Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@12:57:27 GMT

بازدید خبرنگاران یزد از واحدهای گلخانه‌ای مهریز

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۲۹۹۸۲۸

بازدید خبرنگاران یزد از واحدهای گلخانه‌ای مهریز

رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد در این بازدید با اشاره به پتانسیل‌های استان در زمینه کشاورزی گفت: 

 این نهاد هم اکنون در بخش‌های دام و طیور ، شیلات ، گیاه پزشکی ، گلخانه و قارچ خوراکی پروانه صادر می کند ضمن آنکه یک سری فرصت‌ها و امتیازهایی را برای بهره بردار در نظر می گیرد.

محمدرضا خلف باغی از کاهش زمان صدور مجوزها با هدف کاهش فرآیندهای اداری و شفاف شدن روند صدور پروانه‌ها و مجوزها و تسهیل در صدور آنها خبر داد و افزود: در راستای حذف استعلامات و رفع موانع ، زمان صدور پروانه کشاورزی به طور متوسط به ۱۵ روز کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سه هزار و ۷۰۰ دانش آموخته رشته کشاورزی در استان خاطر نشان کرد: واحدهای پرورش الاغ شیری ، بلدرچین ، بوقلمون در استان با همت دانش اموختگان این خطه راه اندازی شدند و این واحدها در کشور هم جایگاه خود را پیدا کردند.

خلف باغی با اشاره به تولید محصول ارگانیک و  هیدروپونیک در گلخانه های استان اظهار داشت: تولید محصول به این روش بازدهی محصول را چندین برابر و در مصرف آب هم صرفه جویی  می‌شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم تمام سطح تولیدی سبزی و صیفی‌جات در استان به سمت کشت‌های گلخانه‌ای  و روش هیدروپونیک سوق پیدا کنند.

 مسوول بزرگترین تولیدکننده گلخانه رز کشور هم در این بازدیدگفت: سطح تولید گل روز در این گلخانه ۲ هکتار است که به روش هیدروپونیک این نوع گل تولید میشود.

روح الله محمودی سرمایه گذاری در این واحد به ازای هر یکهزار متر به غیر از زمین و آب را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بیان کرد و  افزود:  گل‌های رز تولید شده علاوه بر اینکه به استان‌های تهران، بندرعباس ، هرمزگان، بوشهر و ، آبادان و کرمان به کشورهای ترکمنستان ، گرجستان و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: البته شیوع کرونا در کشور و به تبع آن در استان بر صادرات محصولات کشاورزی و گل رز تاثیر گذاشته است.

محمودی میزان اشتغال در این واحد گلخانه‌ای را ۲۰ نفر بیان کرد و افزود: در ۶ ماهه آینده این تعداد  به ۳۰ نفر می رسد. 

 وی که همچنین مسوول گلخانه هیدروپونیک گوجه خوشه ای به روش هیدروپونیک در استان است  در ادامه خاطر نشان کرد: برای تولید این نوع گوجه از هیچ سمی استفاده نمی شود و محصول آن سالم است.

محمودی ماندگاری گوجه یاد شده در منزل را بین  ۲۰ روز تا یکماه اعلام و تصریح کرد: گوجه های تولیدی علاوه بر مصرف داخل به کشورهای روسیه صادر می شود. 

وی گفت: برای سرمایه گذاری گوجه ای خوشه ای به غیر از زمین و آب آن بین ۲۰۰ و تا ۳۰۰ میلیون تومان نیاز است و میزان تولید آن  هشت تن در هکتار است.

در ادامه این بازدید خبرنگاران از باغ پرندگان مهریز هم دیدن کردند.

این بازدید از سوی سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد به منظور آشنایی خبرنگاران با تولید محصولات گلخانه ای به روش هیدروپونیک و ارگانیک صورت گرفت.

یزد رتبه نخست تولید گوشت بلدرچین و کبک و پرورش اسب اصیل عرب ، رتبه دوم تولید محصول گلخانه‌ای، جایگاه سوم تولید پسته، مقام چهارم تولید زردآلو و قیسی ، مقام پنجم تولید انار ، رتبه هشتم تولید خرما ، دهم تولید تخم مرغ و چهاردهم تولید شیر را دارد.
زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ، کاهش بارندگی و توسعه کشت گیاهان کم آبخواه ، ۱۱۶ هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان ۶۹ درصد مربوط به باغ ها و ۳۱ درصد مربوط به زمین های زراعی است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی یزد فصلنامه علوم و فنون کشت های گلخانه ای

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی یزد وزارت جهاد کشاورزی یزد گلخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۲۹۹۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی

به گزارش قدس آنلاین، مجید اسدالهی در خصوص تکمیل واحدهای نیمه‌تمام صنایع تبدیلی و غذایی بخش کشاورزی، افزود: بالغ بر ۱۵۰۰ واحد صنایع تبدیلی و غذایی با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد چشم انتظار حمایت و تخصیص اعتبارات لازم جهت تکمیل و ورود به فرآیند فرآوری محصولات کشاورزی است.

وی اظهار داشت: برای تکمیل این واحدها اعتباری بالغ بر ۳۷ همت مورد نیاز است که با تخصیص این حجم از اعتبار در قالب تسهیلات بالغ بر ۱۴ میلیون تن بر ظرفیت جذب ماده خام و فرآوری محصولات در بخش کشاورزی افزوده می‌شود که کمک شایانی به کاهش ضایعات در این بخش شده و محصولات تولیدی با ارزش افزوده بسیار مناسبی و ماندگاری بالا وارد بازار مصرف خواهد شد.

معاون صنایع تبدیلی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: با تکمیل و شروع به کار واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی ذکر شده امکان اشتغال‌زایی بالغ بر ۲۶ هزار نفر در این کارخانه‌ها ایجاد می‌شود.

اسدالهی درباره صادرات مواد غذایی در زمان تولید حداکثری محصولات کشاورزی گفت: صادرات می‌تواند کمک موثری به تولیدکنندگان انواع محصولات کشاورزی باشد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تکمیل ۱۵۰۰واحد نیمه‌تمام صنایع تبدیلی اولویت وزارت جهاد کشاورزی
  • کمک به رفع مشکل واحدهای تولیدی
  • احداث گلخانه در جهت خودکفایی شهرداری در تولید انواع گل + فیلم
  • احداث گلخانه تولید انواع گل
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان
  • بومی سازی کاربردی ترین تجهیزات گلخانه ای کشور در مازندران
  • انتشاردهندگان ۸۰درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • انتشاردهندگان ۸۰ درصد گازهای گلخانه‌ای جهان معرفی شدند/ آمریکا در صدر
  • بخش خصوصی ‌۱۲۲ هکتار گلخانه در استان البرز احداث کرد
  • زمین‌های کوچکی که با همت بزرگ به ارزش افزوده می‌رسد