Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون آموزشی وزارت علوم گفت: با تلاش دانشگاهیان در طول ۴ ماه گذشته تغییر اساسی در چهره آموزش عالی داشتیم و در این مدت ۹۲ درصد دانشجویان از آموزش‌های الکترونیکی برخوردار بودند. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت علوم، نشست مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، صبح امروز (دوشنبه) با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری کشور به‌صورت حضوری و مجازی در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه در چند ماه گذشته وضعیت آموزش الکترونیکی در دانشگاه‌های کشور در سطح جهانی نیز مناسب و مطلوب بوده است، اظهار داشت: برنامه آتی وزارت علوم در بخش آموزش، توجه بیشتر و صیانت از دستاورد آموزش الکترونیکی و توسعه آن بوده که دستاوردی عظیم برای آموزش عالی کشور محسوب می‌شود.

معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص برخی از فعالیت‌های کلان در حوزه آموزش دانشگاهی گفت: در این خصوص می‌توان به مواردی از قبیل تقویت مهارت دانشجویان و ارتقای توان اشتغال‌پذیری آنان، طرح آمایش آموزش عالی، پروژه ملّی اقتصاد مقاومتی «ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی» و تهدید کرونا فرصتی برای روی‌آوری به روش‌های نوین آموزشی اشاره کرد.

طراحی و اجرای بیش از ۲۱۰۰ فعالیت فرابرنامه‌ای در دانشگاه‌های دولتی از مهرماه ۹۷ وی با اشاره به کلیدی‌ترین برنامه‌های انجام شده در زمینه حرکت به‌سوی آموزش تقاضا / جامعه‌محور گفت: در این زمینه می‌توان به طراحی و تدوین برنامه‌های درسی تقاضامحور که ماهیتاً زمینه اشتغال‌پذیری بالایی دارند، بازنگری بیش از ۶۰ برنامه درسی از مهر ۱۳۹۷ با محوریت مهارت‌افزایی، به‌کارگیری الگو‌های مبتنی بر شایستگی‌های شغلی و حرفه‌ای در طراحی برنامه‌های درسی، طراحی و تدوین بیش از ۲۰۰ عنوان درس مهارت محور از مهرماه ۹۷ تاکنون و اجرایی شدن آن‌ها در دانشگاه‌های کشور و طراحی و اجرای بیش از ۲۱۰۰ فعالیت فرابرنامه‌ای در دانشگاه‌های دولتی از مهرماه ۹۷ اشاره کرد.

خاکی صدیق هدف از اجرای طرح آمایش آموزش عالی را ارتقای کیفی، متناسب‌سازی کمّی و استفاده بهینه از منابع عنوان کرد و گفت: طرح آمایش آموزش عالی بر اساس ۸ اصل: منطقه‌بندی نظام آموزش عالی کشور، مدیریت منطقه‌ای، ساماندهی واحد‌های آموزش عالی، رتبه‌بندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی کشور، مأموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی، نظام جامع سنجش و پذیرش آموزش عالی، نظام جامع آموزش‌های فنی حرفه‌ای و مهارتی و ارتقای سطح اشتغال پذیری تنظیم شده است.

ارتقای دانشگاه‌ها به تراز بین‌المللی وی همچنین در خصوص پروژه ملّی اقتصاد مقاومتی که منجر به «ارتقای ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین‌المللی» می‌شود، گفت: از اهداف انجام این پروژه می‌توان به مواردی از قبیل افزایش رقابت‌پذیری و تعاملات دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در سطح بین‌المللی، حضور اثرگذار در تعاملات و همکاری‌های علمی، آموزشی و فناوری کلان بین‌المللی، ایجاد و توانمندسازی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی پیشرفته و روزآمد در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های منتخب، قرار گرفتن ۵ دانشگاه کشور در بین ۲۰۰ دانشگاه برتر جهان و ارتقای ۵ پژوهشگاه به تراز پژوهشگاه‌های ممتاز جهانی، ایجاد روحیه تحرک و کیفیت‌گرایی در بدنه آموزش عالی کشور و ارتقای سطح اثرگذاری اقتصادی علم و دانشگاه در مجموعه ارکان نظام اشاره کرد.

کرونا آموزش ۱۴۶ کشور را تعطیل کرد معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص وضعیت جهانی آموزش در مواجه با بیماری کووید ۱۹ گفت: بر اساس آمار اتحادیه بین المللی دانشگاه‌ها، از زمان شیوع جهانی ویروس کرونا تاکنون ۱۴۶ کشور در تمام مقاطع تحصیلی آموزش شان را تعطیل کرده اند (۵۹ درصد) و در برخی مناطق نیز آموزش به صورت محدود فعال بوده (۳۰ درصد)، ۱۰ در صد نیز در شرایط سختی به فعالیت مشغول هستند و تنها یک دانشگاه در کشور بروندی به فعالیت عادی خود ادامه داده است.

وی افزود: از این میان ۶۷ درصد دانشگاه‌های جهان از آموزش الکترونیکی استفاده کرده اند، ۲۴ د صد از زیر ساخت مناسب برخوردار نبوده و بقیه دانشگاه‌ها نیز تعطیل بوده اند.

خاکی صدیق با بیان اینکه وضعیت آموزش عالی در جهان به دلیل نیاز به خوابگاه، تغذیه، تردد بین شهر‌ها و حتی کشورها، دشوارتر از آموزش در سطح مدارس است، گفت: وزارت علوم در خصوص مقابله با ویروس کرونا و تبدیل این معضل به فرصتی بهینه، اقداماتی انجام داده که در این خصوص می‌توان به مواردی از قبیل: بهره‌مندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی از مزایای آموزش الکترونیکی، توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در صورت تداوم مشکل و در برخورد با شرایط مشابه، بازنگری در مقررات آموزشی و تفویض اختیار به دانشگاه‌ها، تصمیم‌گیری مستقل دانشگاه‌ها با توجه به تنوع و تفاوت در شرایط اجتماعی و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، گزارش‌گیری مستمر از دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، بررسی و تحلیل وضعیت آموزش الکترونیکی در کشور و اطلاع رسانی به مدیران و اقشار جامعه و ارزیابی عملکرد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در حوزه آموزش الکترونیکی به‌منظور بررسی وضعیت کنونی، سیاست‌گذاری آینده و دسته‌بندی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اشاره کرد.

طی ۴ ماه گذشته تغییر اساسی در چهره آموزش عالی داشتیم معاون آموزشی وزارت علوم در خصوص وضعیت فعلی آموزش غیر حضوری در دانشگاه‌ها گفت: با تلاش شبانه روزی همه دانشگاهیان در طول ۴ ماه گذشته تغییر اساسی در چهره آموزش عالی داشتیم و در این مدت ۹۲ درصد دانشجویان از آموزش‌های الکترونیکی برخوردار بوده و اکثر دانشگاه‌ها زیر ساخت‌های مناسبی برای آموزش‌های مجازی فراهم کرده و استادان و دانشجویان نیز با این روش آموزشی بیشتر آشنا شده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: علی خاکی صدیق وزارت علوم کرونا آموزش الکترونیکی آمایش آموزش عالی آموزش مجازی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی معاون آموزشی وزارت علوم وزارت علوم در خصوص آموزش الکترونیکی آموزش عالی کشور دانشگاه ها بین المللی ماه گذشته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۲۹۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در برنامه هفتم توسعه ریل گذاری با رویکرد جدیدی در دانشگاه‌ها برنامه ریزی شد و مهارت افزایی را در دانشگاه‌ها دنبال می‌کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در کارگروه پیاده سازی آمایش آموزش عالی مازندران اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه و در دولت سیزدهم ریل گذاری با رویکرد جدیدی در دانشگاه‌ها برنامه ریزی شد.

 وی گفت: حکمرانی آموزشی بر پایه محور‌های دانش و اخلاق اصلاح و پایه گذاری شده است.

عمو عابدینی به پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول اشاره کرد و با بیان اینکه  آمایش رشته‌ها و اجرای طرح تحول دولت سیزدهم در کنار ساماندهی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در کارگروه ویژه پی ریزی شده است تصریح کرد: کیفی‌گرایی مهارت‌افزایی  و ساماندهی موسسات در کنار مدیریت منطقه‌ای، از اهداف و اولویت‌های طرح آمایش آموزش عالی است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یادآور شد: هدف اصلی طرح تحول آموزش عالی تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی است.

وی همچنین، خاطرنشان کرد: باید رشته‌های دانشگاهی پیوست اشتغال داشته باشند و وجود رشته‌های دانشگاهی بدون توجه به نیاز‌ها و آمایش آموزش عالی، سبب افزایش فارغ‌التحصیلان بیکار در کشور شده است.

عمو عابدینی ادامه داد: در طرح تحول آموزش عالی به بورسیه شغلی در صنایع توجه شده است.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران به میانگین 40 درصدی نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور اشاره کرد و گفت: نرخ بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در مازندران 20 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

 حسینی پور  افزود: رتبه دانشگاه در استان در مقایسه بادانشگاه‌های ملی کاهش دارد.

استاندار مازندران تصریح کرد: طرح پیاده سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول که در وزارت علوم در دست اجراست  راهکارهایی را برای برون رفت از مشکلاتی که دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند ارائه می‌دهد.

حسینی پور استاندار مازندران اظهار کرد: در پیاده سازی طرح تحول نباید به دنبال گزینه‌های غیر کارشناسی باشیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اتخاذ راهکار درست و اصولی و توانمندسازی دانشگاه مازندران در سطح ملی و هم در سطح بین المللی در دستور کار است.

وی گفت: در طرح تحول باید از خواسته‌های صنفی و بخشی پرهیز کرده و به خواسته‌های ملی توجه کنیم.

وی همچنین، گفت: ساماندهی رشته‌های دانشگاهی متناسب با نیاز‌ توسعه‌ای مازندران لازم است مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بودجه آموزش عالی برای همه دانشجویان؛ آری یا خیر؟
  • اصلاح حکمرانی آموزشی بر پایه دانش و اخلاق
  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • دانشجوی باکیفیت هرجا که باشد باید حمایت شود
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • انتخاب ۱۰ رئیس دانشگاه و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • اخذ هزینه از دانشجویان در سنین نامتعارف تحصیل
  • سايه دانشگاه فرهنگيان بر سر آموزش و پرورش
  • جای خالی مرجعیت مهارتی در سیاستگذاری‌ها/ رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای درنقشه جامع علمی کشور دیده نشده‌اند