Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «امتداد نیوز»
2024-04-19@17:48:35 GMT

وضعیت متغیرهای پولی و بانکی در سال ۹۸

تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۳۰۲۷۴۶

وضعیت متغیرهای پولی و بانکی در سال ۹۸

امتداد - رشد 32.6 درصدی پایه پولی، افزایش 31.3 درصدی نقدینگی، کاهش 19.8 درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، افزایش 26.8 درصدی سپرده‌گذاری سرمایه‌گذاری مدت‌دار و کاهش 5.6 درصدی بدهی دولت به بانک مرکزی، مهم‌ترین تحولات پولی و بانکی سال 98 بود.

 به گزارش پایگاه خبری امتداد ، بانک مرکزی بالاخره جزئیات متغیرهای پولی و بانکی سال ۹۸ را منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طبق این جداول آماری، میزان دارایی خارجی بانک مرکزی در پایان سال ۹۸ به ۵۴۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسیده است که ۱۷٫۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

بدهی دولت به بانک مرکزی ۶۸ هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان درج شده است که نسبت به پایان سال ۹۷ به میزان ۴۱۳۰ میلیارد تومان (۵٫۶ درصد) کاهش داشته است اما بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی با رشد ۳۶٫۷ درصدی به ۳۱ هزار و ۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی به ۲۸۲ هزار و ۳۸۰ میلیارد تومان رسیده که از این مبلغ، ۲۶۰ هزار و ۴۷۰ میلیارد تومان سپرده قانونی و ۲۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد تومان سپرده دیداری است.

سیاست کنترل نرخ سود بانکی در بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی با ۱۹۸ درصد کاهش، ۱۱۰ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان درج شده است. از این میزان سهم بدهی بانک‌های تجاری دولتی ۴ هزار و ۳۴ میلیارد تومان، سهم بدهی بانک‌های تخصصی دولتی ۴۵ هزار و ۴۳۰ میلیارد تومان و سهم بدهی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری ۶۰ هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان است. 

بدهی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری ۳۰٫۳ درصد و بانک‌های تخصصی دولتی ۴٫۹ درصد کاهش یافته اما بدهی بانک‌های تجاری دولتی ۴۸٫۶ درصد رشد داشته است.

با درنظر گرفتن ارقام مصارف پایه پولی که شامل سپرده بانک‌ها نزد بانک مرکزی، اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها و در دست اشخاص، حجم کل این متغیر در پایان سال ۹۸ به ۳۵۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان می‌رسد که رشدی ۳۲٫۶ درصدی نسبت به سال ۹۷ دارد. 

حجم نقدینگی در پایان اسفند ماه سال گذشته به ۲۴۷۲ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان رسیده که در این سال رشد ۳۱٫۳ درصدی را نشان می‌دهد.

ضریب فزاینده با ۰٫۹ درصد کاهش به ۷٫۰۱ رسیده است.

سهم شبه پول از نقدینگی۲ هزار و ۴۴ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان و سهم پول ۴۲۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است. در این مدت شبه پول ۲۸ درصد و پول ۴۹٫۸ درصد رشد کرده است.

میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص در سال ۹۸ به میزان ۱۱٫۷ درصد رشد کرده و به ۶۱ هزار و ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است.

میزان سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار ۱۸۵۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان شده که ۱۱۴۸ هزار و ۶۹۰ میلیارد تومان سپرده بلند مدت و ۷۰۸ هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان حجم سپرده‌ کوتاه مدت است. رشد سپرده بلندمدت ۳۰٫۶ درصد و سپرده کوتاه مدت ۲۱٫۱ درصد درج شده است.

* ارقام به میلیارد تومان

عنوان سال ۹۸ درصد تغییر دارایی خارجی بانک مرکزی ۵۴۷،۰۲۰ ۱۷٫۶ بدهی دولت به بانک مرکزی ۶۸،۹۹۰ ۵٫۶- بدهی شرکت‌ها و موسسات دولتی به بانک مرکزی ۳۱،۰۴۰ ۳۶٫۷ بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی ۱۱۰،۷۵۰ ۱۹٫۸- بدهی بانک‌های تجاری دولتی به بانک مرکزی ۴،۳۴۰ ۴۸٫۶ بدهی بانک‌های تخصصی دولتی به بانک مرکزی ۴۵،۴۳۰ ۴٫۹- بدهی بانک‌های غیردولتی و موسسات اعتباری به بانک مرکزی ۶۰،۹۸۰ ۳۰٫۳- سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی ۲۶۰،۴۷۰ ۳۳٫۷ سپرده بخش دولتی نزد بانک مرکزی ۹۸،۴۵۰ ۴۷٫۸ سپرده‌های بخش غیردولتی ۲،۴۱۱،۰۱۰ ۳۱٫۹ مانده تسهیلات اعطایی به بخش غیردولتی ۱،۶۲۲،۰۲۰ ۲۳٫۶ پایه پولی ۳۵۲،۵۲۰ ۳۲٫۶ نقدینگی ۲،۴۷۲،۱۵۰ ۳۱٫۳ ضریب فزاینده ۷٫۰۱ ۰٫۹- شبه پول ۲،۰۴۴،۸۵۰ ۲۸ پول ۴۲۷،۳۰۰ ۴۹٫۸ اسکناس و مسکوک در دست اشخاص ۶۱،۱۴۰ ۱۱٫۷ سپرده‌های بلندمدت ۱،۱۴۸،۶۹۰ ۳۰٫۶ سپرده کوتاه مدت ۷۰۸،۱۱۰ ۲۱٫۱ سپرده قرض‌الحسنه پس‌انداز ۱۴۴،۸۱۰ ۴۱٫۱ سپرده‌های دیداری ۳۶۶،۱۶۰ ۵۸٫۹

 

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: میلیارد تومان رسیده نزد بانک مرکزی بدهی بانک بانک مرکزی بدهی بانک ها درصد رشد دولتی ۴ ۶ درصد سال ۹۸ ۸ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۲۷۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سقف تراکنش بانکی برای سال جدید تغییر کرد

به گزارش پارس نیوز ، بر اساس ابلاغیه جدید بانک مرکزی مبلغ تراکنش روزانه برای خرید با ۱۰۰ میلیون تومان افزایش به ۲۰۰ میلیون تومان رسید. پیش از این محدودیت تراکنش خرید در هر روز ۱۰۰ میلیون تومان بود.

در متن ابلاغیه‎‌ای که بانک مرکزی در خصوص سقف تراکنش‌های روزانه مجاز برای خرید صادر کرده، آمده است:

حداکثر تراکنش خرید از هر کارت متعلق به مشتری حقیقی از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال و مجموع تراکنش‌های انجام‌شده کارتی برای مشتری حقیقی در کل شبکه بانکی روزانه از مبلغ یک میلیارد ریال به ۲ میلیارد ریال افزایش یافت.

بر اساس این ابلاغیه‌ی بانک مرکزی، هر شخص حقیقی از طریق یک کارت بانکی در یک روز تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان مجاز به انجام تراکنش خرید است.

علاوه‌براین، سقف مجموع تراکنش‌های بانکی یک شخص حقیقی با همه کارت‌های بانکی متعلق به او نیز ۲۰۰ میلیون تومان است.

منبع : اقتصادآنلاین

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی چگونه می‌تواند به کمک تحقق شعار سال بیاید؟
  • همه چیز درباره کارت بانکی کهربا + جزئیات دقیق
  • هشدار صندوق بین‌المللی پول در مورد شکنندگی مالی
  • گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی
  • کاهش هیجانات بازار ارز با توقف شوک‌های سیاسی
  • جزئیاتی از سود ۳۰ درصدی سپرده بانکی و درآمد‌ثابت
  • واگذاری پرسپولیس به بانک ها؛ پایان بی پولی یا دردسر جدید؟!
  • بانک‌هایی که بیشترین سود سپرده را می‌دهند
  • سقف تراکنش بانکی برای سال جدید تغییر کرد
  • تراکنش بانکی با تلفن همراه بدون نیاز به کارت‌های بانکی