Web Analytics Made Easy - Statcounter

نوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تربت حیدریه در حالی برگزار شد که پنج عضو شورای شهر با ارائه 21 سوال از شهردار این شهر خواهان پاسخگویی به آن شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ از حدود چند ماه گذشته در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی صحبت های گاه و بی گاه افراد مختلف اعم از مسئول و غیر مسئول پیرامون طرح سئوال یا استیضاح محمد صادق مجهتدی، شهردار تربت حیدریه اذهان عمومی شهروندان تربتی را به خود جلب کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از اعضای شورای شهر هم با تکذیب این گمانه زنی ها در حال تلطیف کردن ماجرا بودند اما در نهایت با ارائه 22 سوال به شهردار تربت حیدریه خواهان پاسخگویی به شبهات و سئوالات شدند، جلسه ای با طعم استیضاح که شهردار اعضای شورا را استضیاح کرد، هر چند که این جلسه یک طرفه بود و محمد صادق مجتهدی بعنوان شهردار به تمام سئوالات پاسخ داد اما قرار شد تا اعضا هم در جلسه 10 روز آینده نسبت به قانع شدن و یا استیضاح شهردار تصیم گیری کنند.

محمد صادق مجتهدی که معاونین و برخی مسئولان مالی و ذیحسابان شهرداری که او را در این جلسه همراهی کردند، در نخستین نطق خود قبل از پاسخگویی به سئوالات به این نکته اشاره کرد که به استناد ماده 83 قانون شوراها، طرح سئوال یا استیضاح حق قانونی اعضای شورای شهر است، اما ای کاش از این حق قانونی در سالیان قبل استفاده می شد و برخی افراد که خود در شهرداری مسئولیت داشتند و اکنون یکی از اعضای شورا هستند، و یا چند دوره در شورا مسئولیت دارند هم پاسخگو می بودند.

وی می افزاید: این برای نخستین مرتبه است که طرح سئوال از شهردار در تربت حیدریه کلید خورده و من خوشحالم، چرا که باید بپذیریم اگر مسئولیتی را قبول می کنیم، پاسخگوی مردم باشیم.

مجتهدی خاطر نشان می کند: آنچه که امروز مطرح می باشد، این است که آیا نباید این جلسه در شهرداری ها قبل انجام می شد، کلید شهر را به دست یک غریبه دادیم و رانت و راند پشت سر هم آمد و صدایی از هیچ کس در نیامد.

سوال اول: با توجه به اینکه هیچگونه برنامه ای از سوی جنابعالی اعلام نشده، این شورا 55 مورد اولویت هایی را مشخص کرد که متاسفانه موفقیت چندانی بدست نیامده است

شهردار: اگر برنامه نداشتم چرا رای دادید؟/اگر به شهردار بی برنامه رای دادید به شهر خیانت کردید!

محمد صادق مجتهدی در پاسخ به سئوال نخست خطاب به اعضای شورای شهر این چنین اظهار می کند: اگر برنامه ای برای مدیریت شهری نداشتم چرا به من رای دادید؟ اگر به شهرداری بی برنامه رای دادید به شهر خیانت کردید!

وی در تشریح برنامه ها، گفت: برنامه کوتاه مدت همان بودجه است که توسط اعضای شورا تعیین و طبق آن عمل می شود و برنامه میان مدت هم همان 55 موردی است که از سوی اعضای شورا به شهردار ابلاغ شد و این موارد معضلاتی است که از 30 سال قبل تا قبل از زمان حضور بنده در شهرداری بوجود آمده بود و من پذیرفتم تا با همین شرایط به آنها سر و سامان دهم.

مجتهدی گفت: از معضل پاساژ آداک و گلخانه فولادی تا بافت فرسوده و بدهی میلیاردی به بانک شهر و سایر مشکلات دیگر را که شش ماه قبل از حضورم در شهرداری بوجود آمده را باید حل می کردم، اما کسی هیچوقت نمی پرسد که چرا این معضلات بوجود آمده؟ باعث و بانی این مشکلات کیست و الان کجاست؟

وی می افزاید: در برنامه میان مدت 55 مورد را در 17 آیان 96 به شهردار ابلاغ کردند و بنده هم پذیرفتم، زیرا بعنوان یک شهروند اعتقاد داشتم تا این مشکلات حل نشود، نمی توان قدم مثبتی برداشت، اما نمی دانستم پشت این ابلاغ، دست های پنهانی است که بدنبال مقاصد دیگری است!

شهردار تربت حیدریه در خصوص برنامه دراز مدت نیز اظهار داشت: طبق دستور وزارت کشور، شهرداری ها باید برنامه راهبردی بلند مدت را با هماهنگی دفاتر امور شهری ارائه می کردند، لذا در سال 95 علی رغم تاکید دفتر امور شهری که دانشگاه دولتی می تواند این کار را انجام بدهد، طرح را به دانشگاه آزاد اسلامی سپردند و برای بنده مثل روز روشن بود که هیچ اتفاقی نخواهد افتاد؟

مجتهدی خاطر نشان کرد: در دیماه 97 به دانشگاه آزاد ابلاغ زدم که شما توان ندارید و خاتمه قرارداد، اما روز بعد به شورا مراجعه می کردند و مهلت می خواستند، مجدد در مرداد 98 به دانشگاه ابلاغ زدم که شما توان ندارید اما متاسفانه روز بعد دوباره همان اتفاق می افتد و مهلت می گرفتند و اکنون فهمیدم که چرا این قرارداد طولانی شد!

وی بیان کرد: امروز خوشحالم اگر بی برنامه بودم، کارگر کف خیابانم راضی است، حقوق پرسنل به روز است، با بی برنامه گی، پل چهار راه خواف را جمع کردیم، 50 درصد بولوارهای شهر را اصلاح فضای سبز کردیم، 120 نفر از بدنه شهرداری را که سالانه باید 6 میلیارد تومان برای آنها هزینه می کردیم، کاهش دادیم، اگر بی برنامه گی این است بعد از این هم بی برنامه خواهم بود!

سوال دوم: عدم تعیین تکلیف بدهی به بانک شهر بعد گذشت 31 ماه/هیچگونه گزارشی ارائه نشده

شهردار: 180 میلیارد تومان بدهی به بانک شهر حاصل 26 میلیارد تسهیلات است نه 50 میلیارد!

شهردار تربت حیدریه با تکذیب این ادعا که تاکنون گزارشی پیرامون بدهی به بانک شهر ارائه نشده، گفت: ابتدا باید بررسی کنیم که این بدهی 180 میلیارد تومانی به بانک شهر از کجا آمده و بعد در ادامه این بدهی را که سرمنشاء آن در سال 1390 رقم خورده، با نرخ تورم سنجیده شود که آیا رقم بزرگی است؟

مجتهدی گفت: در 15 فرودین سال 1390 مبلغ 50 میلیارد تومان به حساب شهرداری واریز شد و اعدادی که هزینه شد، دو اتفاق را رقم زد، در مرحله نخست املاکی به تملک شهرداری درآمد و در ادامه ساختمان زعفرانیه را بنا نهادند که همچنان بی در و پیکر است و از طرفی با پیش فروش 8 میلیارد تومان دیگر چیزی از آن ساختمان هم باقی نمانده است.

وی بیان کرد: از این 50 میلیارد تومان سال 90 که میانگین مبلغ دلار درآن زمان 1200 تومان بود و اکنون 15 برابر شده، چنانچه بخواهیم این بدهی را هم 15 برابر کنیم می بینیم که 180 میلیارد تومان بدهی، رقم بزرگی نیست، از طرفی برای این بدهی 50 میلیارد تومانی تنها 26 میلیارد تومان اسناد هزینه موجود است و اعضای شورا باید پاسخگو باشند که مابقی این تسهیلات کجا رفته است؟

سوال سوم: عدم تعیین تکلیف پروژه تجاری و اداری زعفرانیه علی رغم تصویب لایحه های ارسالی از سوی شهرداری

شهردار: اشتباه دیگران را من باید تعیین تکلیف می کردم

وی می افزاید: در سال 90، فردی 5.5 میلیارد تومان از شهرداری تنخواه گرفته و با پول شهرداری ساختمانی را به نام شرکت رعفرانیه بنا نهاده و حالا بنده شهردار باید این شرکت را تعیین تکلیف می کردم.

شهردار تربت حیدریه در خصوص تعطیلی پروژه زعفرانیه گفت: از روز نخست اعلام کردیم پروژه پول می خواهد که باید از منابع تعریف شده ای باشد و نمی توان پروزه این چنینی را با منابع شهرداری زنده نگه داشت، لذا تصمیم گرفتیم تعطیل کنیم تا تکلیف آن مشخص شود.

وی افزود: در این خصوص دو مصوبه از شورا گرفتیم که در مرحله نخست از این املاک در قبال اتمام پروؤه تهاتر کنیم و مجموع ملکی که مانده از طبقه منفی یک بوده و در واقع ملک آنچنانی هم وجود نداشت.

شهردار می افزاید: با سازمان شهرداری ها ورود پیدا کردیم و در آبان ماه بازدید انجام گرفت و در نهایت مصوبات تسهیلات ارزان قیمت را گرفتیم.

تسهیلات سازمان شهرداری ها 4 درصد است و سقف این تسهیلات حداکثر سه میلیارد بوده که توانستیم 4 میلیارد مصوب کنیم که 21 اسفند پارسال نامه آن به شهرداری ارسال شده و پایان خرداد امسال نوبت تسهیلات می شود که با این اعتبار می توان حداقل 50 درصد پروژه  راه اندازی شود.

سوال چهارم: عدم پیگری طرح مصوب بافت فرسوده

شهردار: آیا تملک زمین های بافت فرسوده و یک کاسه شدن آن اولویت نیست!

شهردار تربت حیدریه اضافه کرد: سه کار را بعنوان سیاست گذاری شروع کردیم که در وهله نخست پراکندگی تملک ها از یک طرف و تنوع مالکیت ها از طرف دیگر کار را سخت کرده بود، از این 7.2 هکتار تقریبا 60 درصد تخریب شده و آزاد است که 1.1 هکتار معابر در اختیار شهرداری است و حدود 16 هزار متر مربع تملک شهرداری و 5800 متر مربع تملک شرکت مادر تخصصی وقت که اکنون شرکت بازآفرینی شهری است و پول آن را دولت داده و 8600 متر مربع متعلق به شرکت زعفرانیه است.

وی افزود: شرکت زعفرانیه کارگزار شهرداری برای احیای این بافت بود که با منابع مالی خودش یک سری تملکات را انجام داده، لذا این اراضی پراکنده بود و باید این تملک ها یک کاسه و یا بنوعی یک کلیده می شد تا بتوان برای آن پروژه تعریف کنیم.

مجتهدی ابراز داشت: در حال حاضر 5800 متر دولت را تملک و به شهرداری منتقل شده است، این تملکات به گونه ای انجام شده که 19 واحد اداری در این پروژه واگذار نشده داشتیم و از طرفی در شهر تربت حیدریه واحد اداری جایی ندارد، این واحدها را حدود 3.3 میلیارد تومان با دولت معاوضه کردیم.

شهردار تربت حیدریه می افزاید: این تعاملات در شرایطی انجام گرفته که ما 3.2 میلیارد تومان اراضی دولت را در سال 97 تملک کردیم و اکنون این تملکات حدود 16 تا 20 میلیارد تومان بر آورد شده است.

سوال ششم: فقدان  برنامه ریزی برای ناوگان حمل و نقل

شهردار: لایحه شهرداری 2 ماه است در شورا جا خوش کرده

شهردار تربت حیدریه در پاسخ به این سئوال می افزاید: مشکل سیستم حمل و نقل عمومی کشوری است و تنها متعلق به شهر تربت حیدریه نیست، اما اخیرا پیشنهاد دادیم برخی مغازه های پایانه مسافربری را واگذار کنیم تا از حدود 3 میلیارد درآمد آن سیستم حمل و نقل عمومی را تا حدودی اصلاح کنیم.

مجتهدی بیان کرد: متاسفانه این لایحه شهرداری 2 ماه است در شورا جا خوش کرده و این در حالی است که با همین روش قبلا کار پیش رفته و اکنون که به ما رسیده گرفتار بروکراسی اداری شدیم.

سوال هفتم: عدم موفقیت در وصول مطالبات

شهردار: نمی دانم اعضا با کدام منطق این سئوال را امضا کردند!

شهردار تربت حیدریه خاطر نشان کرد: تا قبل از حضورم در شهرداری از 13 دستگاه گل و بلبل تنها 5.8 میلیارد تومان اوراق وصول کردند و اگر این دستگاهها در زمان بنده بود تنها از یکی از آنها که آموزش و پرورش است 58 میلیارد تومان وصول می کردم، اما اکنون برای شهرداری فقط دستگاههای نظامی و انتظامی باقی مانده است.

وی می افزاید: ساختمان فرمانداری در هسته مرکزی شهر را در سال 95 دو دستی مفت و مجانی تقدیم دولت کردند و برای آن هم سند زدند، وقتی شهردار غریبه است دلش برای این شهر نمی سوزد، هرچند این ملک سند خورده را به ارزش 32 میلیارد تومان احیا کردیم و در ادامه 1.6 میلیارد تومان هم از بیمارستان رازی وصول کردیم.

سوال هشتم: مسکوت ماندن برخی پروزه های عمرانی

شهردار: با این رقم های کوچک کار پیش نمی رود

شهردار تربت حیدریه اظهار کرد: در ابتدا از اعضای شورا تقاضا کردیم که بودجه عمومی را مشخص کنند و خارج از بودجه اولویت ها را تعیین کنند، اما متاسفانه رقم های کوچکی را تصویب کردند که با آن کار به پیش نمی رود.

سوال نهم: عدم ساخت پارکینگ بنا به ضرورت و مصوبه شورای شهری

شهردار: فراخوان را ارائه دادیم، کسی مراجعه نکرد

شهردار تربت حیدریه می افزاید: ساخت پارکینگ برای هسته مرکزی شهر تربت حیدریه نیازمند حداقل خرید 1000 متر زمین است و با توجه به اینکه قیمت زمین در این محدوده بین 4 تا 5 میلیون تومان است رقم بزرگی است که از توان شهرداری ساقط است.

مجتهدی گفت: بر همین اساس فراخوان زدیم تا چنانچه فردی قصد سرمایه گذاری در این مسیر دارد را همراهی کنیم اما متاسفانه کسی مراجعه نکرد، با همین وجود 3 پارکینگ محوطه ای را در خیابان شهید مطهری(باغملی) و محدوده میدان امام علی علیه السلام ایجاد کردیم.

 سوال دهم: عدم نظارت بر ساخت و سازهای غیر مجاز و ترویج آن

شهردار: به اجرائیات گفتم اولویت با زمین خواران است/امروز نمی شود به جنگ نیاز مردم برویم

محمد صادق مجتهدی در پاسخ به این سئوال اعضای شورای شهر خاطر نشان می کند: تاکنون چندین جلسه پیرامون این موضوع در شورا برگزار کردیم و اکنون هم اعلام می کنم امروز نمی توان به جنگ نیاز مردم برویم، چرا که حاشیه نشینی معضل شهر تربت حیدریه تنها نیست و همه شهرها بالاخص شهرهای بزرگ کشور گرفتار آن هستند.

وی با بیان اینکه در ابتدا دغدغه همین دوستان این بود که مردم ساخت و ساز کردند، اما به آنها انشعاب برق و گاز نمی دهند، افزود: ما آنهایی را که ساخت و ساز کردند را شناسنامه دار کردیم و در ابتدا به اجرائیات هم گفتم اولویت تخریب را به زمین خواران اختصاص بدهند، اما متاسفانه از همین حرف بنده سوء برداشت شد!

شهردار تربت حیدریه بیان کرد: با این وجود در این مدت 400 اخطار، 60 دیوار و 200 پی کنی تخریب شده و این در حالی است که روزی نیامده و پدر و مادری با بچه ای در بغل به ما مراجعه نکند که اجازه بدهیم ساخت و ساز کنند.

به دلیل طولانی بودن جلسه ادامه این گزارش فردا منتشر می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شهردار تربت حیدریه شهر تربت حیدریه اعضای شورای شهر تربت حیدریه میلیارد تومان اما متاسفانه تعیین تکلیف بانک شهر اعضای شورا شهرداری ها بی برنامه خاطر نشان رای دادید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۱۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلسه شورای شهر اهواز برای سیزدهمین بارپیاپی تشکیل نشد

سیزدهمین جلسه پیاپی شورای اسلامی شهر اهواز با دستور کار برکناری شهردار اهواز برگزار نشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خوزستان امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ جلسه شورای اسلامی شهر اهواز با دستور کار برکناری شهردار اهواز به علت غیبت برخی از اعضا در جلسه و به حد نصاب نرسیدن، لغو شد.

این جلسه که بنا بود از ساعت ۹:۰۰ امروز با دستور کار «برکناری شهردار اهواز» برای سیزدهمین بار برگزار شود، پس از ۴۰ دقیقه انتظار برای حضور اعضا، لغو و به زمان دیگری موکول شد.

حجت الله زارع زاده، عادل شیشه گری، محمدحسین ملازمانی، علی مدد هاشم پور، حمید دغاغله و سیاوش محمودی ۶ عضو غایب در جلسه بودند.

پیش از این ۱۲ جلسه نیز با دستورکار برکناری شهردار اهواز به علت حضور نداشتن برخی اعضا تشکیل نشد.

کد خبر 747542

دیگر خبرها

  • کشف ۵۰ تن رب غیر مجاز در تربت حیدریه
  • جلسه شورای شهر اهواز برای سیزدهمین بارپیاپی تشکیل نشد
  • روز‌های برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد
  • افزایش موارد حیوان‌ گزیدگی در تربت حیدریه
  • اطفاء حریق یک واحد صنفی در تربت حیدریه
  • رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه
  • شورای شهر رأی به استیضاح شهردار ارومیه داد
  • انحراف در بودجه شهرداری کرمانشاه
  • گزارش دهی معاون شهردار و خزنه دار شورا به اعضا فردا