Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دفن و پردازش حلقه دره گفت: 6 حلقه چاه استحصال گاز به طور آزمایشی در حلقه دره احداث شده است که به زودی شاهد تولید برق از این پروژه باشیم، همچنین با رسیدن تعداد حلقه‌های چاه به 500 مورد می‌توانیم علاوه بر خودکفا شدن برق با استفاده از انرژی صادره از گاز متان و برق‌های مازاد را به شبکه ملی برق استان وصل کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، با توجه به پشت سر گذاشتن هفته محیط زیست رسانه‌‌های استان البرز از مرکز دفن زباله حلقه دره بازدید داشتند. بوی نامطبوع و شرایط آلوده این محیط در گذشته مورد اعتراض بسیاری از شهروندان منطقه قرار می گرفت، که طی این بازدید شاهد تغییرات قابل ملاحظه ای بودیم.

طبق آمار این مجموعه به صورت روزانه هزار و 500 تن زباله تولیدی استان البرز را در خود جای می‌دهد و به به محلی برای دپوی این زباله تبدیل شده.

مناطقی همچون ماهدشت، قسمتی از کیانمهر، مسکن مهر ابریشم با معضلی به نام حلقه دره مواجه بودند و آرامش از اهالی ساکن در این مناطق سلب شده بود

با توجه به شناسایی عوامل انتشار این بو، سازمان مدیریت پسماند  اقدام به از بین بردن علل این مهم نموده است. مهمترین اقدام از بین بردن کوه زباله انباشته چندین ساله در محل بود و با انجام این امر و اقدامات اجرایی از این دست، بخش عمده ای از بوهای نامطبوع از بین رفته است.

در همین راستا احمد خیری، مدیر سازمان مدیریت پسماند شهر کرج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، گفت: مهمترین عوامل ایجاد بوی نامطبوع از حلقه دره سه عامل عمده بودند؛ پسماندهای فسادپذیر ده هکتاری که کاملا رفع شده اند، چندین هکتار زباله روباز که پوشش سرتاسری داده شد، شیرآبه حاصل از زباله نیز در ماه‌های آینده و با بهره برداری از فاز نخست سیستم بازچرخانی شیرآبه، رفع می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه برخی در مورد بوی نامطبوع آدرس غلط می‌دهند،گفت: سعی کردیم مشکلات حلقه دره را به ریشه یابی کرده و منبع معضل را از بین ببریم.

خیری تصریح کرد: اما به جز حلقه دره، واحد تولیدی پودر ماهی در ماهدشت،پساب‌های سیاهجوب، مرکز تصویه فاضلاب استان البرز که در فاصله هوایی 3 کیلومتری از ماهدشت قرار دارد، گاوداری‌ها و دامداری‌های منطقه نیز از علل دیگر بوی نا مطبوع هستند و باید به صورت همزمان با حلقه دره به مبارزه با این علل برای رفع کامل بو پرداخته شود.

احمد خیری ادامه داد: حلقه دره در سال 60 با انجام آزمایش‌های زیربنایی و با تایید نهادهای زیست محیطی در محلی با فاصله 50 کیلومتری از شهر به مکانی برای دفن و بازیافت زباله در کرج تبدیل شد. اما در سال‌های اخیر با توجه به توسعه نامتوازن شهر، و بهره برداری از مسکن مهر ماهدشت (که در چند کیلومتری این محل قرار دارد) به مسئله تنش زا تبدیل شد و زمزمه‌هایی از مدیران ارشد برای شناسایی محل جدید برای دفن و بازیافت زباله به گوش رسید.

وی اضافه کرد: اما این کار علاوه بر هزینه ای بالغ بر پنجاه میلیارد تومان برای شهر، محیط آلوده  جدید را به جز حلقه دره بر دامان شهر می‌نشاند که می توان با توسعه حلقه دره علاوه بر افزایش بهره وری و کاستن از ضایعات حاصل از زباله، این هزینه را از بین برد.

وی خاطر نشان کرد: لندفیل پیشرفته ای در ماه آینده به بهره برداری می‌رسد که به کمک آن می‌توانیم حجم بالایی از زباله‌ها را به روش مدرن و پیشرفته دفن کرده و از روش سنتی دور خواهیم شد. همچنین با تکمیل مراکز بازیافت، استراتژی دفن حداقلی و بازیافت حداکثری به ثمر خواهد نشست.

در ادامه این بازدید، فرید ملکان، رئیس دفن و پردازش حلقه دره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج، گفت: دستگاه لندفیل که با هدف دفن زباله به روش نوین با اعتبار 5 میلیارد تومانی برای هفت هکتار از حلقه دره خریداری شده است، به زودی به بهره برداری خواهد رسید و پس از آن فازهای بعدی ساماندهی حلقه دره را اجرایی خواهیم کرد.

رئیس دفن و پردازش حلقه دره در ادامه یادآور شد: در ساخت این لندفیل از به روزترین تجهیزات استفاده شده است که به کمک آنها از نفوذ شیرابه به خاک جلوگیری می‌شود و آلودگی محیطی را به حداقل می‌رساند.

استفاده مثبت از گاز متان خارج شده از زباله‌‍های حلقه دره

وی ادامه داد: گاز متان که بر اثر فشار و حرارت از زباله‌ای دفن شده از منافذ بیرون می‌آید علاوه بر اینکه آلودگی‌ها را به شهر می برد آثار گلخانه ای دارد. اما می توان با استفاده صحیح از این گاز فرصت‌هایی را به وجود آوریم.

این مقام مسؤول اظهار کرد: در همین راستا 6 حلقه چاه استحصال گاز به طور آزمایشی احداث شده است و در آینده ای نزدیک و با رسیدن به 500 حلقه چاه در این محل می‌توانیم علاوه بر خودکفا شدن برق با استفاده از انرژی صادره از گاز متان و برق‌های مازاد را به شبکه ملی برق استان وصل کنیم.

وی در پایان از افتتاح واحد پیرولیز خبر داد و گفت: این واحد اولین واحد پیرولیز در کشور است که با تقطیر پلاستیک‌های غیرقابل بازیافت و تبدیل آن به هیدروکربن بیس اولیه نفت را به وجود می‌آورد و علاوه بر آن با تفکیک پلاستیک از سایر زباله‌ها، دفن پلاستیک که میلیون‌ها سال برای تجزیه آن زمان لازم است، به حداقل می‌رسد.

وی ضمن گلایه از کاستی های موجود گفت: این واحد دفن و بازیافت علاوه بر کرج، زباله های شهرهای دیگر استان البرز را دپو می کند، اما با این وجود بچه ها در بدترین شرایط ممکن کار می کنند و از حداقل هایی مانند آب لوله کشی و آنتن تلفن همراه هم برخوردار نیستند و کمترین انتظار از استان و مسئولان مربوطه کمک به افزایش خدمات حلقه دره است که موجب بهره وری بیشتر می‌شود.

انتظار می رود با افزایش تجهیزات و خدمات حلقه دره، و استفاده از تجربه های دیگر شهرهای پیشتاز داخلی و خارجی، هزینه های دفن طلا کثیف تبدیل یه فرصت شوند و با پیش بینی‌ها و و ضع مقررات و قوانین صفت و سخت و اقدامات قهری از گسترش شهر به نزدیکی محل دفن پسماند شهری جلوگیری شود. همچنین با تجهیز شهر به خودروهای حمل زباله استاندارد، از ریزش شیرابه های زباله به خیابان ها که حاوی میکروب و باکتری های فروان هستند جلوگیری شود.

انتهای پیام/ج

منبع: فارس

کلیدواژه: محیط زیست گاز زباله تولید برق استان البرز بهره برداری گاز متان حلقه دره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۱۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فوران آتشفشان اندونزی صد‌ها نفر را فراری داد

از روز سه‌شنبه این آتشفشان بیش از سه بار فوران کرده است. در پی فعالیت‌های این آتشفشان، مقامات اندونزی سطح هشدار را افزایش داده‌اند.

به گزارش ایسنا، همچنین پیش‌بینی شده است که این آتشفشان طی روز‌های آینده فوران‌های بیشتری داشته باشد.

تصاویر منتشر شده گدازه‌های نارنجی رنگ این آتشفشان را نشان می‌دهد.

اندونزی به طور معمول زمین لرزه‌های مکرری را تجربه می‌کند، زیرا در منطقه‌ای موسوم به حلقه آتش اقیانوس آرام قرار دارد. حلقه آتش یک منطقه لرزه‌ای فعال است که در آن صفحات مختلف پوسته زمین به هم می‌رسند.

دیگر خبرها

  • تامین آب شرب شهر شریف آباد با حفر یک حلقه چاه جدید
  • استقرار هوای صاف و آفتابی در گیلان
  • روزانه ۷۷۴ تن زباله در استان ایلام تولید می‌شود
  • روزانه در استان ایلام ۷۷۴ تن زباله تولید می‌شود
  • حلقه اتحاد مازندرانی ها در ساحل خزر
  • بررسی موانع آغاز به کار واحدهای جدید استحصال یُد در نخستین جلسه اقتصاد مقاومتی دادگستری گلستان
  • (ویدئو) استقرار کروز‌های ضد کشتی ایران نزدیک خاک آمریکا
  • فوران آتشفشان اندونزی صد‌ها نفر را فراری داد
  • مظلومترین حلقه زنجیره ریلی تولیدکننده واگن است
  • تالاب «میقان» در مسیر مرگ خاموش!/ شرکت دانش‌بنیان در حوزه ایزوگام راه‌اندازی می‌شود