Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@14:57:12 GMT

نکات مهم از قوانین بیمه شخص ثالث

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۰۹۹۳

نکات مهم از قوانین بیمه شخص ثالث

رشد روزافزون تولید خودرو، جلوگیری از خطرات و حوادث رانندگی را اجتناب‌ناپذیر کرده است. بیمه شخص ثالث برای جبران خسارت‌هایی است که خودروها به جان و مال سرنشینان و اشخاص ثالث وارد می‌کنند. 

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بیمی لایک، بیمه بدنه نیز برای کاهش هزینه‌های خسارت، ضروری است؛ اما چقدر درباره این بیمه مهم و اجباری اطلاعات داریم؟ در این متن سعی داریم به مهم‌ترین نکات بیمه شخص ثالث اشاره‌کنیم:

نرخ حق بیمه

نرخ دیه: مبلغ دیه عامل اصلی در تعیین نرخ حق بیمه شخص ثالث می‌باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مبلغ هر ساله توسط قوه قضائیه به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌شود.

نوع خودرو: انواع خودرو سواری، بارکش، اتوکار و ... در محاسبه‌حق بیمه تاثیرگذار هستند.

کاربری: تاثیر کاربری خودروها به دلیل اختلاف ریسک با یکدیگر متفاوت می‌باشد. برای مثال حق بیمه خودروهایی با کاربری شخصی و تاکسی برون‌شهری و تعلیم رانندگی با یکدیگر متفاوت می‌باشد.

مدل و سال ساخت: عمر خودروهای بیش از ۱۵ سال با توجه به فرسودگی و استهلاک آنها منجر به افزایش حق بیمه می‌گردد.

پوشش‌های بیمه نامه: تعهدات جانی شرکاهای بیمه یکسان است ولی بیمه‌گذار می‌تواند تعهدات مالی خود را افزایش دهد. با افزایش تعهدات مالی، حق بیمه نیز افزایش می‌یابد.

مدت بیمه نامه: عموما بیمه نامه شخص ثالث یکساله صادر می‌گردد ولی برای آن دسته از افرادی که می‌خواهند بیمه نامه کوتاه مدت صادر کنند حق بیمه کاهش پیدا می‌کند.

تخفیفات بیمه نامه: اگر در مدت یکسال از بیمه شخص ثالث خود استفاده نکنید در زمان تمدید بیمه نامه تخفیف عدم خسارت دریافت می‌کنید. بر مبنای قانون جدید تخفیف عدم خسارت سالانه معادل ۵% می‌باشد.

جرایم دیرکرد: با توجه به اجباری بودن بیمه شخص ثالث در صورت عدم تمدید به‌موقع بیمه نامه به‌صورت روزانه جریمه می‌شوید. جرایم دیرکرد که به آن جریمه صندوق نیز گفته می‌شود به‌حق بیمه شما در زمان تمدید بیمه نامه اضافه می‌گردد.

تعهدات بیمه شخص ثالث

همان‌طور که پیشتر گفتیم هرساله نرخ دیه توسط قوه قضائیه اعلام می‌شود بنابراین تعهدات بیمه شخص ثالث نیز بر مبنای دیه تعیین می‌شود. پوشش خسارت جانی بیمه برابر با مبلغ دیه در ماه‌های حرام در سال جاری می‌باشد در حالی‌ که پوشش مالی بیمه نامه به میزان ۲.۵ در صد پوشش مالی محاسبه می‌شود که تا سقف نصف دیه قابل‌افزایش خواهد بود. برای مثال نرخ دیه ماه‌های حرام در سال ۹۹ معادل ۴۴۰ میلیون تومان می‌باشد که حداقل خسارت مالی معادل  ۱۱ میلیون تومان و تعهدات حوادث راننده نیز ۳۳۰ میلیون تومان (معادل مبلغ دیه در ماه غیر حرام) می‌باشد. خسارت مالی از مبلغ ۱۱ میلیون تومان تا سقف ۲۲۰ میلیون تومان قابل‌ افزایش می‌باشد.

تخفیفات بیمه شخص ثالث و انتقال سوابق

با تغییرات قانون بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه می‌تواند تخفیفات بیمه نامه را به خودروی جدید منتقل کند. برای اینکه بتوانید تخفیفات خودرا به خودروی جدیدتان منتقل کنید لازم است مراحل ذیل را طی کنید.

اول به همراه مالک جدید به شرکت بیمه موردنظر مراجعه کنید و الحاقیه حذف تخفیفات را دریافت کنید.

به یاد داشته باشید در زمان دریافت الحاقیه حذف تخفیفات، روزهای باقیمانده تا پایان اعتبار بیمه نامه، حق بیمه بدون اعمال تخفیفات محاسبه می‌شود و بیمه‌گذار باید مابه‌التفاوت آن را بپردازد.

دوم الحاقیه تخفیفات عدم خسارت را به شرکت بیمه‌ای که خودرو جدید خود را آنجا بیمه کرده‌اید ببرید تا تخفیفات به بیمه‌نامه جدید منتقل شود.

دریافت خسارت

خسارت جانی

خسارت جانی خسارتی است که منجر به فوت، نقص عضو یا آسیب جانی به اشخاص ثالث می‌گردد. در صورت بروز خسارت جانی حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری می‌بایست به شرکت بیمه اعلام خسارت نمایید. در این حالت پس از تشکیل دادگاه و صدور حکم نهایی شرکت بیمه گر خسارت مربوطه را ظرف مدت ۳۰ روز پرداخت می‌نماید. درصورتی‌ که هر دو خسارت جانی و مالی وارد شده باشد. زیان‌دیده می‌تواند با دریافت نامه از دادگاه تا صدور راین‌هایی اقدام به دریافت خسارت مالی از شرکت بیمه نماید.

خسارت مالی

خسارتی که به اموال اشخاص ثالث (حقیقی یا حقوقی) وارد شود را خسارت مالی می‌گویند. در حوادث رانندگی که منجر به خسارت مالی می‌گردد، مقصر و  زیان‌دیده پس از دریافت گزارش پلیس و ترسیم کروکی، حداکثر ظرف مدت ۵ روز کاری به شرکت بیمه موردنظر مراجعه و اعلام خسارت کنند. در شرایط زیر نیازی به ترسیم کروکی نمی‌باشد:

عدم اختلاف میان طرفین حادثه

میزان خسارت وارده کمتر از حداقل تعهدات مالی بیمه شخص ثالث باشد (در سال ۹۹ معادل ۱۱ میلیون تومان)

خسارت وارده در اثر تصادف بین دو خودرو باشد (در صورت تصادفات زنجیره‌ای یا با بیش از ۱ مقصر ترسیم کروکی الزامی است.)

خرید بیمه نامه شخص ثالث

اعتبار بیمه نامه از نکات دیگری است که باید به آن توجه کافی داشت. از سال ۹۷ تمامی بیمه‌نامه‌های صادره دارای کد یکتای بیمه مرکزی هستند و بر اساس این کد یکتا می‌توان صحت و اصالت آن را از سایت بیمه مرکزی استعلام گرفت. در حال حاضر نمایندگی‌ها مجاز شرکت‌های بیمه خدمات فروش بیمه نامه را انجام می‌دهند. امروزه خرید بیمه نامه به‌صورت آنلاین مدتی است که مرسوم شده است. فروش آنلاین بیمه ماشین زمان محاسبه و استعلام نرخ حق بیمه شرکت‌های بیمه و مقایسه آنها را تا حد زیادی کاهش داده است.

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بیمه شخص ثالث بیمه شخص ثالث میلیون تومان شرکت بیمه خسارت جانی خسارت مالی بیمه نامه حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۰۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران نسبت به وقوع سیلاب در استان سمنان برای امروز و فردا هشدار داد و بر لزوم آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان این استان در مقابله با سیل تأکید کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، سیف‌الله آقا بیگی امروز در حاشیه جلسه ستاد مدیریت شرایط اضطراری شرکت آب منطقه‌ای سمنان با اشاره به پیش‌بینی فعالیت گسترده سامانه بارشی در آسمان استان سمنان، اظهار داشت: بر اساس این پیش‌بینی‌ها و با فعالیت سامانه بارشی نسبتاً قوی برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه شاهد بارندگی قابل توجهی در استان سمنان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه این بارندگی‌ها می‌تواند باعث نعمات و برکات زیادی برای مردم استان سمنان باشد، تصریح کرد: البته با توجه به اینکه سمنان به لحاظ اقلیمی که دارد، استان کم بارشی است، بنابراین همه مسئولان و متولیان امر برای مدیریت و کنترل سیلاب وظیفه دارند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: این وظیفه هم به مجموعه همکاران ما در بخش آب و دیگر بخش‌های وزارت نیرو و هم سایر سازمان‌ها، تشکیلات، ادارات خدماتی، اجرایی و امدادی استان سمنان بازمی‌گردد و در این زمینه می‌بایست با کمک و مشارکت یکدیگر و با توجه به مخاطره سیل، همه اقداماتی که انجام آن می‌تواند موجبات کاهش خسارت در بخش‌های مختلف شود، صورت بگیرد.

آقا بیگی با اشاره به برگزاری جلسه مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای سمنان به منظور مدیریت بحران سیلاب در این استان گفت: این جلسه در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و به منظور تبیین شرایط این جبهه بارشی و همچنین اقدامات لازم به عنوان اقدامات پیش از وقوق بارندگی و ایجاد سیلاب احتمالی برگزار شد.

وی با تأکید بر لزوم انجام دو دسته از اقدامات برای مقابله با سیلاب ساعات و روزهای آینده خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات مربوط به آگاهی ‌بخشی، هشدار و تبیین برای دستگاه‌های خدمات‌رسان که در چارچوب نظامات قانونی وظیفه اقدامات پیشگیرانه در برابر سیلاب را دارند است که توسط همکاران ما در شرکت آب منطقه‌ای سمنان و مدیریت منابع آب در شهرستان‌های مختلف باید انجام شود و برنامه‌ریزی لازم در این زمینه انجام شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران خاطرنشان کرد: در این خصوص همه دستگاه‌های مرتبط می‌بایست به صورت هم افزا و جمعی، با کمک یکدیگر این اقدامات پیشگیرانه را به‌موقع و در جای خود انجام دهند.

آقا بیگی با بیان اینکه مهم‌ترین نکته در این خصوص، تبیین و آگاهی‌بخشی برای مردم و جامعه هدف است خاطرنشان کرد: در صورتی که جامعه هدف و عموم مردم نسبت به احتمال وقوع سیل و خاطرات آن اطلاع داشته باشند، می‌توانند با پرهیز از بعضی از اقدامات خطر آفرین از جمله عدم تردد در کنار رودخانه‌ها و مجاری آبی، عدم تردد در مسیرهای تقاطع با رودخانه‌ها که متأسفانه غالباً خسارت‌آفرین است میزان خسارت‌های جانی و مالی ناشی از سیل را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین توجه به مشکلات، خسارت‌ها و صدمات محتمل در زمان صاعقه در صورت عدم رعایت اقدامات ایمنی و نیز بسیاری از اقدامات که در بخش‌های مختلف لازم انجام شود می‌تواند خسارت‌های مالی و جانی به وارده مردم را در هنگام سیلاب را به حداقل ممکن رسانده و خسارت به زیرساخت‌ها را نیز تا حد ممکن بکاهد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران شرکت مدیریت منابع آب ایران عنوان کرد: شرط این هدف درجه نخست، کمک و مشارکت همه دستگاه‌ها و در مرحله بعد همراهی خوب مردم است و این مهم در سیلاب‌های بسیار شدیدی که در همین هفته‌های اخیر در مناطقی از کشور شاهد آن بوده‌ایم تحقق یافت و خوشبختانه این همراهی باعث شده که میزان خسارت‌ها و تلفات در نقاطی که سیلاب در آن جاری شد، به میزان قابل توجهی نسبت به کشورهای همسایه که به مراتب با بارش‌های کمتر از بعضی از ایستگاه‌های ما موجه بوده است، کاهش پیدا کرده و به حداقل ممکن رسیده است.

انتهای پیام/363/

دیگر خبرها

  • مالکان جدید پرسپولیس و استقلال هم باید قوانین سقف بودجه را رعایت کنند
  • سیل به ۱۰ واحد مسکونی در سوادکوه خسارت وارد کرد
  • امضاء تفاهم‌نامه همکاری بانک مسکن و بیمه مرکزی
  • تاسیسات آب و فاضلاب ایلام خسارت دید
  • وقتی دولت و بذرپاش ابلاغیه رهبری را دور می‎زنند
  • برتری استان یزد در کسب جایگاه بالاترین ضریب نفوذ بیمه در کشور
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • دستور دادستانی لرستان درباره رفع توقیف وسایل نقلیه فاقد بیمه شخص ثالث
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟
  • داوطلبان کنکور این نکات را جدی بگیرند