  • چند گردشگر خارجی به گیلان آمدند؟
  • انتخاب اثر هنرمند هرسینی به عنوان اثر فاخر صنایع‌دستی کشور
  • ۹۵۰ مورد سرکشی و بازدید نظارتی از آثار تاریخی و فرهنگی مینودشت
  • رشت، انزلی و فومن رتبه اول تا سوم در ماندگاری اقامت در گیلان
  • ورود حدود یک میلیون خودرو به گیلان