Web Analytics Made Easy - Statcounter

بعداز گذشت 4 سال از پیگیری های مکرر تولیدکنندگان و مسئولین استانی و 9 ماه مطالبه گری رسانه ای بالاخره با اصلاح مصوبه هیات وزیران مشکل مالیاتی شهرک صنعتی کاسپین قزوین و صدها تولیدکننده حل شد.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ علی‌رغم شعار‌های متعددی که مسئولین محترم دولتی نسبت به لزوم حمایت از تولید داخلی و رونق کسب و کار و فعالیت‌های مولد در اقتصاد می‌دهند، اما در کمال ناباوری در بسیاری از شکست‌های بخش تولید و صنعت کشور، قوانین دست و پا گیر، بی ثبات یا سیاست‌های ناکارآمد و غلط دولتی خود به مهمترین علت ورشکستگی واحد‌های تولیدی مبدل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
شهرک صنعتی کاسپین قزوین و اشتهار البرز یکی از مصداق‌های عینی و جالب همین معضل است. برای فهم بهتر و کامل مسئله می‌توانید به بخش‌های قبلی پرونده و گزیده‌هایی از تصاویر بریده شده از مستند «کیلومتر ۱۲۰» که در همین گزارش آمده است مراجعه کنید.   مقام معظم رهبری در فرمایشات سال گذشته خود خطاب به دولت و مسئولین تاکید کردند که هفت خوان نه؛ بلکه هفتاد خوان تولید را بردارید و سال جدید را هم طبق رویه‌ی یک دهه‌ی اخیر پیرامون تولید و به نام «جهش تولید» نامگذاری کردند که اهمیت تولید در رفع مسائل و مشکلات اقتصادی و پیشرفت کشور را نشان می‌دهد، اما نیم نگاهی به سوژه‌ی طنزِ تلخ ما در این پرونده نشان می‌دهد بی‌مهری دولت و بی‌ثباتی وعده‌ها و قوانین، شاید بزرگترین خوان از هفتاد خوان پیش روی تولید در کشور محسوب شود!
به طور خلاصه ماجرا از این قرار است که صد‌ها سرمایه گذار و تولیدکننده و صنعت گر طبق قانون "رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقا نظام مالی کشور" تشویق شدند تا بجای راه اندازی خط تولید صنعتی خود در کلان شهر‌هایی از جمله تهران و البرز با حفظ فاصله‌ی ۱۲۰ کیلومتری از پایتخت و ۶۰ کیلومتری از سایر کلان شهر‌ها در مناطق دور‌تر بویژه مناطق محروم و در شهرک‌های صنعتی سرمایه گذاری کنند و بر این اساس از ۵ تا ۱۳ سال معافیت مالیاتی دریافت کنند، اما در سال ۹۴ و در کمال تعجب با تغییر کلمه‌ی "فاصله زمینی" به "فاصله هوایی" در آیین نامه اجرایی این قانون بسیاری از شهرک‌های صنعتی که از قبل با این مشوق آنجا سرمایه گذاری کرده بودند به مشکل خوردند و معافیت مالیاتی وعده داده شده‌ی قانونی ازبین رفت. به دنبال همین ماجرا بسیاری از واحدهای تولیدی مذکور از ادامه یا توسعه ی کسب و کار خود منصرف شدند و متاسفانه میلیون ها دلار سرمایه خوابید و هزاران شغل ازبین رفت.  
بالاخره با رسانه‌ای کردن ماجرا از طریق خبرگزاری دانشجو و مطرح کردن آن در برنامه‌ی تلوزیونی "پایش" و پیگیری‌ها متعدد مسئولان استانی و تولیدکنندگان، اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس جمهور طی نامه‌ای با بیان اینکه "دولت نباید خلف وعده کند" به فرهاد دژپسند؛ وزیر اقتصاد دستور داد که مشکل بوجود آمده را پیگیری و مرتفع کند. به همین منظور بار‌ها سراغ وزیر اقتصاد رفتیم تا موضوع را پیگیری کنیم، اما با وجود قول‌های مکرر از طرف دژپسند برای پاسخگویی راه به جایی نبردیم و تکلیف دستور جهانگیری نیز نامشخص ماند!  
بعد از آن موفق شدیم مسئله‌ی شهرک‌های صنعتی ۱۲۰ کیلومتری را از رضا رحمانی؛ وزیر صمت پیگیری کنیم که وی در پاسخ مثل همه‌ی دولتمردان ضمن تایید خواسته‌ی تولیدکنندگان تاکید کرد: «اینکه چنین مسئله‌ای این همه سال حل نشده قابل قبول نیست و اکنون در حال پیگیری و مرتفع شدن است.»

در هر حال به لطف الهی و پیگیری‌های مکرر تولیدکنندگان و مسئولین استانی در ۴ سال اخیر و مطالبه و پیگیری گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو از طریق رسانه دیروز با دریافت تصویر مصوبه هیات وزیران خبر خوشی به ما رسید و بالاخره بعداز این همه مدت پیگیری‌ها نتیجه داد و مشکل مالیاتی شهرک صنعتی کاسپین مرتفع شد.  
اما سوالاتی که باقی می‌ماند و دغدغه‌ای که همچنان به قوت خود وجود خواهد داشت این است که چرا باید قوانین کشور تا این حد بی ثبات و سلیقه‌ای دستخوش تغییرات باشد و صد‌ها تولیدکننده را گرفتار کند آن هم در مقابل بازدهی بخش‌های غیر مولد و مخرب و فعالیت‌هایی که نه تنها به کنترل تورم و بیکاری کمک نمی‌کند بلکه در سایه‌ی ضعف قوانین و زیرساخت‌ها و عزم دولت فرار‌های مالیاتی در آن بی داد می‌کند و از ۵۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال تخمین زده می‌شود!

چرا برای رفع چنین مشکلی که به اذعان تمام مسئولین استانی و کشوری حق با تولیدکنندگان است باید ۴ سال زمان صرف شود و هزاران نامه و پیگیری رسانه‌ای انجام شود؟   اگر همین رویه در کنار بالا بودن بازدهی یا سود دلالی و سوداگری در بازارهایی مثل مسکن و طلا و دلار و خودرو ادامه داشته باشد ما می توانیم مثل کشورهایی همچون چین و ژاپن و ترکیه در آسیا صنعتی شویم؟
چرا در طول این ۴ سال مجلس دهم هیچ اقدامی برای حل این مشکل نکردند و صدای تولیدکنندگان به گوش آن‌ها نرسید؟ این در حالی است که داود محمدی؛ نماینده‌ی سابق قزوین در مجلس شورای اسلامی حدود یکسال رئیس کمیسیون اصل نود بوده است!   در اصل نود قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که اجرای آن وظیفه‌ی کمیسیون اصل نود است آمده‌: «هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آن‌ها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند»

نیمی از وظیفه‌ی نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظارت بر اجرای صحیح و کامل قوانین است، همان قوانینی که خودشان تصویب و برای اجرا به دولت و سایر دستگاه‌ها ابلاغ می‌کنند، اما متاسفانه در دهه‌های اخیر بسیاری از قوانین کارشناسی شده و کارآمد مثل برنامه‌های توسعه‌ی کشور نیمه کاره مانده و یا در اجرا دچار مشکلاتی شده اند که مسئله مالیاتی شهرک‌های صنعتی نمونه‌ی بارزی از این ماجرای تلخ است!   خاندوزی: تولیدکننده گروگان بروکراسی معیوب و فاسد/ شان نظارتی مجلس باید تقویت شود
امید است مجلس یازدهم که اکثر نمایندگان آن به شان نظارتی مجلس تاکید دارند در این حوزه ورود کرده و با اصلاحات جدی و ساختاری از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و با دقت و ظرافت بر اجرای قوانین به ویژه در راستای «جهش تولید» نظارت کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شهرک صنعتی شهرک صنعتی کاسپین معافیت مالیاتی جهانگیری قزوین جهش تولید شهرک صنعتی کاسپین شهرک های صنعتی مالیاتی شهرک پیگیری ها ی شهرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۱۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تکمیل مسکن ملی مهرگان دو تا پایان سال 

به گزارش قدس خراسان، صبح امروز محسن داوری در حاشیه بازدید مدیران ستادی و اجرایی استان از بخش مرکزی مشهد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز علاوه بر بازدید از پروژه بیمارستان ۵۴۰تختخوابی و پل دهرود به همراه استاندار محترم خراسان رضوی بازدید از پروژه مسکن ملی مهرگان هم در دستور کار این بازدید ها بود که صورت پذیرفت.

وی افزود: قرعه کشی این واحد ها انجام شده و صاحبان آن ها مشخص است. بخشی از ۲۵۰۰واحد مسکونی در حوزه مسکن ملی منطقه مهرگان دو تا پایان اردیبهشت ماه و بخشی دیگر تا پایان سال تحویل متقاضیان خواهد شد.

داوری در پاسخ به خبرنگار ما در پیگیری مشکلات شهرک مهرگان یک از جمله کمبود  مدرسه،مشکل دفع فاضلاب به دلیل سنگلاخی بودن بستر خاک و نبود سیستم اگو گفت: مشکل نانوایی و مدرسه  شهرک مهرگان یک برطرف شده هر چند به شرایط مطلوب نرسیده ایم, اما در ساخت شهرک مهرگان دو تلاش شده مشکلات شهرک مهرگان یک وجود نداشته باشد دو مدرسه در حال ساخت  و رفع مشکل فاضلاب در دست اقدام است.

فرماندار مشهد اظهار کرد:بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی که از مصوبات سفر ریاست جمهوری به مشهد است، در فاز اول اورژانس آن به بهره برداری خواهد رسید و تکمیل این پروژه طبق برنامه در دست اقدام است.

طاهره فجرداودلی

دیگر خبرها

  • تکمیل مسکن ملی مهرگان دو تا پایان سال 
  • توقف بلیت فروشی نمایش گالیله تحت تاثیر ممنوع‌الکاری یکی از بازیگران
  • اجرای «گالیله» تحت تاثیر ممنوع‌الکاری یک هنرمند
  • آزادسازی ۹۰ هکتار زمین راکد در شهرک‌های صنعتی استان تهران
  • نوسانات بازار ارز و طلا زندگی مردم را با مشکل مواجه می‌کند
  • مشکل ثبت نام وام ازدوج پیگیری شد
  • دستگاه قضایی پیشران حمایت از تولید و تقویت اشتغال در استان تهران است
  • ‌تدوین برنامه تحول شهرک‌های صنعتی فارس در ۱۱۰ شاخص با رویکرد تحقق شعار سال 
  • پیگیری توسعه شهرک و پردیس فناوری در شهرک‌های صنعتی سمنان
  • پیگیری مشکل سوخت صاحبان خودرو‌های سنگین در سیستان و بلوچستان