Web Analytics Made Easy - Statcounter

زندگی واقعی بخشی از ریاضیات است و استفاده از این موضوع می‌تواند یادگیری این علم را آسان‌تر از گذشته کند. به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، از آنجایی که کاربرد علوم مختلف در زندگی روزمره یکی از سوالات پرتکرار و همیشگی محصلان در کلاس‌های درس است بر آن شدیم تا بخشی از کاربرد‌های علوم گوناگون را به تفکیک مطرح کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این قسمت نحوه یاددهی ریاضی به کودکان با اتفاقات روزمره!
عملکرد ضعیف بسیاری از کودکان در ریاضیات باعث شده است تا تحقیقات بسیاری در سراسر دنیا در این باره صورت بگیرد. مطالعات دلایل احتمالی، بینش‌های متفاوتی از جمله فرآیند‌های فکری کودکان را بررسی کرده است؛ اما موفقیت‌های کم همچنان مشکلی در سراسر دنیاست.
عملکرد ضعیف مشکل است زیرا ریاضیات، پایه و اساس توسعه استدلال‌های علمی است. تدریس آن در مدارس به کودکان کمک می‌کند تا یاد بگیرند چگونه درباره خودشان و دنیایی که در آن زندگی می‌کنند، فکر کنند. نه تنها ریاضیات پایه مهارت‌هاست، بلکه پایه نگرش‌هایی است که فرد را در جامعه موثر واقع می‌سازد.   ریاضیات ابزاری برای حل کردن مشکلات در هر سطحی است، اما هرکسی نمی‌تواند از ابزار‌ها به راحتی یا موثر استفاده کند. نقطه شروع این است که دانش آموزان باید قوانین، ایده‌ها و روش‌های ریاضیاتی را به خاطر بسپارد.
کشور‌های آفریقایی از جمله کشور‌هایی هستند که بسیاری از کودکان آن با ریاضیات مشکل دارند. ارزیابی ملی سالانه، سال ۲۰۱۲ بیان کرد که ۹۱.۹ درصد دانش‌آموزان پایه نهم نمراتی پایین‌تر از ۳۰ درصد داشته‌اند. میانگین نمرات در سال ۲۰۱۴ در پایه چهارم و نهم به ترتیب ۳۷ درصد و ۱۱ درصد بوده است.
محققان گزارش دادند که در کنیا ۱۵درصد دانش‌آموزانی که برای امتحانات ریاضی سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ ثبت‌نام کرده بودند نمراتی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کسب کردند. یک مطالعه ۱۰ ساله از عملکرد دانش‌آموزان در ریاضیات دبیرستانی در کنیا بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ نشان داد که میانگین نمرات ملی از ۱۲.۲۳ تا ۱۸.۷۳ درصد است.
محققان همچنین به عملکرد پنج کشور آفریقایی اشاره کرده اند که در سال ۲۰۰۳ در مسابقات بین‌المللی ریاضیات و علوم شرکت کرده بودند و در بین هفت کشور آخر شدند. در جدیدترین گزارش TIMSS موجود، تنها دو کشور آفریقایی در پایه چهارم و هشتم پیشرفت داشته‌اند.
دلایل عملکرد ضعیف در ریاضیات
عوامل بسیاری در این امر شریک هستند. چندین تحقیق بیان می‌کند که کیفیت ضعیف تکنیک‌های آموزش که توسط معلمین به کار گرفته می‌شود عامل این موضوع است. یکی دیگر از عوامل این است که دروس بر نیاز دانش‌آموزان و فعالیت‌های آن‌ها متمرکز نیست.
طبق تحقیقات میدانی صورت گرفته؛ مشاهده شد عملکرد‌های ریاضیاتی در دبستان‌های نیجریه از سال سوم کاهش می‌یابد. زیرا در این سطح روش‌های آموزشی معلم محور شده و برای اولین‌بار از زبان خارجه استفاده می‌کنند. از این مرحله به بعد عملکرد دانش‌آموزان به طرز چشمگیری سقوط می‌کند، زیرا محتوای آموزشی، روش‌های تدریس و منابع مورد استفاده همگی موضوع درس را برای دانش آموزان ناآشنا می‌سازد.
اگرچه تغییراتی طی سال‌ها در کشور‌های آفریقایی صورت گرفته تا آموزشی دانش‌آموزمحور داشته باشند، اما به نظر می‌رسد نتایج دروس ریاضیاتی پیشرفتی نداشته است.
محققان معتقدند که روش‌های تدریس تجربه واقعی دانش‌آموزان، فعالیت‌ها یا موقعیت‌هایی که دانش‌آموزان با آن‌ها در زندگی روزمره خود آشنا هستند و آن‌ها را به کلاس می‌آورند را در نظر نمی‌‌گیرد. اگر این فعالیت‌ها بخشی از دروس باشند به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا ریاضی را با زندگی خود مرتبط کرده و همین فهم موضوعات ریاضی را آسانتر می‌کند. همچنین تبدیل ریاضی به سرگرمی و فعالیت، تنش‌ها را کاهش می‌دهد. محققان به رویکری رسیده‌اند که ریاضی را در زندگی روزمره وارد می‌کند.
در این رویکرد، معلمان به دانش‌آموزان کمک می‌کنند تا مکان‌هایی که برای یادگیری ریاضی در زندگی روزمره مورد نیاز است، شناسایی کنند. دانش جدید بر پایه آنچه کودک تجربه می‌کند، ساخته می‌شود. فعالیت‌های گروهی تشویق می‌شوند و حتی کودکان می‌توانند چیز‌هایی یاد بگیرند که معلمان برای آن‌ها برنامه‌ریزی نکرده بودند. کودکان بیشتر از حد تعیین شده یاد می‌گیرند و می‌توانند در مهارت‌های حل مسئه اعتمادبه‌نفس داشته باشند. همچنین برای کمک به کودکان دبستانی برای یادآوری اصول ریاضی، فرمول‌ها و روش‌های ریاضی خوب است آن‌ها را با موسیقی به کودکان آموزش داد.   می‌توان از موسیقی هیپ-هاپ با شعر‌هایی در مباحث ریاضیاتی استفاده کرد. موفقیت این فعالیت‌ها در بهبود عملکرد ریاضیات هنوز آزمایش نشده است و باید تحقیقاتی را برای ارزیابی آن در آینده انجام داد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: یادگیری زندگی روزمره دانش آموزان فعالیت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۳۰۳۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پویش حمایت از کودکان غزه در دبستان شهدای روستای ویدوجا

به گزارش خبر گزاری صدا و سیما، مرکز اصفهان؛ امام جمعه بخش برزک در این مراسم گفت: اتفاقات أخیر و شهادت کودکان و نوجوانان در حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی، قلب هر کسی را به درد می‌آورد.


حجت الاسلام لطفی وعده صادق عملیات تنبیهی نیرو‌های مسلح کشورمان علیه رژیم صهیونیستی را بی نظیر دانست و افزود: سپاه اسلام بر سپاه کفر غلبه کرد و ضرب شستی بود علیه رژیم پوشالی صهیونیستی و وظیفه داریم ابعاد مهم این عملیات را برای مردم تبیین کنیم.


مدیر دبستان شهدای ویدوجا هدف از برگزاری این مراسم را اعلام همبستگی دانش آموزان ایرانی با کودکان مظلوم غزه بیان کرد و گفت: در این پویش ۱۰۰ دانش آموز پسر و دختر هم صدا با دیگر دانش آموزان دبستانی باسر دادن شعار‌های ضد صهیونیستی انزجار خود را از جنایت‌های بی رحمانه این رژیم کودک کش اعلام کردند


دانش آموزان در این مراسم همچنین با شعار‌های مرگ بر اسرائیل، مرگ بر آمریکا، سکوت دیگه کافیه، اسلام پیروز است به این گردهمایی پایان داده و در سر کلاس‌های خود حاضر شدند.

دیگر خبرها

  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان 
  • پویش حمایت از کودکان غزه در دبستان شهدای روستای ویدوجا
  • اجرای برنامه‌ آموزشی برای دانش آموزان روستای ذغالچال ساری
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش‌آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • ضرورت ایجاد بازار کار مناسب برای تشویق دانش آموزان به تحصیل در رشته ریاضی 
  • ترویج فرهنگ حفاظت از زمین پاک در بین دانش آموزان
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان مدارس استثنایی رفتارهای صحیح ترافیکی را فرا می‌گیرند
  • آموزش رفتار‌های صحیح ترافیکی به دانش آموزان مدارس استثنایی
  • ظلمی به نام تنبیه بدنی